Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Jag är emot och för kosttillskott

Fakta

Jerry Brännmyr är styrkecoach och rehabiliteringsspecialist med ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren.
Han har 37 års erfarenhet av styrketräning och 17 års erfarenhet av landsvägscykling. Han har drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer samt arbetat som personlig tränare i många år.
Idag arbetar han i det egna företaget Stronger Performance & Rehab på Malkars Träningscenter Västra i Kalmar.

En läkare uttalade sig om kosttillskott på ett onyanserat sätt i TV4 Nyhetsmorgon igen. Han påstod att ingen behöver kosttillskott som inte har brist men han nämnde ingenting om att alla har brist. Han sa att man får i sig alla näringsämnen man behöver om man äter en allsidig kost men han sa ingenting om att ingen äter ordentligt idag. Han hävdade att maten innehåller all näring vi behöver men han berättade inte att det räckte att äta en morot 1940 men att du måste äta fyra morötter 2016 för att få i dig samma mängd magnesium.

Menar han att vi ska äta mer mat och bli överviktiga istället för att komplettera vår kost med tillskott? Han talade om att kosttillskott kan vara farliga men avslöjade inte att läkare skriver ut mediciner mot symptom på mineralbrist. Vill han att vi ska äta mediciner och få biverkningar av dem istället för att äta biverkningsfria kosttillskott? Han sa att du kan gå till vårdcentralen och testa om du har brist på något näringsämne så nu undrar jag varför mina klienter har så förtvivlat svårt att få näringsanalyser gjorda på vårdcentralerna och varför en av de elitidrottare som jag tränar var tvungen att åka till en privatklinik i Stockholm för att få tester genomförda och betala 5 000 kronor?

 Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Din hälsa är beroende av din näringsstatus
Din hälsa är helt beroende av din näringsstatus och de flesta moderna sjukdomar och mycket onödigt lidande beror på näringsbrist. Läkare behandlar sjukdomar med kemikalier, de åtgärdar inte näringsbrister med kosttillskott för de är emot kosttillskott. Läkemedelsföretagen tjänar inga pengar om läkaren skriver ut mineraler för de kan inte ta patent på ett mineral.
Linus Pauling som fick nobelpriset två gånger sa att: "Du kan spåra varje hälsoproblem och sjukdom till en mineralbrist."
Läkemedelsföretagens lobbyister har försökt att få kosttillskott receptbelagda både i Vita huset och i EU-parlamentet. De var ytterst nära att lyckas båda gångerna. Hälsorörelsen tvingades att uppbåda alla sina krafter för att förhindra det. I vems händer vågar du lägga din hälsa?

 

Läs också: Politiker uppmanas: ”Ge barn gratis D-vitamin istället för läkemedel!”

Rekommenderat dagligt intag är inte samma sak som optimalt dagligt intag
RDI, rekommenderat dagligt intag är endast en nedre gräns för att undvika bristsymptom. Det är inte ODI, optimalt dagligt intag för optimal hälsa. En annan av mina klienter lyckades få ett hemoglobintest genomfört på sin vårdcentral. Hon låg inom normalvärdet men slutade att sova middag och att gäspa på eftermiddagarna på sitt jobb efter att hon kompletterat sin kost med joniskt järn. Även om du ligger inom normalvärdet som hon gjorde innebär det inte att ditt intag är optimalt för dig.

Miljögifter och stress gör att vi behöver mer näring än någonsin
Livsmedelsverket höjer RDI när vetenskaplig evidens visar att det rekommenderade intaget är för lågt. Idag när vår mat innehåller mindre näring än någonsin behöver vi mer näring än någonsin eftersom vi exponeras för så mycket miljögifter och stress. Det är dags att Livsmedelsverket och läkare slutar oroa sig för att vi äter för mycket vitaminer och mineraler och börjar oroa sig för att vi äter för lite istället. Det är inte hälsosamt att äta megadoser av fettlösliga vitaminer och oorganiska mineraler med för stor partikelstorlek men de flesta behöver komplettera sin kost.

Näringsinnehållet i vår mat har sjunkit drastiskt
Idag är odlingsjorden utarmad på mineraler och konstgödning hindrar grödorna från att ta upp mineraler ur jorden. Lantbrukaren återför bara tre mineraler till jorden, NPK som är kväve, fosfor och kalium. Växterna behöver minst ytterligare elva mineraler. Odlingsjord måste få ligga i träda och grödor måste växlas mellan olika odlingsjordar. Konstgödsel innehåller stora mängder kväve som skapar obalans mellan näringsämnen, gör att grödorna växer för snabbt, tar upp mindre näring från jorden och blir större och proteinrikare. Vid fosforbrist avtar tillväxten. Kalium binder vätska i växtcellerna. Växter har en tendens att ta upp mer kalium än de behöver. Då minskar tyvärr upptaget av magnesium vilket leder till en obalanserad näringssammansättning. Lantbrukaren får betalt för vikt och proteininnehåll. Om du studerar gamla hemkunskapsböcker och jämför dem med dagens näringstabeller kan du se hur mycket näringsinnehållet i våra livsmedel har sjunkit sedan 1940-talet.

