Hur ska vi äta egentligen?

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Vad gör man när experterna är säkra på sin sak och säger olika? Några menar att lite kolhydrater och mycket fett är det bästa för hälsan och andra hävdar att det är tvärtom.

Istället för att hålla benhårt på sina egna linje har några amerikanska forskare med vitt skilda åsikter gått ihop och samarbetat runt en vetenskaplig rapport vilken sammanfattar den kunskap som finns för att sluta upp med kostkriget som bara skapar förvirring.

 

Det är läkare vid Bostons barnsjukhus och professorn i nutrition vid Harvarduniversitetet, David Ludwig, som i tillsammans kommit fram till att vi bör fokusera på näringsrika livsmedel för att må bra och minska risken för kroniska sjukdomar, oavsett vilken diet du följer. Kosten ska helst individanpassas, och de gäller speciellt om du har typ-2 diabetes eller en kronisk sjukdom.

LÄS OCKSÅ: TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Se upp för det dolda sockret
Emily Sonestedt är biträdande universitetslektor vid Lunds Universitet och docent i nutritionsepidemiologi. Hon följer större grupper av människor och deras kostvanor i upp till 25 år för att de ska, i så kallade observationsstudier, kunna se hur hälsan utvecklar sig på lång sikt.

Forskningen har satt fokus på hur kosten interagerar med genetiska faktorer för personer med diabetes typ 2, fettrubbning och fetma samt hjärt-kärlsjukdomar. Emily Sonestedt tänker ta reda på hur stor påverkan och på vilket sätt socker och olika typer av kolhydrater påverkar hälsan.

Hittills har man sett att en hög sockerkonsumtion ökar dödligheten. Slutsatsen är förstås att vi måste sluta äta för mycket godis och minska på sockrade läskedrycker. Men det är också viktigt att bli medveten om vart det dolda sockret finns. Till exempel dressingar, flingor, sylt och vissa mejeriprodukter.

Dieter med lite kolhydrater och mer fett kräver inte ett högt intag av protein eller kött. Ur ett hälsoperspektiv är det bättre att välja avokado, frön, nötter och växtbaserade oljor. Hälsovinster får man när man esätter mättade fetter med omättade fetter från växtriket.

 

LÄS OCKSÅ: Professor med mat på kornet

Studier inom kost och hälsa
Idag finns det cirka 200 000 publicerade studier på kostens effekt på vår hälsa. Men befolkningsstudier på kostvanor under en längre är svåra eftersom människor ofta hoppar mellan olika dieter.

Emily Sonestedt hävdar också att att det viktigaste att välja en näringsrik mat än att följa en viss diet. Om du äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus lägger till en fet fisk några gånger i veckan då har du en god grund till en hälsosam kost. Välj bra råvaror, och ät så lite halvfabrikat och sötsaker som möjligt.  När du ger kroppen näring och energi stärker du immunsystem, får en bra hormonbalans och ger din hjärna, dina muskler och ditt skelett det dom behöver för att fungera och må bra.

Men visst ska man kunna äta en god efterrätt utan att bli rädd. Och trots alla studier så kan man inte säga vad som är bäst för den enskilda individen. Olika biologiska faktorer tycks kunna påverka hur en diet fungerar för en person. Forskning har visat att en person med typ 2 diabetes kan må bättre av en kolhydratsnål mat och mer fett. Medan en person men normal insulinkänslighet kan må bra av olika dieter. Forskarna drar slutsatsen att det är bättre att hitta en kosthållning som håller på sikt än att försöka hålla krävande dieter som misslyckas efter ett tag.

Av Inger Palm

Källa: doktorn.com


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-syren

Vilda växter-skola: syren

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om den väldoftande syrenens något oväntade användningsområden.

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

 

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

 

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.