“Jag ger mig själv en riktig snällkaramell i nyårslöfte”

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och minfulnesscoach
Mer tips från Tanja hittar du på www.stressaav.nu där du också kan hitta”VänlighetsKalendern” med guidade videos för mer vänlighet. 

Du kan även följa Tanja på Instagram under @mindfully_tanja

Kan man bli beroende av att vara snäll? Ja – om man får tro forskningen. Snällhet har nämligen visat sig stimulera vårt belöningssystem. Och som en bonus boostar snällhetsdrogen immunförsvaret och minskar stress. På köpet blir man dessutom ännu snällare. Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach har avlagt sitt nyårslöfte – att vara snäll både mot andra och mot sig själv.

Plötsligt händer det. Eller det hade kanske inte ens hänt, om jag just då inte hade räckt ut tungan. Där, dagen innan nyårsafton på Drottninggatan i Stockholm. Blippande ljus. Musik överallt. Köphysteri. Människor som med zombieliknande blick stressar vidare till nästa butik i jakt på att fynda.  Där, hör jag plötsligt en fågelunge som sitter på julbelysningen och piper.  Övergiven, ensam och precis när våra blickar möts börjar det sakta snöa. Du vet de där extremt stora snöflingorna, som sagolikt faller sakta, sakta. Fågeln tystnar och studerar snön. Jag stannar också helt upp. Nu är min långa lista på ”borden” och ”måsten” helt glömd. Istället får jag ett infall, räcker ut tungan och försöker fånga en snöflinga. En till, och ja, en till. Så roligt detta är, det här har jag inte gjort sedan barn, tänker jag, ler stort och skrattar till. När jag väl tittar upp från min lilla närvaro-bubbla ser jag att fler reafyndare stannat upp. En filmar med mobilen, någon gör tummen upp, andra skrattar och tre har själv börjat jaga egna flingor. Alla som ser oss ler. 

Så knäppt, här står vi i ett av de mest hektiska ställen, utan att ens känna varandra, och ändå delar ett ögonblick. En kommer fram och vill ge en kram, då detta förgyllde hens dag. Vi bryter tystanden och önskar varandra god fortsättning och ett gott nytt år. För att sedan fortsätta vår dag. I alla fall var jag varmare och gladare i kroppen efter det. 

 

Senare slår det mig att vad mycket det gör att ta sig tid, att stanna upp, och hur mycket ett leende, snällhet eller några vänliga ord till helt främmande personer kan göra skillnad. Emedan gnäll, irritation och klagande har precis motsatt effekt. 

Neuropsykologen Rick Hanson visar i sin forskning att gnäll och negativa tankar kan skada de nervceller i hjärnan som styr känslor, minne och förnimmelser. Att gnäll och klagande skapar mer av det hos dig. Att ältande leder till stress och utsöndring av kortisol, som gör att du alltså blir mer irriterad av att redan vara irriterad. 

LÄS OCKSÅ: En av fem akademiker har känt sig utfryst på jobbet

Inom yoga- och mindfulnessvärlden handlar irritation och utmaningar om utveckling. Vi drivs vidare genom kraften av irritation. Så att bli lite arg, irriterad gör att du måste ta dig framåt. Däremot är det ältande irritationen något som äter upp dig inifrån. En energitjuv som gärna återkommer och inte vill släppa taget. 

När vi istället stannar upp och tillåter oss att känna en känsla av vänlighet, snällhet och omtanke sker något helt annat. Forskning visar att ett speciellt område i hjärnan kallat striatum aktiveras. Samma center som ger oss positiv belönande upplevelse när vi använder droger.  Hjärnan skickar sedan ut måbra-hormoner, vi boostar immunförsvaret och stresshormonerna minskar. Den sammanlagda intelligensen i hjärnan höjs, så vi blir smartare på riktigt av att vara snälla. Men också mer generös mot andra, mer samarbetsvilliga när vi känner vänlighet, snällhet. Och enligt andra psykologistudier behöver du inte ens agera på ”riktigt” utan bara ”tänka” på ett tillfälle du varit vänlig, för att dessa goda effekter ska dra igång.

