Jessica Frej

Foto: Lina Fidenberg Adamo

Jessica Frej: “Julmagin sitter inte i antal julrätter på bordet”

Jessica Frej

Ålder: 30
Familj: Pojkvän och bonusbarn
Gör/aktuell: Tv-kock och matskribent, aktuell med kokboken ”Jul: hur lätt som helst”
Bor: Nacka
Så mår jag bra: När jag tar en sovmorgon på landet, det är det bästa jag vet. 

Juletid.
En stressfylld pärs där hemmet ska julpyntas, julgodis bakas och personliga klappar inhandlas?
Inte nödvändigtvis.
Det går att få en stämningsfull jul utan att bränna ut sig på kuppen, menar kokboksförfattaren Jessica Frej.
– Julmagin sitter inte i antal julrätter på bordet, säger hon.

Julen kan vara en härlig högtid tillsammans med nära och kära - men också en stressfylld period med aldrig sinande att-göra-listor.
Därför har Jessica Frej skrivit boken ”Jul: hur lätt som helst”, där hon vill påminna om vad hon anser är julens egentliga syfte – att stanna upp och andas, och känna efter.
– För mig innebär julen tid att kalibrera mig själv och hitta rätt. Att göra ett litet bokslut då jag fokuserar på att vara med de jag älskar, då blir det också lätt att se om man står på rätt plats, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Varit väldigt stressad de senaste åren
Nyss 30 år fyllda har tv-kocken och matskribenten Jessica Frej hunnit skriva och ge ut  nio  kokböcker, medverka regelbundet i TV4 Nyhetsmorgon och driva en egen Youtube-kanal. Bland annat.
Hur är det egentligen med stressen i hennes liv?
– Jag har varit väldigt stressad de senaste åren, och arbetsbördan har ökat för varje år. Jag har tänkt att jag bör smida medan järnet är varmt, och jag kommer ständigt på nya projekt.

 

Men när Jessica Frej åkte på semester för två år sedan och bara hade kraft att ligga still i solstolen tog hon beslutet att rikta om sitt fokus.
Nu försöker hon vara mer ledig, inte tänka för långt in i framtiden och istället för att ta rationella och strategiska val i karriären går hon nu på magkänsla.
– Nu vågar jag lita på mig själv. Senast igår fick jag ett nytt roligt jobb som jag verkligen vill ha och som kastade om hela kalendern. Tidigare hade jag vänt ut och in på mig själv och därmed jobbat från 7-23 varje dag, men nu bokade jag istället av lite grejer som gick att boka av. Jag försöker också ta in mer hjälp istället för att fixa allt själv.

LÄS OCKSÅ: Karin Isberg: “Bry dig mindre om julen”

Hela världen rasade samman
Trots att Jessica Frej alltid älskat mat och haft ett matintresse så länge hon kan minnas har hon aldrig haft en dröm om att stå i ett restaurangkök – något som till viss del hänger ihop med att hon som 12-åring diagnostiserades med celiaki, det vill säga glutenintolerans.
– Hela min värld rasade samman. På den tiden fanns inte lika mycket kunskap och celiaki sågs som något konstigt. Att gå på restauranghögskolan kändes inte aktuellt, för vad skulle jag kunna smaka och äta?

LÄS OCKSÅ: Baka nyttigt – 5 goda julrecept

Öppnade många dörrar
Drömmen blev istället att inspirera att laga god mat hemma. Och efter att hon som 21-åring kom på femte plats i tv-programmet ”Sveriges Mästerkock” 2011, insåg hon att drömmen var genomförbar.
– Programmet öppnade många dörrar och gav mig självförtroendet och erkännandet att jag var bra på att laga mat. Det gjorde att jag vågade satsa på att jobba professionellt med mat.
Jessica Frej beskriver sig själv som en glad och positiv person som drivs att få skapa en härlig stämning - och att laga god mat såklart.
– Jag kan inte äta något som inte är gott, då äter jag hellre inget. Så har det alltid varit. En annan grej är magin som uppstår i ett kök – det låter lite pretentiöst men om man tänker sig ett bröd som består av vatten, jäst, mjöl och salt. Blandar man ihop det och låter det vila så förvandlas det sedan till ett bröd som både är gott och får andra att bli glada.