► Läs också: Långvarig stress kan leda till ohälsa

Sjuka djur kostar pengar men sjuka människor kan man tjäna pengar på
Det finns 84 mineraler varav 15 anses livsnödvändiga men våra livsmedel innehåller ytterligare åtta spårämnen. Hundmat innehåller 40 mineraler men mineraltillskott för människor innehåller högst elva mineraler. Djur måste få i sig tillräckligt med näring annars blir de sjuka. Djurfoder innehåller mycket näring för om djur blir sjuka avlivas de och det kostar mycket pengar men om människor blir sjuka kan man tjäna pengar på dem.

Jag får ofta frågan om jag är emot eller för kosttillskott
Mina klienter frågar mig ofta om jag är emot eller för kosttillskott. – Ja, jag är emot och för kosttillskott, brukar jag svara.  – Vad menar du? undrar de naturligtvis då. Jag är emot tillskott som innehåller ämnen som inte finns i naturlig mat men jag är för kosttillskott som innehåller näringsämnen som vi behöver och har svårt att få i oss i tillräcklig mängd. Om vi levde i en perfekt värld skulle jag vara emot kosttillskott. Jag är emot nästan alla kosttillskott men jag är för de få tillskott som innehåller näring och som vi behöver för optimal hälsa.

Läs också: Krönika: "Om dödliga kosttillskott och ofarliga läkemedel"

 

Det är skillnad på kosttillskott och kosttillskott
Det är stor skillnad på kosttillskott och kosttillskott. Marknaden svämmar över av kosttillskott som ingen behöver och ingen någonsin bör äta. Det är alldeles för många ämnen som faller under kategorin kosttillskott. Marknaden för kosttillskott är totalt oreglerad tyvärr.
Tillverkaren och säljaren ansvarar för att tillskottet är ofarligt. Livsmedelsverket borde reglera marknaden. De tillskott som innehåller ämnen som inte finns i naturlig mat måste kategoriseras på annat sätt och i de flesta fall förbjudas.
Kosttillskott är en mångmiljardindustri. På den ena sidan i den här debatten om kosttillskottens vara eller icke vara har vi dem som tycker att du aldrig ska äta kosttillskott och på den andra sidan har vi dem som tycker att det är okej att vräka i sig tillskott av alla möjliga sorter i stora mängder och båda har fel.

Läs också: Vilseledande rekommendation gällande kosttillskott

Jag är emot...
Jag är emot måltidsersättare och viktökningspulver. Jag är emot kosttillskott som har en innehållsförteckning som det står proprietary blend på, vilket innebär att tillverkaren inte anger mängden av varje enskild ingrediens. Jag är emot detoxprodukter eftersom en optimal mineralstatus detoxar din kropp. Jag är emot kosttillskott som innehåller A-vitamin, de ska innehålla betakaroten istället som kroppen omvandlar till A-vitamin i den mängd som den behöver.

Jag är emot tillskott som innehåller fria aminosyror. Grenade aminosyror, BCAA och essentiella aminosyror, EAA är aminosyror i fri form. Aminosyror i fri form fungerar som signalsubstanser i din kropp och påverkar din hjärna och ditt hormonsystem som är ditt kontrollsystem. Aminosyror i fri form kan därför vara farliga.

Jag är emot mineraltillskott med låg biotillgänglighet. Jag är emot omoderna svårupptagliga receptbelagda mineraltillskott som förgiftar kroppen som läkare skriver ut vid konstaterad brist och som har biverkningar iform av magknip och trög mage. Jag är emot de omoderna kosttillskott som Apoteket säljer som innehåller svårupptagliga former av mineraler från de billigaste råvarorna. Jag är emot kosttillskott som innehåller kelaterade eller kolloida mineraler. Kelaterade mineraler utvecklades ursprungligen för veterinärbruk och är 60-tals teknik och kolloida mineraler är ingenting annat än små metallpartiklar i vatten. Jag är emot mineraltillskott som inte är i jonisk form. Jag är inte främst orolig för det låga upptaget av omoderna mineraltillskott utan mest bekymrad över det som kroppen inte tar upp eftersom det ackumuleras i kroppen och är toxiskt.

