Isabel Boltenstern om att vara ung, framgångsrik – och utbränd

Fakta

Isabels tips för hur man tar sig ur utbrändhet

1. Låt det ta tid!
– En utmattning går inte över på någon månad - det tar snarare år. Att jäkta igång för fort leder enbart till bakslag som förvärrar tillståndet, så tillåt dig själv att bara följa med utan att försöka bygga upp strategier för att överlista din egen hjärna. Tro mig, det går inte.
2. Sluta skuldbelägga dig själv!
– Istället för att förklara din utmattning med att "du är dålig på att säga nej", ställ dig frågan "varför?". Ofta finns svaret längre in, varför vi inte sagt nej kan bero på att företagskulturen är rutten, och då finns inte möjligheten att säga nej. För mig har det varit skönt att inse att utmattningen inte är en produkt av hur jag är, snarare vad jag blivit utsatt för.
3. Läs "meningen med hela skiten" av Nina Åkestam!
– Denna bok har hjälpt mig vansinnigt mycket. Kloka reflektioner på ett humoristisk sätt, med ett gäng övningar som gör skillnad.

Isabels tips till anhöriga

1. Kom inte med tips!
– Har du själv aldrig varit i en utmattning, depression eller annat psykiskt ohälsotillstånd har du inget mandat att tipsa om att "rycka upp sig". Goda råd är inte vad den sjuke behöver, och som utomstående har du inte alla svar.
2. Lyssna och lär!
– Personen som blivit drabbad behöver vända och vrida på en hel del tankar. Lyssna och våga lära dig av vad hen tänker.
3. Ställ inga krav!
– Även om du tycker det är tråkigt att den drabbade inte orkar vara med på en fest eller middag - skuldbelägg inte. Säg inte "åh, vad tråkigt att du aldrig orkar vara med" - trots att du inte menar illa kan det tolkas som ännu ett måste av den drabbade.

Namn: Isabel Boltenstern.
Ålder: 25 år.
Uppvuxen: Helsingborg.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Programledare och sportreporter på Discovery Networks Sweden och Eurosport, föreläser och Youubar om utbrändhet.
Aktuell med: Blogg och YouTube-klipp om utmattningssyndrom, prestationsångest och annat.
Synlig på sociala medier:
Blogg: isabelboltenstern.com
Instagram: instagram.com/boltenstern
Twitter: twitter.com/boltenstern
YouTube: youtube.com/user/isababybel/videos

Isabel Boltenstern är 25 år och framgångsrik i en bransch där få kvinnor lyckas: Sportjournalistik. Hon är också populär “YouTubare”.
Men – hösten 2014 tappade hon plötsligt fotfästet och bara 23 år gammal blev hon sjukskriven för utmattningssyndrom.
– Det är inte en diagnos du är skyddad mot bara för att du är ung. I samhället är det många krafter som skuldbelägger oss. Till exempel en tryckande arbetsmoral och ett ständigt driv efter att vara lyckad, säger hon till Kurera.

Hon beskriver sig själv som en klämkäck skåning, videobloggare och hobby-akrobat. Hon är också programledare och sportreporter på Discovery och Eurosport. Och på väg tillbaka från utmattningssyndrom.
Isabel Boltenstern är nämligen en ur den växande skara unga människor som drabbats.
Kurera tog sig ett snack med henne, bad henne berätta om sin väg tillbaka och dela med sig av sina tips till andra som drabbats – och deras anhöriga.

► Läs också: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

 

Jobbade allt mer – vänner och familj fick stå åt sidan
Hon är en cool och positiv tjej med, till synes, mycket skinn på näsan. Isabel Boltenstern berättar att hon alltid varit en framåt person med gott självförtroende, stark arbetsvilja och mycket jävlar anamma. När hon blev utmattad jobbade hon, liksom idag, i TV-branschen med många och långa dagar utan återhämtning, men med ett jobb som följde med hem och med den ständiga känslan att hon inte var bra nog.
– Ju längre tiden gick desto mer jobbade jag, och vänner och familj fick stå till sidan för min energi räckte inte till, berättar hon.

Isabel Boltenstern – ung, framgångsrik och utbränd

En företagskultur där ordet nej inte var välkommet
Hon fick sin diagnos hösten 2014, bara 23 år gammal. Hennes svar på frågan om varför hon tror att hon drabbades är att svaret inte alls är enkelt. En utmattning bottnar i så mycket.
– Det finns vissa delar på individnivå, några på företagsnivå och andra på samhällsnivå. Hos mig som person var det att jag ständigt fick kickar av utmaningarna och av att jag inte krävde mer avlastning. På företagsnivå handlade det om dåligt ledarskap, härskartekniker och en företagskultur där det inte var välkommet att säga nej.

Läs också: Jobbpress stor riskfaktor för hjärtsjukdom! Så skyddar du dig!

