Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hur ska vi äta egentligen?

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Vad gör man när experterna är säkra på sin sak och säger olika? Några menar att lite kolhydrater och mycket fett är det bästa för hälsan och andra hävdar att det är tvärtom.

Istället för att hålla benhårt på sina egna linje har några amerikanska forskare med vitt skilda åsikter gått ihop och samarbetat runt en vetenskaplig rapport vilken sammanfattar den kunskap som finns för att sluta upp med kostkriget som bara skapar förvirring.

 

Det är läkare vid Bostons barnsjukhus och professorn i nutrition vid Harvarduniversitetet, David Ludwig, som i tillsammans kommit fram till att vi bör fokusera på näringsrika livsmedel för att må bra och minska risken för kroniska sjukdomar, oavsett vilken diet du följer. Kosten ska helst individanpassas, och de gäller speciellt om du har typ-2 diabetes eller en kronisk sjukdom.

LÄS OCKSÅ: TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Se upp för det dolda sockret
Emily Sonestedt är biträdande universitetslektor vid Lunds Universitet och docent i nutritionsepidemiologi. Hon följer större grupper av människor och deras kostvanor i upp till 25 år för att de ska, i så kallade observationsstudier, kunna se hur hälsan utvecklar sig på lång sikt.

Forskningen har satt fokus på hur kosten interagerar med genetiska faktorer för personer med diabetes typ 2, fettrubbning och fetma samt hjärt-kärlsjukdomar. Emily Sonestedt tänker ta reda på hur stor påverkan och på vilket sätt socker och olika typer av kolhydrater påverkar hälsan.

Hittills har man sett att en hög sockerkonsumtion ökar dödligheten. Slutsatsen är förstås att vi måste sluta äta för mycket godis och minska på sockrade läskedrycker. Men det är också viktigt att bli medveten om vart det dolda sockret finns. Till exempel dressingar, flingor, sylt och vissa mejeriprodukter.

Dieter med lite kolhydrater och mer fett kräver inte ett högt intag av protein eller kött. Ur ett hälsoperspektiv är det bättre att välja avokado, frön, nötter och växtbaserade oljor. Hälsovinster får man när man esätter mättade fetter med omättade fetter från växtriket.

 

LÄS OCKSÅ: Professor med mat på kornet

Studier inom kost och hälsa
Idag finns det cirka 200 000 publicerade studier på kostens effekt på vår hälsa. Men befolkningsstudier på kostvanor under en längre är svåra eftersom människor ofta hoppar mellan olika dieter.

Emily Sonestedt hävdar också att att det viktigaste att välja en näringsrik mat än att följa en viss diet. Om du äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus lägger till en fet fisk några gånger i veckan då har du en god grund till en hälsosam kost. Välj bra råvaror, och ät så lite halvfabrikat och sötsaker som möjligt.  När du ger kroppen näring och energi stärker du immunsystem, får en bra hormonbalans och ger din hjärna, dina muskler och ditt skelett det dom behöver för att fungera och må bra.

Men visst ska man kunna äta en god efterrätt utan att bli rädd. Och trots alla studier så kan man inte säga vad som är bäst för den enskilda individen. Olika biologiska faktorer tycks kunna påverka hur en diet fungerar för en person. Forskning har visat att en person med typ 2 diabetes kan må bättre av en kolhydratsnål mat och mer fett. Medan en person men normal insulinkänslighet kan må bra av olika dieter. Forskarna drar slutsatsen att det är bättre att hitta en kosthållning som håller på sikt än att försöka hålla krävande dieter som misslyckas efter ett tag.

Av Inger Palm

Källa: doktorn.com


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.