“Jag ger mig själv en riktig snällkaramell i nyårslöfte”

Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och minfulnesscoach
Mer tips från Tanja hittar du på www.stressaav.nu där du också kan hitta”VänlighetsKalendern” med guidade videos för mer vänlighet. 

Du kan även följa Tanja på Instagram under @mindfully_tanja

Kan man bli beroende av att vara snäll? Ja – om man får tro forskningen. Snällhet har nämligen visat sig stimulera vårt belöningssystem. Och som en bonus boostar snällhetsdrogen immunförsvaret och minskar stress. På köpet blir man dessutom ännu snällare. Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach har avlagt sitt nyårslöfte – att vara snäll både mot andra och mot sig själv.

 

Plötsligt händer det. Eller det hade kanske inte ens hänt, om jag just då inte hade räckt ut tungan. Där, dagen innan nyårsafton på Drottninggatan i Stockholm. Blippande ljus. Musik överallt. Köphysteri. Människor som med zombieliknande blick stressar vidare till nästa butik i jakt på att fynda.  Där, hör jag plötsligt en fågelunge som sitter på julbelysningen och piper.  Övergiven, ensam och precis när våra blickar möts börjar det sakta snöa. Du vet de där extremt stora snöflingorna, som sagolikt faller sakta, sakta. Fågeln tystnar och studerar snön. Jag stannar också helt upp. Nu är min långa lista på ”borden” och ”måsten” helt glömd. Istället får jag ett infall, räcker ut tungan och försöker fånga en snöflinga. En till, och ja, en till. Så roligt detta är, det här har jag inte gjort sedan barn, tänker jag, ler stort och skrattar till. När jag väl tittar upp från min lilla närvaro-bubbla ser jag att fler reafyndare stannat upp. En filmar med mobilen, någon gör tummen upp, andra skrattar och tre har själv börjat jaga egna flingor. Alla som ser oss ler. 

Så knäppt, här står vi i ett av de mest hektiska ställen, utan att ens känna varandra, och ändå delar ett ögonblick. En kommer fram och vill ge en kram, då detta förgyllde hens dag. Vi bryter tystanden och önskar varandra god fortsättning och ett gott nytt år. För att sedan fortsätta vår dag. I alla fall var jag varmare och gladare i kroppen efter det. 

 

Senare slår det mig att vad mycket det gör att ta sig tid, att stanna upp, och hur mycket ett leende, snällhet eller några vänliga ord till helt främmande personer kan göra skillnad. Emedan gnäll, irritation och klagande har precis motsatt effekt. 

Neuropsykologen Rick Hanson visar i sin forskning att gnäll och negativa tankar kan skada de nervceller i hjärnan som styr känslor, minne och förnimmelser. Att gnäll och klagande skapar mer av det hos dig. Att ältande leder till stress och utsöndring av kortisol, som gör att du alltså blir mer irriterad av att redan vara irriterad. 

 

LÄS OCKSÅ: En av fem akademiker har känt sig utfryst på jobbet

Inom yoga- och mindfulnessvärlden handlar irritation och utmaningar om utveckling. Vi drivs vidare genom kraften av irritation. Så att bli lite arg, irriterad gör att du måste ta dig framåt. Däremot är det ältande irritationen något som äter upp dig inifrån. En energitjuv som gärna återkommer och inte vill släppa taget. 

När vi istället stannar upp och tillåter oss att känna en känsla av vänlighet, snällhet och omtanke sker något helt annat. Forskning visar att ett speciellt område i hjärnan kallat striatum aktiveras. Samma center som ger oss positiv belönande upplevelse när vi använder droger.  Hjärnan skickar sedan ut måbra-hormoner, vi boostar immunförsvaret och stresshormonerna minskar. Den sammanlagda intelligensen i hjärnan höjs, så vi blir smartare på riktigt av att vara snälla. Men också mer generös mot andra, mer samarbetsvilliga när vi känner vänlighet, snällhet. Och enligt andra psykologistudier behöver du inte ens agera på ”riktigt” utan bara ”tänka” på ett tillfälle du varit vänlig, för att dessa goda effekter ska dra igång.

