kvinna som har ont i magen

IBS? Så här bör du äta

Problemmage? Det finns hjälp att få.
Kureras expert Cathrine Schück guidar dig till hur du lindrar dina besvär. 

IBS är en förkortning av irritable bowel syndrome (kallas ibland Colon Irritable) och betyder helt enkelt att den drabbade lider av en irriterad tarm.
Den som är drabbad av IBS har därför en ökad smärtkänslighet i tarmen och tarmfloran är ofta förändrad.
Men det finns saker man kan göra själv för att lindra symptomen.

Exempelvis kan man äta enligt FODMAP, vilket står för Fermenterbara, Oligo- Di- och Monosackarider och Sockeralkoholer. Denna typ av diet går ut på att man plockar bort kolhydrater som är fermenterbara och som därmed jäser i tarmen.

LÄS OCKSÅ: Vanligt med magproblem

Orsaka avföringsproblem
Till dessa kolhydrater hör till exempel fruktos, laktos och sockeralkoholer som jäser snabbt och absorberas dåligt av den som har IBS.
De har även en negativ inverkan på vätskebalansen i tarmen och kan därför orsaka avföringsproblem.

Därför är havre, psylliumfrön och SPC-flakes (hårdvalsat havre) bra för att absorbera överflödig vätska och något som gör att man kan undvika diarré.
Även blåbär har en känd stoppande effekt på tarmen och därför kan havregrynsgröt och havremjölk tillsammans med färska blåbär eller blåbärspulver vara en bra frukost.

 

Det finns även andra livsmedel som kan vara bra att dra ner på, förutom de kategorier som finns med på FODMAP.

Kureras expert Cathrine Schück, samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion.

Generellt är fett och protein lätt att tåla, men eftersom fett kan öka tarmmotoriken och därmed smärtkänsligheten så kan det vara bra att minska lite på det.

Andra livsmedel som verkar irriterande på mage och tarm är kaffe, te, alkohol och kolsyra. Gluten kan också vara bra att välja bort under en period för att se om detta minskar besvären.

Därefter kan man återinföra surdegsbröd bakat på dinkel som har en låg FODMAP och därför brukar gå bra för de flesta. De livsmedel som nästan alla med IBS reagerar på är lök, vitlök, vete och råg - så dessa kan vara extra viktigt att utesluta i alla fall under testfasen.

LÄS OCKSÅ: Fyra saker du med IBS och ballongmage bör undvika

Botar inte orsaken till problemen
Den vanligaste magmedicinen mot olika magproblem som IBS-symptom, magsår, magkatarr, smärta, sura uppstötningar och refluxsjukdom med halsbränna är syrahämmande medel som Antacida (till exempel Novalucol) och protonpumpshämmare (till exempel Omeprazol/Losec).

 

Båda verkar genom att sänka syranivån i magsäcken, men botar inte orsaken till problemen. De kan också dölja symtom på andra sjukdomar.
Syrahämmande medel gör att maten inte bryts ner ordentligt och det kan ge näringsbrist.

De matsmältningsenzymer som hjälper magen att bryta ned proteiner, kolhydrater och fett behöver syra för att fungera optimalt och syrahämmande kan förutom näringsbrist även ge tarmbesvär.

Här är några tips för att lindra din IBS.

Ta hjälp!

Att utreda just din IBS är viktigt för att må bra. Börja gärna själv genom att föra matdagbok och notera hur du mår och hur magen reagerar.

Prova dig fram!

Uteslut sådant du känner att magen reagerar på. Du kan prova att återföra livsmedlen i liten skala för att se hur magen reagerar.

LÄS OCKSÅ: Så lugnar du din problemmage – experten tipsar

Hur och varför äter du?

Vår beteende kring maten påverkar hur den tas emot i magen. Hur fort vi äter, om vi är stressade, om vi tar oss tid att sitta ner och äta i lugn och ro påverkar, liksom storleken på våra portioner.

 

Hjälp tarmen

Silicea Mag-Tarm har ett neutralt pH på ca 7,3, och verkar genom att suga upp och föra bort toxiner som tarmens skadliga mikroorganismer utsöndrar från tarminnehållet via den normala avföringen. Detta sker helt naturligt fysikaliskt genom att Siliceas molekylkomplex är positivt laddade medan skadliga toxiner är negativt laddade. 

Skydda tarmen

Tarmrengöringsprogram som Detoxner IBS verkar genom att bilda en barriär på tarmslemhinnan som hindrar skadliga bakterier från att fästa på tarmväggen och där släppa lös sina toxiner. Detoxner sätter sig också på skadliga mikroorganismers yt-epitel och gör att de inte kan fästa sig på tarmslemhinnan. Det finns bra klinisk dokumentation på god effekt på IBS och andra magproblem för både Silicea och Detoxner som är två produkter som kompletterar varandra.

 

Välj de här livsmedlen

Apelsin
Banan
Blåbär
JordgubbRipe Broccoli Cabbage Isolated on White Background
Hallon
Citron
Brie
Grädde
Laktosfritt
Mozzarella
Smör
Lagrad ost
Linfrö
Solrosfrö
Bovete
Havre
Majs
Glutenfritt
Broccoli
Gräslök
Gurka
Morot
Aubergine
Potatis

LÄS OCKSÅ: Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Undvik de här livsmedlen

Mango
Plommon
Päron
Äpple
Melon
Persika
Mjölk
Mjölkpulver
Glass
Keso
Ricotta
Färskost
Blomkål
Lök
Vitlök
Svamp
Ärtor
Sparris
Bönor
Cashewnötter
Vete
Nudlar
Pasta
Coouscous

 

Av Cathrine Schück


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.