Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Jessica Frej

Foto: Lina Fidenberg Adamo

Jessica Frej: “Julmagin sitter inte i antal julrätter på bordet”

Jessica Frej

Ålder: 30
Familj: Pojkvän och bonusbarn
Gör/aktuell: Tv-kock och matskribent, aktuell med kokboken ”Jul: hur lätt som helst”
Bor: Nacka
Så mår jag bra: När jag tar en sovmorgon på landet, det är det bästa jag vet. 

Juletid.
En stressfylld pärs där hemmet ska julpyntas, julgodis bakas och personliga klappar inhandlas?
Inte nödvändigtvis.
Det går att få en stämningsfull jul utan att bränna ut sig på kuppen, menar kokboksförfattaren Jessica Frej.
– Julmagin sitter inte i antal julrätter på bordet, säger hon.

Julen kan vara en härlig högtid tillsammans med nära och kära - men också en stressfylld period med aldrig sinande att-göra-listor.
Därför har Jessica Frej skrivit boken ”Jul: hur lätt som helst”, där hon vill påminna om vad hon anser är julens egentliga syfte – att stanna upp och andas, och känna efter.
– För mig innebär julen tid att kalibrera mig själv och hitta rätt. Att göra ett litet bokslut då jag fokuserar på att vara med de jag älskar, då blir det också lätt att se om man står på rätt plats, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Varit väldigt stressad de senaste åren
Nyss 30 år fyllda har tv-kocken och matskribenten Jessica Frej hunnit skriva och ge ut  nio  kokböcker, medverka regelbundet i TV4 Nyhetsmorgon och driva en egen Youtube-kanal. Bland annat.
Hur är det egentligen med stressen i hennes liv?
– Jag har varit väldigt stressad de senaste åren, och arbetsbördan har ökat för varje år. Jag har tänkt att jag bör smida medan järnet är varmt, och jag kommer ständigt på nya projekt.

 

Men när Jessica Frej åkte på semester för två år sedan och bara hade kraft att ligga still i solstolen tog hon beslutet att rikta om sitt fokus.
Nu försöker hon vara mer ledig, inte tänka för långt in i framtiden och istället för att ta rationella och strategiska val i karriären går hon nu på magkänsla.
– Nu vågar jag lita på mig själv. Senast igår fick jag ett nytt roligt jobb som jag verkligen vill ha och som kastade om hela kalendern. Tidigare hade jag vänt ut och in på mig själv och därmed jobbat från 7-23 varje dag, men nu bokade jag istället av lite grejer som gick att boka av. Jag försöker också ta in mer hjälp istället för att fixa allt själv.

LÄS OCKSÅ: Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Hela världen rasade samman
Trots att Jessica Frej alltid älskat mat och haft ett matintresse så länge hon kan minnas har hon aldrig haft en dröm om att stå i ett restaurangkök – något som till viss del hänger ihop med att hon som 12-åring diagnostiserades med celiaki, det vill säga glutenintolerans.
– Hela min värld rasade samman. På den tiden fanns inte lika mycket kunskap och celiaki sågs som något konstigt. Att gå på restauranghögskolan kändes inte aktuellt, för vad skulle jag kunna smaka och äta?

LÄS OCKSÅ: Baka nyttigt – 5 goda julrecept

Öppnade många dörrar
Drömmen blev istället att inspirera att laga god mat hemma. Och efter att hon som 21-åring kom på femte plats i tv-programmet ”Sveriges Mästerkock” 2011, insåg hon att drömmen var genomförbar.
– Programmet öppnade många dörrar och gav mig självförtroendet och erkännandet att jag var bra på att laga mat. Det gjorde att jag vågade satsa på att jobba professionellt med mat.
Jessica Frej beskriver sig själv som en glad och positiv person som drivs att få skapa en härlig stämning - och att laga god mat såklart.
– Jag kan inte äta något som inte är gott, då äter jag hellre inget. Så har det alltid varit. En annan grej är magin som uppstår i ett kök – det låter lite pretentiöst men om man tänker sig ett bröd som består av vatten, jäst, mjöl och salt. Blandar man ihop det och låter det vila så förvandlas det sedan till ett bröd som både är gott och får andra att bli glada.

