Jobbpress stor riskfaktor för hjärtsjukdom! Så skyddar du dig!

Fakta: Hjärthälsa

Omkring 30 000 personer drabbas årligen av hjärtinfarkt - och mer än vart tredje dödsfall i Sverige har hjärt- och kärlsjukdom som underliggande orsak.

Ungefär 25 000 personer drabbas varje år av stroke.

En uppskattning är att omkring en tredjedel av den vuxna befolkningen i Europa har högt blodtryck.
Källa: SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering.

En färsk rapport från SBU, släppt i förra veckan visar att vår arbetssituation kraftigt kan öka vår risk att drabbas av hjärtsjukdom och stroke.
Och män löper ungefär dubbelt så stor risk att drabbas som kvinnor - i alla fall under de år de arbetar.
Här är 14 knep som skyddar ditt hjärta - helt naturligt. 

I rapporten från Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU, har de senaste 30 årens forskning inom området granskats.
Resultatet är tydligt: Ditt jobb kan öka din risk för hjärtsjukdom!

Så skyddar du ditt hjärta:


1. Besök hälsokosten!
Fråga efter rödbetsjuice, lagrad vitlök, omega-3, betaglukaner eller olivfrukextrakt!
Läs:

 


2. D-vitamin!
81 procents ökad risk för dödlig ischemisk hjärtsjukdom. Det var resultatet som framkom när forskare från flera danska universitetssjukhus jämförde nivåer av D-vitamin med förekomsten av olika hjärtproblem.
Läs: Lågt vitamin D inte bra för hjärtat

3. Sov ordentligt!
God sömn gynnar ditt immunförsvar, din hjärna och hela din kropp - på alla sätt.
Läs: God sömn gynnar ALLT – men inte minst upplevelsen av din arbetsdag

4. Andas rätt - och gör avslappningsövningar!
Gör gärna minst en kort andnings- och/eller avslappningsövning varje arbetsdag. Till exempel en andningsövning, en väl utförd solhälsning eller ett kort meditationsklipp från exempelvis Youtube räcker bra. På jobbet eller passa på i bilen eller på bussen på väg dit eller hem.
Läs: Experten: "Med rätt andning renar du kroppen från det giftiga kortisolet"

5. Prova oil pulling för god tandhälsa
En dålig tandhälsa har en negativ inverkan på vår hjärthälsa.
Läs: Oil pulling – för vita tänder och bättre munhälsa

6. Baljväxter och korn!
Lite baljväxter och korn varje dag kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med elva procent, enligt en omfattande koststudie från Lunds universitet. Deltagarna fick bland annat sänkt blodtryck, minskat LDL-kolesterol och lägre nivåer av en markör som förknippas med risk att utveckla metabolt syndrom.
Läs: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

 

7. Superfrukten - avokado!
Den avokado är inte bara näringsspäckad och rik på nyttiga fetter, vilket är bra i sig. Som om inte det vore nog kan den krämiga frukten även sänka ditt onda LDL-kolesterol på bara några veckor, enligt en studie publicerad i Journal of American Heart Association.
Läs: Livsmedlet som sänker kolesterolet och minskar risken för hjärtproblem

8. Extra magnesium!
Ett för litet intag av magnesium kan bland annat ge störningar i hjärtfunktionen, och kopplas till exempel till höjda nivåer av det onda kolesterolet LDL samt till det metabola syndromet. Tillskott med magnesium anses kunna minska risken för såväl hjärt- och kärlsjukdomar som cancer.
Läs: Magnesium - mineralet för hjärthälsa och bra humör

9. Håll koll på kolesterolet!
Till exempel genom att äta rött ris.
Läs: Kolesterolsänkning med tillskott av rött ris

10. Ät Q10!
En dansk studie visar att coenzym Q10 nära halverar risken att dö i förtid för patienter med kronisk hjärtsvikt. Coenzymet ökar energiomsättningen i hjärtat och gör det starkare. Genombrottet kan leda till en förändring i behandlingen för patienter med kronisk hjärtsvikt.
Läs: Q10 stärker hjärtat och minskar risken för hjärtsvikt och Selen och Q10 utmanar konventionell hjärtmedicin

11. Sluta stressa! 
Eller åtminstone - stressa mindre. Det går men det kräver ofta en medvetenhet. Kom ihåg att du ytterst sällan tjänar  något på att stressa, det enda det gör är att döda dig själv i förtid. Läs: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

 

12. Ät bra!
Mycket grönsaker, mindre kött är en bra regel. Rent, tillsatsfritt och ekologiskt är andra bra tips. Se särskilt till att få i dig en gott om nyttigt fett.
Läs: Ny forskning - Omega-3-fettsyror ÄR bästa fettet för vår tarmflora!

13. Håll magen i bra skick
Hela vårt immunförsvar, och hur vi mår, styrs till 75 procent från magen. Ät tillskott med nyttiga bakterier i form av kapslar och tabletter snarare än juicer. Tillskott med probiotika/mjölksyrabakterier gynnar miljön i mag- och tarmkanalen.
Läs: Probiotika kan skydda mot stroke och Lilla probiotikaskolan - Lär dig mer om bakterierna som styr vår hälsa

14. Rör på dig! 
Träning sänker inte bara omedelbart det skadliga/nedbrytande stresshormonet kortisol, det hjälper dig också att få en bra kondition och grundfysik. Kondition är i viss mån ett mått på hur ditt hjärta mår. Visste du att ditt hjärta bara har ett visst antal slag att slå under sitt liv? Det om något är väl ett bra argument för att få upp flåset?
Läs: Tänk på hjärtat – börja konditionsträna

Av Isabelle Hedander


Fakta: Hjärthälsa

Omkring 30 000 personer drabbas årligen av hjärtinfarkt - och mer än vart tredje dödsfall i Sverige har hjärt- och kärlsjukdom som underliggande orsak.

Ungefär 25 000 personer drabbas varje år av stroke.

En uppskattning är att omkring en tredjedel av den vuxna befolkningen i Europa har högt blodtryck.
Källa: SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

 

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

 

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

 

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

 

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.