Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

bild av man som stressar

Jobba smart och hinn mer: Åtta tips för minskad jobbstress

Blir du ständigt avbruten av mejlen och har svårt att komma igång igen? Blir arbetet splittrat och du har svårt att komma ihåg vad du skulle göra? Genom medvetenhet, kunskap, ändrat beteende och bra verktyg kan du själv minska den onödiga stressen på jobbet.

Upplever du att din stressnivå är för hög, att arbetsdagarna är för röriga och att du har en ständig oro att inte hinna med allt? Har du svårt för att prioritera dina arbetsuppgifter?
– Du kan minska den onödiga stressen på jobbet och påverka din stressnivå genom medvetenhet, kunskap, ändrat beteende och bra verktyg, menar Helén Vedlé, föreläsare, coach arbetsmetodikexpert och författare.

Hur har du det på jobbet?
• Upplever du att du jobbar splittrat, glömmer saker och inte har stenkoll på allt?
• Känner du att din stressnivå är för hög, arbetsdagarna för röriga och att du har en ständig oro att inte hinna med allt?
• Tycker du att det är svårt att prioritera mellan alla arbetsuppgifter?
• Önskar du att du hade en bättre balans mellan arbete och fritid, att du inte så ofta tänker på jobbet när du är ledig?
Helén Vedlé berättar att det finns många olika slags stressreaktioner. Du känner själv att du har ett stresspåslag och kan få olika typer av reaktioner, känslomässiga, tankemässiga, kroppsliga och beteendemässiga.
– Avbrotten blir tätare och tätare genom att vi ständigt är nåbara i telefonen och genom mailen. Dessutom är de flesta mycket mötestäta och hinner inte med det de redan lovat. Det blir allt fler som ”dansar på deadline”, som förhalar och som mår dåligt av det, säger Helén Vedlé,

 

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Går det att sluta stressa?
– Nej, stoppa stressen helt kan man inte. Det är heller inte önskvärt menar Helén Vedlé.
– Vi behöver få korta stresspåslag för att klara vissa prestationer. Men du kan minska den onödiga stressen på jobbet. Du kan själv påverka din stressnivå genom medvetenhet, kunskap och ändrat beteende. Du får ett ökat flyt. Det finns en stress som du själv kan påverka. Dessutom är det givetvis vanligt att en stress finnas för att organisationen inte fungerar på ett bra sätt.

LÄS OCKSÅ: "Glädje är en förmåga du kan öva upp"

Tips för att minska stressen på jobbet
Helén Vedlé och Rune Nilsson har skrivit boken ”Sluta stressa på jobbet”. Författarna bestämde sig för att skriva boken när de insåg hur många som inte arbetar effektivt. De har samlat sina bästa tips efter att ha föreläst, tillsammans i 50 år, om praktisk stresshantering. Det är en bok som passar dig som vill få redskap att själv förändra och göra allt för att påverka din situation. Om du vill, så går det.

LÄS OCKSÅ: 6 smarta knep som minskar stress

8 tips ur boken
• Avsätt 15 minuter en gång i veckan för att planera kommande vecka.
• Använda endast en att-göra-lista (papper eller elektronisk) där du samlar allt. Sluta med olika block, lösa lappar och anteckningar i olika elektroniska redskap.
• Uppskatta hur lång tid varje arbetsuppgift tar på din att-göra-lista. Bli medveten om ifall du är en tidsoptimist.
• Gör en tidsstudie under några dygn där du noterar vad du gör vid olika tidpunkter. Det ger dig en chans att bli mer medveten och vetskap om hur du vill fördela tiden.
• Avsätt tid en till tre gånger om dagen för att arbeta med mailen.
• Titta på din arbetsbeskrivning eller dina mål för att identifiera dina viktigaste arbetsuppgifter som du vill boka tid för i almanackan.
• Övertid kan hjälpa då och då. Men det är ingen permanent lösning. Är övertid ett måste är det bra att jobba en kväll eller en lördag istället för lite varje dag. Planera övertiden och gå hem i normal tid de andra dagarna. Inplanerad övertid får inte fortgå för länge.
• Träna på att säga nej. Ett nej till en sak är ett ja till något mer prioriterat.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.