Extra tillskott av järn kan motverka kvinnligt håravfall

Fakta

Tecken på järnbrist kan vara trötthet, utmattning, andfåddhet, blekhet, yrsel, sköra naglar och håravfall.

Personer som kan behöva extra järn är: Gravida, ammande eller menstruerande kvinnor, glutenintoleranta, äldre, vegetarianer och veganer, blodgivare, aktiva och idrottande människor samt växande barn.

För en kvinna är det snarare regel än undantag att någon gång i livet drabbas av järnbrist.

Järn finns bland annat i våra hårsäckar och bidrar till att stimulera ny tillväxt.

Förutom orsaken näringsbrist kan även p-piller orsaka håravfall.

Det ekologiska järntillskottet Iron Vital innehåller bland annat rödbeta, körsbär, äpple och örter. Det innehåller dessutom järn i tvåvärdig form (järn-II-glukonat) och C-vitamin vilket gör att det lätt absorberas av kroppen.

Inte bara män har problem med tunnhårighet och håravfall. Även många kvinnor tappar hår.
Kvinnligt hårfall har bland annat visat sig ha koppling till järnbrist - men även andra näringsämnen spelar in.
Här får du veta mer.

Att plötsligt börja tappa hår kan vara traumatisk upplevelse, oavsett kön. En av en de saker cancerpatienter ofta uppger att de känner rädsla inför är just om de ska behöva tappa sitt hår. För mycket av vår identitetskänsla sitter i vårt hår. Vårt raka, lockiga, tjocka, tunna, blonda, mörka, röda eller gråa, korta, långa - etcetera - hår.
Fråga bara E-Type. Vi tror att han vet vad vi pratar om.

► Läs också: Tjockare hår – helt naturligt!

Näringsbrist?
Håravfall kan beror på näringsbrist. Så tänk efter. Har du ändrat din kost på något sätt? Får du i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler? Får ditt hår tillräckligt med kisel? Och inte minst: får du i dig tillräckligt med järn?

 

► Läs också: Kisel effektivt mot håravfall

Järnbrist – en vanlig orsak till kvinnligt håravfall
Att järnbrist, så kallad anemi, kan ge håravfall är inte ovanligt. Så här ligger det nämligen till: I våra hårsäckar finns järn. När vi har har järnbrist reagerar kroppen med att använda järnresurser från mindre viktiga delar av kroppen. Ett av de ställen som järnet då tas ifrån är våra hårsäckar, vilket får till följd att man blir mer tunnhårig.

Läs också: Har du PMS? Ät mer järn!

Åtgärdad järnbrist = tjockare hår
Håravfall på grund av järnbrist brukar oftast resultera i att hela håret tunnas ut snarare än i kala fläckar, så kallat fläckvist håravfall.
Åtgärdar man järnbristen åtgärdar man dock oftast också håravfallet. Så med ett bra järntillskott kommer ditt hår sannolikt att börja växa igen. Även om hårutväxt inte sker över en natt (fråga bara E-Type...).

Läs också: Ny studie: Probiotika kan öka kroppens järnupptag

Kom bara ihåg...
...att järn kan vara svårt att ta upp. Upptaget blir till exempel bättre ihop med C-vitamin och sämre ihop med mejeriprodukter - fråga om fler råd på hälsokosten och/eller läs mer om järn i Kureras näringsguide.

 

► Läs också: Så fick Therese långt och vackert hår

Kvinnor har oftare järnbrist
Kvinnor löper större risk för järnbrist än män på grund av sin menstruationscykel.
Bra källor till järn är bland annat: lever, rött kött, fisk, ägg, fågel, persilja, pumpakärnor, nässlor, messmör, russin, katrinplommon, annan torkad frukt, mörka bladgrönsaker - och kosttillskott, som till exempel flytande järn som till exempel Blutsaft eller tillskottet Iron Vital som båda finns att köpa på hälsokosten.

► Läs också: Därför ska du äta järn

Barbara Rehberg Eintrei

Barbara Rehberg Eintrei, auktoriserad hälsorådgivare.

"Järnbrist en av våra vanligaste brister"
Någon som tycker att hon börjat att tappa hår och beslutat att ge just Iron Vital en chans är Tysklandsfödda Barbara Rehberg Eintrei, 56, som arbetar som hälsorådgivare i Täby i Stockholm.
– Jag har själv läst mycket forskning på tyska vetenskapliga sidor och sett att kvinnligt håravfall har ett samband med järnintag, säger hon.
Hon fortsätter:
– Vi äter mindre järn, mindre kött och mindre grönsaker som innehåller järn, så det är inte konstigt att järnbrist idag är en våra vanligaste brister.

 

För att vara på den säkra sidan ska man alltid ta prover på vårdcentralen. För högt intag av järn är nämligen inte heller att rekommendera. Följ rekommendationen från din läkare, näringsterapeut och produktens anvisningar.

Läs också: Näring för friskt och starkt hår

Även äldre kvinnor kan ha järnbrist
Och det är inte bara kvinnor i menstruerande ålder som är riskzonen, menar hon.
– Även kvinnor i medelåldern kan behöva extra järn. Detta på grund av att vi är mer aktiva idag, vi tränar och rör på oss mer.  Jag har tagit prover och ligger precis på gränsen men bra enligt min vårdcentral. Jag ska dock köra en rejäl järnkur med Iron Vital nu och se om håret kommer tillbaka. Jag hör av med mig med besked om hur det gick sedan.

Vi ser fram emot att kunna göra en uppföljande artikel med Barbara.

► Läs också: 12 tecken på järnbrist

Av Isabelle Hedander


Fakta

Tecken på järnbrist kan vara trötthet, utmattning, andfåddhet, blekhet, yrsel, sköra naglar och håravfall.

Personer som kan behöva extra järn är: Gravida, ammande eller menstruerande kvinnor, glutenintoleranta, äldre, vegetarianer och veganer, blodgivare, aktiva och idrottande människor samt växande barn.

För en kvinna är det snarare regel än undantag att någon gång i livet drabbas av järnbrist.

Järn finns bland annat i våra hårsäckar och bidrar till att stimulera ny tillväxt.

Förutom orsaken näringsbrist kan även p-piller orsaka håravfall.

Det ekologiska järntillskottet Iron Vital innehåller bland annat rödbeta, körsbär, äpple och örter. Det innehåller dessutom järn i tvåvärdig form (järn-II-glukonat) och C-vitamin vilket gör att det lätt absorberas av kroppen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.