thomas Danielsson Litomove Jag fick en andra chans

Foto: Conny Sillén

”Jag fick en andra chans”

Om artros och träning

I de flesta fall är smärta en signal om att något är skadligt för kroppen. Men det gäller inte vid artros. En led med artros behöver tvärtom belastas trots smärtan. Annars blir besvären ofta värre.

Både styrketräning och lågintensiv konditionsträning som stavgång är mycket bra för att stärka lederna och muskulaturen runt omkring. Har man inte tränat tidigare är det viktigt att börja smått och öka belastningen successivt.

En bra tumregel gällande smärtan är att det får göra ont under träningen, men följande dag bör smärtan ha gått tillbaka och vara som den var innan. Annars har du troligen belastat lite för mycket.

Simning och cykling är mycket bra träningsformer för dig med artros.

Sjukskrivning, sömnlöshet och envis smärta. Efter femton år hade Thomas Danielssons gett upp hoppet om att någonsin bli bättre. Ett nypontillskott förändrade allt.

Thomas Danielsson vet inte vart han ska börja. Han har haft så ont. Han har varit så frustrerad och uppgiven. I femton år har han haft stora besvär med artros i sitt vänstra knä. Han har haltat och haft svårt att sova av smärtorna. När det har varit som värst har han varit sjukskriven från jobbet.
– Jag trodde att jag skulle behöva leva med smärtan hela livet, säger Thomas.

Som tusen nålar
Thomas är en mycket fysiskt aktiv person. Han jobbar heltid som brandman och hjälper gärna till med motorsågen i sin pappas skogsbruk. På fritiden åker Thomas längdskidor och springer orientering tillsammans med dottern. Knäartrosen som kom undan för undan fick så småningom stora konsekvenser i Thomas liv.
– Artrosen gjorde att det strålade smärta ut från knät så fort jag belastade det, berättar Thomas. Som tusen nålar ungefär. Efter ett tag kunde jag varken gå normalt eller sova på nätterna. De senaste tio åren har jag ätit värktabletter dagligen för att stå ut.

 

Ortopeder och sjukskrivning
Thomas sökte genom åren hjälp hos flera olika ortopeder. De gav honom knäskydd och sjukgymnastiska övningar för att träna upp knät. Men smärtorna höll i sig. Till slut rådde en ortoped Thomas att byta jobb, efter att han tvingats vara sjukskriven i perioder på grund av artrosen.
– Men det är ju inte bara att byta jobb, säger Thomas. Jag har varit brandman sedan 1988. Det är det yrke jag kan. Och det jag vill göra.

Tips från orienterarna
Thomas blev mer och mer modfälld. Inget verkade hjälpa mot smärtan. Men så hörde han talas om Litomove – en naturprodukt med strandnypon mot artros. Några av de äldre herrarna från orienteringsklubben använde det. Thomas tyckte inledningsvis att det var lite dyrt, men provade ändå.
– Det tog några veckor innan det gav effekt, minns Thomas. Då blev det plötsligt värt varenda krona. Idag har jag nog rekommenderat Litomove till ett trettiotal personer.

Förändring fysiskt och mentalt
Idag har Thomas ätit Litomove i ett års tid. Vänsterknät är mycket bättre, vilket har gjort honom piggare och gladare. Och han är nog en bättre pappa nu, tror han. Att inte kunna röra på sig beskriver Thomas som en ond cirkel.
– Det är inte kul när allt du gillar att ägna dig åt gör ont. Man tappar lusten och ligger mest framför tv:n. Och det gör dig ännu mer orkeslös.

På banan igen
Jobbet på brandstationen går jättebra numera, berättar Thomas. Han känner sig som 25 år igen. Och de fysiska testen som brandmännen gör regelbundet på stationen visar att han är han är tillbaka på sin gamla nivå. Thomas har också börja springa orientering igen, vilket han inte gjort på flera år. Han kan inte riktigt ”trycka på” som han kunde förr om åren, men kan utan problem belasta knät. Nu är det kul att träna igen.
– Litomove var sista utvägen. Jag vågade inte tro på att det skulle fungera, men det gjorde faktiskt det. Det har verkligen hjälpt mig, säger Thomas.

Av: Maja Sönnerbo

Om artros och träning

I de flesta fall är smärta en signal om att något är skadligt för kroppen. Men det gäller inte vid artros. En led med artros behöver tvärtom belastas trots smärtan. Annars blir besvären ofta värre.

Både styrketräning och lågintensiv konditionsträning som stavgång är mycket bra för att stärka lederna och muskulaturen runt omkring. Har man inte tränat tidigare är det viktigt att börja smått och öka belastningen successivt.

En bra tumregel gällande smärtan är att det får göra ont under träningen, men följande dag bör smärtan ha gått tillbaka och vara som den var innan. Annars har du troligen belastat lite för mycket.

Simning och cykling är mycket bra träningsformer för dig med artros.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.