“Jag läkte mig själv – tack vare yogan”

Madeleine Wilhelmsson

Gör: Yogaterapeut, grundare av YogaMana (2 studios i Stockholm) samt skapare av självläkningskonceptet ManaYoga.
Ålder: 39 år
Aktuell: Öppnar sin andra yogastudio på Östermalm i Stockholm
Bor: På Östermalm i Stockholm
Familj: Pojkvän
Så mår jag bra: Genom att regelbundet yoga till medicinska yogavideos, umgås med vänner, spela tennis och gå på after work.

När det var som tyngst kände sig Madeleine Wilhelmsson som en båt utan åror, där olika läkare rodde och bestämde vilka piller hon skulle ta för att må bättre.
Vändningen kom när hon hittade yogan.
Med hjälp av träningsformen har hon ”läkt sig själv” från utbrändhet, whiplashskador och sköldkörtelproblem.
Här är hennes berättelse.

Ända sedan jag var liten har jag haft ett enormt behov av att vara duktig. Jag lyssnade inte alls på vad jag själv ville och gjorde det jag trodde att andra förväntade sig av mig. Jag tränade mycket och ofta, pluggade mer än nödvändigt och samtidigt hade jag en idé om att man skulle vara glad och omtyckt av alla. Jag växte upp äldst av tre systrar i en företagarfamilj och valde utbildningarna som jag hade hört skulle ge mig ”de allra bästa förutsättningarna” att bli framgångsrik, vad nu framgångsrik är.

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Att växa upp i Lund var kul men också slitigt. Det var mycket fest, plugg och återigen kände jag mig omringad av människor som hade en homogen syn på vad det innebar att vara ”lyckad”. Jag kände mig ofta annorlunda - som att jag inte passade in och innerst inne längtade jag efter något annat. Jag gjorde allt förutom att lyssna till kroppen och den känslighet och kreativitet som jag faktiskt hade i mig. Framförallt så hade jag en idé om att det var fult att ta det lugnt, vila och slappna av.

 

LÄS OCKSÅ: 3 örter mot sömnbesvär

Jag körde på utan att känna efter och det började med att jag fick problem med sömnen. Jag kom då i kontakt med en psykiater

Madeleine Wilhelmsson

Foto: Evan Pantiel

som gav mig en tyngre variant av en antidepressiv medicin främst för sömnen. Han sa ”nu kommer du sova gott inom kort och kan fortsätta prestera”. Han hade där och då rätt, men detta var början på något ännu värre.
Efter en flytt till USA var jag med i en bilolycka som förändrade mitt liv. Jag och en väninna gick över gatan på väg till skolan en dag då en stor jeep körde på mig. Jag slog huvudet i bilen och svimmade. Det var blod överallt och jag bröt mina revben, stukade en ankel, fick sy cirka 35 stygn men skallbenet var helt - jag hade haft änglavakt.
Snart efter bilolyckan började jag dock bli ljudkänslig, hade svårt att koncentrera mig och blev lättirriterad. Min nacke hade också tagit skada insåg jag i efterhand.
Med facit i hand var olyckan något som accelererade den utmattning som jag säkert under många år hade latent i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Liten guide till yoga! Vilken form passar dig bäst?

Sedan hände mycket på en gång. Flera nära anhöriga hade i Sverige blivit svårt sjuka. Jag var ofta inne på olika vårdcentraler. En läkare trodde att jag hade hjärtfel, en annan var orolig över mina oerhört låga nivåer av vita blodkroppar.
Efter drygt elva månader i New York bestämde jag mig för att åka hem till Sverige. Väl hemma var jag tillbaka hos samma läkare som jag träffat under min studieperiod och han började medicinera mig med många olika mediciner, allt från smärtstillande till ångestpreparat. Jag bad honom ta prover på min sköldkörtel, men det tyckte han inte behövdes.

Efter tre månader med alla mediciner var jag helt slut av alla biverkningar och jag var både ljudkänslig och hade ångest, smärta och koncentrationssvårigheter. Jag kände mig som en båt utan åror, där någon annan rodde – och bestämde vilka piller jag skulle ta och hur mycket för att jag skulle må bra, men allt blev bara sämre. Jag hade tappat kontrollen över mitt eget liv. Allt var suddigt och jag orkade inte ens följa ett kort samtal. Läkaren tog till slut motvilligt sköldkörtelprover och det visade sig att jag hade en autoimmunsjukdom som heter Hashimotos, som gjorde sköldkörteln underfungerande. Jag fick sköldkörtelhormon, men blev inte speciellt mycket bättre av detta heller.

