“Jag ger mig själv en riktig snällkaramell i nyårslöfte”

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och minfulnesscoach
Mer tips från Tanja hittar du på www.stressaav.nu där du också kan hitta”VänlighetsKalendern” med guidade videos för mer vänlighet. 

Du kan även följa Tanja på Instagram under @mindfully_tanja

Kan man bli beroende av att vara snäll? Ja – om man får tro forskningen. Snällhet har nämligen visat sig stimulera vårt belöningssystem. Och som en bonus boostar snällhetsdrogen immunförsvaret och minskar stress. På köpet blir man dessutom ännu snällare. Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach har avlagt sitt nyårslöfte – att vara snäll både mot andra och mot sig själv.

Plötsligt händer det. Eller det hade kanske inte ens hänt, om jag just då inte hade räckt ut tungan. Där, dagen innan nyårsafton på Drottninggatan i Stockholm. Blippande ljus. Musik överallt. Köphysteri. Människor som med zombieliknande blick stressar vidare till nästa butik i jakt på att fynda.  Där, hör jag plötsligt en fågelunge som sitter på julbelysningen och piper.  Övergiven, ensam och precis när våra blickar möts börjar det sakta snöa. Du vet de där extremt stora snöflingorna, som sagolikt faller sakta, sakta. Fågeln tystnar och studerar snön. Jag stannar också helt upp. Nu är min långa lista på ”borden” och ”måsten” helt glömd. Istället får jag ett infall, räcker ut tungan och försöker fånga en snöflinga. En till, och ja, en till. Så roligt detta är, det här har jag inte gjort sedan barn, tänker jag, ler stort och skrattar till. När jag väl tittar upp från min lilla närvaro-bubbla ser jag att fler reafyndare stannat upp. En filmar med mobilen, någon gör tummen upp, andra skrattar och tre har själv börjat jaga egna flingor. Alla som ser oss ler. 

Så knäppt, här står vi i ett av de mest hektiska ställen, utan att ens känna varandra, och ändå delar ett ögonblick. En kommer fram och vill ge en kram, då detta förgyllde hens dag. Vi bryter tystanden och önskar varandra god fortsättning och ett gott nytt år. För att sedan fortsätta vår dag. I alla fall var jag varmare och gladare i kroppen efter det. 

 

Senare slår det mig att vad mycket det gör att ta sig tid, att stanna upp, och hur mycket ett leende, snällhet eller några vänliga ord till helt främmande personer kan göra skillnad. Emedan gnäll, irritation och klagande har precis motsatt effekt. 

Neuropsykologen Rick Hanson visar i sin forskning att gnäll och negativa tankar kan skada de nervceller i hjärnan som styr känslor, minne och förnimmelser. Att gnäll och klagande skapar mer av det hos dig. Att ältande leder till stress och utsöndring av kortisol, som gör att du alltså blir mer irriterad av att redan vara irriterad. 

LÄS OCKSÅ: En av fem akademiker har känt sig utfryst på jobbet

Inom yoga- och mindfulnessvärlden handlar irritation och utmaningar om utveckling. Vi drivs vidare genom kraften av irritation. Så att bli lite arg, irriterad gör att du måste ta dig framåt. Däremot är det ältande irritationen något som äter upp dig inifrån. En energitjuv som gärna återkommer och inte vill släppa taget. 

När vi istället stannar upp och tillåter oss att känna en känsla av vänlighet, snällhet och omtanke sker något helt annat. Forskning visar att ett speciellt område i hjärnan kallat striatum aktiveras. Samma center som ger oss positiv belönande upplevelse när vi använder droger.  Hjärnan skickar sedan ut måbra-hormoner, vi boostar immunförsvaret och stresshormonerna minskar. Den sammanlagda intelligensen i hjärnan höjs, så vi blir smartare på riktigt av att vara snälla. Men också mer generös mot andra, mer samarbetsvilliga när vi känner vänlighet, snällhet. Och enligt andra psykologistudier behöver du inte ens agera på ”riktigt” utan bara ”tänka” på ett tillfälle du varit vänlig, för att dessa goda effekter ska dra igång.

