Äldre par som är glada

I de blå zonerna lever man längre än andra – vad är hemligheten?

Fakta

Man kan sammanfatta de blå zonernas hälsosamma liv med dessa punkter:
1. Ät dig nästan mätt.
2. Ät mer grönsaker, linser och bönor.
3. Drick måttligt med vin.
4. Rör dig på ett naturligt sätt. Ta trapporna, ta en promenad, ställ bilen och använd cykeln.
5. Stressa så lite som möjligt. Lär dig meditera eller ta en eftermiddagstupplur när du kan.
6. Lev så att livet känns meningsfullt.

Vem vill inte leva ett långt liv och dessutom vara frisk?! Forskare världen över har studerat hur människorna i de blå zonerna gör för att må bra och leva länge. Där är det inte ovanligt att man blir 100 år. Men vad är deras hemligheter? Och vilka är dessa människor?

De så kallade blå zonerna fick sitt namn av en grupp forskare som ringat in dessa ovanliga områden med en blå bläckpenna där den gemensamma nämnare för invånarna är att de är ovanligt friska och lever ovanligt länge.

►Läs också: Här är nya tallriksmodellen – anpassad efter livsstil

 

De äter olika
De blå områden finns på fem ställen i världen. Ikaria i Grekland, Okinawa i Japan, Sardinien, Nicoya halvön i Costa Rica och Loma Linda i Kalifornien.
Vad är det då dessa människor gör som gagnar både livskvalitet och livslängd?
När forskarna studerade befolkningen i de blå områdena kom de fram till att det är en rad olika saker som gör att de lever längre än på andra ställen på jorden. Det är nämligen så att det man lägger på tallriken skiljer sig en hel del åt i de olika zonerna.

… och efter regnbågens färger
Men vad som är gemensamt är att de äter en fiberrik kost, odlar sina egna grönsaker, de äter alltid tillsammans och de rör på sig på ett naturligt sätt varje dag. Råvarorna är färska och följer säsong. Basen är vegetarisk och man äter inte kött varje dag. Vitt mjöl, socker och processad mat är mycket ovanligt.
Kosten är också mycket variationsrik och i Okinawa är man noga med att äta efter regnbågens färger för att få i sig olika typer av mineraler och vitaminer.
Stress är något som inte existerar i de blå zonerna och därför äter de alltid långsamt. Det tar cirka 20 minuter för hjärnan att uppfatta att man är mätt och då är det bättre att äta långsamt.

Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

Äter sig nästan mätta
Dessa områden är relativt fattiga vilket gör att det inte förekommer något frosseri. På vissa ställen strävar man efter att äta ännu mindre, kanske enbart äta sig mätt till 80 procent.
Att tänka sig att gå i pension är inget man ens funderar över. Äldre personer är ingen belastning i de blå zonerna och även den som fyllt 100 år och känner sig lite trötta beger sig ut till sina odlingar varje dag för att vattna och rensa ogräs. Det lever med andra ord ett naturligt och aktivt liv.

När de flyttade förkortades livslängden
Forskarna ställde sig frågan om det fanns en speciell Okinawa-gen som gav hälsa och välmående långt upp i åldrarna. De spårade Okinawa-bor som flyttat till olika delar av världen för att se om de levde lika längre i deras nya länder. Och man fann att i Kanada, där medellivslängden är hög, blev Okinawa-borna gamla. Men de som flyttade till Brasilien och Hawaii, som har låg medellivslängd, där levde inte Okinawa-borna heller länge.

►Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

Sexlivet – en viktig ingrediens
Slutsatsen blev därför att det inte finns någon speciell Okinawa-gen. Det blev också extra tydligt då man såg att de japaner som anammat den amerikanska livsstilen i Okinawa, som de amerikanska militärerna tagit dit, inte levde lika länge. Snabbmatsrestauranger och läskautomater påverkade livslängd och hälsa negativt.
Det är mycket ovanligt med demenssjukdomar och även sjukdomar som diabetes, hjärt- kärlsjukdomar och även vissa typer av cancer är sällsynta.
Människorna i de blå zonerna lever inte bara länge det lever dynamiskt också. Många är sexuellt aktiva långt upp i åren.

Stress dödar
Eftersom det råder en sådan stark hälsotrend just nu med fokus på träning, dieter och att ta hand om sig själv frågar sig forskarna varför det inte leder till bättre hälsa och livslängd.
Ett av svaren är att den stora ensamheten som människor upplever i västvärlden är en bidragande faktor till för tidig död. Ensamhet är till och med farligare än rökning och fetma och en annan faktor är de knappt vet vad stress är.

Läs också: Kärlekshormon – framtida behandling mot aggressivitet?

De har nära känslomässiga band
I de blå zonerna finns ett starkt fokus runt sociala sammanhang, man lägger ner mycket tid på barn och gamla och de allra flesta har en och samma livspartner genom livet. De nära känslomässiga banden tror man bidrar till att till exempel de äldre är mindre sjuka.
Dessa fem platser har dessutom en makalöst vacker natur.

Källa: Böckerna, Den blå maten – recept för ett långt och lyckligt liv och Åldrandets gåta av Henrik Ennart

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Man kan sammanfatta de blå zonernas hälsosamma liv med dessa punkter:
1. Ät dig nästan mätt.
2. Ät mer grönsaker, linser och bönor.
3. Drick måttligt med vin.
4. Rör dig på ett naturligt sätt. Ta trapporna, ta en promenad, ställ bilen och använd cykeln.
5. Stressa så lite som möjligt. Lär dig meditera eller ta en eftermiddagstupplur när du kan.
6. Lev så att livet känns meningsfullt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.