magnus fridh viloläge

Foto: Ulla Montan

Inta viloläge med Magnus Fridh

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.

Magnus Fridh är yoga- och meditationslärare med lång erfarenhet av mindfulness och meditation. I sin bok “Viloläge” lär han ut många användbara och enkla övningar. Magnus låter Kureras läsare ta del av några av övningarna ur boken som kan hjälpa till att bryta stressen och komma ned i varv.

Magnus vet av egen erfarenhet att livet ibland kan kasta hårda bollar vår väg och svarar så här när vi frågar honom varför vi behöver lära oss meditera:
– Ibland kommer vi till en punkt inom oss där vi känner att vi inte kan springa och stressa mer. Mitt i livet. Inga särskilda omständigheter får det att inträffa. Vi bara orkar inte så mycket längre. Vi stapplar liksom till, accelerationen avtar och vi vänder oss i olika riktningar för att se om det finns några avtagsvägar att styra in på. Här har meditationen något att erbjuda.

Kom över den mentala spärren
Meditationen är en rastplats, ett viloläge, som både kan läka och stärka och låta oss se tillvaron ur ett större perspektiv menar Magnus, men han vet också att många kan känna en mental spärr mot att komma igång.
– Med regelbunden träning så kan du sänka din stress och oro, öka ditt fokus och få en bättre sömn. Det största hindret att kliva över är att komma igång och verkligen träna regelbundet. Det enda som behövs är 5-15 minuter ett par dagar i veckan till att börja med. Bygg en motivation, gör ett schema som du håller dig till. Börja med korta stunder så att entusiasmen hålls levande.

 

LÄS OCKSÅ: Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Har inte tid att låta bli
För Magnus är meditationen livsviktig.
– När jag prioriterar meditationsträningen får jag mer tid att fokusera på det som är viktigt. I svåra stunder har meditationen varit ovärderlig. Trots att vardagen kan kännas överfylld av både arbete och familjeaktiviteter och det kan vara svårt att hitta utrymme, har jag helt enkelt inte tid att inte meditera.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Vila i andetaget
Innan du börjar den här första övningen, sätt en timer på cirka fem minuter. Du kan välja om du antingen vill sitta med korslagda ben på golvet eller på en stol med ryggen rak och fötterna stadigt i golvet. Ett tredje alternativ är att ligga ner. Om du sitter upp, placera händerna på låren med handflatorna nedåt.
• Slut ögonen lätt, ta tre djupa andetag och känn hur axlarna sjunker ner och musklerna i ansiktet slappnar av alltmer. Slappna av i underkäken och tungan.
•  Låt din andning hitta sin naturliga rytm. Gör inget alls för att påverka andetaget. Flytta din närvaro till näsborrarnas öppning och följ ditt andetag därifrån när det rör sig in och ut ur din kropp.
• Observera uppmärksamt och i stillhet varje andetag. När du andas in. När du andas ut. Hela vägen in. Hela vägen ut.
• Vi gör det nu lite enklare för oss. Varje gång du andas in, säg tyst: inandning.
• Varje gång du andas ut, säg tyst: utandning
• Håll ditt sinne avslappnat och fortsätt att iaktta hur andetaget kommer och går tillsammans med stöd från orden inandning och utandning.
• Var ingen annanstans än här. Inget annat är viktigare.
• Efter fem minuter, ta åter tre djupa andetag och sitt kvar en stund i tystnad.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Jag är här
• Placera kroppen i en bra position; sittande på golvet eller på en stol. Alternativt ligg ner eller stå upp.
• Låt ryggen var sträckt så att andningen rör sig fritt. Sänk din haka en aning ner mot bröstkorgen om du sitter upp, slut dina ögon lätt och slappna av i käken.
• Stanna i tystnad och stillhet en stund som en förberedelse för meditationsövningen.
• Låt nu andetaget röra sig helt naturligt, men följ det med en helhjärtad närvaro.
• Upprepa nu, tyst för dig själv, följande mening som ett mantra genom resten av övningen: Jag är här.
• När du andas in säger du de första orden i meningen: Jag är …
• När du andas ut avlutar du: här.
• Fortsätt att upprepa meningen andetag efter andetag.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Magnus Fridh
Yrke: Yoga- och meditationslärare, författare och upphovsman till midfulnessappen
Familj: Frun Ida och två döttrarna Maja och Nellie.
Bor: Stockholm
Aktuell med: Boken "Viloläge" (Natur & kultur 2017).
Magnus på sociala medier: Instagram magnus_fridh
Hemsidor:
Viloläge samt The mindfulnessapp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.