Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

fyra personer springer på skogsstig

Ny studie: Intensiv träning stressar kroppen mer än man trott

Stresshormonet kortisol stiger snabbare efter intensiv träning, vilket ökar blodsockernivån i kroppen och gör att kroppen måste producera dubbelt så mycket insulin – men trots detta vidhåller sina förhöjda blodsockernivåer.
Det visar en ny pilotstudie utförd vid Linköpings universitet som har studerat hur kroppen reagerar på intensiv träning.

I den ny studien från Linköpings universitet studerades personer i 20-årsåldern, vilka alla var vana löpare. Forskarnas syfte med studien var att studera hur kroppen reagerar på intensiv träning, rapporterar Sveriges Radios Vetenskapsradion.

Läs också: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

 

Kortisolet steg snabbt efter löprundan
Ena dagen fick deltagarna ge sig ut på en springrunda före frukost och de ombads springa så fort de kunde i fem kilometer. Den andra dagen fick de istället vila under lika lång tid före frukost. Vad var då skillnaden? Jo, resultatet visade – bland annat – att stresshormonet kortisol steg snabbt efter löprundan vilket i sin tur ökade blodsockernivån i kroppen.

Mer insulin – men lika högt blodsocker
För att hantera den höga blodsockernivån behövde kroppen producera dubbla nivåer av insulin. Trots detta fortsatte kroppen att ha höga blodsockernivåer.

Diabetiker bör inte ta i för hårt
En viktig slutsats blir därmed, enligt professor Fredrik Nyström som står bakom studien, att personer som tränar för att motverka diabetes antagligen inte borde ta i allt de kan vid intensiv träning.

Läs också: Många har diabetes utan att veta det

porträttbild på Zarah Öberg

Näringsterapeuten Zarah Öberg

 

"Ger samma reaktion som när kroppen är stressad"
För Zarah Öberg, medlem i Kureras expertpanel och näringsterapeut, kommer inte de nya rönen som någon chock. Hon tillhör dem som ofta går ut och varnar för allt för hård träning.
– Jag avråder alltid från hård träning under stressade eller utmattade perioder, säger hon till Kurera och förklarar:
– Hård träning frisätter stresshormonet kortisol i hög grad och ger på så vis samma reaktion som när kroppen är stressad.

Läs också: Diabetiker? Så ska du tänka vid uthållighetsträning – och tävling

Ska undvikas vid utmattningssyndrom
Hon berättar vidare att det till och med finns tillfällen då intensiv träning absolut bör undvikas.
– Vid utbrändhet, utmattning eller långvarigt stresspåslag är det extra viktigt att undvika hård träning eftersom binjurarna redan är trötta och behöver återhämtning. Hård träning ger det motsatta och bidrar istället till att binjurarna blir ännu mer utmattade.

 

Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes typ 1

Lagom motion det bästa
Träning är dock bra för mycket, poängterar hon, men lagom är bäst.
– Om du är frisk och ostressad kan hårdare träning absolut gå bra, men var noga med att lyssna om kroppen visar varningssignaler. Om du till exempel blir orimligt trött efter ditt pass eller dagen efter passet, kan detta vara tecken på att kroppen behöver lugnare former av träning och mer återhämtning. För de som är utbrända eller stressade fungerar motion med promenader eller lugna aktiviteter, som till exempel yoga. Dessa träningsformer brukar vara utmärkta för att motverka stress och det ger inte heller samma slitage som vid hård träning

Av Isabelle G Hedander

Referens: Keselman et al. "A randomized cross-over study of the acute effects of running 5 km on glucose, insulin, metabolic rate, cortisol and Troponin", publicerad 16 juni 2016, doi: 10.1371/journal.pone.0179401

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.