Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

Programledaren Stephan Wilson Foto: Thérèse Korning

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Stephan Wilson

Gör: Programledare och producent och aktuell med TV-serien Min klassiker och boken ”Motivationsresan”. Jag ville skriva en bok där den som läser ska känna sig trygg med att det inte handlar om att vara bäst.
Bor: Stockholm
Familj: Frun Emma och barnen Minou och Julian
Ålder: 41
Så mår jag bra: Träna, skriva tacksamhetsdagbok, meditera, basta och fredagsmys med familjen

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.

Studier visar att vår kondition är sämre idag än den varit på 20 år. Inte så konstigt med tanke på att vi är fler som är stillasittande idag. Idag dör faktiskt fler människor i världen av fetma än av svält. Rätt deppig start på en krönika i redan så deppiga tider. Sorry för det!

 

LÄS OCKSÅ: Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Vi vet att det är bra att röra på oss men väljer ändå bort det fastän vi paradoxalt nog inser att det på sikt kan göra oss sjuka. Vanligaste anledningen är tidsbrist. Andra säger att motivationen saknas. Vi ska väl inte heller sticka under stolen med att vi är rätt bekväma av oss. Det har aldrig varit så lätt att få vardagen att rulla på utan att man knappt behöver lyfta ett finger. Det är en omtumlande men också ganska obehaglig insikt.

LÄS OCKSÅ: ”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Att skapa en ny vana är svårt och kräver en rad samverkande drivkrafter för att det ska fungera. Därför är det heller inte så konstigt att upp emot hälften av dem som sätter i gång med att träna lägger av efter några månader, i bästa fall dröjer det ett halvår. Alltså, att börja är bra men att fortsätta hålla igång är grejen. Men vad är det som gör att så många av oss har lätt för att komma igång, men lika lätt för att sluta? Den frågan finns det inget givet svar på men nånstans på vägen har jag lyckats ta kontroll över min hälsa - där jag inte bara inledde en livsstilsförändring utan faktiskt håller fast vid den. Denna förvandling inleddes för cirka fem år sen då jag var med om en otroligt stark upplevelse som på många sätt förändrade mitt liv. Min fru brukar säga att det är det närmaste jag kommer en förlossning. Men innan jag berättar om det ska vi backa bandet till när jag var i 10-årsåldern. Jag hade fått chansen att stå på ett par skidor för allra första gången. Fritids hade nämligen anordnat en aktivitetsdag och jag minns när en farbror pekade på mig och sa ”Kolla in turken!” Det som sårade mig mest var det faktum att farbrorn bedömde mig utifrån mitt utseende och ursprung. Det blev som ett ärr inuti mig. Men där och då väcktes också min nyfikenhet.

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Få vet vilken träning kvinnor över 40 behöver”

Ungefär 25 år senare blev TV-serien "Stephan på glid" verklighet där jag hade som mål att förstå mig på fenomenet längdskidor som är en del av den svenska folksjälen. Och det är också detta tillfälle som min fru lite skämtsamt kallar för ”det närmaste jag kommer en förlossning”. En rejäl utmaning väntade och livet skulle inte bli sig likt efteråt. För att förstå mig på detta med skidåkning fullt ut skulle jag nämligen ta mig an det nio mil långa Vasaloppet. Jag fick snabbt smeknamnet ”Mr. Bambi på hal is” men jag tog mig i mål 12 timmar senare. Hade förvisso feberfrossa en hel vecka efter och träningsvärken låg i över fyra veckor. Idag har jag tro det eller ej faktiskt fyra Vasalopp på meritlistan samt tre genomförda Klassiker (Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet)

Nyfikenheten som på många sätt fick mig att ta mig an Vasaloppet är en oerhört stark motivationsfaktor, ett sorts högoktanigt drivmedel. Använd den energin och kasta in dig i situationer där du måste gå utanför din bekvämlighetszon. Utsätt dig för ”smärta” och testa att flytta dina gränser. När man går utanför ens comfort zone så upptäcker man nya sidor hos sig själv, sidor man aldrig stött på förut. Hur kommer du att agera när du springer dina första intervaller, när du springer ditt första lopp? Hur kommer dina ben att kännas när du har skidat den där milen, när du har klarat den där backen? Hur kommer ditt psyke att kännas? Hur kommer självförtroendet att påverkas? Att gå utanför bekvämlighetszonen, att fortsätta när det är som allra jobbigast och ser som mest dystert kan göra dig rikligt belönad både fysiskt och mentalt.

LÄS OCKSÅ: Sjuk efter träning – ämne i bakjäst hjälper immunförsvaret

Jag brukar säga att nyfikenheten är mitt största bränsle och jag har de senaste åren upptäckt sidor hos mig själv som jag inte trodde fanns. Jag vet att jag har min nyfikenhet och min upptäckarlust att tacka för att jag idag är starkare, friskare och piggare vid 40 år fyllda än jag var vid 20. Så även om studier visar att vår kondition är sämre idag än den varit på 20 år så kan vi med rätt typ av livsstil ändra på detta. Det låter kanske klyschigt – men i dag känner jag att inga hinder är för stora eller omöjliga! Denna insikt vill jag så gärna dela med mig av. Att hjälpa andra hitta glädjen i träning har blivit en av mina största drivkrafter.

 

Vad är hemligheten? Den frågan har jag fått många gånger. Det finns inget kort svar men om jag ändå försöker mig på den korta versionen så skulle jag svara motivation. För motivationen är central. Att känna motivation är för mig lika viktigt som vatten, mat och sömn. Motivation kan betyda väldigt olika saker för människor, och är i högsta grad något individuellt. En viktig ingrediens för mig är inspiration och att det finns mening i det jag gör. Vi pratar alltså om att känna, vilket säger något mer om vad det är som ligger bakom, det vill säga en känsla av att något är lustfyllt, nyttigt eller viktigt – men också krävande och jobbigt. Alltså: motivationen sitter i knoppen snarare än i kroppen. Ser man på motivation som en mental motor; lär sig hur den fungerar, vilka faktorer som påverkar den och – inte minst – hur man håller igång den över tid – ja då väntar en spännande resa framöver.

Av programledaren Stephan Wilson, aktuell med boken "Motivationsresan"

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.

 


Stephan Wilson

Gör: Programledare och producent och aktuell med TV-serien Min klassiker och boken ”Motivationsresan”. Jag ville skriva en bok där den som läser ska känna sig trygg med att det inte handlar om att vara bäst.
Bor: Stockholm
Familj: Frun Emma och barnen Minou och Julian
Ålder: 41
Så mår jag bra: Träna, skriva tacksamhetsdagbok, meditera, basta och fredagsmys med familjen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.