Idag uppmärksammas PMS-dagen!

Fakta

PMS? Så kan du få tag i medsystrar:

1. PMS-förbundet
Som medlem i förbundet får du ta del av nätverk, aktiviteter, nyheter och rabatter.
Hemsida: pmsforbundet.se
FB: facebook.com/pmsforbundet

2. FB-gruppen:
Vi som lever med PMS & PMDS
- En sluten diskussionsgrupp som startades av PMS-förbundet för att personer med PMS och PMDS ska kunna stötta och hjälpa varandra samt prata om allt vad det innebär med att leva med PMS/PMDS.

Några symptom på PMS
- som man uppleva en till två veckor före mens:

Irritation
Raseri
Känna sig överväldigad
Känna sig uppe i varv
Depression
Oro
Sorgsenhet
Svullen mage
Stor trötthet
Humörsvängningar
Minskat självförtroende
Vallningar och nattsvettningar

Medverkande på PMS-seminariet:
• Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
• Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
• Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
• Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
• Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
• Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
• Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Hälften av jordens befolkning är kvinnor. Omkring 70-80 procent av alla dessa kvinnor, som är i fertil ålder, anses ha erfarenhet av PMS av något slag.
Ändå är PMS fortfarande något som många upplever som tabu att tala om - och ha.
Just idag borde det dock vara mer okej. Idag firas nämligen PMS-dagen för första gången, en ny dag för att uppmärksamma PMS och PMDS.

Gråtig, ilsk, deprimerad, svullen eller extra trött dagarna innan mens? Då kan det vara så att det här är din dag. Idag hyllas och uppmärksammas nämligen alla som lider av PMS och PMDS.

► Läs också: Vårt sköra och finstämda hormonsystem – så funkar det!

 

Vill sprida information
Bakom initiativet ligger det nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen. Tanken är att dagen ska vara återkommande och syftet är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
PMS-förbundet är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden, vars ändamål är att sprida kunskap om PMS och PMDS samt att verka för förbättring av förhållandena för kvinnor och deras anhöriga som lider av PMS och PMDS.

Karin Adelsköld. Foto: Jessica Lund

Karin Adelsköld. Foto: Jessica Lund

"Pratas lite om detta"
Karin Adelsköld är generalsekreterare för förbundet och lever själv med diagnosen PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom:
 Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grader och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på, säger hon.

► Läs också: Susanne Delastacia om sin PMS: ”Bättre av vilja, saffran och vitaminer!”

Drabbar alla - även anhöriga
På själva PMS-dagen, idag lördagen den 21 november, samlas några av Sveriges bästa läkare, dietister och psykologer med PMS-kompetens för en halvdag på Historiska muséet i Stockholm.
–Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga, säger Karin.

Hjälp vid PMS 
En del har så svår PMS eller PMDS att de nästan får sina liv förstörda under en period av månaden. För dessa rekommenderar vi att man söker hjälp hos en läkare, inte minst för att utesluta andra sjukdomstillstånd.
Men det finns mycket man kan göra själv för att förbättra sitt tillstånd.

 

Testat detta?
Vissa förändringar, när det gäller till exempel livsstil och motionsgrad, gör stor skillnad för många. Att sova ordentligt och tänka på vad man äter - och undvika socker och snabba kolhydrater - kan få en enormt positiv effekt. Att be sina nära och kära om ökad förståelse, vara öppen med sina problem och behov - samt se till att få i signäring och ta tillskott med vissa specifika vitaminer och mineraler - är också något de flesta upplever sig hjälpta av.

Läs mer om naturlig lindring

 

•  Lindra din PMS med D-vitamin, kalcium – och vetegroddar
•  3 naturliga sätt att minska din PMS
•  TV-stjärnan Susanne Delastacia om sin PMS: ”Blir bättre av vilja, saffran och vitaminer!”
•  PMS? Ät mer järn!
•  Hur lindrar jag min PMS? Experten svarar
•  Så blev Emma fri från akne och PMS
•  Jättenattljusolja fick balans på hormonerna
•  PMS? Du kan ha magnesiumbrist!
•  Grönt te kan lindra PMS-besvär
•  Optimal mental hälsa med aminosyror
•  Expertens tips för dig med PMS

Läs också: 
•  Lilla guiden till hormoner
•  Bli vän med din PMS
•  Experten: Därför får vi hormonella obalanser och PMS

Av Isabelle G Hedander


Fakta

PMS? Så kan du få tag i medsystrar:

1. PMS-förbundet
Som medlem i förbundet får du ta del av nätverk, aktiviteter, nyheter och rabatter.
Hemsida: pmsforbundet.se
FB: facebook.com/pmsforbundet

2. FB-gruppen:
Vi som lever med PMS & PMDS
- En sluten diskussionsgrupp som startades av PMS-förbundet för att personer med PMS och PMDS ska kunna stötta och hjälpa varandra samt prata om allt vad det innebär med att leva med PMS/PMDS.

Några symptom på PMS
- som man uppleva en till två veckor före mens:

Irritation
Raseri
Känna sig överväldigad
Känna sig uppe i varv
Depression
Oro
Sorgsenhet
Svullen mage
Stor trötthet
Humörsvängningar
Minskat självförtroende
Vallningar och nattsvettningar

Medverkande på PMS-seminariet:
• Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
• Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
• Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
• Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
• Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
• Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
• Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.