Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Jobbpress stor riskfaktor för hjärtsjukdom! Så skyddar du dig!

Fakta: Hjärthälsa

Omkring 30 000 personer drabbas årligen av hjärtinfarkt - och mer än vart tredje dödsfall i Sverige har hjärt- och kärlsjukdom som underliggande orsak.

Ungefär 25 000 personer drabbas varje år av stroke.

En uppskattning är att omkring en tredjedel av den vuxna befolkningen i Europa har högt blodtryck.
Källa: SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering.

En färsk rapport från SBU, släppt i förra veckan visar att vår arbetssituation kraftigt kan öka vår risk att drabbas av hjärtsjukdom och stroke.
Och män löper ungefär dubbelt så stor risk att drabbas som kvinnor - i alla fall under de år de arbetar.
Här är 14 knep som skyddar ditt hjärta - helt naturligt. 

I rapporten från Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU, har de senaste 30 årens forskning inom området granskats.
Resultatet är tydligt: Ditt jobb kan öka din risk för hjärtsjukdom!

Så skyddar du ditt hjärta:


1. Besök hälsokosten!
Fråga efter rödbetsjuice, lagrad vitlök, omega-3, betaglukaner eller olivfrukextrakt!
Läs:

 


2. D-vitamin!
81 procents ökad risk för dödlig ischemisk hjärtsjukdom. Det var resultatet som framkom när forskare från flera danska universitetssjukhus jämförde nivåer av D-vitamin med förekomsten av olika hjärtproblem.
Läs: Lågt vitamin D inte bra för hjärtat

3. Sov ordentligt!
God sömn gynnar ditt immunförsvar, din hjärna och hela din kropp - på alla sätt.
Läs: God sömn gynnar ALLT – men inte minst upplevelsen av din arbetsdag

4. Andas rätt - och gör avslappningsövningar!
Gör gärna minst en kort andnings- och/eller avslappningsövning varje arbetsdag. Till exempel en andningsövning, en väl utförd solhälsning eller ett kort meditationsklipp från exempelvis Youtube räcker bra. På jobbet eller passa på i bilen eller på bussen på väg dit eller hem.
Läs: Experten: "Med rätt andning renar du kroppen från det giftiga kortisolet"

5. Prova oil pulling för god tandhälsa
En dålig tandhälsa har en negativ inverkan på vår hjärthälsa.
Läs: Oil pulling – för vita tänder och bättre munhälsa

6. Baljväxter och korn!
Lite baljväxter och korn varje dag kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med elva procent, enligt en omfattande koststudie från Lunds universitet. Deltagarna fick bland annat sänkt blodtryck, minskat LDL-kolesterol och lägre nivåer av en markör som förknippas med risk att utveckla metabolt syndrom.
Läs: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

 

7. Superfrukten - avokado!
Den avokado är inte bara näringsspäckad och rik på nyttiga fetter, vilket är bra i sig. Som om inte det vore nog kan den krämiga frukten även sänka ditt onda LDL-kolesterol på bara några veckor, enligt en studie publicerad i Journal of American Heart Association.
Läs: Livsmedlet som sänker kolesterolet och minskar risken för hjärtproblem

8. Extra magnesium!
Ett för litet intag av magnesium kan bland annat ge störningar i hjärtfunktionen, och kopplas till exempel till höjda nivåer av det onda kolesterolet LDL samt till det metabola syndromet. Tillskott med magnesium anses kunna minska risken för såväl hjärt- och kärlsjukdomar som cancer.
Läs: Magnesium - mineralet för hjärthälsa och bra humör

9. Håll koll på kolesterolet!
Till exempel genom att äta rött ris.
Läs: Kolesterolsänkning med tillskott av rött ris

10. Ät Q10!
En dansk studie visar att coenzym Q10 nära halverar risken att dö i förtid för patienter med kronisk hjärtsvikt. Coenzymet ökar energiomsättningen i hjärtat och gör det starkare. Genombrottet kan leda till en förändring i behandlingen för patienter med kronisk hjärtsvikt.
Läs: Q10 stärker hjärtat och minskar risken för hjärtsvikt och Selen och Q10 utmanar konventionell hjärtmedicin

11. Sluta stressa! 
Eller åtminstone - stressa mindre. Det går men det kräver ofta en medvetenhet. Kom ihåg att du ytterst sällan tjänar  något på att stressa, det enda det gör är att döda dig själv i förtid. Läs: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

 

12. Ät bra!
Mycket grönsaker, mindre kött är en bra regel. Rent, tillsatsfritt och ekologiskt är andra bra tips. Se särskilt till att få i dig en gott om nyttigt fett.
Läs: Ny forskning - Omega-3-fettsyror ÄR bästa fettet för vår tarmflora!

13. Håll magen i bra skick
Hela vårt immunförsvar, och hur vi mår, styrs till 75 procent från magen. Ät tillskott med nyttiga bakterier i form av kapslar och tabletter snarare än juicer. Tillskott med probiotika/mjölksyrabakterier gynnar miljön i mag- och tarmkanalen.
Läs: Probiotika kan skydda mot stroke och Lilla probiotikaskolan - Lär dig mer om bakterierna som styr vår hälsa

14. Rör på dig! 
Träning sänker inte bara omedelbart det skadliga/nedbrytande stresshormonet kortisol, det hjälper dig också att få en bra kondition och grundfysik. Kondition är i viss mån ett mått på hur ditt hjärta mår. Visste du att ditt hjärta bara har ett visst antal slag att slå under sitt liv? Det om något är väl ett bra argument för att få upp flåset?
Läs: Tänk på hjärtat – börja konditionsträna

Av Isabelle Hedander


Fakta: Hjärthälsa

Omkring 30 000 personer drabbas årligen av hjärtinfarkt - och mer än vart tredje dödsfall i Sverige har hjärt- och kärlsjukdom som underliggande orsak.

Ungefär 25 000 personer drabbas varje år av stroke.

En uppskattning är att omkring en tredjedel av den vuxna befolkningen i Europa har högt blodtryck.
Källa: SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.