Jobbpress stor riskfaktor för hjärtsjukdom! Så skyddar du dig!

Fakta: Hjärthälsa

Omkring 30 000 personer drabbas årligen av hjärtinfarkt - och mer än vart tredje dödsfall i Sverige har hjärt- och kärlsjukdom som underliggande orsak.

Ungefär 25 000 personer drabbas varje år av stroke.

En uppskattning är att omkring en tredjedel av den vuxna befolkningen i Europa har högt blodtryck.
Källa: SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering.

En färsk rapport från SBU, släppt i förra veckan visar att vår arbetssituation kraftigt kan öka vår risk att drabbas av hjärtsjukdom och stroke.
Och män löper ungefär dubbelt så stor risk att drabbas som kvinnor - i alla fall under de år de arbetar.
Här är 14 knep som skyddar ditt hjärta - helt naturligt. 

I rapporten från Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU, har de senaste 30 årens forskning inom området granskats.
Resultatet är tydligt: Ditt jobb kan öka din risk för hjärtsjukdom!

Så skyddar du ditt hjärta:


1. Besök hälsokosten!
Fråga efter rödbetsjuice, lagrad vitlök, omega-3, betaglukaner eller olivfrukextrakt!
Läs:

 


2. D-vitamin!
81 procents ökad risk för dödlig ischemisk hjärtsjukdom. Det var resultatet som framkom när forskare från flera danska universitetssjukhus jämförde nivåer av D-vitamin med förekomsten av olika hjärtproblem.
Läs: Lågt vitamin D inte bra för hjärtat

3. Sov ordentligt!
God sömn gynnar ditt immunförsvar, din hjärna och hela din kropp - på alla sätt.
Läs: God sömn gynnar ALLT – men inte minst upplevelsen av din arbetsdag

4. Andas rätt - och gör avslappningsövningar!
Gör gärna minst en kort andnings- och/eller avslappningsövning varje arbetsdag. Till exempel en andningsövning, en väl utförd solhälsning eller ett kort meditationsklipp från exempelvis Youtube räcker bra. På jobbet eller passa på i bilen eller på bussen på väg dit eller hem.
Läs: Experten: "Med rätt andning renar du kroppen från det giftiga kortisolet"

5. Prova oil pulling för god tandhälsa
En dålig tandhälsa har en negativ inverkan på vår hjärthälsa.
Läs: Oil pulling – för vita tänder och bättre munhälsa

6. Baljväxter och korn!
Lite baljväxter och korn varje dag kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med elva procent, enligt en omfattande koststudie från Lunds universitet. Deltagarna fick bland annat sänkt blodtryck, minskat LDL-kolesterol och lägre nivåer av en markör som förknippas med risk att utveckla metabolt syndrom.
Läs: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

 

7. Superfrukten - avokado!
Den avokado är inte bara näringsspäckad och rik på nyttiga fetter, vilket är bra i sig. Som om inte det vore nog kan den krämiga frukten även sänka ditt onda LDL-kolesterol på bara några veckor, enligt en studie publicerad i Journal of American Heart Association.
Läs: Livsmedlet som sänker kolesterolet och minskar risken för hjärtproblem

8. Extra magnesium!
Ett för litet intag av magnesium kan bland annat ge störningar i hjärtfunktionen, och kopplas till exempel till höjda nivåer av det onda kolesterolet LDL samt till det metabola syndromet. Tillskott med magnesium anses kunna minska risken för såväl hjärt- och kärlsjukdomar som cancer.
Läs: Magnesium - mineralet för hjärthälsa och bra humör

9. Håll koll på kolesterolet!
Till exempel genom att äta rött ris.
Läs: Kolesterolsänkning med tillskott av rött ris

10. Ät Q10!
En dansk studie visar att coenzym Q10 nära halverar risken att dö i förtid för patienter med kronisk hjärtsvikt. Coenzymet ökar energiomsättningen i hjärtat och gör det starkare. Genombrottet kan leda till en förändring i behandlingen för patienter med kronisk hjärtsvikt.
Läs: Q10 stärker hjärtat och minskar risken för hjärtsvikt och Selen och Q10 utmanar konventionell hjärtmedicin

11. Sluta stressa! 
Eller åtminstone - stressa mindre. Det går men det kräver ofta en medvetenhet. Kom ihåg att du ytterst sällan tjänar  något på att stressa, det enda det gör är att döda dig själv i förtid. Läs: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

 

12. Ät bra!
Mycket grönsaker, mindre kött är en bra regel. Rent, tillsatsfritt och ekologiskt är andra bra tips. Se särskilt till att få i dig en gott om nyttigt fett.
Läs: Ny forskning - Omega-3-fettsyror ÄR bästa fettet för vår tarmflora!

13. Håll magen i bra skick
Hela vårt immunförsvar, och hur vi mår, styrs till 75 procent från magen. Ät tillskott med nyttiga bakterier i form av kapslar och tabletter snarare än juicer. Tillskott med probiotika/mjölksyrabakterier gynnar miljön i mag- och tarmkanalen.
Läs: Probiotika kan skydda mot stroke och Lilla probiotikaskolan - Lär dig mer om bakterierna som styr vår hälsa

14. Rör på dig! 
Träning sänker inte bara omedelbart det skadliga/nedbrytande stresshormonet kortisol, det hjälper dig också att få en bra kondition och grundfysik. Kondition är i viss mån ett mått på hur ditt hjärta mår. Visste du att ditt hjärta bara har ett visst antal slag att slå under sitt liv? Det om något är väl ett bra argument för att få upp flåset?
Läs: Tänk på hjärtat – börja konditionsträna

Av Isabelle Hedander


Fakta: Hjärthälsa

Omkring 30 000 personer drabbas årligen av hjärtinfarkt - och mer än vart tredje dödsfall i Sverige har hjärt- och kärlsjukdom som underliggande orsak.

Ungefär 25 000 personer drabbas varje år av stroke.

En uppskattning är att omkring en tredjedel av den vuxna befolkningen i Europa har högt blodtryck.
Källa: SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

 

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.