LÄS OCKSÅ: Yoga är varken exkluderande eller en religion!

Hjälpen från sjukvården var en katastrof. Under två år besökte jag omkring 20 läkare. Det var ingen av alla de läkarna som hade en helhetsbild av vad som pågick i min kropp. Någon gav mig diagnosen kronisk trötthet, en annan trodde att jag var bipolär, någon annan sa att alla prover var bra, att jag var frisk och att jag helt enkelt inte kunde vara utbränd vid 27 års ålder.

 

Till slut fick jag tips om att vända mig till en psykosomatisk sjukgymnast. Hon blev min räddning. Jag hade levt mitt liv på ett sätt som antagligen inte var för mig, där jag konstant pressat mig över mina gränser, menade hon på. Hon gav mig akupunktur som gav direkta effekter på min ångest och sömn. Jag tror att en stor del av att jag mådde bättre också handlade om att någon erfaren person för första gången faktiskt förstod och lyssnade på mig.

LÄS OCKSÅ: Selen är viktigt för sköldkörteln

I samma period bestämde jag mig för att googla på ”yoga” och ”utbränd”. Högst upp i google-fältet dök det upp en yogakurs mot stress och utbrändhet.
Jag bestämde mig för att gå en tvådagarskurs och här fick jag lära mig något mycket viktigt – att andas. Vi fick ett program bestående av andningsträning, några mjuka rörelser för att släppa spänningar längs ryggen, en avslappningsövning och en hjärtmeditation.

Redan efter mitt första yogapass kände jag skillnad, men efter 6-8 veckor var jag bättre än på två år.

För mig blev det viktigt att förstå att jag inte ÄR mina tankar. Mina tankar behöver inte heller vara sanningar. Tänker jag oroande tankar eller förminskar mig själv i tanken så kommer jag alltid att skapa spänningar och oro. Att utföra yoga gav mig också mer tid med mig själv, där jag bara lyssnade. När jag lyssnade till mig själv, vad jag kände och behövde så blev det också enklare att ta beslut som gjorde mig gladare och mer nöjd i livet.

Exempelvis insåg jag att jag ju mycket hellre vill jobba med något psykologiskt och humanitärt och pedagogiskt än att sitta vid ett excel-ark dag och natt. Det kan såklart vara läskigt att inse att man levt sitt liv i helt motsatt riktning mot vad man önskar, men det är aldrig för sent att ändra eller göra om.

LÄS OCKSÅ: Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Så därför började jag kort efter att jag själv hittat yogan att utbilda mig till yogalärare och så småningom hålla egna klasser. 2003 öppnade jag min egna studio i Stockholm och nu öppnar jag min andra studio, med mer fokus på självläkning.
Jag är en stark anhängare av integrativ medicin, det vill säga där man väver samman behandlingsformer från västerländsk medicin med de ofta mer förebyggande men också behandlande verktygen från exempelvis yoga, meditation, näringsterapi och livsstilslära.

 

Jag är övertygad om att självläkningsverktyg kommer att ta en större plats i svensk hälso- och sjukvård framöver. Människor vill vara med och påverka sitt eget mående. Det var ju det som fick mitt liv att vända.

Jag tror än idag inte att jag hade blivit frisk utan yogan. Yogan blev min medicin och är fortfarande dit jag vänder mig för att fylla på mig själv.

Av Madeleine Wilhelmsson, yogaterapeut och grundare av yogastudion YogaMana.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Madeleine Wilhelmsson

Gör: Yogaterapeut, grundare av YogaMana (2 studios i Stockholm) samt skapare av självläkningskonceptet ManaYoga.
Ålder: 39 år
Aktuell: Öppnar sin andra yogastudio på Östermalm i Stockholm
Bor: På Östermalm i Stockholm
Familj: Pojkvän
Så mår jag bra: Genom att regelbundet yoga till medicinska yogavideos, umgås med vänner, spela tennis och gå på after work.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.