Jag är emot att ungdomar är vakna på nätterna och spelar dataspel och piggar upp sig inför träningen med PWO. Jag är emot testoboosters, fettförbrännare, pre-workout formulas och kosttillskott som det står anabolic på. En testobooster som fungerar är olaglig och en testobooster som inte fungerar är lurendrejeri. Då undrar jag vilken testobooster som ska få säljas? Det enda kosttillskott som kan öka din testosteronhalt på naturlig väg är zink, under förutsättning att du har zinkbrist. Zinkbrist är vanligt och minskar dina möjligheter att bygga muskler och bränna fett. Fatburners och Pre-workout formulas innehåller substanser som inte är näring och ofta innehåller de förbjudna ämnen. Jag är emot kosttillskott som marknadsförs till kroppsbyggare eftersom de ofta marknadsförs med hjälp av dopade bodybuilders.

► Läs också: Har du gubb-PMS? Du kan ha testosteronbrist!

 

Jag är emot kosttillskott som innehåller ämnen som inte hör hemma i din kropp. Jag är emot proteinpulver som innehåller sötningsmedel, konstgjorda aromämnen och syntetiska färgämnen. Jag är emot kosttillskott som innehåller tillsatser och tablettbindningsämnen. Jag är emot kosttillskott som inte är tillverkade under GMP som är samma standard som läkemedelsföretagen lyder under och enligt kvalitetsstandarden ISO9001. Jag är emot kosttillskott som inte är dopningstestade. Jag är emot kosttillskott som innehåller dopningsklassade substanser. Jag är emot kosttillskott som innehåller spår av prohormoner. Jag är emot kosttillskott som är tillverkade i Kina eftersom de tillverkar anabola steroider på samma line som de tillverkar C-vitamin och växlar mellan tillverkning av olika produkter utan att först desinficera verktygen. Harmlösa C-vitaminer tillverkade i Kina kan därför vara kontaminerade med dopningsklassade substanser.

Jag är för...
Jag är för moderna tillskott av vitaminer, mineraler, fetter och proteiner i rätt form av hög kvalité från seriösa tillverkare om och när det behövs. Jag är för att använda vitamintillskott och mineraltillskott som en näringsförsäkring när man är stressad, äter dåligt, försöker gå ned i vikt, tränar hårt, ofta blir förkyld eller har en konstaterad brist. Jag är för mineraltillskott i jonform som är samma form som i grönsaker för att snabbt åtgärda hälsovådliga mineralbrister. Jag är för fiskolja med omega-3 fettsyror om man inte äter färsk fet fisk tre gånger i veckan men jag är ännu mer för att äta färsk fet fisk tre gånger i veckan istället. Jag är för ultrafiltrerat vassleprotein i pulverform för att få i sig proteiner med ett högt biologiskt värde utan att få i sig onödiga mängder fett och socker om man ska gå ned i vikt eller tränar hårt och behöver mer protein.

► Läs också: Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

Jag är emot konstgödning och för ekologisk odling. Jag är emot skräpmat och för naturlig mat. Jag är emot kosttillskott och för mat. Jag är emot näringsbrist och för optimala näringsnivåer. Jag är emot läkemedel och för kosttillskott. Jag är emot att människor som äter skräpmat äter kosttillskott och för att människor som äter bra mat äter kosttillskott. Jag är för att människor med födoämnesallergier, kostrestriktioner och vegetarianer använder kosttillskott för att undvika näringsbrister. Jag är emot att läkare som bara har 12,5 timmars utbildning i näringslära uttalar sig om kost och kosttillskott och påstår att näringsbrist är sällsynt idag. Jag är för att forskare, näringsfysiologer och dietister ska berätta sanningen om hur lite näring vår mat innehåller idag och om hur vanligt det är att människor har undermålig näringsstatus. Jag är emot att människor ska må dåligt och bli sjuka på grund av näringsbrist och för att människor ska ha en optimal näringsstatus som skyddar dem mot sjukdomar. Jag är emot ohälsa och för hälsa.

Av Jerry Brännmyr, styrkecoach och rehabiliteringsspecialist

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke eller en åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika? Då kontaktar du: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Jerry Brännmyr är styrkecoach och rehabiliteringsspecialist med ett stort intresse för idrott, träning, kost och hälsa sedan tonåren.
Han har 37 års erfarenhet av styrketräning och 17 års erfarenhet av landsvägscykling. Han har drivit egen träningsanläggning, utbildat styrketräningsinstruktörer och cykelinstruktörer samt arbetat som personlig tränare i många år.
Idag arbetar han i det egna företaget Stronger Performance & Rehab på Malkars Träningscenter Västra i Kalmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.