järnkedja

Järn är livsviktigt för hälsan

Mineralet järn är nödvändigt för allt levande – inklusive människan. Järnbrist är vanligt bland fertila kvinnor och veganer, två grupper som bör hålla lite extra koll på järnet.

En dansk studie visade att så många som 40 procent av alla danska kvinnor hade låga järndepåer och en norsk studie fann tömda järndepåer hos 15,1 procent av icke-gravida kvinnor.

Testa på vårdcentralen
Man kan ha järnbrist trots normalt blodvärde, järnförråden i kroppen kan nämligen vara helt tömda innan blodvärdet börjar sjunka. En svensk studie på kvinnliga elitidrottare visade att 55  procent hade järnbrist, av dem hade bara 30 procent lågt blodvärde. I andra studier har skillnaden visat sig vara ännu större. Den mest användbara markören för att bedöma kroppens järnförråd är S-Ferritin, detta mäts genom ett enkelt blodprov på vårdcentralen.

 

LÄS OCKSÅ: Så fick Fanny bra blodvärde utan magproblem

Några områden där järn är extra viktigt
Blod 
– Bildning av röda blodkroppar och hemoglobin. Bygger upp blodets kvalitet och bidrar till syretransport i kroppen
Energi – Motverkar trötthet och utmattning och stärker kroppens motståndskraft mot stress och sjukdom.
Immunsystemet – Järn krävs för produktion av vita blodkroppar. Järnbrist kan öka infektionskänsligheten.
Inlärning och koncentration – Järn behövs vid tillverkning av dopamin. Dopamin har stor påverkan på vår energi och förmåga till mentalt fokus.

LÄS OCKSÅ: Professorns tips för hur du bäst boostar ditt järnupptag

Ta bara vid järnbrist
Järn i stora doser ska bara tas av de som har en konstaterad järnbrist. Även om järn är viktigt för kroppen är det bättre att gå efter principen ”lagom är bäst” då det sedan länge är känt att överskott på järn är skadligt och bland annat tycks kunna öka risken för cancer, hjärt- och kärlproblem och degenerativa sjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Extra tillskott av järn kan motverka kvinnligt håravfall

Vanliga symptom på brist
• Trötthet
• Blekhet
• Håravfall
• Spröda naglar
• Koncentrationssvårigheter
• Infektionskänslig

Livsmedel rikt på järn
• Torrjäst
• Pumpakärnor
• Vetekli
• Kakao
• Lever och njure
• Grahamsmjöl                        5

Undvik vid vissa tillstånd
De som lider av järnöverskott eller hemokromatos bör förstås helt undvika att ta tillskott av järn i någon form.

Av redaktionen

Källa: Holistic blogg, Läkartidningen MåBra samt Kurera

 Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hud

Torr inomhusluft och kyligare luft ute gör snabbt våra utsatta händer torra och fnasiga. Skönt då att hålla händerna mjuka med en välgörande kräm. Kurera satte ett gäng handkrämstuber i händerna på testpanelen och lät den prova sig fram bland fem naturliga alternativ. Läs om panelens utlåtande och favorit!

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.