fyra personer springer på skogsstig

Ny studie: Intensiv träning stressar kroppen mer än man trott

Stresshormonet kortisol stiger snabbare efter intensiv träning, vilket ökar blodsockernivån i kroppen och gör att kroppen måste producera dubbelt så mycket insulin – men trots detta vidhåller sina förhöjda blodsockernivåer.
Det visar en ny pilotstudie utförd vid Linköpings universitet som har studerat hur kroppen reagerar på intensiv träning.

I den ny studien från Linköpings universitet studerades personer i 20-årsåldern, vilka alla var vana löpare. Forskarnas syfte med studien var att studera hur kroppen reagerar på intensiv träning, rapporterar Sveriges Radios Vetenskapsradion.

Läs också: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

 

Kortisolet steg snabbt efter löprundan
Ena dagen fick deltagarna ge sig ut på en springrunda före frukost och de ombads springa så fort de kunde i fem kilometer. Den andra dagen fick de istället vila under lika lång tid före frukost. Vad var då skillnaden? Jo, resultatet visade – bland annat – att stresshormonet kortisol steg snabbt efter löprundan vilket i sin tur ökade blodsockernivån i kroppen.

Mer insulin – men lika högt blodsocker
För att hantera den höga blodsockernivån behövde kroppen producera dubbla nivåer av insulin. Trots detta fortsatte kroppen att ha höga blodsockernivåer.

Diabetiker bör inte ta i för hårt
En viktig slutsats blir därmed, enligt professor Fredrik Nyström som står bakom studien, att personer som tränar för att motverka diabetes antagligen inte borde ta i allt de kan vid intensiv träning.

Läs också: Många har diabetes utan att veta det

porträttbild på Zarah Öberg

Näringsterapeuten Zarah Öberg

“Ger samma reaktion som när kroppen är stressad”
För Zarah Öberg, medlem i Kureras expertpanel och näringsterapeut, kommer inte de nya rönen som någon chock. Hon tillhör dem som ofta går ut och varnar för allt för hård träning.
– Jag avråder alltid från hård träning under stressade eller utmattade perioder, säger hon till Kurera och förklarar:
– Hård träning frisätter stresshormonet kortisol i hög grad och ger på så vis samma reaktion som när kroppen är stressad.

Läs också: Diabetiker? Så ska du tänka vid uthållighetsträning – och tävling

Ska undvikas vid utmattningssyndrom
Hon berättar vidare att det till och med finns tillfällen då intensiv träning absolut bör undvikas.
– Vid utbrändhet, utmattning eller långvarigt stresspåslag är det extra viktigt att undvika hård träning eftersom binjurarna redan är trötta och behöver återhämtning. Hård träning ger det motsatta och bidrar istället till att binjurarna blir ännu mer utmattade.

Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes typ 1

Lagom motion det bästa
Träning är dock bra för mycket, poängterar hon, men lagom är bäst.
– Om du är frisk och ostressad kan hårdare träning absolut gå bra, men var noga med att lyssna om kroppen visar varningssignaler. Om du till exempel blir orimligt trött efter ditt pass eller dagen efter passet, kan detta vara tecken på att kroppen behöver lugnare former av träning och mer återhämtning. För de som är utbrända eller stressade fungerar motion med promenader eller lugna aktiviteter, som till exempel yoga. Dessa träningsformer brukar vara utmärkt för att motverka stress och det ger inte heller samma slitage som vid hård träning

Av Isabelle G Hedander

Referens: Keselman et al. “A randomized cross-over study of the acute effects of running 5 km on glucose, insulin, metabolic rate, cortisol and Troponin”, publicerad 16 juni 2016, doi: 10.1371/journal.pone.0179401

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.