Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Jag blev av med trötthet och stresskänslighet efter hypertyreos”

Katarina Fornander

Gör: Journalist och författare inom medicin och hälsa. Aktuell med en bok om hypertyreos: Efter Graves - Din väg till läkning
Bor: Stockholm.
Familj: Man och två barn.
Ålder: 39 år.
Så mår jag bra: Rutiner som bra mat, sömn, meditation och odla grönsaker.
Hemsida: www.fysiomedia.se

Trots att hon var friskförklarad efter sin hypertyreos och hade en fungerande sköldkörtel igen, mådde Katarina Fornander sämre än någonsin. Hon sökte med ljus och lykta efter en lösning när hon av en slump hittade den. Idag har hon fått livet tillbaka.

2014 blev jag sjuk i hypertyreos, den vanligaste typen av överfunktion som kallas Graves tyreoidit. 2017 blev jag friskförklarad och hade läkt min sköldkörtel.

Det var bara det att jag då mådde sämre än någonsin. Ganska desperat eftersom sjukvården inte kunde hjälpa mig när "alla värden såg bra ut", undrade jag hur jag någonsin skulle kunna få livet tillbaka

 

Redan hade jag provat många olika saker. Jag tvivlar inte på att de varit effektiva – jag blev trots att friskförklarad. Men kvar fanns den där tröttheten som förlamade mig och oförmågan att tåla stress.

Statistiken säger att jag inte är ensam. Upp till 25 procent av alla som får Graves har kvarstående symtom flera år efteråt. Några av de vanligaste är:

  • trötthet
  • problem med subsitutionsbehandlingen (det vill säga Levaxin)
  • ögonsymtom och
  • en oro för att sjukdomen ska komma tillbaka.

LÄS OCKSÅ: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Hittade lösningen av en slump

Mitt när det var som värst började jag av en annan anledning meditera och det var början på min väg tillbaka. Efter ett par veckor med meditation hade jag funnit en “stoppknapp” för min stress. Efter ett par månader hände riktigt spännande saker. Min hälsospiral vände uppåt. Istället för att bli tröttare och tröttare hittade jag ny energi.

Katarina Fornanders bok om sköldkörtelsjukdomen.

Som biomedicinare blev jag nyfiken och häpen när forskningen kunde förklara varför jag tack vare meditationen, fick mer energi. Många av de jobbiga symtomen vid hypertyreos beror på att sköldkörtelhormon gör oss mer känsliga för adrenalin. Och både adrenalin och sköldkörtelhormon i höga nivåer kan skapa en hjärna som en helt vanlig dag upplever fler hot och faror. En stresshjärna helt enkelt. Undra på att vi är trötta.

 

Svensk forskning från Sahlgrenska med kvinnor som har Graves, mätte storleken på de områden i hjärnan som är ansvariga för att avgöra om det som händer omkring oss är hotfullt eller inte. Fynden bekräftar att upp till 15 månader efter att hormonnivåerna normaliserats är hjärnan fortfarande förändrad på ett sådant sätt att vi är fast i kamp-eller-flykt-läget.

Det fina är att meditation kan balansera just dessa delar av hjärnan.

LÄS OCKSÅ: Selen är viktigt för sköldkörteln

Prova det här - och ge det tid

Att läka sin hjärna är ingen quick fix. Det krävs att du envist gör dina övningar varje dag (nästan). Det beror på att hjärnan behöver tid på sig att förändras. Att den kan ändra sig heter med ett annat ord att den är plastisk och nya kopplingar och nervceller bildas på cirka 6 till 8 veckor.

Du behöver inte meditera men forskningen säger att för att förändra dessa delar av hjärnan, behöver du cirka 30 minuter varje dag göra någonting som aktiverar ditt lugn-och-ro-system på djupet.

Fantastiska Petra Kalla på Sacred Spine som jag intervjuat i min bok “Efter Graves - Din väg till läkning” exempel:

  • Mjuka lugnande rörelseformer som till exempel lugn yoga, qigong, pai da - självmassage, promenad i naturen eller dans.
  • Andningsövningar som jämn, långsam andning - Jämna, lugna, enkla andetag, 4 till 6 andetag/minut (4 till 6 sekunder in/ut). Se till att andas med diafragman, känn inandningen i nedre bröstkorgen, magen, ländryggen och bäckenet.
  • Guidad avslappningsträning som till exempel progressiv avspänning, kroppsscanning, visualiseringsmeditationer, yoga nidra, självmedkänslomeditationer.
  • Sjunga eller ljuda mantran.

LÄS OCKSÅ: Stress påverkar binjurar och sköldkörtel

Allt att vinna på att prova

Meditation handlar inte om att tömma hjärnan på alla tankar och sitta helt koncentrerad. Det fungerar inte så, inte ens efter åratal av övning. Själv har jag tänkt på annat mest hela tiden under min meditation. Det är övningen som är grejen, när du om och om igen för tillbaka din uppmärksamhet på ditt meditationsobjekt. Sträva inte efter att vara perfekt, sträva efter att öva.

 

Det finns ännu ingen forskning som säger vi med Graves kan minska kvarstående symtom med hjälp av denna typ av övningar. Men vad har du att förlora på att testa? Det är gratis och har en mängd andra bevisade fördelar som:

  • förbättrad sömn
  • minskad upplevd stress
  • lägre ångestnivåer
  • minskade smärtor
  • lägre blodtryck
  • balanserade känslor.

Hör gärna av dig till mig om du bestämmer dig för att ge det en chans, jag är nyfiken på hur det går för dig.

Av Katarina Fornander, författare och journalist inom medicin och hälsa

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Katarina Fornander

Gör: Journalist och författare inom medicin och hälsa. Aktuell med en bok om hypertyreos: Efter Graves - Din väg till läkning
Bor: Stockholm.
Familj: Man och två barn.
Ålder: 39 år.
Så mår jag bra: Rutiner som bra mat, sömn, meditation och odla grönsaker.
Hemsida: www.fysiomedia.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

 

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!