Idag firas Tobaksfria dagen!

Det händer i kroppen när du slutar röka

Efter 20 minuter Blodtryck och puls har gått ner till normala nivåer. Blodcirkulationen i händer och fötter har börjat normaliseras.

Efter åtta timmar
Kolmonoxidhalten i blodet minskar vilket ökar syrehalten i blodet, som börjar återfå sin normala balans.

Efter ett dygn
Redan nu har du minskad risk att drabbas av hjärtinfarkt.

Efter två veckor till tre månader
Huden har fått en friskare färgton och tandlossningsrisken har minskat. Smak och luktsinnet har förbättrats, blodcirkulationen normaliserats vilket leder till att kroppen syresätts bättre vid fysisk aktivitet och orkar mer. Män har vid det här laget ökat sin erektionsförmåga och kvinnor sin chans att bli gravid.

Efter fyra till sex månader
Flimmerhåren i luftrören har återhämtat sig och de skador som uppkommit på blodkärlen har börjat att repareras. Risken för blodpropp har avsevärt minskat.

Efter ett år
Risken att drabbas av hjärtinfarkt har halverats. Risken för åderförkalkning, allergier och luftrörskatarr har minskat och kroppens immunförsvar är starkare.

Efter fem år
Risken att drabbas av stroke är nu nästan jämförbar med någon som aldrig rökt. Risken att drabbas av cancer i munhåla, hals, matstrupe, livmoderhalsen, urinblåsa, bukspottskörteln och njurarna har minskat kraftigt.

Efter tio år
Risken att drabbas av lungcancer har nu minskat med 70 procent.

Källor:
Sluta-röka-linjen: 
slutarokalinjen.org 
Cancerfonden: 
cancerfonden.se
Håll Sverige rent:
hsr.se

Idag, den 31 maj, firas World No Tobacco Day – Tobaksfria dagen – runt om i världen. Dagen är en av WHO:s åtta officiella, globala folkhälsokampanjer.
Avsikten är att uppmuntra till 24 timmars avhållsamhet från alla former av tobakskonsumtion samt att uppmärksamma tobakens negativa hälsoeffekter, vilka för närvarande leder till nära sex miljoner dödsfall varje år. Så många som 600 000 av dessa uppges vara icke-rökare som utsatts för passiv rök.

Tobaksfria dagen uppmärksammas runt om i världen varje år den 31 maj. Dagen är avsedd att uppmärksamma den utbredda förekomsten av tobaksbruk och dess många, negativa hälsoeffekter – samt att uppmuntra till ett dygns avhållsamhet från all typ av tobakskonsumtion.

► Läs också: Rökning kopplas till schizofreni enligt ny forskning

 

Tar många liv
De negativa effekterna av tobaksbruk är gigantiska. För närvarande leder tobaksanvändande till nästan sex miljoner dödsfall varje år över hela världen. Av dessa sex miljoner uppges 600 000 vara resultatet av icke-rökare som utsatts för passiv rök. 

► Läs också: Rökning skadar ännu mer än man tidigare trott

En av WHO:s åtta officiella folkhälsokampanjer
World No Tobacco Day (WNTD) – eller Tobaksfria dagen som den kallas i Sverige – är en av världshälsoorganisationen WHO:s åtta officiella globala folkhälsokampanjer.
Övriga sju kampanjer är:
•  Världshälsodagen
Internationella blodgivardagen
• World Immunization Week
• Internationella tuberkulosdagen
• Världsmalariadagen
• Världshepatitdagen
• World Aids Day

Dagen genom åren
WHO:s världshälsoförsamling skapade Tobaksfria dagen redan 1987. Under ett år benämndes dagen rätt och slätt ”a world no-smoking day” och inträffade den 7 april.
Sedan 1988
heter dagen dock World No Tobacco Day – Internationella tobaksfria dagen – och det beslutades att dagen istället skulle firas den 31 maj. Så fick det bli.
Under nära tjugo år har WHO årligen stöttat Tobaksfria dagen, som över världen bemötts med såväl motstånd som entusiasm och motstånd från regeringar, offentliga hälsoorganisationer, rökare, odlare och tobaksindustrin.

