Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

magnus fridh viloläge

Foto: Ulla Montan

Inta viloläge med Magnus Fridh

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.

Magnus Fridh är yoga- och meditationslärare med lång erfarenhet av mindfulness och meditation. I sin bok "Viloläge" lär han ut många användbara och enkla övningar. Magnus låter Kureras läsare ta del av några av övningarna ur boken som kan hjälpa till att bryta stressen och komma ned i varv.

Magnus vet av egen erfarenhet att livet ibland kan kasta hårda bollar vår väg och svarar så här när vi frågar honom varför vi behöver lära oss meditera:
– Ibland kommer vi till en punkt inom oss där vi känner att vi inte kan springa och stressa mer. Mitt i livet. Inga särskilda omständigheter får det att inträffa. Vi bara orkar inte så mycket längre. Vi stapplar liksom till, accelerationen avtar och vi vänder oss i olika riktningar för att se om det finns några avtagsvägar att styra in på. Här har meditationen något att erbjuda.

Kom över den mentala spärren
Meditationen är en rastplats, ett viloläge, som både kan läka och stärka och låta oss se tillvaron ur ett större perspektiv menar Magnus, men han vet också att många kan känna en mental spärr mot att komma igång.
– Med regelbunden träning så kan du sänka din stress och oro, öka ditt fokus och få en bättre sömn. Det största hindret att kliva över är att komma igång och verkligen träna regelbundet. Det enda som behövs är 5-15 minuter ett par dagar i veckan till att börja med. Bygg en motivation, gör ett schema som du håller dig till. Börja med korta stunder så att entusiasmen hålls levande.

 

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Har inte tid att låta bli
För Magnus är meditationen livsviktig.
– När jag prioriterar meditationsträningen får jag mer tid att fokusera på det som är viktigt. I svåra stunder har meditationen varit ovärderlig. Trots att vardagen kan kännas överfylld av både arbete och familjeaktiviteter och det kan vara svårt att hitta utrymme, har jag helt enkelt inte tid att inte meditera.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Vila i andetaget
Innan du börjar den här första övningen, sätt en timer på cirka fem minuter. Du kan välja om du antingen vill sitta med korslagda ben på golvet eller på en stol med ryggen rak och fötterna stadigt i golvet. Ett tredje alternativ är att ligga ner. Om du sitter upp, placera händerna på låren med handflatorna nedåt.
• Slut ögonen lätt, ta tre djupa andetag och känn hur axlarna sjunker ner och musklerna i ansiktet slappnar av alltmer. Slappna av i underkäken och tungan.
•  Låt din andning hitta sin naturliga rytm. Gör inget alls för att påverka andetaget. Flytta din närvaro till näsborrarnas öppning och följ ditt andetag därifrån när det rör sig in och ut ur din kropp.
• Observera uppmärksamt och i stillhet varje andetag. När du andas in. När du andas ut. Hela vägen in. Hela vägen ut.
• Vi gör det nu lite enklare för oss. Varje gång du andas in, säg tyst: inandning.
• Varje gång du andas ut, säg tyst: utandning
• Håll ditt sinne avslappnat och fortsätt att iaktta hur andetaget kommer och går tillsammans med stöd från orden inandning och utandning.
• Var ingen annanstans än här. Inget annat är viktigare.
• Efter fem minuter, ta åter tre djupa andetag och sitt kvar en stund i tystnad.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Jag är här
• Placera kroppen i en bra position; sittande på golvet eller på en stol. Alternativt ligg ner eller stå upp.
• Låt ryggen var sträckt så att andningen rör sig fritt. Sänk din haka en aning ner mot bröstkorgen om du sitter upp, slut dina ögon lätt och slappna av i käken.
• Stanna i tystnad och stillhet en stund som en förberedelse för meditationsövningen.
• Låt nu andetaget röra sig helt naturligt, men följ det med en helhjärtad närvaro.
• Upprepa nu, tyst för dig själv, följande mening som ett mantra genom resten av övningen: Jag är här.
• När du andas in säger du de första orden i meningen: Jag är ...
• När du andas ut avlutar du: här.
• Fortsätt att upprepa meningen andetag efter andetag.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.