Ny studie: Intensiv träning stressar kroppen mer än man trott | Kurera.se
fyra personer springer på skogsstig

Ny studie: Intensiv träning stressar kroppen mer än man trott

Stresshormonet kortisol stiger snabbare efter intensiv träning, vilket ökar blodsockernivån i kroppen och gör att kroppen måste producera dubbelt så mycket insulin – men trots detta vidhåller sina förhöjda blodsockernivåer.
Det visar en ny pilotstudie utförd vid Linköpings universitet som har studerat hur kroppen reagerar på intensiv träning.

I den ny studien från Linköpings universitet studerades personer i 20-årsåldern, vilka alla var vana löpare. Forskarnas syfte med studien var att studera hur kroppen reagerar på intensiv träning, rapporterar Sveriges Radios Vetenskapsradion.

Läs också: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

 

Kortisolet steg snabbt efter löprundan
Ena dagen fick deltagarna ge sig ut på en springrunda före frukost och de ombads springa så fort de kunde i fem kilometer. Den andra dagen fick de istället vila under lika lång tid före frukost. Vad var då skillnaden? Jo, resultatet visade – bland annat – att stresshormonet kortisol steg snabbt efter löprundan vilket i sin tur ökade blodsockernivån i kroppen.

Mer insulin – men lika högt blodsocker
För att hantera den höga blodsockernivån behövde kroppen producera dubbla nivåer av insulin. Trots detta fortsatte kroppen att ha höga blodsockernivåer.

Diabetiker bör inte ta i för hårt
En viktig slutsats blir därmed, enligt professor Fredrik Nyström som står bakom studien, att personer som tränar för att motverka diabetes antagligen inte borde ta i allt de kan vid intensiv träning.

Läs också: Många har diabetes utan att veta det

porträttbild på Zarah Öberg

Näringsterapeuten Zarah Öberg

 

"Ger samma reaktion som när kroppen är stressad"
För Zarah Öberg, medlem i Kureras expertpanel och näringsterapeut, kommer inte de nya rönen som någon chock. Hon tillhör dem som ofta går ut och varnar för allt för hård träning.
– Jag avråder alltid från hård träning under stressade eller utmattade perioder, säger hon till Kurera och förklarar:
– Hård träning frisätter stresshormonet kortisol i hög grad och ger på så vis samma reaktion som när kroppen är stressad.

Läs också: Diabetiker? Så ska du tänka vid uthållighetsträning – och tävling

Ska undvikas vid utmattningssyndrom
Hon berättar vidare att det till och med finns tillfällen då intensiv träning absolut bör undvikas.
– Vid utbrändhet, utmattning eller långvarigt stresspåslag är det extra viktigt att undvika hård träning eftersom binjurarna redan är trötta och behöver återhämtning. Hård träning ger det motsatta och bidrar istället till att binjurarna blir ännu mer utmattade.

 

Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes typ 1

Lagom motion det bästa
Träning är dock bra för mycket, poängterar hon, men lagom är bäst.
– Om du är frisk och ostressad kan hårdare träning absolut gå bra, men var noga med att lyssna om kroppen visar varningssignaler. Om du till exempel blir orimligt trött efter ditt pass eller dagen efter passet, kan detta vara tecken på att kroppen behöver lugnare former av träning och mer återhämtning. För de som är utbrända eller stressade fungerar motion med promenader eller lugna aktiviteter, som till exempel yoga. Dessa träningsformer brukar vara utmärkta för att motverka stress och det ger inte heller samma slitage som vid hård träning

Av Isabelle G Hedander

Referens: Keselman et al. "A randomized cross-over study of the acute effects of running 5 km on glucose, insulin, metabolic rate, cortisol and Troponin", publicerad 16 juni 2016, doi: 10.1371/journal.pone.0179401

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.