Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna tar sig i sitt knä

Ingefära och gurkmeja lindrar värkande leder

Zincumin

…innehåller indisk ingefära och gurkmeja. Kombinationen av de två, när de framställs i en speciell oljebaserad emulgator ger en kraftig smärtstillande effekt på lederna.
En belgisk produktspecifik studie av Zincumin på 200 personer med ledvärk visade att ingefära och gurkmeja minskar svullnad och smärta i lederna för sex av tio patienter redan inom två veckor. Ledvärken förbättrades med i genomsnitt 50 procent efter åtta veckor hos nio av tio. Patienterna kunde dessutom minska intaget av smärtstillande läkemedel. Efter åtta veckor, när studien avslutades, mådde en majoritet bättre och upplevde en ökad livskvalitet.

Inom folkmedicinen har gurkmeja och ingefära använts var för sig för sina hälsobringande egenskaper vid bland annat ledvärk. Tillsammans blir de inte bara dubbelt så bra – de förstärker varandra. Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap berättar varför relativt små doser räcker för att dämpa smärta i inflammerade leder.

Artros är idag vår vanligaste kroniska sjukdom. Runt 800 000 svenskar har inflammation i lederna, och var fjärde svensk över 45 år lider av ledvärk som begränsar vardagen. Men så behöver det inte alls vara. Det finns en rad saker du kan göra för att minska smärta eller bli helt av med den.

Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap, har under de senaste 20 åren studerat ingefära men även gurkmeja, som båda använts som kryddor och inom folkmedicinen för sina breda hälsobringande egenskaper. 

Hildegard av Bingen, abbedissan med den stora kunskapen om medicinalväxter, beskrev ingefäran som en ört med goda effekter vid artros och artrit. I Asien finns en lång ingefära-tradition som sträcker sig flera tusen år tillbaka i tiden.

 

– Letar man i medicinska databaser på ingefära så finns det över 10 000 träffar, räknat från början av 1980-talet. Och ännu fler på gurkmeja där det finns cirka 3 000 publikationer per år. Studierna är omfattande och breda. Många handlar om den antiinflammatoriska effekten, säger Lars Lindmark.

TITTA OCKSÅ: Går artros att bota?

Bästa ingefäran i Indien

Under 1990-talet publicerade den dansk-indiske forskaren KC Srivastava studier som visade att färsk ingefära gav påtaglig effekt på olika prostaglandiner, som är signalämnen för bland annat smärta. Ingefära gav även en tydlig smärtlindring hos de artrospatienter han studerade. Samtidigt började andra forskare från Danmark och Sverige att intressera sig för att utveckla olika standardiserade ingefäraextrakt med antiinflammatoriska effekter vid ledbesvär. 

Forskare har undersökt mer än 100 sorters ingefära för att hitta den med mest aktiva ämnen med fokus på den antiinflammatoriska effekten. Den bästa ingefäran hittades i södra Indien och ledde fram till ett extrakt som används än idag. Idag har extraktet ett flertal experimentella och kliniska studier varav flera av dem är publicerade.

När Lars Lindmark fick en idé om att kombinera ingefäran med gurkmeja, eftersom även kurkumin, som är det verksamma ämnet i gurkmeja, har tydliga inflammationshämmande egenskaper blev utmaningen att hitta rätt formula som hade bästa möjliga upptag. När man till slut satte ihop ingefära och gurkmeja med en speciell teknologi, ja, då gifte sig ämnena ännu bättre och en så kallade synergieffekt uppstod.

 

TITTA: Hur kan man behandla naturligt?

Blandningen ökade upptaget

– När vi blandande extrakten i det unika formuleringssystemet, en speciell oljebaserad livsmedelsemulgator, ökade lösligheten för kurkumin med ytterligare 40 procent jämfört med den effekten som uppstod enbart i emulgatorn. Hemligheten bakom tillskottets goda effekt är att kroppen kan ta upp ingefära och gurkmeja mycket bättre och i endast små doser kan dämpa inflammation och smärta, förklarar Lars Lindmark.

Det är viktigt att känna till att om du äter färsk ingefära och gurkmeja ger det bara små mängder aktiva ämnen som inte räcker till för att lindra smärta. Det är visserligen bra för hälsan att använda kryddorna varje dag, men vid tydliga ledbesvär behövs ett extrakt med hög biotillgänglighet.

Lars Lindmarks forskningsframsteg resulterade i kosttillskottet Zincumin, som innehåller bioaktiv ingefära och gurkmeja. Tillsammans hämmar dessa ämnen inte bara inflammation i lederna, det bromsar även nedbrytningen av ledbrosket.

TITTA OCKSÅ: Träning motverkar artros

 

Rörelse och träning

– När vi åldras blir lederna mer slitna och tunnare och då ökar risken för artros. Den som är överviktig har lättare att få ont i lederna. Inflammatoriska processer verkar öka med åldern. Även ärftlighet spelar en viktig roll. såväl när det gäller förslitningsrisk som inflammation, säger Lars Lindmark.

Om artros uppstår i yngre år kan det bero på att man via hård träning utsatt leden för tung belastning eller kanske fått ett hårt slag. En olycka som skapar ett trauma kan ge tidig artros.

Har du smärta är det viktigt att minska den eftersom det sannolikt gör ont när du rör på leden, och det tenderar att leda till mer stillasittande. Ingefära och gurkmeja minskar smärtan vilket underlättar vid fysisk aktivitet, och fortsätter du motionera bidrar det till ännu mindre smärta. 

– Efter 65 år ålder är det viktigt med rörelse för att hålla kroppen igång. Kroppen tappar en procent av sin muskelmassa per år efter 40 år. Därför är all form av träning viktig. Dels för att lederna behöver välfungerande muskulatur och dels för att kunna hålla vikten. Jag tror på daglig motionen i form av promenader, cykling och mindre påfrestande sporter. Jag kan varmt rekommendera gratis-appen jointacademy särskilt om man har påtagliga ledproblem.

Av Inger Palm


Zincumin

…innehåller indisk ingefära och gurkmeja. Kombinationen av de två, när de framställs i en speciell oljebaserad emulgator ger en kraftig smärtstillande effekt på lederna.
En belgisk produktspecifik studie av Zincumin på 200 personer med ledvärk visade att ingefära och gurkmeja minskar svullnad och smärta i lederna för sex av tio patienter redan inom två veckor. Ledvärken förbättrades med i genomsnitt 50 procent efter åtta veckor hos nio av tio. Patienterna kunde dessutom minska intaget av smärtstillande läkemedel. Efter åtta veckor, när studien avslutades, mådde en majoritet bättre och upplevde en ökad livskvalitet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.