stressad man och patrik wincent

“Jobba strukturerat och slipp digital stress”

Har du svårt att behålla koncentrationen på jobbet? Digital stress kan göra det svårt att hålla fokus. Kureras bloggare Patrik Wincent delar med sig av några tips på hur vi bättre kan hantera teknik och bli bättre på att fokusera.

Det första Patrik Wincent, terapeut och författare till boken “Den digitala drogen” varnar för är att fastna i mejlträsket. En genomsnittlig anställd lägger cirka 23 procent av dagen på att läsa mejl. Studier har föga överaskande visat att anställda som inte hade tillgång till sin jobbmejl under fem dagar var mindre stressade. Det är emellertid inte ett alternativ för de flesta att låta bli att kolla jobbmejlen under en arbetsvecka. Men det finns andra åtgärder att ta till för att minska den digitala stressen.

LÄS OCKSÅ: En av fem akademiker har känt sig utfryst på jobbet

 

Här följer Patriks tips för hur man kan arbeta mer struktirerat och minska risken för digita stress och andra distraktioner.
1.
Ta bort alla distraktioner – sätt telefonen på ljudlöst, stäng av din mejl, dina aktiva program, din webbläsare, din dator. Blockera din kalender, så att inga påminnelser eller möten dyker upp den kommande timmen.

2. Fokusera på din viktigaste uppgift och enbart den under de kommande 25 minuterna. Om du behöver en dator för att utföra uppgiften, se då till att bara ett fönster är öppet och att alla andra program är avstängda. Kolla inte din mejl under den tiden. Poängen är att du inte ska bli distraherad av andra moment, utan ha fokus på din enda uppgift.

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

3. När 25 minuter har gått, ta en två minuter lång paus. Stretcha, ställ dig upp och rör på dig, ta tre djupa andetag. Gå på toaletten, ta ett glas vatten, en kaffe – gör något som låter dig röra på kroppen.

4. Upprepa steg två genom att jobba ytterligare 25 minuter och fokusera fullt ut på samma uppgift. Om du redan har utfört din viktigaste uppgift, kan du gå vidare med den näst viktigaste, och fortsätta så. Det viktiga här är att du arbetar med en uppgift i taget och att du inte sneglar på dina mejl, tittar på din mobil eller går in på sociala medier. Du ska vara proaktiv snarare än reaktiv.

LÄS OCKSÅ: Från sönderstressad och utmattad till lugn och energifylld

5. Efter intervallet på 25 minuter, ta ytterligare en paus på två minuter. Stretcha, flytta på dig, andas. Ta ett glas vatten, stå upp och rör dig. Sätt på en låt och dansa, låt dig fyllas med energi. Tycker du att det känns fånigt kan du se till att vara i ett rum där ingen ser dig.

6. Slutför en tredje och sista session om 25 minuter.

7. Ta en 10–15 minuters paus och gör något som är orelaterat till ditt arbete. Gå ut och ta en promenad, eller gör något annat som passar dig, men som är avkopplande och inte har med arbetet att göra.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Många kvinnor undviker att bajsa

Mage

Toalettbesöket och då framför allt behovet av att bajsa, kan för många innebära en hel del obehag och besvär. Det framgår i en nyligen genomförd undersökning kring toalettvanor och förstoppning. Värst är situationen för unga kvinnor.

Tove har skrivit en handbok för “psykon”

Mental hälsa

Innan Tove Lundin fick sina diagnoser trodde hon att de som drabbats av psykisk ohälsa fick hjälp av vården att förstå vad som hände med dem och hjälp att komma på fötter igen men riktigt så såg inte verkligheten ut fick hon erfara. Med boken ”Handbok för psykon” försöker Tove bidra till att råda bot på utsattheten.

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.