Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

stressad man och patrik wincent

“Jobba strukturerat och slipp digital stress”

Har du svårt att behålla koncentrationen på jobbet? Digital stress kan göra det svårt att hålla fokus. Kureras bloggare Patrik Wincent delar med sig av några tips på hur vi bättre kan hantera teknik och bli bättre på att fokusera.

Det första Patrik Wincent, terapeut och författare till boken "Den digitala drogen" varnar för är att fastna i mejlträsket. En genomsnittlig anställd lägger cirka 23 procent av dagen på att läsa mejl. Studier har föga överaskande visat att anställda som inte hade tillgång till sin jobbmejl under fem dagar var mindre stressade. Det är emellertid inte ett alternativ för de flesta att låta bli att kolla jobbmejlen under en arbetsvecka. Men det finns andra åtgärder att ta till för att minska den digitala stressen.

 

LÄS OCKSÅ: En av fem akademiker har känt sig utfryst på jobbet

Här följer Patriks tips för hur man kan arbeta mer struktirerat och minska risken för digita stress och andra distraktioner.
1.
Ta bort alla distraktioner – sätt telefonen på ljudlöst, stäng av din mejl, dina aktiva program, din webbläsare, din dator. Blockera din kalender, så att inga påminnelser eller möten dyker upp den kommande timmen.

2. Fokusera på din viktigaste uppgift och enbart den under de kommande 25 minuterna. Om du behöver en dator för att utföra uppgiften, se då till att bara ett fönster är öppet och att alla andra program är avstängda. Kolla inte din mejl under den tiden. Poängen är att du inte ska bli distraherad av andra moment, utan ha fokus på din enda uppgift.

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

3. När 25 minuter har gått, ta en två minuter lång paus. Stretcha, ställ dig upp och rör på dig, ta tre djupa andetag. Gå på toaletten, ta ett glas vatten, en kaffe – gör något som låter dig röra på kroppen.

4. Upprepa steg två genom att jobba ytterligare 25 minuter och fokusera fullt ut på samma uppgift. Om du redan har utfört din viktigaste uppgift, kan du gå vidare med den näst viktigaste, och fortsätta så. Det viktiga här är att du arbetar med en uppgift i taget och att du inte sneglar på dina mejl, tittar på din mobil eller går in på sociala medier. Du ska vara proaktiv snarare än reaktiv.

 

LÄS OCKSÅ: Från sönderstressad och utmattad till lugn och energifylld

5. Efter intervallet på 25 minuter, ta ytterligare en paus på två minuter. Stretcha, flytta på dig, andas. Ta ett glas vatten, stå upp och rör dig. Sätt på en låt och dansa, låt dig fyllas med energi. Tycker du att det känns fånigt kan du se till att vara i ett rum där ingen ser dig.

6. Slutför en tredje och sista session om 25 minuter.

7. Ta en 10–15 minuters paus och gör något som är orelaterat till ditt arbete. Gå ut och ta en promenad, eller gör något annat som passar dig, men som är avkopplande och inte har med arbetet att göra.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.

örter

Ny bok: Apoteket i ett litterärt bibliotek

Naturlig hälsa

Apotekaren Jan G Bruhn är doktor och professor i farmakognosi. Han har under 50 år föreläst, forskat och spridit kunskap om naturmedel, läkemedel och medicinska livsmedel. I hans nya bok, som är tjock som en tegelsten, har han samlat över tusen texter och citat från världslitteraturen, om gamla droger och nya läkemedel.

huvud med blomma som växer ut huvud

Mindful Tapping förändrade Lindas liv

Hälsa

Är du avundsjuk, lättirriterad eller faller du lätt för sötsaker? Kanske tänker du som så många andra –att det bara sådan du är? Det behöver inte vara så. Med Mindful Tapping får du en varaktig förändring som förändrar på djupet bortom de logiken. Linda Malmkvist led av en svår depression och som så många andra har hon levt med höga prestationskrav och dålig självkänsla men som med hjälp av Mindful Tapping mår bättre än på länge.

 

Man med en hund i sin famn

Bevisat att hundar kan vara svartsjuka

Husdjur

Tidigare forskning har visat att hundar kan känna samma grundläggande känslor som en mänsklig två-treåring. Men de kan faktiskt känna även mer komplexa känslor, som svartsjuka. Det visar en ny spännande studie från Nya Zeeland.

Glasburk med skrubbkräm av nässlor

Så gör du en egen kroppsskrubb med nässlor

Hud

Nässlor förtjänar titeln superfood snarare än ”ogräs”,  då de är fulla av vitaminer, mineraler och antiinflammatoriska egenskaper. Men varför inte använda dem även i din hudvårdsrutin? Här är ett recept på en härlig kroppsskrubb som får fart på cirkulationen!