Jessica Frej

Foto: Lina Fidenberg Adamo

Jessica Frej: “Julmagin sitter inte i antal julrätter på bordet”

Jessica Frej

Ålder: 30
Familj: Pojkvän och bonusbarn
Gör/aktuell: Tv-kock och matskribent, aktuell med kokboken ”Jul: hur lätt som helst”
Bor: Nacka
Så mår jag bra: När jag tar en sovmorgon på landet, det är det bästa jag vet. 

Juletid.
En stressfylld pärs där hemmet ska julpyntas, julgodis bakas och personliga klappar inhandlas?
Inte nödvändigtvis.
Det går att få en stämningsfull jul utan att bränna ut sig på kuppen, menar kokboksförfattaren Jessica Frej.
– Julmagin sitter inte i antal julrätter på bordet, säger hon.

Julen kan vara en härlig högtid tillsammans med nära och kära - men också en stressfylld period med aldrig sinande att-göra-listor.
Därför har Jessica Frej skrivit boken ”Jul: hur lätt som helst”, där hon vill påminna om vad hon anser är julens egentliga syfte – att stanna upp och andas, och känna efter.
– För mig innebär julen tid att kalibrera mig själv och hitta rätt. Att göra ett litet bokslut då jag fokuserar på att vara med de jag älskar, då blir det också lätt att se om man står på rätt plats, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Varit väldigt stressad de senaste åren
Nyss 30 år fyllda har tv-kocken och matskribenten Jessica Frej hunnit skriva och ge ut  nio  kokböcker, medverka regelbundet i TV4 Nyhetsmorgon och driva en egen Youtube-kanal. Bland annat.
Hur är det egentligen med stressen i hennes liv?
– Jag har varit väldigt stressad de senaste åren, och arbetsbördan har ökat för varje år. Jag har tänkt att jag bör smida medan järnet är varmt, och jag kommer ständigt på nya projekt.

 

Men när Jessica Frej åkte på semester för två år sedan och bara hade kraft att ligga still i solstolen tog hon beslutet att rikta om sitt fokus.
Nu försöker hon vara mer ledig, inte tänka för långt in i framtiden och istället för att ta rationella och strategiska val i karriären går hon nu på magkänsla.
– Nu vågar jag lita på mig själv. Senast igår fick jag ett nytt roligt jobb som jag verkligen vill ha och som kastade om hela kalendern. Tidigare hade jag vänt ut och in på mig själv och därmed jobbat från 7-23 varje dag, men nu bokade jag istället av lite grejer som gick att boka av. Jag försöker också ta in mer hjälp istället för att fixa allt själv.

LÄS OCKSÅ: Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Hela världen rasade samman
Trots att Jessica Frej alltid älskat mat och haft ett matintresse så länge hon kan minnas har hon aldrig haft en dröm om att stå i ett restaurangkök – något som till viss del hänger ihop med att hon som 12-åring diagnostiserades med celiaki, det vill säga glutenintolerans.
– Hela min värld rasade samman. På den tiden fanns inte lika mycket kunskap och celiaki sågs som något konstigt. Att gå på restauranghögskolan kändes inte aktuellt, för vad skulle jag kunna smaka och äta?

LÄS OCKSÅ: Baka nyttigt – 5 goda julrecept

Öppnade många dörrar
Drömmen blev istället att inspirera att laga god mat hemma. Och efter att hon som 21-åring kom på femte plats i tv-programmet ”Sveriges Mästerkock” 2011, insåg hon att drömmen var genomförbar.
– Programmet öppnade många dörrar och gav mig självförtroendet och erkännandet att jag var bra på att laga mat. Det gjorde att jag vågade satsa på att jobba professionellt med mat.
Jessica Frej beskriver sig själv som en glad och positiv person som drivs att få skapa en härlig stämning - och att laga god mat såklart.
– Jag kan inte äta något som inte är gott, då äter jag hellre inget. Så har det alltid varit. En annan grej är magin som uppstår i ett kök – det låter lite pretentiöst men om man tänker sig ett bröd som består av vatten, jäst, mjöl och salt. Blandar man ihop det och låter det vila så förvandlas det sedan till ett bröd som både är gott och får andra att bli glada.

