Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Intensiv träning lindrar smärta i leder och minskar risken för hjärtsjukdomar

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

Ledgångsreumatism, reumatoid artrit, är en inflammatorisk sjukdom som drabbar en procent av befolkningen.Den böjar ofta som lite värk i små leder som händer och fötter för att sedan sätta sig i de större lederna. Det leder ömma, stela och ibland smärtande leder och gör det svårt att framförallt komma ur sängen på morgonen. Förutom att lederna värker har patienter med RA en ökad risk att dö i hjärt-kärlsjukdomar. Att ha en hög syreupptagningsförmåga är därför viktigt för att minska risken att få hjärtsjukdomar.

 

LÄS OCKSÅ: Styrketräna för friskare leder

Svårt att komma igång
Kristina Hörnberg som är doktorand vid Umeå universitet på Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, har i en doktorsavhandling tittat på olika grupper med ledgångsreumatism och undersökt sambanden mellan sjukdomen och riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom som blodfetter, blodtryck och kroppsvikt som bland annat kan leda till tidig åderförfettning.

Det som överraskade Kristina Högberg var att de med hög syreupptagningsförmåga vid tidpunkten för diagnosen ledgångsreumatism hade en minskad risk för att få hjärt-kärlsjukdom även efter 16 år från att diagnosen konstaterats.

De som har smärta i lederna kan ha svårt att komma igång med träningen, men att cykla är oftast inga problem och en bra konditionsträning. Forskning visar att fysisk aktivitet lindrar ömma leder för de inflammation i lederna.

I Kristina Hörnbergs studie fick en grupp patienter som cyklade intensivt tre gånger i veckan i tio veckor bättre syreupptagningsförmåga och lägre blodtryck i en omfattning som anses minska risken för hjärtkärlsjukdom. Speciellt fördelaktigt var det med mängdträning där aktiviteten var medel- eller högintensiv, men all form av fysisk aktivitet är gynnsamt för leder och hjärta.

LÄS OCKSÅ: Träna bort din artros

Träning dämpar inflammation
Andra studier visar att överviktiga som motionerar minskar inflammationer i kroppen. Flera av de hälsoproblem som uppstår i samband med övervikt är resultatet av kronisk inflammation. Att få inflammation är dock en naturlig process i kroppen som ett direkt svar på skador, men hos till exempel överviktiga kan inflammationen bli långvarig och så småningom leda till skador på en frisk kroppsvävnad.

 

Vissa blodkroppar är mer benägna att orsaka inflammation. Tillverkas dessa i större omfattning så kan de sprida sig och orsaka störningar i kroppen. De blodkroppar som orsakar inflammation förändras vid träning och antal blodceller som kan orsaka inflammation minskar.

Av Inger Palm

Källa: Umeå universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

 

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?