Isabel Boltenstern om att vara ung, framgångsrik – och utbränd

Fakta

Isabels tips för hur man tar sig ur utbrändhet

1. Låt det ta tid!
– En utmattning går inte över på någon månad - det tar snarare år. Att jäkta igång för fort leder enbart till bakslag som förvärrar tillståndet, så tillåt dig själv att bara följa med utan att försöka bygga upp strategier för att överlista din egen hjärna. Tro mig, det går inte.
2. Sluta skuldbelägga dig själv!
– Istället för att förklara din utmattning med att "du är dålig på att säga nej", ställ dig frågan "varför?". Ofta finns svaret längre in, varför vi inte sagt nej kan bero på att företagskulturen är rutten, och då finns inte möjligheten att säga nej. För mig har det varit skönt att inse att utmattningen inte är en produkt av hur jag är, snarare vad jag blivit utsatt för.
3. Läs "meningen med hela skiten" av Nina Åkestam!
– Denna bok har hjälpt mig vansinnigt mycket. Kloka reflektioner på ett humoristisk sätt, med ett gäng övningar som gör skillnad.

Isabels tips till anhöriga

1. Kom inte med tips!
– Har du själv aldrig varit i en utmattning, depression eller annat psykiskt ohälsotillstånd har du inget mandat att tipsa om att "rycka upp sig". Goda råd är inte vad den sjuke behöver, och som utomstående har du inte alla svar.
2. Lyssna och lär!
– Personen som blivit drabbad behöver vända och vrida på en hel del tankar. Lyssna och våga lära dig av vad hen tänker.
3. Ställ inga krav!
– Även om du tycker det är tråkigt att den drabbade inte orkar vara med på en fest eller middag - skuldbelägg inte. Säg inte "åh, vad tråkigt att du aldrig orkar vara med" - trots att du inte menar illa kan det tolkas som ännu ett måste av den drabbade.

Namn: Isabel Boltenstern.
Ålder: 25 år.
Uppvuxen: Helsingborg.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Programledare och sportreporter på Discovery Networks Sweden och Eurosport, föreläser och Youubar om utbrändhet.
Aktuell med: Blogg och YouTube-klipp om utmattningssyndrom, prestationsångest och annat.
Synlig på sociala medier:
Blogg: isabelboltenstern.com
Instagram: instagram.com/boltenstern
Twitter: twitter.com/boltenstern
YouTube: youtube.com/user/isababybel/videos

Isabel Boltenstern är 25 år och framgångsrik i en bransch där få kvinnor lyckas: Sportjournalistik. Hon är också populär ”YouTubare”.
Men – hösten 2014 tappade hon plötsligt fotfästet och bara 23 år gammal blev hon sjukskriven för utmattningssyndrom.
– Det är inte en diagnos du är skyddad mot bara för att du är ung. I samhället är det många krafter som skuldbelägger oss. Till exempel en tryckande arbetsmoral och ett ständigt driv efter att vara lyckad, säger hon till Kurera.

Hon beskriver sig själv som en klämkäck skåning, videobloggare och hobby-akrobat. Hon är också programledare och sportreporter på Discovery och Eurosport. Och på väg tillbaka från utmattningssyndrom.
Isabel Boltenstern är nämligen en ur den växande skara unga människor som drabbats.
Kurera tog sig ett snack med henne, bad henne berätta om sin väg tillbaka och dela med sig av sina tips till andra som drabbats – och deras anhöriga.

► Läs också: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

 

Jobbade allt mer – vänner och familj fick stå åt sidan
Hon är en cool och positiv tjej med, till synes, mycket skinn på näsan. Isabel Boltenstern berättar att hon alltid varit en framåt person med gott självförtroende, stark arbetsvilja och mycket jävlar anamma. När hon blev utmattad jobbade hon, liksom idag, i TV-branschen med många och långa dagar utan återhämtning, men med ett jobb som följde med hem och med den ständiga känslan att hon inte var bra nog.
– Ju längre tiden gick desto mer jobbade jag, och vänner och familj fick stå till sidan för min energi räckte inte till, berättar hon.

Isabel Boltenstern – ung, framgångsrik och utbränd

En företagskultur där ordet nej inte var välkommet
Hon fick sin diagnos hösten 2014, bara 23 år gammal. Hennes svar på frågan om varför hon tror att hon drabbades är att svaret inte alls är enkelt. En utmattning bottnar i så mycket.
– Det finns vissa delar på individnivå, några på företagsnivå och andra på samhällsnivå. Hos mig som person var det att jag ständigt fick kickar av utmaningarna och av att jag inte krävde mer avlastning. På företagsnivå handlade det om dåligt ledarskap, härskartekniker och en företagskultur där det inte var välkommet att säga nej.

Läs också: Jobbpress stor riskfaktor för hjärtsjukdom! Så skyddar du dig!