LÄS OCKSÅ: Experten: “Låt inte julen bli en skuldfälla”

Inte krångla till det för mycket
Men matlagningen bör inte vara omständlig eller tidskrävande. Minimal insats och maximal utdelning är istället ledorden när Jessica Frej lagar mat.
– Med all tid i världen, rätt ingredienser och verktyg kan alla laga god mat. Men jag vill göra jättegod mat med få grejer på kort tid. Det ska vara enkelt och tillgängligt. Tänk dig ett vin för 1 500 kronor, när något ska leva upp till så mycket är det sällan så gott.
Och att inte krångla till det för mycket gäller även när det kommer till julfirande, enligt Jessica Frej.
– När många av de här traditionerna infördes var det väldigt sällan två vuxna i familjen som heltidsarbetade, därför är det orimligt att vi fortfarande har samma krav på vad vi ska hinna med till jul.

Gör istället en lista vad ska hinnas med i december, stryk 75 procent och satsa på det viktigaste, tipsar hon om.
– Sprid ut sysslorna och gör bara sådant som ni verkligen vill göra. Barnen kanske inte tycker det är så kul att baka pepparkakor, köp då färdiga och dekorera dem tillsammans istället.
Diskutera prioriteringar, njut av att vara i nuet och skapa nya traditioner som känns mer relevanta i vår tid, poängterar hon.
– Sätt er ner och ta en kopp äppelmust eller glögg i tio minuter tillsammans, det krävs ingen särskild planering eller förberedelser för det.

LÄS OCKSÅ: Tips på tre veganska rätter till julbuffén

Avkopplande att skapa något med händerna
Hon tycker också att vi bör försöka vara närvarande i de sakerna vi väljer att göra.
– Det kan vara lika avkopplande att skapa något med händerna som att gå på ett yogapass. Det ger en sinnesro att bara skala potatis, eller smälta smör om man tillåter sig själv att vara i den stunden, och inte samtidigt plockar ut diskmaskinen och svarar på mejl. Det är då man spiller ut socker och så blir det bara jobbigt.

 

Så får du en stressfri jul - Jessica Frejs tips

• Vila så mycket du kan. Ge dig själv lite extra kärlek. Kanske genom att värma mjölken till kaffet med lite kardemumma i, och genom att sitta ner och dricka kaffet i tystnad för dig själv istället för att springa omkring och koka knäck och sortera tvätt samtidigt.

LÄS OCKSÅ: Julens överlevnadsguide för intoleranta

• Fundera på vad som är viktigast för dig för att julen ska bli så bra som möjligt. Kanske är det viktigare att sova lite mer än att alla får superspännande och personliga julklappar? Kanske är det viktigare att du tar en promenad mitt på dagen än att du sätter upp julgardinerna? Kanske kan julmusik få skapa stämningen hemma istället för massor med julpynt som du inte hinner få ner från vinden? Vi kan forma julen precis så som vi själva önskar.

• Det är svårt att njuta om man andas ytligt, sover för lite och småspringer hela tiden för att hinna. Prioritera, skala bort och sänk kraven så mycket att du får luft i kalendern. Det är i de stunderna som lusten får en chans att komma åter. Lusten att ställa sig och röra ihop pepparkaksdegen. Jag har märkt att ju mindre jag planerar och skyndar mig desto mer hinner jag med och ju gladare är jag.

Av Tina Harr


Jessica Frej

Ålder: 30
Familj: Pojkvän och bonusbarn
Gör/aktuell: Tv-kock och matskribent, aktuell med kokboken ”Jul: hur lätt som helst”
Bor: Nacka
Så mår jag bra: När jag tar en sovmorgon på landet, det är det bästa jag vet. 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

 

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

 

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.