 

 

Nu stundar ett nytt år. Ett perfekt tillfälle att göra årsbokslut, rensa ut. Vi har en förmåga att storstäda (i alla fall då och då) hemma, men inte så ofta mentalt. Så jag bestämmer vad jag ska ha med mig in i 2019. Tacka för de lärdomar och visdomar jag fått med 2018-års utmaningar. Släppa taget om det som inte längre ger mig energi. Ja, och bestämma VAD jag vill ha mer av in i mitt liv.

Så, mitt nyårslöfte inför 2019 är att vara mer snäll – en äkta riktig snällkaramell. Jag tänker vara mer vänlig, både med tankar, och i agerande. Självklart ska jag inte vara dumsnäll och låta andra trampa på mig, nej jag tänker mer snäll som i respekt-snäll. Jag ska skicka respektfull vänlighet, inte bara till människor jag träffar, utan framförallt vara uppskattande snäll mot mig själv. För är det något jag haft svårt för 2018 (och många tidigare år) är det att vara vänligt just mot mig själv. Ingen har varit så hård att döma mig, som jag själv. Jag har varit min absolut största mobbare. Nu, 2019 tänker jag därför att minska kraven, sluta förminska och sluta säga taskiga saker mot mig själv. Något jag varit bra på så länge jag kan komma ihåg. Vi tycker att vi kan lite bättre, kan vara mer. 

LÄS OCKSÅ: “Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Mitt nyårslöfte är, att jag istället helt struntar i Jante och hylla mig själv när jag gör något bra. Säga högt och stolt: att jag är tillräcklig och duger precis som jag är, med mina starka och mer utmanande sidor. Jag ska säga att jag är fantastisk minst varje dag. Jag ska stötta och lyfta andra, ge bort komplimanger och leenden. Ja, jag erkänner, jag heter Tanja och jag kommer nog snällhets-knarka lite 2019. Så ser du mig galet snäll, vet du att jag redan förvarnat dig. Bieffekten med just denna drog är att det kanske smittar av sig. Och om inte annat så kan ju det där leendet alltid irritera någon som ännu inte förstått storheten i att vara snäll ☺  Kom ihåg att du aldrig vet vad andra går igenom, ibland syns det inte utanpå. Så var snäll – alltid. Önskar dig ett riktigt gott nytt vänligt år och kom ihåg att hylla dig själv, det är du ALLTID värd!

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Min Nyårs-snällkaramell 
1.Var snäll mot dig själv. Öva på att ändra en negativ, förminskande tanke som du tänker mot dig själv. När tanken kommer, stanna upp här och nu, djupandas tre gånger, ge tanken vingar och ändra den sedan till en positiv, hyllande tanke. Exempel: du ser dig själv på morgon i spegel och håret står åt alla håll. Din första tanke, hur ser jag ut ens. Stanna upp, djupandas och tänk istället: wow vilken rolig frisyr, le sedan och fortsätt dagen!
2. Upprepa varje dag, jag är tillräcklig, jag duger som jag är, jag är fantastisk!
3. LE – att ge bort ett leende är den bästa gåvan vi kan göra. Dels le mot dig själv men även mot vilt främmande människor.
4. Skratta – passa på och skratta mycket. Det frigörs extremt mycket måbra-hormoner vid skratt, detta även om vi fejk-skrattar ha ha hi hi visar forskning.
5. Skicka snällhet/vänlighet mot område i kroppen som gör ont. Har man ont, smärta någonstans i kroppen kommer ofta negativa, ältande tankar. Stanna då upp, se framför dig det området som gör ont, skicka sedan ljus, omtanke, vänlighet och snällhet till det området. Tänk att du nästan tar hand om det området. Tacka sedan dig själv.
6.Snällhets-lista inför 2019. Ta fram två papper. På den ena skriver du: Nyårslöften 2019 och listar upp saker. På den andra skriver du: Vad gör mig glad 2019 och listar upp saker.  Ta sedan och släng den första listan. Det är vad som gör dig glad du ska ägna dig åt 2019 (tack komiker Karin Adelsköld för tips). 

tanja dyreland

Tanja Dyredand, yogalärare och mindfulnesscoach inom stresshantering.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Tanja Dyredand
Yrke: Yogalärare och minfulnesscoach
Mer tips från Tanja hittar du på www.stressaav.nu där du också kan hitta”VänlighetsKalendern” med guidade videos för mer vänlighet. 

Du kan även följa Tanja på Instagram under @mindfully_tanja

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

 

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".