”Ett ständigt driv efter att vara lyckad”
Hon tycker även att hela samhället på något sätt står i skuld. För att vi människor sällan uppmuntras till att tycka att vi duger som vi är.
– I samhället är det många krafter som skuldbelägger oss människor. Till exempel en tryckande arbetsmoral, ett ständigt driv efter att vara lyckad och en missuppfattning om att ens snedsteg i arbetslivet är detsamma som att vi är misslyckade som människor. Som sagt: Det finns många orsaker till att jag blev utmattad.
En sak står dock säker, menar Isabel.
Det är inte en diagnos du är skyddad mot bara för att du är ung.
Isabel Boltenstern

Förstod inte att hon var utmattad
Så hur förstod hon då att hon hade drabbats av utmattningssyndrom? Är det något man egentligen upptäcker så lätt. Att vara stressad och trött är väl liksom ett allmäntillstånd, resonerar nog många.
Men nej, så är det inte. Har du sömnproblem, magkatarr, koncentrationsstörningar, ljudkänslighet och plötsligt drabbats av kommunens sämsta immunförsvar är det definitivt något som inte står rätt till, säger Isabel.
– Jag förstod det inte själv men en dåvarande kollega fick samma diagnos några månader tidigare och höjde då ett varningens finger. Hon såg samma mönster hos mig som det hon precis blivit sjukskriven för, berättar hon.

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Började med ett kraschat immunförsvar
Det enda hon märkte i början var just att hennes immunförsvar totalhavererade, berättar hon.
– Jag blev sjuk så fort jag fick en ledig helg, allt från urinvägsinfektion till influensa. Därefter kom fler symtom som ljudkänslighet, koncentrationssvårigheter, sömnstörningar, magkatarr och jag blev känslokall. Min kropp verkade gå in i ett skyddsläge. Den sa liksom åt mig att ligga nedbäddad i sängen, men det förstod jag först i efterhand. Där och då krigade jag vidare för att göra arbetsgivaren glad, och jag förstod inte att det kunde få så allvarliga konsekvenser.

Isabel boltenstern i tv-studio
Tog ett halvår för vården att förstå – fick hjälp av KBT

Det tog ett halvår för läkarna att förstå vad som var fel när hon sökte hjälp, berättar hon. Utöver det har hon fått bra hjälp, tycker hon.
– Jag har fått fantastisk hjälp av en KBT-terapeut som hjälpt mig grubbla på rätt sätt. Att inte skuldbelägga mig själv, att förstå vilka enorma krafter dåligt ledarskap kan ha för en individ och hur man tar sig vidare.

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

Har förändrat hennes sätt att leva
Idag ser Isabel Boltensterns liv helt annorlunda ut.
–Det har förändrat allt, skulle jag säga. Det första halvåret låg jag mest hemma och sov, ungefär 15 timmar om dygnet, för att sedan göra små kraftansträngningar som kändes enorma.
Bakslagen kom så fort hon aktiverade sig och idag väger hon mycket på guldvåg, berättar hon.
– Jag tänker: Orkar jag gå på middag med vänner? Orkar jag jobba om jag precis kommit hem från en släktträff? Orkar jag vara social på olika jobbmingel? Allt som oftast väljer jag att stanna hemma för det krävs för mycket energi för att orka sociala sammanhang och tyvärr får jag hela tiden prioritera och tacka nej till saker jag egentligen gärna hade gjort, för att jag helt enkelt inte orkar.

► Läs också: Johanna Toftby om sin svåra migrän och sina humörsvängningar

Valde att bryta med sin arbetsgivare
Om, och i så fall hur, utmattningen har påverkat hennes karriär är ännu för tidigt att säga, menar hon. Men att tillståndet fört med sig även positiva aspekter står klart.
– Det har varit positivt på det sätt att jag valde att bryta med min dåvarande arbetsgivare och fick så mycket ny energi av att komma till ett nytt ställe. Det är även positivt för nu vågar jag inse mitt värde och ställa krav där efter, säger hon.
Hon tillägger:
– Ska man berätta om de negativa aspekterna är det att jag fortfarande lider av sviterna efter min utmattning, har fått värdera om många saker och att självförtroendet fått sig en törn.

Isabel Boltenstern – ung, framgångsrik och utbränd
Friskförklarad av vården men fortfarande skör

Så hur är läget idag då? Ser hon sig som helt frisk? Tror hon att man ens kan bli helt frisk – eller resonerar hon, som vissa, att utmattning sätter sig likt ett fysiskt ärr i hjärnan – som man kanske alltid bär med sig?
Svaret på de frågorna är inte helt lätta att att svara på.
– Det är den ständiga frågan – när är man frisk? Enligt vården är jag friskförklarad men jag måste ju anpassa mig efter utmattningen varje dag. Så frisk kanske är fel ord, men jag lär mig hantera utmattningen på ett bättre sätt. Vissa veckor är energin bättre, och ibland kommer återfall som gör att jag måste ta det lugnt. Det är ett ständigt pusslande, säger hon.

 Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

”Att inte göra ett skit är precis vad man behöver”
För Isabel handlade vägen tillbaka, i alla fall de första månaderna, mest om att få sova, berättar hon.
– Min hjärna kunde inte ta emot någon information eller några intryck. Efter några månader kunde jag börja gå i terapi för att bara få förklarat vad som hade hänt, varför det hade blivit såhär och hur jag skulle jobba med exempelvis koncentrationen som inte fanns kvar. Många försöker jobba sig ur en utmattning, men det jag verkade behöva var att för en gångs skull inte göra ett skit. Problemet blir då ofta att man känner sig värdelös för att man inte förmår sig själv att göra något, men då är det viktigt att bli påmind om att vila är precis vad man behöver.

Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver

Föreläser och informerar om ämnet
Utmattningssyndrom, utmattningsdepression, utbrändhet, gå in i väggen. Kärt barn har många namn. Eller vad man nu säger. Isabel Boltenstern känner till dem alla.
Hon verkar dock fortfarande vara en person med galet många järn i elden. I alla fall på ytan. Det är TV-jobb, föreläsningar, twittrande, instagrammande – och så vidare. Men sättet hon lever sitt liv idag jämfört med för två år sedan är ändå stor. Den stora skillnaden är att hon idag jobbar klokare och att hon säger nej till saker hon inte orkar. På sin fritid föreläser hon om utbrändhet och videobloggar även flitigt om ämnet.
– Idag jobbar jag färre timmar och har tid att sprida information om utmattning via min YouTube-kanal, vilket jag brinner för, berättar hon.

Läs också: Få energin, lusten och orken tillbaka – med adaptogener

Populär YouTube-kanal
Den som ännu inte tagit sig en titt på hennes populära videoklipp bör göra det snarast. Isabel Boltenstern är humoristisk, orädd när det gäller att bjuda på sig själv och allt som oftast väldigt mitt i prick. Nedan ser ni två exempel.
I faktarutan intill kan ni även läsa några av hennes tips till personer med utbrändhet – och till deras anhöriga.

50 saker man inte ska säga till en stressad eller utbränd person

Symtom vid utmattning – enligt Isabels erfarenhet

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Isabels tips för hur man tar sig ur utbrändhet

1. Låt det ta tid!
– En utmattning går inte över på någon månad - det tar snarare år. Att jäkta igång för fort leder enbart till bakslag som förvärrar tillståndet, så tillåt dig själv att bara följa med utan att försöka bygga upp strategier för att överlista din egen hjärna. Tro mig, det går inte.
2. Sluta skuldbelägga dig själv!
– Istället för att förklara din utmattning med att "du är dålig på att säga nej", ställ dig frågan "varför?". Ofta finns svaret längre in, varför vi inte sagt nej kan bero på att företagskulturen är rutten, och då finns inte möjligheten att säga nej. För mig har det varit skönt att inse att utmattningen inte är en produkt av hur jag är, snarare vad jag blivit utsatt för.
3. Läs "meningen med hela skiten" av Nina Åkestam!
– Denna bok har hjälpt mig vansinnigt mycket. Kloka reflektioner på ett humoristisk sätt, med ett gäng övningar som gör skillnad.

Isabels tips till anhöriga

1. Kom inte med tips!
– Har du själv aldrig varit i en utmattning, depression eller annat psykiskt ohälsotillstånd har du inget mandat att tipsa om att "rycka upp sig". Goda råd är inte vad den sjuke behöver, och som utomstående har du inte alla svar.
2. Lyssna och lär!
– Personen som blivit drabbad behöver vända och vrida på en hel del tankar. Lyssna och våga lära dig av vad hen tänker.
3. Ställ inga krav!
– Även om du tycker det är tråkigt att den drabbade inte orkar vara med på en fest eller middag - skuldbelägg inte. Säg inte "åh, vad tråkigt att du aldrig orkar vara med" - trots att du inte menar illa kan det tolkas som ännu ett måste av den drabbade.

Namn: Isabel Boltenstern.
Ålder: 25 år.
Uppvuxen: Helsingborg.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Programledare och sportreporter på Discovery Networks Sweden och Eurosport, föreläser och Youubar om utbrändhet.
Aktuell med: Blogg och YouTube-klipp om utmattningssyndrom, prestationsångest och annat.
Synlig på sociala medier:
Blogg: isabelboltenstern.com
Instagram: instagram.com/boltenstern
Twitter: twitter.com/boltenstern
YouTube: youtube.com/user/isababybel/videos

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.