“Ett ständigt driv efter att vara lyckad”
Hon tycker även att hela samhället på något sätt står i skuld. För att vi människor sällan uppmuntras till att tycka att vi duger som vi är.
– I samhället är det många krafter som skuldbelägger oss människor. Till exempel en tryckande arbetsmoral, ett ständigt driv efter att vara lyckad och en missuppfattning om att ens snedsteg i arbetslivet är detsamma som att vi är misslyckade som människor. Som sagt: Det finns många orsaker till att jag blev utmattad.
En sak står dock säker, menar Isabel.
Det är inte en diagnos du är skyddad mot bara för att du är ung.
Isabel Boltenstern

Förstod inte att hon var utmattad
Så hur förstod hon då att hon hade drabbats av utmattningssyndrom? Är det något man egentligen upptäcker så lätt. Att vara stressad och trött är väl liksom ett allmäntillstånd, resonerar nog många.
Men nej, så är det inte. Har du sömnproblem, magkatarr, koncentrationsstörningar, ljudkänslighet och plötsligt drabbats av kommunens sämsta immunförsvar är det definitivt något som inte står rätt till, säger Isabel.
– Jag förstod det inte själv men en dåvarande kollega fick samma diagnos några månader tidigare och höjde då ett varningens finger. Hon såg samma mönster hos mig som det hon precis blivit sjukskriven för, berättar hon.

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Började med ett kraschat immunförsvar
Det enda hon märkte i början var just att hennes immunförsvar totalhavererade, berättar hon.
– Jag blev sjuk så fort jag fick en ledig helg, allt från urinvägsinfektion till influensa. Därefter kom fler symtom som ljudkänslighet, koncentrationssvårigheter, sömnstörningar, magkatarr och jag blev känslokall. Min kropp verkade gå in i ett skyddsläge. Den sa liksom åt mig att ligga nedbäddad i sängen, men det förstod jag först i efterhand. Där och då krigade jag vidare för att göra arbetsgivaren glad, och jag förstod inte att det kunde få så allvarliga konsekvenser.

Isabel boltenstern i tv-studio
Tog ett halvår för vården att förstå – fick hjälp av KBT

Det tog ett halvår för läkarna att förstå vad som var fel när hon sökte hjälp, berättar hon. Utöver det har hon fått bra hjälp, tycker hon.
– Jag har fått fantastisk hjälp av en KBT-terapeut som hjälpt mig grubbla på rätt sätt. Att inte skuldbelägga mig själv, att förstå vilka enorma krafter dåligt ledarskap kan ha för en individ och hur man tar sig vidare.

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

Har förändrat hennes sätt att leva
Idag ser Isabel Boltensterns liv helt annorlunda ut.
–Det har förändrat allt, skulle jag säga. Det första halvåret låg jag mest hemma och sov, ungefär 15 timmar om dygnet, för att sedan göra små kraftansträngningar som kändes enorma.
Bakslagen kom så fort hon aktiverade sig och idag väger hon mycket på guldvåg, berättar hon.
– Jag tänker: Orkar jag gå på middag med vänner? Orkar jag jobba om jag precis kommit hem från en släktträff? Orkar jag vara social på olika jobbmingel? Allt som oftast väljer jag att stanna hemma för det krävs för mycket energi för att orka sociala sammanhang och tyvärr får jag hela tiden prioritera och tacka nej till saker jag egentligen gärna hade gjort, för att jag helt enkelt inte orkar.

► Läs också: Johanna Toftby om sin svåra migrän och sina humörsvängningar

Valde att bryta med sin arbetsgivare
Om, och i så fall hur, utmattningen har påverkat hennes karriär är ännu för tidigt att säga, menar hon. Men att tillståndet fört med sig även positiva aspekter står klart.
– Det har varit positivt på det sätt att jag valde att bryta med min dåvarande arbetsgivare och fick så mycket ny energi av att komma till ett nytt ställe. Det är även positivt för nu vågar jag inse mitt värde och ställa krav där efter, säger hon.
Hon tillägger:
– Ska man berätta om de negativa aspekterna är det att jag fortfarande lider av sviterna efter min utmattning, har fått värdera om många saker och att självförtroendet fått sig en törn.

Isabel Boltenstern – ung, framgångsrik och utbränd
Friskförklarad av vården men fortfarande skör

Så hur är läget idag då? Ser hon sig som helt frisk? Tror hon att man ens kan bli helt frisk – eller resonerar hon, som vissa, att utmattning sätter sig likt ett fysiskt ärr i hjärnan – som man kanske alltid bär med sig?
Svaret på de frågorna är inte helt lätta att att svara på.
– Det är den ständiga frågan – när är man frisk? Enligt vården är jag friskförklarad men jag måste ju anpassa mig efter utmattningen varje dag. Så frisk kanske är fel ord, men jag lär mig hantera utmattningen på ett bättre sätt. Vissa veckor är energin bättre, och ibland kommer återfall som gör att jag måste ta det lugnt. Det är ett ständigt pusslande, säger hon.

 Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

“Att inte göra ett skit är precis vad man behöver”
För Isabel handlade vägen tillbaka, i alla fall de första månaderna, mest om att få sova, berättar hon.
– Min hjärna kunde inte ta emot någon information eller några intryck. Efter några månader kunde jag börja gå i terapi för att bara få förklarat vad som hade hänt, varför det hade blivit såhär och hur jag skulle jobba med exempelvis koncentrationen som inte fanns kvar. Många försöker jobba sig ur en utmattning, men det jag verkade behöva var att för en gångs skull inte göra ett skit. Problemet blir då ofta att man känner sig värdelös för att man inte förmår sig själv att göra något, men då är det viktigt att bli påmind om att vila är precis vad man behöver.

Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver

Föreläser och informerar om ämnet
Utmattningssyndrom, utmattningsdepression, utbrändhet, gå in i väggen. Kärt barn har många namn. Eller vad man nu säger. Isabel Boltenstern känner till dem alla.
Hon verkar dock fortfarande vara en person med galet många järn i elden. I alla fall på ytan. Det är TV-jobb, föreläsningar, twittrande, instagrammande – och så vidare. Men sättet hon lever sitt liv idag jämfört med för två år sedan är ändå stor. Den stora skillnaden är att hon idag jobbar klokare och att hon säger nej till saker hon inte orkar. På sin fritid föreläser hon om utbrändhet och videobloggar även flitigt om ämnet.
– Idag jobbar jag färre timmar och har tid att sprida information om utmattning via min YouTube-kanal, vilket jag brinner för, berättar hon.

Läs också: Få energin, lusten och orken tillbaka – med adaptogener

Populär YouTube-kanal
Den som ännu inte tagit sig en titt på hennes populära videoklipp bör göra det snarast. Isabel Boltenstern är humoristisk, orädd när det gäller att bjuda på sig själv och allt som oftast väldigt mitt i prick. Nedan ser ni två exempel.
I faktarutan intill kan ni även läsa några av hennes tips till personer med utbrändhet – och till deras anhöriga.

50 saker man inte ska säga till en stressad eller utbränd person

Symtom vid utmattning – enligt Isabels erfarenhet

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Isabels tips för hur man tar sig ur utbrändhet

1. Låt det ta tid!
– En utmattning går inte över på någon månad - det tar snarare år. Att jäkta igång för fort leder enbart till bakslag som förvärrar tillståndet, så tillåt dig själv att bara följa med utan att försöka bygga upp strategier för att överlista din egen hjärna. Tro mig, det går inte.
2. Sluta skuldbelägga dig själv!
– Istället för att förklara din utmattning med att "du är dålig på att säga nej", ställ dig frågan "varför?". Ofta finns svaret längre in, varför vi inte sagt nej kan bero på att företagskulturen är rutten, och då finns inte möjligheten att säga nej. För mig har det varit skönt att inse att utmattningen inte är en produkt av hur jag är, snarare vad jag blivit utsatt för.
3. Läs "meningen med hela skiten" av Nina Åkestam!
– Denna bok har hjälpt mig vansinnigt mycket. Kloka reflektioner på ett humoristisk sätt, med ett gäng övningar som gör skillnad.

Isabels tips till anhöriga

1. Kom inte med tips!
– Har du själv aldrig varit i en utmattning, depression eller annat psykiskt ohälsotillstånd har du inget mandat att tipsa om att "rycka upp sig". Goda råd är inte vad den sjuke behöver, och som utomstående har du inte alla svar.
2. Lyssna och lär!
– Personen som blivit drabbad behöver vända och vrida på en hel del tankar. Lyssna och våga lära dig av vad hen tänker.
3. Ställ inga krav!
– Även om du tycker det är tråkigt att den drabbade inte orkar vara med på en fest eller middag - skuldbelägg inte. Säg inte "åh, vad tråkigt att du aldrig orkar vara med" - trots att du inte menar illa kan det tolkas som ännu ett måste av den drabbade.

Namn: Isabel Boltenstern.
Ålder: 25 år.
Uppvuxen: Helsingborg.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Programledare och sportreporter på Discovery Networks Sweden och Eurosport, föreläser och Youubar om utbrändhet.
Aktuell med: Blogg och YouTube-klipp om utmattningssyndrom, prestationsångest och annat.
Synlig på sociala medier:
Blogg: isabelboltenstern.com
Instagram: instagram.com/boltenstern
Twitter: twitter.com/boltenstern
YouTube: youtube.com/user/isababybel/videos

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.

kvinna tittar på gråa hår

Ny studie: Därför får vissa grått hår för tidigt

Forskning

Forskare tror sig ha hittat en förklaring till varför vissa blir gråhåriga tidigare än andra, de har nämligen upptäckt att en gen som reglerar hårfärgen även styr immunförsvaret något som lett dem att tro att infektioner kan bidra att skynda på processen hos de med anlag för att bli gråhåriga tid