Nu stundar ett nytt år. Ett perfekt tillfälle att göra årsbokslut, rensa ut. Vi har en förmåga att storstäda (i alla fall då och då) hemma, men inte så ofta mentalt. Så jag bestämmer vad jag ska ha med mig in i 2019. Tacka för de lärdomar och visdomar jag fått med 2018-års utmaningar. Släppa taget om det som inte längre ger mig energi. Ja, och bestämma VAD jag vill ha mer av in i mitt liv.

Så, mitt nyårslöfte inför 2019 är att vara mer snäll – en äkta riktig snällkaramell. Jag tänker vara mer vänlig, både med tankar, och i agerande. Självklart ska jag inte vara dumsnäll och låta andra trampa på mig, nej jag tänker mer snäll som i respekt-snäll. Jag ska skicka respektfull vänlighet, inte bara till människor jag träffar, utan framförallt vara uppskattande snäll mot mig själv. För är det något jag haft svårt för 2018 (och många tidigare år) är det att vara vänligt just mot mig själv. Ingen har varit så hård att döma mig, som jag själv. Jag har varit min absolut största mobbare. Nu, 2019 tänker jag därför att minska kraven, sluta förminska och sluta säga taskiga saker mot mig själv. Något jag varit bra på så länge jag kan komma ihåg. Vi tycker att vi kan lite bättre, kan vara mer. 

LÄS OCKSÅ: “Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Mitt nyårslöfte är, att jag istället helt struntar i Jante och hylla mig själv när jag gör något bra. Säga högt och stolt: att jag är tillräcklig och duger precis som jag är, med mina starka och mer utmanande sidor. Jag ska säga att jag är fantastisk minst varje dag. Jag ska stötta och lyfta andra, ge bort komplimanger och leenden. Ja, jag erkänner, jag heter Tanja och jag kommer nog snällhets-knarka lite 2019. Så ser du mig galet snäll, vet du att jag redan förvarnat dig. Bieffekten med just denna drog är att det kanske smittar av sig. Och om inte annat så kan ju det där leendet alltid irritera någon som ännu inte förstått storheten i att vara snäll ☺  Kom ihåg att du aldrig vet vad andra går igenom, ibland syns det inte utanpå. Så var snäll – alltid. Önskar dig ett riktigt gott nytt vänligt år och kom ihåg att hylla dig själv, det är du ALLTID värd!

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Min Nyårs-snällkaramell 
1.Var snäll mot dig själv. Öva på att ändra en negativ, förminskande tanke som du tänker mot dig själv. När tanken kommer, stanna upp här och nu, djupandas tre gånger, ge tanken vingar och ändra den sedan till en positiv, hyllande tanke. Exempel: du ser dig själv på morgon i spegel och håret står åt alla håll. Din första tanke, hur ser jag ut ens. Stanna upp, djupandas och tänk istället: wow vilken rolig frisyr, le sedan och fortsätt dagen!
2. Upprepa varje dag, jag är tillräcklig, jag duger som jag är, jag är fantastisk!
3. LE – att ge bort ett leende är den bästa gåvan vi kan göra. Dels le mot dig själv men även mot vilt främmande människor.
4. Skratta – passa på och skratta mycket. Det frigörs extremt mycket måbra-hormoner vid skratt, detta även om vi fejk-skrattar ha ha hi hi visar forskning.
5. Skicka snällhet/vänlighet mot område i kroppen som gör ont. Har man ont, smärta någonstans i kroppen kommer ofta negativa, ältande tankar. Stanna då upp, se framför dig det området som gör ont, skicka sedan ljus, omtanke, vänlighet och snällhet till det området. Tänk att du nästan tar hand om det området. Tacka sedan dig själv.
6.Snällhets-lista inför 2019. Ta fram två papper. På den ena skriver du: Nyårslöften 2019 och listar upp saker. På den andra skriver du: Vad gör mig glad 2019 och listar upp saker.  Ta sedan och släng den första listan. Det är vad som gör dig glad du ska ägna dig åt 2019 (tack komiker Karin Adelsköld för tips). 

tanja dyreland

Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach inom stresshantering.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och minfulnesscoach
Mer tips från Tanja hittar du på www.stressaav.nu där du också kan hitta”VänlighetsKalendern” med guidade videos för mer vänlighet. 