► Läs också: Svenskarna önskar en tuffare tobakslagstiftning

Olika teman varje år
Varje år väljer WHO ett tema för att skapa ett mer enhetligt globalt meddelande för dagen.
Årets tema handlar om reklamfria, standardiserade tobaksförpackningar. Get ready for plain packaging! uppmanar WHO i år och fortsätter att kämpa för att införa neutrala cigarettpaket, något de menar är en viktig åtgärd för att minska efterfrågan på tobaksprodukter. Neutrala paket ökar dessutom hälsovarningarnas effektivitet och minskar tobaksbolagens möjligheter att marknadsföra sina produkter.

Av Isabelle G Hedander

Källor: Tobaksfakta.se, Wikipedia, WHO, WHO:s Tobacco Fact Sheet N°339 2014,  WHO campaigns 2015, Centres for Disease Control, ″MMWR Weekly″ World No-Tobacco Day 1990.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Det händer i kroppen när du slutar röka

Efter 20 minuter Blodtryck och puls har gått ner till normala nivåer. Blodcirkulationen i händer och fötter har börjat normaliseras.

Efter åtta timmar
Kolmonoxidhalten i blodet minskar vilket ökar syrehalten i blodet, som börjar återfå sin normala balans.

Efter ett dygn
Redan nu har du minskad risk att drabbas av hjärtinfarkt.

Efter två veckor till tre månader
Huden har fått en friskare färgton och tandlossningsrisken har minskat. Smak och luktsinnet har förbättrats, blodcirkulationen normaliserats vilket leder till att kroppen syresätts bättre vid fysisk aktivitet och orkar mer. Män har vid det här laget ökat sin erektionsförmåga och kvinnor sin chans att bli gravid.

Efter fyra till sex månader
Flimmerhåren i luftrören har återhämtat sig och de skador som uppkommit på blodkärlen har börjat att repareras. Risken för blodpropp har avsevärt minskat.

Efter ett år
Risken att drabbas av hjärtinfarkt har halverats. Risken för åderförkalkning, allergier och luftrörskatarr har minskat och kroppens immunförsvar är starkare.

Efter fem år
Risken att drabbas av stroke är nu nästan jämförbar med någon som aldrig rökt. Risken att drabbas av cancer i munhåla, hals, matstrupe, livmoderhalsen, urinblåsa, bukspottskörteln och njurarna har minskat kraftigt.

Efter tio år
Risken att drabbas av lungcancer har nu minskat med 70 procent.

Källor:
Sluta-röka-linjen: 
slutarokalinjen.org 
Cancerfonden: 
cancerfonden.se
Håll Sverige rent:
hsr.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sänk stressen med hjälp av andningen

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Forskning

När vi väljer bröd i matbutiken så väljer vi dels det vi fick hemma som barn och dels efter den utbildningsnivå vi har. Bröd gjort på råg är hälsosammare än bröd bakat på vete. Yngre personer föredrar mindre hälsosamt bröd medan äldre väljer det hälsosamma brödet. Att byta vanor som vuxna är dessutom svårt. Det visar en ny avhandling om råg gjord vi Uppsala universitet.

Kvinna stretchar

Träna säkert med aktiv återhämtning

Träning

Är du taggad på att komma igång med din träning men trött på segdragen träningsvärk och rädd för att dra på dig otäcka skador? I boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition", beskriver Peter Wilhelmsson hur du ska äta och ta hand om kroppen för att träningen ska bli ett rent nöje.

Honung

Biodlarna: ”Inhemsk honung gynnar vår miljö”

Eko/miljö

Med anledning av att den italienske munken Bernhard av Clairvaux dog den 20 augusti för 864 år sedan firar vi denna dag honungens dag. Han är nämligen biodlarnas skyddshelgon och även om vi i Sverige inte har någon stark relation till katolska helgon är det idag som honungen uppmärksammas även här. Bin är nödvändiga för en levande natur och ett fungerade jordbruk och på Kurera vill vi passa på att slå ett slag för dessa hårt arbetande varelser.

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.

Högintensiv träning – så funkar det

Träning

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.