 

Nu stundar ett nytt år. Ett perfekt tillfälle att göra årsbokslut, rensa ut. Vi har en förmåga att storstäda (i alla fall då och då) hemma, men inte så ofta mentalt. Så jag bestämmer vad jag ska ha med mig in i 2019. Tacka för de lärdomar och visdomar jag fått med 2018-års utmaningar. Släppa taget om det som inte längre ger mig energi. Ja, och bestämma VAD jag vill ha mer av in i mitt liv.

Så, mitt nyårslöfte inför 2019 är att vara mer snäll – en äkta riktig snällkaramell. Jag tänker vara mer vänlig, både med tankar, och i agerande. Självklart ska jag inte vara dumsnäll och låta andra trampa på mig, nej jag tänker mer snäll som i respekt-snäll. Jag ska skicka respektfull vänlighet, inte bara till människor jag träffar, utan framförallt vara uppskattande snäll mot mig själv. För är det något jag haft svårt för 2018 (och många tidigare år) är det att vara vänligt just mot mig själv. Ingen har varit så hård att döma mig, som jag själv. Jag har varit min absolut största mobbare. Nu, 2019 tänker jag därför att minska kraven, sluta förminska och sluta säga taskiga saker mot mig själv. Något jag varit bra på så länge jag kan komma ihåg. Vi tycker att vi kan lite bättre, kan vara mer. 

LÄS OCKSÅ: “Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Mitt nyårslöfte är, att jag istället helt struntar i Jante och hylla mig själv när jag gör något bra. Säga högt och stolt: att jag är tillräcklig och duger precis som jag är, med mina starka och mer utmanande sidor. Jag ska säga att jag är fantastisk minst varje dag. Jag ska stötta och lyfta andra, ge bort komplimanger och leenden. Ja, jag erkänner, jag heter Tanja och jag kommer nog snällhets-knarka lite 2019. Så ser du mig galet snäll, vet du att jag redan förvarnat dig. Bieffekten med just denna drog är att det kanske smittar av sig. Och om inte annat så kan ju det där leendet alltid irritera någon som ännu inte förstått storheten i att vara snäll ☺  Kom ihåg att du aldrig vet vad andra går igenom, ibland syns det inte utanpå. Så var snäll – alltid. Önskar dig ett riktigt gott nytt vänligt år och kom ihåg att hylla dig själv, det är du ALLTID värd!

 

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Min Nyårs-snällkaramell 
1.Var snäll mot dig själv. Öva på att ändra en negativ, förminskande tanke som du tänker mot dig själv. När tanken kommer, stanna upp här och nu, djupandas tre gånger, ge tanken vingar och ändra den sedan till en positiv, hyllande tanke. Exempel: du ser dig själv på morgon i spegel och håret står åt alla håll. Din första tanke, hur ser jag ut ens. Stanna upp, djupandas och tänk istället: wow vilken rolig frisyr, le sedan och fortsätt dagen!
2. Upprepa varje dag, jag är tillräcklig, jag duger som jag är, jag är fantastisk!
3. LE – att ge bort ett leende är den bästa gåvan vi kan göra. Dels le mot dig själv men även mot vilt främmande människor.
4. Skratta – passa på och skratta mycket. Det frigörs extremt mycket måbra-hormoner vid skratt, detta även om vi fejk-skrattar ha ha hi hi visar forskning.
5. Skicka snällhet/vänlighet mot område i kroppen som gör ont. Har man ont, smärta någonstans i kroppen kommer ofta negativa, ältande tankar. Stanna då upp, se framför dig det området som gör ont, skicka sedan ljus, omtanke, vänlighet och snällhet till det området. Tänk att du nästan tar hand om det området. Tacka sedan dig själv.
6.Snällhets-lista inför 2019. Ta fram två papper. På den ena skriver du: Nyårslöften 2019 och listar upp saker. På den andra skriver du: Vad gör mig glad 2019 och listar upp saker.  Ta sedan och släng den första listan. Det är vad som gör dig glad du ska ägna dig åt 2019 (tack komiker Karin Adelsköld för tips). 

tanja dyreland

Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach inom stresshantering.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och minfulnesscoach
Mer tips från Tanja hittar du på www.stressaav.nu där du också kan hitta”VänlighetsKalendern” med guidade videos för mer vänlighet. 

Du kan även följa Tanja på Instagram under @mindfully_tanja

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.