Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

thomas Danielsson Litomove Jag fick en andra chans

Foto: Conny Sillén

“Jag fick en andra chans”

Om artros och träning

I de flesta fall är smärta en signal om att något är skadligt för kroppen. Men det gäller inte vid artros. En led med artros behöver tvärtom belastas trots smärtan. Annars blir besvären ofta värre.

Både styrketräning och lågintensiv konditionsträning som stavgång är mycket bra för att stärka lederna och muskulaturen runt omkring. Har man inte tränat tidigare är det viktigt att börja smått och öka belastningen successivt.

En bra tumregel gällande smärtan är att det får göra ont under träningen, men följande dag bör smärtan ha gått tillbaka och vara som den var innan. Annars har du troligen belastat lite för mycket.

Simning och cykling är mycket bra träningsformer för dig med artros.

Sjukskrivning, sömnlöshet och envis smärta. Efter femton år hade Thomas Danielssons gett upp hoppet om att någonsin bli bättre. Ett nypontillskott förändrade allt.

Thomas Danielsson vet inte vart han ska börja. Han har haft så ont. Han har varit så frustrerad och uppgiven. I femton år har han haft stora besvär med artros i sitt vänstra knä. Han har haltat och haft svårt att sova av smärtorna. När det har varit som värst har han varit sjukskriven från jobbet.
– Jag trodde att jag skulle behöva leva med smärtan hela livet, säger Thomas.

Som tusen nålar
Thomas är en mycket fysiskt aktiv person. Han jobbar heltid som brandman och hjälper gärna till med motorsågen i sin pappas skogsbruk. På fritiden åker Thomas längdskidor och springer orientering tillsammans med dottern. Knäartrosen som kom undan för undan fick så småningom stora konsekvenser i Thomas liv.
– Artrosen gjorde att det strålade smärta ut från knät så fort jag belastade det, berättar Thomas. Som tusen nålar ungefär. Efter ett tag kunde jag varken gå normalt eller sova på nätterna. De senaste tio åren har jag ätit värktabletter dagligen för att stå ut.

Ortopeder och sjukskrivning
Thomas sökte genom åren hjälp hos flera olika ortopeder. De gav honom knäskydd och sjukgymnastiska övningar för att träna upp knät. Men smärtorna höll i sig. Till slut rådde en ortoped Thomas att byta jobb, efter att han tvingats vara sjukskriven i perioder på grund av artrosen.
– Men det är ju inte bara att byta jobb, säger Thomas. Jag har varit brandman sedan 1988. Det är det yrke jag kan. Och det jag vill göra.

 

Tips från orienterarna
Thomas blev mer och mer modfälld. Inget verkade hjälpa mot smärtan. Men så hörde han talas om Litomove – en naturprodukt med strandnypon mot artros. Några av de äldre herrarna från orienteringsklubben använde det. Thomas tyckte inledningsvis att det var lite dyrt, men provade ändå.
– Det tog några veckor innan det gav effekt, minns Thomas. Då blev det plötsligt värt varenda krona. Idag har jag nog rekommenderat Litomove till ett trettiotal personer.

Förändring fysiskt och mentalt
Idag har Thomas ätit Litomove i ett års tid. Vänsterknät är mycket bättre, vilket har gjort honom piggare och gladare. Och han är nog en bättre pappa nu, tror han. Att inte kunna röra på sig beskriver Thomas som en ond cirkel.
– Det är inte kul när allt du gillar att ägna dig åt gör ont. Man tappar lusten och ligger mest framför tv:n. Och det gör dig ännu mer orkeslös.

På banan igen
Jobbet på brandstationen går jättebra numera, berättar Thomas. Han känner sig som 25 år igen. Och de fysiska testen som brandmännen gör regelbundet på stationen visar att han är han är tillbaka på sin gamla nivå. Thomas har också börja springa orientering igen, vilket han inte gjort på flera år. Han kan inte riktigt ”trycka på” som han kunde förr om åren, men kan utan problem belasta knät. Nu är det kul att träna igen.
– Litomove var sista utvägen. Jag vågade inte tro på att det skulle fungera, men det gjorde faktiskt det. Det har verkligen hjälpt mig, säger Thomas.

Av: Maja Sönnerbo


Om artros och träning

I de flesta fall är smärta en signal om att något är skadligt för kroppen. Men det gäller inte vid artros. En led med artros behöver tvärtom belastas trots smärtan. Annars blir besvären ofta värre.

Både styrketräning och lågintensiv konditionsträning som stavgång är mycket bra för att stärka lederna och muskulaturen runt omkring. Har man inte tränat tidigare är det viktigt att börja smått och öka belastningen successivt.

En bra tumregel gällande smärtan är att det får göra ont under träningen, men följande dag bör smärtan ha gått tillbaka och vara som den var innan. Annars har du troligen belastat lite för mycket.

Simning och cykling är mycket bra träningsformer för dig med artros.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

 

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

 

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.