En djupdykning i immunförsvaret – kroppens naturliga skyddssystem | Kurera.se
Förkyld tjej

Foto: S Production

En djupdykning i immunförsvaret – kroppens naturliga skyddssystem

Visste du att...

…C-vitamin är en av de vitaminer som behövs för att kroppens immunsystem ska fungera som det ska? Det verkar bland annat genom att aktivera lymfocytproduktionen och möjliggör mobiliseringen av fagocyter. Dessutom är det också en stark antioxidant.

Människan har en oerhörd förmåga att stå emot sjukdomar och yttre påfrestningar. Kroppens immunförsvar är så storartat designad, att även de mest inbitna virus och bakterier kan elimineras.
– Genom att förstå hur det fungerar kan man hjälpa immunförsvaret och leva ett friskare liv, menar Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

När vi föds har vi inget immunförsvar alls. Vi har legat skyddade i mammas mage, omhuldade av vatten och mammas näring och skydd. Immunförsvaret aktiveras först när barnet möter mammans vaginala och anala bakterieflora under förlossningen, då det medfödda (nativa) immunförsvaret sätts igång och ger oss det skydd vi behöver som bebis. Det är viktigt, inte bara att mammans bakterierflora är i balans och av bra stammar, utan även att barnet faktiskt utsätts för bakterierna och inte skyddas genom överdriven tvättning eller kejsarsnitt. Kejsarsnitt kan givetvis vara en utväg då en konventionell födsel inte är genomförbar. De brister som uppstår bör då korrigeras genom tillskott av probiotika under barnets första tid.

 

Ett andra försvar
Under vårt liv utsätts vi för olika virus och bakterier som kräver mer skydd än det medfödda immunförsvaret kan ge oss. Därför har vi också det adaptiva immunförsvaret, ett immunförsvar som vi stärker och bygger upp genom att kroppen utmanas och tränas till att bli bättre. Överdriven renlighet, nitiskt spritande av händer och vaccination bidrar med stor sannolikhet till ett försämrat immunförsvar då det adaptiva immunförsvaret inte ges möjlighet att stärkas. Många av våra sjukdomar, inte minst barnsjukdomar, är nämligen en viktig del i vår fysiologiska utveckling och kommer även att påverka vårt immunförsvar senare i livet.

Så fungerar immunförsvaret
Immunförsvaret har till uppgift att skydda oss från patogena mikroorganismer så som bakterier, virus, svampar och protozoer som vi möter i vårt vardagliga liv. Ofta är vi mer känsliga mot de bakterier och virus som kroppen inte känner igen.
Det medfödda, nativa immunförsvaret, har inte förmåga att anpassa sig till antigener och kan på så vis inte självt hålla ett fullgott skydd mot yttre påverkan. Däremot fungerar det medfödda immunförsvaret utmärkt som kroppens första försvarslinje och har som uppgift att direkt bekämpa en infektion. Det medfödda immunförsvaret reagerar därmed snabbt och effektivt. Det är det som aktiveras när du blir sjuk snabbt, får hög feber och svullnade slemhinnor. Det adaptiva, upptränade immunförsvaret behöver längre reaktionstid, men ger istället ett mer fullgott skydd. Till de reaktioner som är kopplade till det upptränade immunförsvaret kan ses mer långdragna sjukdomsbilder som exempelvis kroniska åkommor.

Djupdyk i det medfödda försvaret
Människokroppens medfödda immunförsvar består av endotelceller, granulocyter, makrofager, granulocyter och en del andra celltyper. Ofta räknas även passiva mekanismer, såsom magsäckens magsyra, huden, slemhinnor och luftvägar in i det medfödda immunförsvaret. Den viktigaste delen för oss människor är sannolikt makrofagerna, då de kan eliminera främmande smittoämnen samt även skicka efter fler hjälpceller då det behövs. Makrofager signalerar sitt behov av extrahjälp genom att utsöndra cytokiner, en form av signaler som flaggar om att en skada eller smitta behöver extra förstärkning. Makrofagerna har dessutom en fantastisk förmåga att bekämpa infektioner på grund av sin proteinstruktur. Proteinstrukturen, vanligast omnämnd som TLR-receptorer, känner igen vanliga bakterier, virus och ämnen som inte hör hemma i våra kroppar och kan på så vis upptäcka riskerna snabbt och effektivt.

Djupdyk i det upptränade försvaret
Det adaptiva och upptränade immunförsvaret sköts av våra lymfocyter, vita blodkroppar med specialfunktioner specialiserade på att motverka virus på bästa vis. Det upptränade immunförsvarets reaktion beror till stor del på om det känner igen viruset eller inte. Vid nya angrepp kan reaktionen dröja uppemot en vecka, medan mer välbekanta virusangrepp kan ge en snabbare reaktion. Då det upptränade immunförsvaret är långsamt och segt tar det också längre tid att bekämpa en infektion. Detta förklarar varför virusinfektioner kan hålla i sig länge än infektioner orsakade av bakterier. Dendritiska celler utgör en viktig del av det adaptiva immunförsvaret då de kan beskrivas som kroppens spioner som ständigt söker av kroppen efter smittoämnen (virus, bakterier och parasiter). När de dendritiska cellerna upptäcker en inkräktare vandrar de till lymfkörtlarna där lymfocyter bildas genom celldelning. Inom kort tid delas cellerna i större och större utsträckning, vilket i förlängningen innebär att vi har en stor mängd lymfocyter som hjälper oss att bekämpa infektionen. Alla lymfocyter binder upp främmande antigener (exempelvis virus och bakterier) och producerar samtidigt antikroppar som skyddar oss i framtiden.

Antikropparnas funktioner
Processen är oerhört effektiv även om det kan ta mer tid än vad vi ibland anser som önskvärt. I den del av immunförsvaret som lymfocyter ansvarar för, är antikroppar en viktig del för återhämtningen. Vi känner ofta igen antikroppar i den bemärkelsen att de är involverade i allergiska reaktioner. Antikroppar fyller flera viktiga funktioner, främst eftersom de hjälper oss att skapa ett mer kraftfullt immunförsvar. Enkelt förklarat binder antikroppen till smittoämnets yta och gör att det inte längre fungerar som det ska.

 

Ger väl utvecklad immunitet
Antikropparna bildas av B-celler, så kallade B-lymfocyter som mognas i benmärgen. Våra B-minnesceller producerar antikroppar av en viss typ och visst utseende, vilket ger oss viktig och väl utvecklad immunitet. Idag talar man om fem olika sorters antikroppar – lgM, lgG, lgA, lgD och lgE. IgE mäts vid allergiska reaktioner medan IgA och IgG ofta används vid provtagning för intoleranser mot exempelvis födoämnen.
En annan lymfocyt är T-lymfocyten, som mognar bakom bröstbenet i thymus. Vi har tre varianter av T-lymfocyter. Dessa identifierar antigener, bidrar till apoptos (celldöd) samt att de minskar mängden antigen vilket bidrar till ett effektivare immunförsvar. T-lymfocyterna lockar till sig ätarceller, som eliminerar de smittoämnen som gör oss sjuka.

Det adaptiva försvaret behövs tränas
Båda immunförsvaren är lika viktiga även om de står för olika situationer och olika tillvägagångssätt. Vi behöver aktivera vårt medfödda immunförsvar och träna upp det adaptiva.

Av Zarah Öberg


Visste du att...

…C-vitamin är en av de vitaminer som behövs för att kroppens immunsystem ska fungera som det ska? Det verkar bland annat genom att aktivera lymfocytproduktionen och möjliggör mobiliseringen av fagocyter. Dessutom är det också en stark antioxidant.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.