LÄS OCKSÅ: Experten: “Låt inte julen bli en skuldfälla”

Inte krångla till det för mycket
Men matlagningen bör inte vara omständlig eller tidskrävande. Minimal insats och maximal utdelning är istället ledorden när Jessica Frej lagar mat.
– Med all tid i världen, rätt ingredienser och verktyg kan alla laga god mat. Men jag vill göra jättegod mat med få grejer på kort tid. Det ska vara enkelt och tillgängligt. Tänk dig ett vin för 1 500 kronor, när något ska leva upp till så mycket är det sällan så gott.
Och att inte krångla till det för mycket gäller även när det kommer till julfirande, enligt Jessica Frej.
– När många av de här traditionerna infördes var det väldigt sällan två vuxna i familjen som heltidsarbetade, därför är det orimligt att vi fortfarande har samma krav på vad vi ska hinna med till jul.

Gör istället en lista vad ska hinnas med i december, stryk 75 procent och satsa på det viktigaste, tipsar hon om.
– Sprid ut sysslorna och gör bara sådant som ni verkligen vill göra. Barnen kanske inte tycker det är så kul att baka pepparkakor, köp då färdiga och dekorera dem tillsammans istället.
Diskutera prioriteringar, njut av att vara i nuet och skapa nya traditioner som känns mer relevanta i vår tid, poängterar hon.
– Sätt er ner och ta en kopp äppelmust eller glögg i tio minuter tillsammans, det krävs ingen särskild planering eller förberedelser för det.

LÄS OCKSÅ: Tips på tre veganska rätter till julbuffén

Avkopplande att skapa något med händerna
Hon tycker också att vi bör försöka vara närvarande i de sakerna vi väljer att göra.
– Det kan vara lika avkopplande att skapa något med händerna som att gå på ett yogapass. Det ger en sinnesro att bara skala potatis, eller smälta smör om man tillåter sig själv att vara i den stunden, och inte samtidigt plockar ut diskmaskinen och svarar på mejl. Det är då man spiller ut socker och så blir det bara jobbigt.

 

Så får du en stressfri jul - Jessica Frejs tips

• Vila så mycket du kan. Ge dig själv lite extra kärlek. Kanske genom att värma mjölken till kaffet med lite kardemumma i, och genom att sitta ner och dricka kaffet i tystnad för dig själv istället för att springa omkring och koka knäck och sortera tvätt samtidigt.

LÄS OCKSÅ: Julens överlevnadsguide för intoleranta

• Fundera på vad som är viktigast för dig för att julen ska bli så bra som möjligt. Kanske är det viktigare att sova lite mer än att alla får superspännande och personliga julklappar? Kanske är det viktigare att du tar en promenad mitt på dagen än att du sätter upp julgardinerna? Kanske kan julmusik få skapa stämningen hemma istället för massor med julpynt som du inte hinner få ner från vinden? Vi kan forma julen precis så som vi själva önskar.

• Det är svårt att njuta om man andas ytligt, sover för lite och småspringer hela tiden för att hinna. Prioritera, skala bort och sänk kraven så mycket att du får luft i kalendern. Det är i de stunderna som lusten får en chans att komma åter. Lusten att ställa sig och röra ihop pepparkaksdegen. Jag har märkt att ju mindre jag planerar och skyndar mig desto mer hinner jag med och ju gladare är jag.

Av Tina Harr


Jessica Frej

Ålder: 30
Familj: Pojkvän och bonusbarn
Gör/aktuell: Tv-kock och matskribent, aktuell med kokboken ”Jul: hur lätt som helst”
Bor: Nacka
Så mår jag bra: När jag tar en sovmorgon på landet, det är det bästa jag vet. 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!