"Jag ger mig själv en riktig snällkaramell i nyårslöfte" | Kurera.se

“Jag ger mig själv en riktig snällkaramell i nyårslöfte”

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och minfulnesscoach
Mer tips från Tanja hittar du på www.stressaav.nu där du också kan hitta”VänlighetsKalendern” med guidade videos för mer vänlighet. 

Du kan även följa Tanja på Instagram under @mindfully_tanja

Kan man bli beroende av att vara snäll? Ja – om man får tro forskningen. Snällhet har nämligen visat sig stimulera vårt belöningssystem. Och som en bonus boostar snällhetsdrogen immunförsvaret och minskar stress. På köpet blir man dessutom ännu snällare. Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach har avlagt sitt nyårslöfte – att vara snäll både mot andra och mot sig själv.

Plötsligt händer det. Eller det hade kanske inte ens hänt, om jag just då inte hade räckt ut tungan. Där, dagen innan nyårsafton på Drottninggatan i Stockholm. Blippande ljus. Musik överallt. Köphysteri. Människor som med zombieliknande blick stressar vidare till nästa butik i jakt på att fynda.  Där, hör jag plötsligt en fågelunge som sitter på julbelysningen och piper.  Övergiven, ensam och precis när våra blickar möts börjar det sakta snöa. Du vet de där extremt stora snöflingorna, som sagolikt faller sakta, sakta. Fågeln tystnar och studerar snön. Jag stannar också helt upp. Nu är min långa lista på ”borden” och ”måsten” helt glömd. Istället får jag ett infall, räcker ut tungan och försöker fånga en snöflinga. En till, och ja, en till. Så roligt detta är, det här har jag inte gjort sedan barn, tänker jag, ler stort och skrattar till. När jag väl tittar upp från min lilla närvaro-bubbla ser jag att fler reafyndare stannat upp. En filmar med mobilen, någon gör tummen upp, andra skrattar och tre har själv börjat jaga egna flingor. Alla som ser oss ler. 

Så knäppt, här står vi i ett av de mest hektiska ställen, utan att ens känna varandra, och ändå delar ett ögonblick. En kommer fram och vill ge en kram, då detta förgyllde hens dag. Vi bryter tystanden och önskar varandra god fortsättning och ett gott nytt år. För att sedan fortsätta vår dag. I alla fall var jag varmare och gladare i kroppen efter det. 

 

Senare slår det mig att vad mycket det gör att ta sig tid, att stanna upp, och hur mycket ett leende, snällhet eller några vänliga ord till helt främmande personer kan göra skillnad. Emedan gnäll, irritation och klagande har precis motsatt effekt. 

Neuropsykologen Rick Hanson visar i sin forskning att gnäll och negativa tankar kan skada de nervceller i hjärnan som styr känslor, minne och förnimmelser. Att gnäll och klagande skapar mer av det hos dig. Att ältande leder till stress och utsöndring av kortisol, som gör att du alltså blir mer irriterad av att redan vara irriterad. 

LÄS OCKSÅ: En av fem akademiker har känt sig utfryst på jobbet

Inom yoga- och mindfulnessvärlden handlar irritation och utmaningar om utveckling. Vi drivs vidare genom kraften av irritation. Så att bli lite arg, irriterad gör att du måste ta dig framåt. Däremot är det ältande irritationen något som äter upp dig inifrån. En energitjuv som gärna återkommer och inte vill släppa taget. 

När vi istället stannar upp och tillåter oss att känna en känsla av vänlighet, snällhet och omtanke sker något helt annat. Forskning visar att ett speciellt område i hjärnan kallat striatum aktiveras. Samma center som ger oss positiv belönande upplevelse när vi använder droger.  Hjärnan skickar sedan ut måbra-hormoner, vi boostar immunförsvaret och stresshormonerna minskar. Den sammanlagda intelligensen i hjärnan höjs, så vi blir smartare på riktigt av att vara snälla. Men också mer generös mot andra, mer samarbetsvilliga när vi känner vänlighet, snällhet. Och enligt andra psykologistudier behöver du inte ens agera på ”riktigt” utan bara ”tänka” på ett tillfälle du varit vänlig, för att dessa goda effekter ska dra igång.

