Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

stressad man och patrik wincent

“Jobba strukturerat och slipp digital stress”

Har du svårt att behålla koncentrationen på jobbet? Digital stress kan göra det svårt att hålla fokus. Kureras bloggare Patrik Wincent delar med sig av några tips på hur vi bättre kan hantera teknik och bli bättre på att fokusera.

Det första Patrik Wincent, terapeut och författare till boken "Den digitala drogen" varnar för är att fastna i mejlträsket. En genomsnittlig anställd lägger cirka 23 procent av dagen på att läsa mejl. Studier har föga överaskande visat att anställda som inte hade tillgång till sin jobbmejl under fem dagar var mindre stressade. Det är emellertid inte ett alternativ för de flesta att låta bli att kolla jobbmejlen under en arbetsvecka. Men det finns andra åtgärder att ta till för att minska den digitala stressen.

 

LÄS OCKSÅ: En av fem akademiker har känt sig utfryst på jobbet

Här följer Patriks tips för hur man kan arbeta mer struktirerat och minska risken för digita stress och andra distraktioner.
1.
Ta bort alla distraktioner – sätt telefonen på ljudlöst, stäng av din mejl, dina aktiva program, din webbläsare, din dator. Blockera din kalender, så att inga påminnelser eller möten dyker upp den kommande timmen.

2. Fokusera på din viktigaste uppgift och enbart den under de kommande 25 minuterna. Om du behöver en dator för att utföra uppgiften, se då till att bara ett fönster är öppet och att alla andra program är avstängda. Kolla inte din mejl under den tiden. Poängen är att du inte ska bli distraherad av andra moment, utan ha fokus på din enda uppgift.

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

3. När 25 minuter har gått, ta en två minuter lång paus. Stretcha, ställ dig upp och rör på dig, ta tre djupa andetag. Gå på toaletten, ta ett glas vatten, en kaffe – gör något som låter dig röra på kroppen.

4. Upprepa steg två genom att jobba ytterligare 25 minuter och fokusera fullt ut på samma uppgift. Om du redan har utfört din viktigaste uppgift, kan du gå vidare med den näst viktigaste, och fortsätta så. Det viktiga här är att du arbetar med en uppgift i taget och att du inte sneglar på dina mejl, tittar på din mobil eller går in på sociala medier. Du ska vara proaktiv snarare än reaktiv.

 

LÄS OCKSÅ: Från sönderstressad och utmattad till lugn och energifylld

5. Efter intervallet på 25 minuter, ta ytterligare en paus på två minuter. Stretcha, flytta på dig, andas. Ta ett glas vatten, stå upp och rör dig. Sätt på en låt och dansa, låt dig fyllas med energi. Tycker du att det känns fånigt kan du se till att vara i ett rum där ingen ser dig.

6. Slutför en tredje och sista session om 25 minuter.

7. Ta en 10–15 minuters paus och gör något som är orelaterat till ditt arbete. Gå ut och ta en promenad, eller gör något annat som passar dig, men som är avkopplande och inte har med arbetet att göra.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

 

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.