Du kan även följa Tanja på Instagram under @mindfully_tanja

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Samtidigt som vi byter ut köttbullarna mot bönor, ställer sig allt fler frågorna om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket. Mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.

Forskning stödjer naturens läkande krafter

Eko/miljö

Naturens inverkan på vår hälsa studeras flitigt, och resultaten talar ett samstämmigt språk. Både grönska och närhet till vatten bidrar starkt till vårt välmående och är därför viktiga att ha tillgång till och helst så nära som möjligt enligt svenska forskare.

kvinna vid kontorsbord

16:06-rörelsen: “Vi kan inte vänta 25 år till på jämställda löner”

Politik

Trots att många lever i tron att Sverige är ett jämställt land ligger kvinnors löner fortfarande i genomsnitt 11,3 procent lägre än mäns. Dessutom är Sverige långt ifrån jämlikt när det gäller fördelningen av föräldrapenning- och vabbdagar, något som i förlängningen även det får stora ekonomiska konsekvenser för kvinnorna. "Vi kräver att regering, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter vidtar nödvändiga åtgärder för att jämna ut dessa skillnader och att det görs nu", säger Carina Ohlsson, S-kvinnornas förbundsordförande och en av talespersonerna för 16:06-rörelsen, till Kurera.

Jenny hjälper kvinnor att förstå sin menscykel

Gravid/barn

Jenny Koos är sexualhälsorådgivare och föreläsare. Till henne söker sig kvinnor som inte får hjälp i den konventionella vården. Framförallt hjälper Jenny kvinnor att bli gravida, men hon utbildar dem också i hur de på ett naturligt sätt kan undvika att bli gravida.

Första hjälpen för fnasiga nagelband

Hud

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Kost

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.

Bättre sömn och fokus med ashwagandha

Hälsa

Katarina jobbar natt på ett stödboende vilket betyder att hon kan bli störd när som helst i sin sömn. Att försöka hålla normala sovrutiner de nätter hon inte arbetar blev under en period svårt, men med hjälp av ashwagandha blev både sömnen och fokuset bättre.

Sova ikapp under helgen? Lita inte på det!

Forskning

Vi har väl alla gjort det, kompromissat med sömnen för att få arbetsveckan att gå ihop. Men det som kan ge kortsiktig vinning i form av mer tid kan stå oss dyrt i längden. Att sova längre på helgen för att komma ikapp räcker en bit men inte hela vägen visar ny forskning. 

Nu känner Maj sig pigg och klar i huvudet igen

Hälsa

När Maj Zimmerman hade känt sig trött och okoncentrerad ovanligt länge gick hon till doktorn för att få hjälp. Provtagningen visade inget avvikande och Maj blev rådvill. Efter lite letande hittade hon till slut ett tillskott som gjorde henne alert igen.

Socialstyrelsen

Nytt beslut från Socialstyrelsen ger minskad insyn i läkemedelsstatistik 

Politik

Socialstyrelsen begränsar tillgången till statistik och det ska inte längre gå att få ut uppgifter som specifika läkemedels försäljningsvolymer ur myndighetens läkemedelsregister. "Vi ska alltså inte längre kunna ta reda på vad som säljs av de medel som vi, folket, finansierar. Detta är skrämmande och på gränsen till en smygdiktatur!" rasar "Nätverket för integrativ medicin" – en sammanslagning av yrkesföreningarna "Läkarföreningen för integrativ medicin" och "Föreningen för integrativ medicin" som arbetar hälsobefrämjande för en integrativ vård med helhetssyn, ökad öppenhet och kvalitet i Sverige.

man håller om sitt knä

Hyaluronsyra – effektivt vid artros

Naturlig hälsa

Hyaluronsyra är inte en syra utan en kroppsegen sockermolekyl. Det är också ett ämne med starkt stöddämpande förmågor – vilket gör det till ett effektivt knep allt oftare använt av läkare för att behandla artros i lederna. Här får du veta mer.