Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

hej hälsobloggare Shirin Djavidi

Foto: Felicia Margineanu

“Jag blir helt lycklig av att bada”

Hälsobloggaren Shirin Djavidi fyller sommaren med bad, fast hon är en badkruka. På sin blogg vill hon inspirera till träning och förmedla en skön känsla. Så länge hon inte är upprörd över nåt.

Hon vet vad hon snackar om. Hon föreläser om träning och motivation och är författare till boken ”Träna dig 10 år yngre”. På sin blogg Shape by Shirin delar hon med sig av träningspepp och tänkvärda tankar om både träning och hälsa. Hej hälsobloggare, Shirin Djavidi!

 

Vad är det viktigaste som du vill förmedla med din blogg?
– En skön känsla. För det mesta i alla fall. Ibland blir jag upprörd över något och då vill jag skriva av mig. Men annars handlar det mycket om att förmedla en aktiv livsstil på ett härligt sätt som jag hoppas kan inspirera läsarna. – Jag kan vara personlig i mina ord, men inte privat, fortsätter Shirin. Så jag lägger inte upp bilder på mina barn i alla möjliga situationer. Det kan hända någon enstaka gång. Det är ju en blogg som speglar mig såklart, men främst min yrkesroll som hälsojournalist och träningsinspiratör. Jag är också noga med att alltid lägga upp bilder. Det är viktigt i en blogg tycker jag.

Vad är sommarens utmaning för dig?
– Att försöka bada i havet så mycket jag kan även om det är lite kallt i vattnet. Allt under 25 grader är småkallt. Men jag vet att när jag kommer i så blir jag helt lycklig. Jag är en badkruka som ändå älskar vattnet. Det är ju bara vatten brukar jag säga till mig själv. Jag kan bli förbannad över att man blir harigare med åren. Helt onödigt!

– Den här sommaren har ju verkligen visat sig från sin bästa sida. Imorgon ska jag bada i Siljan och nästa vecka på Gotland.

Ditt bästa mattips?
– Under sommaren frossar jag i bär och frukt – ännu mer än vad jag gör resten av året. Färska jordgubbar står alltid på frukostmenyn tillsammans med turkiskt yoghurt och färsk mynta från landet. – Sen försöker jag äta så mycket jag kan av det sommaren har att erbjuda, sparris, potatis, fisk, sallader och grönsaker. Men jag njuter också av goda smoothisar. Kryddstarka korvar, grillad majs och kyckling slinker ner en hel del också. På sommaren smakar allt lite godare.

Hur tränar du i sommar?
– Yoga och meditation på uteplatsen varje morgon. När man tränar ute, får man liksom en dimension till som gör det extra magiskt. Sen blir det funktionell styrka i trädgården med lite av varje, utfall, armhävningar, situps, hopprep och lite studsmatta med dottern. Gärna 15 - 30 minuter varje dag. Men all träning sker utomhus, oavsett väder.

Vad är en riktigt life saver för dig?
– Just nu måste jag nog säga yogan och min kopp med varmt citronvatten varje morgon. Jag pressar en halv citron rakt ner i ett glas med varmt vatten.  Det är basiskt och lugnar nervsystemet. Väldigt rogivande för kropp och själ på morgonen.

 

Årets lektyr i hängmattan?
– Jag läser "How to fall in love" av Cecilia Ahern. Hon är min favoritförfattarinna. Det var också hon som skrev Ps. I love you, som kanske många känner till.

En visdom som livet lärt dig?
– Det är nog inget visdomsord, men det är några ord som jag lever efter och gärna förmedlar till andra: Lev aktivt - du har allt att vinna.

Av: Maja Sönnerbo

Läs: Fler intervjuer med bloggosfärens mest spännande hälsobloggare.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.