bild av man som stressar

Jobba smart och hinn mer: Åtta tips för minskad jobbstress

Blir du ständigt avbruten av mejlen och har svårt att komma igång igen? Blir arbetet splittrat och du har svårt att komma ihåg vad du skulle göra? Genom medvetenhet, kunskap, ändrat beteende och bra verktyg kan du själv minska den onödiga stressen på jobbet.

Upplever du att din stressnivå är för hög, att arbetsdagarna är för röriga och att du har en ständig oro att inte hinna med allt? Har du svårt för att prioritera dina arbetsuppgifter?
– Du kan minska den onödiga stressen på jobbet och påverka din stressnivå genom medvetenhet, kunskap, ändrat beteende och bra verktyg, menar Helén Vedlé, föreläsare, coach arbetsmetodikexpert och författare.

Hur har du det på jobbet?
• Upplever du att du jobbar splittrat, glömmer saker och inte har stenkoll på allt?
• Känner du att din stressnivå är för hög, arbetsdagarna för röriga och att du har en ständig oro att inte hinna med allt?
• Tycker du att det är svårt att prioritera mellan alla arbetsuppgifter?
• Önskar du att du hade en bättre balans mellan arbete och fritid, att du inte så ofta tänker på jobbet när du är ledig?
Helén Vedlé berättar att det finns många olika slags stressreaktioner. Du känner själv att du har ett stresspåslag och kan få olika typer av reaktioner, känslomässiga, tankemässiga, kroppsliga och beteendemässiga.
– Avbrotten blir tätare och tätare genom att vi ständigt är nåbara i telefonen och genom mailen. Dessutom är de flesta mycket mötestäta och hinner inte med det de redan lovat. Det blir allt fler som ”dansar på deadline”, som förhalar och som mår dåligt av det, säger Helén Vedlé,

 

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Går det att sluta stressa?
– Nej, stoppa stressen helt kan man inte. Det är heller inte önskvärt menar Helén Vedlé.
– Vi behöver få korta stresspåslag för att klara vissa prestationer. Men du kan minska den onödiga stressen på jobbet. Du kan själv påverka din stressnivå genom medvetenhet, kunskap och ändrat beteende. Du får ett ökat flyt. Det finns en stress som du själv kan påverka. Dessutom är det givetvis vanligt att en stress finnas för att organisationen inte fungerar på ett bra sätt.

LÄS OCKSÅ: “Glädje är en förmåga du kan öva upp”

Tips för att minska stressen på jobbet
Helén Vedlé och Rune Nilsson har skrivit boken ”Sluta stressa på jobbet”. Författarna bestämde sig för att skriva boken när de insåg hur många som inte arbetar effektivt. De har samlat sina bästa tips efter att ha föreläst, tillsammans i 50 år, om praktisk stresshantering. Det är en bok som passar dig som vill få redskap att själv förändra och göra allt för att påverka din situation. Om du vill, så går det.

LÄS OCKSÅ: 6 smarta knep som minskar stress

8 tips ur boken
• Avsätt 15 minuter en gång i veckan för att planera kommande vecka.
• Använda endast en att-göra-lista (papper eller elektronisk) där du samlar allt. Sluta med olika block, lösa lappar och anteckningar i olika elektroniska redskap.
• Uppskatta hur lång tid varje arbetsuppgift tar på din att-göra-lista. Bli medveten om ifall du är en tidsoptimist.
• Gör en tidsstudie under några dygn där du noterar vad du gör vid olika tidpunkter. Det ger dig en chans att bli mer medveten och vetskap om hur du vill fördela tiden.
• Avsätt tid en till tre gånger om dagen för att arbeta med mailen.
• Titta på din arbetsbeskrivning eller dina mål för att identifiera dina viktigaste arbetsuppgifter som du vill boka tid för i almanackan.
• Övertid kan hjälpa då och då. Men det är ingen permanent lösning. Är övertid ett måste är det bra att jobba en kväll eller en lördag istället för lite varje dag. Planera övertiden och gå hem i normal tid de andra dagarna. Inplanerad övertid får inte fortgå för länge.
• Träna på att säga nej. Ett nej till en sak är ett ja till något mer prioriterat.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tove har skrivit en handbok för “psykon”

Mental hälsa

Innan Tove Lundin fick sina diagnoser trodde hon att de som drabbats av psykisk ohälsa fick hjälp av vården att förstå vad som hände med dem och hjälp att komma på fötter igen men riktigt så såg inte verkligheten ut fick hon erfara. Med boken ”Handbok för psykon” försöker Tove bidra till att råda bot på utsattheten.

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora