Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Jag blev av med trötthet och stresskänslighet efter hypertyreos”

Katarina Fornander

Gör: Journalist och författare inom medicin och hälsa. Aktuell med en bok om hypertyreos: Efter Graves - Din väg till läkning
Bor: Stockholm.
Familj: Man och två barn.
Ålder: 39 år.
Så mår jag bra: Rutiner som bra mat, sömn, meditation och odla grönsaker.
Hemsida: www.fysiomedia.se

Trots att hon var friskförklarad efter sin hypertyreos och hade en fungerande sköldkörtel igen, mådde Katarina Fornander sämre än någonsin. Hon sökte med ljus och lykta efter en lösning när hon av en slump hittade den. Idag har hon fått livet tillbaka.

2014 blev jag sjuk i hypertyreos, den vanligaste typen av överfunktion som kallas Graves tyreoidit. 2017 blev jag friskförklarad och hade läkt min sköldkörtel.

Det var bara det att jag då mådde sämre än någonsin. Ganska desperat eftersom sjukvården inte kunde hjälpa mig när "alla värden såg bra ut", undrade jag hur jag någonsin skulle kunna få livet tillbaka

 

Redan hade jag provat många olika saker. Jag tvivlar inte på att de varit effektiva – jag blev trots att friskförklarad. Men kvar fanns den där tröttheten som förlamade mig och oförmågan att tåla stress.

Statistiken säger att jag inte är ensam. Upp till 25 procent av alla som får Graves har kvarstående symtom flera år efteråt. Några av de vanligaste är:

  • trötthet
  • problem med subsitutionsbehandlingen (det vill säga Levaxin)
  • ögonsymtom och
  • en oro för att sjukdomen ska komma tillbaka.

LÄS OCKSÅ: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Hittade lösningen av en slump

Mitt när det var som värst började jag av en annan anledning meditera och det var början på min väg tillbaka. Efter ett par veckor med meditation hade jag funnit en “stoppknapp” för min stress. Efter ett par månader hände riktigt spännande saker. Min hälsospiral vände uppåt. Istället för att bli tröttare och tröttare hittade jag ny energi.

Katarina Fornanders bok om sköldkörtelsjukdomen.

Som biomedicinare blev jag nyfiken och häpen när forskningen kunde förklara varför jag tack vare meditationen, fick mer energi. Många av de jobbiga symtomen vid hypertyreos beror på att sköldkörtelhormon gör oss mer känsliga för adrenalin. Och både adrenalin och sköldkörtelhormon i höga nivåer kan skapa en hjärna som en helt vanlig dag upplever fler hot och faror. En stresshjärna helt enkelt. Undra på att vi är trötta.

 

Svensk forskning från Sahlgrenska med kvinnor som har Graves, mätte storleken på de områden i hjärnan som är ansvariga för att avgöra om det som händer omkring oss är hotfullt eller inte. Fynden bekräftar att upp till 15 månader efter att hormonnivåerna normaliserats är hjärnan fortfarande förändrad på ett sådant sätt att vi är fast i kamp-eller-flykt-läget.

Det fina är att meditation kan balansera just dessa delar av hjärnan.

LÄS OCKSÅ: Selen är viktigt för sköldkörteln

Prova det här - och ge det tid

Att läka sin hjärna är ingen quick fix. Det krävs att du envist gör dina övningar varje dag (nästan). Det beror på att hjärnan behöver tid på sig att förändras. Att den kan ändra sig heter med ett annat ord att den är plastisk och nya kopplingar och nervceller bildas på cirka 6 till 8 veckor.

Du behöver inte meditera men forskningen säger att för att förändra dessa delar av hjärnan, behöver du cirka 30 minuter varje dag göra någonting som aktiverar ditt lugn-och-ro-system på djupet.

Fantastiska Petra Kalla på Sacred Spine som jag intervjuat i min bok “Efter Graves - Din väg till läkning” exempel:

  • Mjuka lugnande rörelseformer som till exempel lugn yoga, qigong, pai da - självmassage, promenad i naturen eller dans.
  • Andningsövningar som jämn, långsam andning - Jämna, lugna, enkla andetag, 4 till 6 andetag/minut (4 till 6 sekunder in/ut). Se till att andas med diafragman, känn inandningen i nedre bröstkorgen, magen, ländryggen och bäckenet.
  • Guidad avslappningsträning som till exempel progressiv avspänning, kroppsscanning, visualiseringsmeditationer, yoga nidra, självmedkänslomeditationer.
  • Sjunga eller ljuda mantran.

LÄS OCKSÅ: Stress påverkar binjurar och sköldkörtel

Allt att vinna på att prova

Meditation handlar inte om att tömma hjärnan på alla tankar och sitta helt koncentrerad. Det fungerar inte så, inte ens efter åratal av övning. Själv har jag tänkt på annat mest hela tiden under min meditation. Det är övningen som är grejen, när du om och om igen för tillbaka din uppmärksamhet på ditt meditationsobjekt. Sträva inte efter att vara perfekt, sträva efter att öva.

 

Det finns ännu ingen forskning som säger vi med Graves kan minska kvarstående symtom med hjälp av denna typ av övningar. Men vad har du att förlora på att testa? Det är gratis och har en mängd andra bevisade fördelar som:

  • förbättrad sömn
  • minskad upplevd stress
  • lägre ångestnivåer
  • minskade smärtor
  • lägre blodtryck
  • balanserade känslor.

Hör gärna av dig till mig om du bestämmer dig för att ge det en chans, jag är nyfiken på hur det går för dig.

Av Katarina Fornander, författare och journalist inom medicin och hälsa

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Katarina Fornander

Gör: Journalist och författare inom medicin och hälsa. Aktuell med en bok om hypertyreos: Efter Graves - Din väg till läkning
Bor: Stockholm.
Familj: Man och två barn.
Ålder: 39 år.
Så mår jag bra: Rutiner som bra mat, sömn, meditation och odla grönsaker.
Hemsida: www.fysiomedia.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.