magnus fridh viloläge

Foto: Ulla Montan

Inta viloläge med Magnus Fridh

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.

Magnus Fridh är yoga- och meditationslärare med lång erfarenhet av mindfulness och meditation. I sin bok "Viloläge" lär han ut många användbara och enkla övningar. Magnus låter Kureras läsare ta del av några av övningarna ur boken som kan hjälpa till att bryta stressen och komma ned i varv.

Magnus vet av egen erfarenhet att livet ibland kan kasta hårda bollar vår väg och svarar så här när vi frågar honom varför vi behöver lära oss meditera:
– Ibland kommer vi till en punkt inom oss där vi känner att vi inte kan springa och stressa mer. Mitt i livet. Inga särskilda omständigheter får det att inträffa. Vi bara orkar inte så mycket längre. Vi stapplar liksom till, accelerationen avtar och vi vänder oss i olika riktningar för att se om det finns några avtagsvägar att styra in på. Här har meditationen något att erbjuda.

Kom över den mentala spärren
Meditationen är en rastplats, ett viloläge, som både kan läka och stärka och låta oss se tillvaron ur ett större perspektiv menar Magnus, men han vet också att många kan känna en mental spärr mot att komma igång.
– Med regelbunden träning så kan du sänka din stress och oro, öka ditt fokus och få en bättre sömn. Det största hindret att kliva över är att komma igång och verkligen träna regelbundet. Det enda som behövs är 5-15 minuter ett par dagar i veckan till att börja med. Bygg en motivation, gör ett schema som du håller dig till. Börja med korta stunder så att entusiasmen hålls levande.

 

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Har inte tid att låta bli
För Magnus är meditationen livsviktig.
– När jag prioriterar meditationsträningen får jag mer tid att fokusera på det som är viktigt. I svåra stunder har meditationen varit ovärderlig. Trots att vardagen kan kännas överfylld av både arbete och familjeaktiviteter och det kan vara svårt att hitta utrymme, har jag helt enkelt inte tid att inte meditera.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Vila i andetaget
Innan du börjar den här första övningen, sätt en timer på cirka fem minuter. Du kan välja om du antingen vill sitta med korslagda ben på golvet eller på en stol med ryggen rak och fötterna stadigt i golvet. Ett tredje alternativ är att ligga ner. Om du sitter upp, placera händerna på låren med handflatorna nedåt.
• Slut ögonen lätt, ta tre djupa andetag och känn hur axlarna sjunker ner och musklerna i ansiktet slappnar av alltmer. Slappna av i underkäken och tungan.
•  Låt din andning hitta sin naturliga rytm. Gör inget alls för att påverka andetaget. Flytta din närvaro till näsborrarnas öppning och följ ditt andetag därifrån när det rör sig in och ut ur din kropp.
• Observera uppmärksamt och i stillhet varje andetag. När du andas in. När du andas ut. Hela vägen in. Hela vägen ut.
• Vi gör det nu lite enklare för oss. Varje gång du andas in, säg tyst: inandning.
• Varje gång du andas ut, säg tyst: utandning
• Håll ditt sinne avslappnat och fortsätt att iaktta hur andetaget kommer och går tillsammans med stöd från orden inandning och utandning.
• Var ingen annanstans än här. Inget annat är viktigare.
• Efter fem minuter, ta åter tre djupa andetag och sitt kvar en stund i tystnad.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Jag är här
• Placera kroppen i en bra position; sittande på golvet eller på en stol. Alternativt ligg ner eller stå upp.
• Låt ryggen var sträckt så att andningen rör sig fritt. Sänk din haka en aning ner mot bröstkorgen om du sitter upp, slut dina ögon lätt och slappna av i käken.
• Stanna i tystnad och stillhet en stund som en förberedelse för meditationsövningen.
• Låt nu andetaget röra sig helt naturligt, men följ det med en helhjärtad närvaro.
• Upprepa nu, tyst för dig själv, följande mening som ett mantra genom resten av övningen: Jag är här.
• När du andas in säger du de första orden i meningen: Jag är ...
• När du andas ut avlutar du: här.
• Fortsätt att upprepa meningen andetag efter andetag.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.