 

Nu stundar ett nytt år. Ett perfekt tillfälle att göra årsbokslut, rensa ut. Vi har en förmåga att storstäda (i alla fall då och då) hemma, men inte så ofta mentalt. Så jag bestämmer vad jag ska ha med mig in i 2019. Tacka för de lärdomar och visdomar jag fått med 2018-års utmaningar. Släppa taget om det som inte längre ger mig energi. Ja, och bestämma VAD jag vill ha mer av in i mitt liv.

Så, mitt nyårslöfte inför 2019 är att vara mer snäll – en äkta riktig snällkaramell. Jag tänker vara mer vänlig, både med tankar, och i agerande. Självklart ska jag inte vara dumsnäll och låta andra trampa på mig, nej jag tänker mer snäll som i respekt-snäll. Jag ska skicka respektfull vänlighet, inte bara till människor jag träffar, utan framförallt vara uppskattande snäll mot mig själv. För är det något jag haft svårt för 2018 (och många tidigare år) är det att vara vänligt just mot mig själv. Ingen har varit så hård att döma mig, som jag själv. Jag har varit min absolut största mobbare. Nu, 2019 tänker jag därför att minska kraven, sluta förminska och sluta säga taskiga saker mot mig själv. Något jag varit bra på så länge jag kan komma ihåg. Vi tycker att vi kan lite bättre, kan vara mer. 

LÄS OCKSÅ: “Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Mitt nyårslöfte är, att jag istället helt struntar i Jante och hylla mig själv när jag gör något bra. Säga högt och stolt: att jag är tillräcklig och duger precis som jag är, med mina starka och mer utmanande sidor. Jag ska säga att jag är fantastisk minst varje dag. Jag ska stötta och lyfta andra, ge bort komplimanger och leenden. Ja, jag erkänner, jag heter Tanja och jag kommer nog snällhets-knarka lite 2019. Så ser du mig galet snäll, vet du att jag redan förvarnat dig. Bieffekten med just denna drog är att det kanske smittar av sig. Och om inte annat så kan ju det där leendet alltid irritera någon som ännu inte förstått storheten i att vara snäll ☺  Kom ihåg att du aldrig vet vad andra går igenom, ibland syns det inte utanpå. Så var snäll – alltid. Önskar dig ett riktigt gott nytt vänligt år och kom ihåg att hylla dig själv, det är du ALLTID värd!

 

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Min Nyårs-snällkaramell 
1.Var snäll mot dig själv. Öva på att ändra en negativ, förminskande tanke som du tänker mot dig själv. När tanken kommer, stanna upp här och nu, djupandas tre gånger, ge tanken vingar och ändra den sedan till en positiv, hyllande tanke. Exempel: du ser dig själv på morgon i spegel och håret står åt alla håll. Din första tanke, hur ser jag ut ens. Stanna upp, djupandas och tänk istället: wow vilken rolig frisyr, le sedan och fortsätt dagen!
2. Upprepa varje dag, jag är tillräcklig, jag duger som jag är, jag är fantastisk!
3. LE – att ge bort ett leende är den bästa gåvan vi kan göra. Dels le mot dig själv men även mot vilt främmande människor.
4. Skratta – passa på och skratta mycket. Det frigörs extremt mycket måbra-hormoner vid skratt, detta även om vi fejk-skrattar ha ha hi hi visar forskning.
5. Skicka snällhet/vänlighet mot område i kroppen som gör ont. Har man ont, smärta någonstans i kroppen kommer ofta negativa, ältande tankar. Stanna då upp, se framför dig det området som gör ont, skicka sedan ljus, omtanke, vänlighet och snällhet till det området. Tänk att du nästan tar hand om det området. Tacka sedan dig själv.
6.Snällhets-lista inför 2019. Ta fram två papper. På den ena skriver du: Nyårslöften 2019 och listar upp saker. På den andra skriver du: Vad gör mig glad 2019 och listar upp saker.  Ta sedan och släng den första listan. Det är vad som gör dig glad du ska ägna dig åt 2019 (tack komiker Karin Adelsköld för tips). 

tanja dyreland

Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach inom stresshantering.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och minfulnesscoach
Mer tips från Tanja hittar du på www.stressaav.nu där du också kan hitta”VänlighetsKalendern” med guidade videos för mer vänlighet. 

Du kan även följa Tanja på Instagram under @mindfully_tanja

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.