Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Jag blev av med trötthet och stresskänslighet efter hypertyreos”

Katarina Fornander

Gör: Journalist och författare inom medicin och hälsa. Aktuell med en bok om hypertyreos: Efter Graves - Din väg till läkning
Bor: Stockholm.
Familj: Man och två barn.
Ålder: 39 år.
Så mår jag bra: Rutiner som bra mat, sömn, meditation och odla grönsaker.
Hemsida: www.fysiomedia.se

Trots att hon var friskförklarad efter sin hypertyreos och hade en fungerande sköldkörtel igen, mådde Katarina Fornander sämre än någonsin. Hon sökte med ljus och lykta efter en lösning när hon av en slump hittade den. Idag har hon fått livet tillbaka.

2014 blev jag sjuk i hypertyreos, den vanligaste typen av överfunktion som kallas Graves tyreoidit. 2017 blev jag friskförklarad och hade läkt min sköldkörtel.

Det var bara det att jag då mådde sämre än någonsin. Ganska desperat eftersom sjukvården inte kunde hjälpa mig när "alla värden såg bra ut", undrade jag hur jag någonsin skulle kunna få livet tillbaka

 

Redan hade jag provat många olika saker. Jag tvivlar inte på att de varit effektiva – jag blev trots att friskförklarad. Men kvar fanns den där tröttheten som förlamade mig och oförmågan att tåla stress.

Statistiken säger att jag inte är ensam. Upp till 25 procent av alla som får Graves har kvarstående symtom flera år efteråt. Några av de vanligaste är:

  • trötthet
  • problem med subsitutionsbehandlingen (det vill säga Levaxin)
  • ögonsymtom och
  • en oro för att sjukdomen ska komma tillbaka.

LÄS OCKSÅ: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Hittade lösningen av en slump

Mitt när det var som värst började jag av en annan anledning meditera och det var början på min väg tillbaka. Efter ett par veckor med meditation hade jag funnit en “stoppknapp” för min stress. Efter ett par månader hände riktigt spännande saker. Min hälsospiral vände uppåt. Istället för att bli tröttare och tröttare hittade jag ny energi.

Katarina Fornanders bok om sköldkörtelsjukdomen.

Som biomedicinare blev jag nyfiken och häpen när forskningen kunde förklara varför jag tack vare meditationen, fick mer energi. Många av de jobbiga symtomen vid hypertyreos beror på att sköldkörtelhormon gör oss mer känsliga för adrenalin. Och både adrenalin och sköldkörtelhormon i höga nivåer kan skapa en hjärna som en helt vanlig dag upplever fler hot och faror. En stresshjärna helt enkelt. Undra på att vi är trötta.

 

Svensk forskning från Sahlgrenska med kvinnor som har Graves, mätte storleken på de områden i hjärnan som är ansvariga för att avgöra om det som händer omkring oss är hotfullt eller inte. Fynden bekräftar att upp till 15 månader efter att hormonnivåerna normaliserats är hjärnan fortfarande förändrad på ett sådant sätt att vi är fast i kamp-eller-flykt-läget.

Det fina är att meditation kan balansera just dessa delar av hjärnan.

LÄS OCKSÅ: Selen är viktigt för sköldkörteln

Prova det här - och ge det tid

Att läka sin hjärna är ingen quick fix. Det krävs att du envist gör dina övningar varje dag (nästan). Det beror på att hjärnan behöver tid på sig att förändras. Att den kan ändra sig heter med ett annat ord att den är plastisk och nya kopplingar och nervceller bildas på cirka 6 till 8 veckor.

Du behöver inte meditera men forskningen säger att för att förändra dessa delar av hjärnan, behöver du cirka 30 minuter varje dag göra någonting som aktiverar ditt lugn-och-ro-system på djupet.

Fantastiska Petra Kalla på Sacred Spine som jag intervjuat i min bok “Efter Graves - Din väg till läkning” exempel:

  • Mjuka lugnande rörelseformer som till exempel lugn yoga, qigong, pai da - självmassage, promenad i naturen eller dans.
  • Andningsövningar som jämn, långsam andning - Jämna, lugna, enkla andetag, 4 till 6 andetag/minut (4 till 6 sekunder in/ut). Se till att andas med diafragman, känn inandningen i nedre bröstkorgen, magen, ländryggen och bäckenet.
  • Guidad avslappningsträning som till exempel progressiv avspänning, kroppsscanning, visualiseringsmeditationer, yoga nidra, självmedkänslomeditationer.
  • Sjunga eller ljuda mantran.

LÄS OCKSÅ: Stress påverkar binjurar och sköldkörtel

Allt att vinna på att prova

Meditation handlar inte om att tömma hjärnan på alla tankar och sitta helt koncentrerad. Det fungerar inte så, inte ens efter åratal av övning. Själv har jag tänkt på annat mest hela tiden under min meditation. Det är övningen som är grejen, när du om och om igen för tillbaka din uppmärksamhet på ditt meditationsobjekt. Sträva inte efter att vara perfekt, sträva efter att öva.

 

Det finns ännu ingen forskning som säger vi med Graves kan minska kvarstående symtom med hjälp av denna typ av övningar. Men vad har du att förlora på att testa? Det är gratis och har en mängd andra bevisade fördelar som:

  • förbättrad sömn
  • minskad upplevd stress
  • lägre ångestnivåer
  • minskade smärtor
  • lägre blodtryck
  • balanserade känslor.

Hör gärna av dig till mig om du bestämmer dig för att ge det en chans, jag är nyfiken på hur det går för dig.

Av Katarina Fornander, författare och journalist inom medicin och hälsa

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Katarina Fornander

Gör: Journalist och författare inom medicin och hälsa. Aktuell med en bok om hypertyreos: Efter Graves - Din väg till läkning
Bor: Stockholm.
Familj: Man och två barn.
Ålder: 39 år.
Så mår jag bra: Rutiner som bra mat, sömn, meditation och odla grönsaker.
Hemsida: www.fysiomedia.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.