Intensiv träning lindrar smärta i leder och minskar risken för hjärtsjukdomar

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

Ledgångsreumatism, reumatoid artrit, är en inflammatorisk sjukdom som drabbar en procent av befolkningen.Den böjar ofta som lite värk i små leder som händer och fötter för att sedan sätta sig i de större lederna. Det leder ömma, stela och ibland smärtande leder och gör det svårt att framförallt komma ur sängen på morgonen. Förutom att lederna värker har patienter med RA en ökad risk att dö i hjärt-kärlsjukdomar. Att ha en hög syreupptagningsförmåga är därför viktigt för att minska risken att få hjärtsjukdomar.

 

LÄS OCKSÅ: Styrketräna för friskare leder

Svårt att komma igång
Kristina Hörnberg som är doktorand vid Umeå universitet på Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, har i en doktorsavhandling tittat på olika grupper med ledgångsreumatism och undersökt sambanden mellan sjukdomen och riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom som blodfetter, blodtryck och kroppsvikt som bland annat kan leda till tidig åderförfettning.

Det som överraskade Kristina Högberg var att de med hög syreupptagningsförmåga vid tidpunkten för diagnosen ledgångsreumatism hade en minskad risk för att få hjärt-kärlsjukdom även efter 16 år från att diagnosen konstaterats.

De som har smärta i lederna kan ha svårt att komma igång med träningen, men att cykla är oftast inga problem och en bra konditionsträning. Forskning visar att fysisk aktivitet lindrar ömma leder för de inflammation i lederna.

I Kristina Hörnbergs studie fick en grupp patienter som cyklade intensivt tre gånger i veckan i tio veckor bättre syreupptagningsförmåga och lägre blodtryck i en omfattning som anses minska risken för hjärtkärlsjukdom. Speciellt fördelaktigt var det med mängdträning där aktiviteten var medel- eller högintensiv, men all form av fysisk aktivitet är gynnsamt för leder och hjärta.

LÄS OCKSÅ: Träna bort din artros

Träning dämpar inflammation
Andra studier visar att överviktiga som motionerar minskar inflammationer i kroppen. Flera av de hälsoproblem som uppstår i samband med övervikt är resultatet av kronisk inflammation. Att få inflammation är dock en naturlig process i kroppen som ett direkt svar på skador, men hos till exempel överviktiga kan inflammationen bli långvarig och så småningom leda till skador på en frisk kroppsvävnad.

 

Vissa blodkroppar är mer benägna att orsaka inflammation. Tillverkas dessa i större omfattning så kan de sprida sig och orsaka störningar i kroppen. De blodkroppar som orsakar inflammation förändras vid träning och antal blodceller som kan orsaka inflammation minskar.

Av Inger Palm

Källa: Umeå universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.