LÄS OCKSÅ: Experten: “Låt inte julen bli en skuldfälla”

Inte krångla till det för mycket
Men matlagningen bör inte vara omständlig eller tidskrävande. Minimal insats och maximal utdelning är istället ledorden när Jessica Frej lagar mat.
– Med all tid i världen, rätt ingredienser och verktyg kan alla laga god mat. Men jag vill göra jättegod mat med få grejer på kort tid. Det ska vara enkelt och tillgängligt. Tänk dig ett vin för 1 500 kronor, när något ska leva upp till så mycket är det sällan så gott.
Och att inte krångla till det för mycket gäller även när det kommer till julfirande, enligt Jessica Frej.
– När många av de här traditionerna infördes var det väldigt sällan två vuxna i familjen som heltidsarbetade, därför är det orimligt att vi fortfarande har samma krav på vad vi ska hinna med till jul.

Gör istället en lista vad ska hinnas med i december, stryk 75 procent och satsa på det viktigaste, tipsar hon om.
– Sprid ut sysslorna och gör bara sådant som ni verkligen vill göra. Barnen kanske inte tycker det är så kul att baka pepparkakor, köp då färdiga och dekorera dem tillsammans istället.
Diskutera prioriteringar, njut av att vara i nuet och skapa nya traditioner som känns mer relevanta i vår tid, poängterar hon.
– Sätt er ner och ta en kopp äppelmust eller glögg i tio minuter tillsammans, det krävs ingen särskild planering eller förberedelser för det.

LÄS OCKSÅ: Tips på tre veganska rätter till julbuffén

Avkopplande att skapa något med händerna
Hon tycker också att vi bör försöka vara närvarande i de sakerna vi väljer att göra.
– Det kan vara lika avkopplande att skapa något med händerna som att gå på ett yogapass. Det ger en sinnesro att bara skala potatis, eller smälta smör om man tillåter sig själv att vara i den stunden, och inte samtidigt plockar ut diskmaskinen och svarar på mejl. Det är då man spiller ut socker och så blir det bara jobbigt.

 

Så får du en stressfri jul - Jessica Frejs tips

• Vila så mycket du kan. Ge dig själv lite extra kärlek. Kanske genom att värma mjölken till kaffet med lite kardemumma i, och genom att sitta ner och dricka kaffet i tystnad för dig själv istället för att springa omkring och koka knäck och sortera tvätt samtidigt.

LÄS OCKSÅ: Julens överlevnadsguide för intoleranta

• Fundera på vad som är viktigast för dig för att julen ska bli så bra som möjligt. Kanske är det viktigare att sova lite mer än att alla får superspännande och personliga julklappar? Kanske är det viktigare att du tar en promenad mitt på dagen än att du sätter upp julgardinerna? Kanske kan julmusik få skapa stämningen hemma istället för massor med julpynt som du inte hinner få ner från vinden? Vi kan forma julen precis så som vi själva önskar.

• Det är svårt att njuta om man andas ytligt, sover för lite och småspringer hela tiden för att hinna. Prioritera, skala bort och sänk kraven så mycket att du får luft i kalendern. Det är i de stunderna som lusten får en chans att komma åter. Lusten att ställa sig och röra ihop pepparkaksdegen. Jag har märkt att ju mindre jag planerar och skyndar mig desto mer hinner jag med och ju gladare är jag.

Av Tina Harr


Jessica Frej

Ålder: 30
Familj: Pojkvän och bonusbarn
Gör/aktuell: Tv-kock och matskribent, aktuell med kokboken ”Jul: hur lätt som helst”
Bor: Nacka
Så mår jag bra: När jag tar en sovmorgon på landet, det är det bästa jag vet. 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.