Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna vid toalett

Inkontinens – ett dolt problem som miljontals svenskar håller tyst om

Det är vanligare än man tror med urinläckage. Siffror visar att en av fyra svenskar drabbats av inkontinens. Men knappt hälften berättat för sin partner om problemet. Träning och vissa extrakt från växtriket kan hjälpa.

En halv miljon svenskar uppger att de har urinläckage en gång i veckan. Men många vill inte prata om det. En färsk Sifo-undersökning visade att 27 procent, lite drygt var fjärde person, råkar ut för läckage ofta eller ibland. Det är cirka 2,8 miljoner svenskar.

Det är väldigt få som vill prata om att de inte kan hålla tätt. 45 procent av de tillfrågade uppgav att de inte berättat för sin partner. Och en av tre har berättat för kollegor, vänner och andra familjemedlemmar. 

 

Anledningen till att man inte vill berätta är att det känns för privat och att man hoppas på att det snart ska gå över eller att man kommer att lösa problemet själv.

LÄS OCKSÅ: Håll tätt med app i telefonen

Få fick negativ respons
– Siffrorna visar hur viktigt det är att vi börjar prata om urinläckage och inkontinens och att alla får höra hur vanligt det är, säger Ingrid Sannum, från Essity som gett Sifo uppdraget är göra undersökningen.

Det lönar sig att vara uppriktigt och berätta om problemen. Rapporten visade att de som valde att inte hålla inkontinens för sig själv har bemötts positivt. 27 procent av de tillfrågade uppgav att familj och vänner reagerade positivt och att de är glada att de berättade. 

Den vanligaste responsen var dock ingen alls eller helt neutral. Bara tre procent fick en negativ reaktion. En majoritet av de tillfrågade säger att de skulle vilja att deras partner berättade om han eller hon drabbats av urinläckage eller inkontinens.

Därför berättat vi inte för partnern att vi drabbats av urinläckage
1. Det känns för privat                                                    21 procent
2. Jag hoppas det ska gå över                                       18 procent
3. Jag vill lösa det på egen hand                                   16 procent
4. För att jag skäms                                                         14 procent
5. Jag är rädd att min partner inte ska förstå              8 procent

 

Det finns olika typer av inkontinens. Till exempel ansträngningsinkontinens och trängningsinkontinens. Att stärka musklerna i bäckenbotten, inte ha för bråttom på toaletten och dricka lagom mycket vatten är en hjälp att motverka läckage. Det finns också några kosttillskott med exempelvis pumpa och kvanne som hjälper.

Av Inger Palm

Om undersökningen: Den genomfördes i Kantar Sifos webbpanel 5-10 juni 2020. Totalt intervjuades 1109 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.