Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Extra tillskott av järn kan motverka kvinnligt håravfall

Fakta

Tecken på järnbrist kan vara trötthet, utmattning, andfåddhet, blekhet, yrsel, sköra naglar och håravfall.

Personer som kan behöva extra järn är: Gravida, ammande eller menstruerande kvinnor, glutenintoleranta, äldre, vegetarianer och veganer, blodgivare, aktiva och idrottande människor samt växande barn.

För en kvinna är det snarare regel än undantag att någon gång i livet drabbas av järnbrist.

Järn finns bland annat i våra hårsäckar och bidrar till att stimulera ny tillväxt.

Förutom orsaken näringsbrist kan även p-piller orsaka håravfall.

Det ekologiska järntillskottet Iron Vital innehåller bland annat rödbeta, körsbär, äpple och örter. Det innehåller dessutom järn i tvåvärdig form (järn-II-glukonat) och C-vitamin vilket gör att det lätt absorberas av kroppen.

Inte bara män har problem med tunnhårighet och håravfall. Även många kvinnor tappar hår.
Kvinnligt hårfall har bland annat visat sig ha koppling till järnbrist - men även andra näringsämnen spelar in.
Här får du veta mer.

Att plötsligt börja tappa hår kan vara traumatisk upplevelse, oavsett kön. En av en de saker cancerpatienter ofta uppger att de känner rädsla inför är just om de ska behöva tappa sitt hår. För mycket av vår identitetskänsla sitter i vårt hår. Vårt raka, lockiga, tjocka, tunna, blonda, mörka, röda eller gråa, korta, långa - etcetera - hår.
Fråga bara E-Type. Vi tror att han vet vad vi pratar om.

► Läs också: Tjockare hår – helt naturligt!

Näringsbrist?
Håravfall kan beror på näringsbrist. Så tänk efter. Har du ändrat din kost på något sätt? Får du i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler? Får ditt hår tillräckligt med kisel? Och inte minst: får du i dig tillräckligt med järn?

 

► Läs också: Kisel effektivt mot håravfall

Järnbrist – en vanlig orsak till kvinnligt håravfall
Att järnbrist, så kallad anemi, kan ge håravfall är inte ovanligt. Så här ligger det nämligen till: I våra hårsäckar finns järn. När vi har har järnbrist reagerar kroppen med att använda järnresurser från mindre viktiga delar av kroppen. Ett av de ställen som järnet då tas ifrån är våra hårsäckar, vilket får till följd att man blir mer tunnhårig.

Läs också: Har du PMS? Ät mer järn!

Åtgärdad järnbrist = tjockare hår
Håravfall på grund av järnbrist brukar oftast resultera i att hela håret tunnas ut snarare än i kala fläckar, så kallat fläckvist håravfall.
Åtgärdar man järnbristen åtgärdar man dock oftast också håravfallet. Så med ett bra järntillskott kommer ditt hår sannolikt att börja växa igen. Även om hårutväxt inte sker över en natt (fråga bara E-Type...).

Läs också: Ny studie: Probiotika kan öka kroppens järnupptag

Kom bara ihåg...
...att järn kan vara svårt att ta upp. Upptaget blir till exempel bättre ihop med C-vitamin och sämre ihop med mejeriprodukter - fråga om fler råd på hälsokosten och/eller läs mer om järn i Kureras näringsguide.

 

► Läs också: Så fick Therese långt och vackert hår

Kvinnor har oftare järnbrist
Kvinnor löper större risk för järnbrist än män på grund av sin menstruationscykel.
Bra källor till järn är bland annat: lever, rött kött, fisk, ägg, fågel, persilja, pumpakärnor, nässlor, messmör, russin, katrinplommon, annan torkad frukt, mörka bladgrönsaker - och kosttillskott, som till exempel flytande järn som till exempel Blutsaft eller tillskottet Iron Vital som båda finns att köpa på hälsokosten.

► Läs också: Därför ska du äta järn

Barbara Rehberg Eintrei

Barbara Rehberg Eintrei, auktoriserad hälsorådgivare.

"Järnbrist en av våra vanligaste brister"
Någon som tycker att hon börjat att tappa hår och beslutat att ge just Iron Vital en chans är Tysklandsfödda Barbara Rehberg Eintrei, 56, som arbetar som hälsorådgivare i Täby i Stockholm.
– Jag har själv läst mycket forskning på tyska vetenskapliga sidor och sett att kvinnligt håravfall har ett samband med järnintag, säger hon.
Hon fortsätter:
– Vi äter mindre järn, mindre kött och mindre grönsaker som innehåller järn, så det är inte konstigt att järnbrist idag är en våra vanligaste brister.

 

För att vara på den säkra sidan ska man alltid ta prover på vårdcentralen. För högt intag av järn är nämligen inte heller att rekommendera. Följ rekommendationen från din läkare, näringsterapeut och produktens anvisningar.

Läs också: Näring för friskt och starkt hår

Även äldre kvinnor kan ha järnbrist
Och det är inte bara kvinnor i menstruerande ålder som är riskzonen, menar hon.
– Även kvinnor i medelåldern kan behöva extra järn. Detta på grund av att vi är mer aktiva idag, vi tränar och rör på oss mer.  Jag har tagit prover och ligger precis på gränsen men bra enligt min vårdcentral. Jag ska dock köra en rejäl järnkur med Iron Vital nu och se om håret kommer tillbaka. Jag hör av med mig med besked om hur det gick sedan.

Vi ser fram emot att kunna göra en uppföljande artikel med Barbara.

► Läs också: 12 tecken på järnbrist

Av Isabelle Hedander


Fakta

Tecken på järnbrist kan vara trötthet, utmattning, andfåddhet, blekhet, yrsel, sköra naglar och håravfall.

Personer som kan behöva extra järn är: Gravida, ammande eller menstruerande kvinnor, glutenintoleranta, äldre, vegetarianer och veganer, blodgivare, aktiva och idrottande människor samt växande barn.

För en kvinna är det snarare regel än undantag att någon gång i livet drabbas av järnbrist.

Järn finns bland annat i våra hårsäckar och bidrar till att stimulera ny tillväxt.

Förutom orsaken näringsbrist kan även p-piller orsaka håravfall.

Det ekologiska järntillskottet Iron Vital innehåller bland annat rödbeta, körsbär, äpple och örter. Det innehåller dessutom järn i tvåvärdig form (järn-II-glukonat) och C-vitamin vilket gör att det lätt absorberas av kroppen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.