Johan Örlander: “Därför valde jag att flytta ut i skogen”

Fakta

Namn: Johan "Rash" Örlander.
Ålder: 36 år.
Bor: Nackunga prästgårds familjekollektiv i Hölö utanför Järna.
Familj: Storfamilj i kollektiv. En egen dotter på sex år.
Bakgrund: Uppväxt på hästgård i Uppsala, gick naturvetenskapligt gymnasium, påbörjade civilingenjörsutbildning i Luleå och var under flera år aktiv anarkist och miljöaktivist.
Sysselsättning: Vildmarksguide halva tiden, boendestödjare på gruppboende andra halvan.
Johans bästa hälsotips: Lev i gemenskap, var ute mycket och lyssna på kroppen.
Några otippade saker med Johan: Sporttokig i yngre år - och ointresserad av naturen då. Har levt som vegan tillsammans med punkare i ett ockuperat hus i London. Är tårtälskare samt en frekvent Facebookanvändare.
Johan digitalt: Facebook: Naturliv och Wild Moon Europe samt hemsidorna naturliv.org
och wildmoon.eu.
Mer om kurserna:
Naturlivs kurser ger kunskaper i bland annat traditionellt hantverk, primitiva tekniker och vildmarksliv men även sociala kunskaper för att fungera i grupp.
– Syftet är att erbjuda individer och grupper guidning och verktyg för att kunna lära sig leva vilda och fria, i balans med sig själva, andra människor och naturen.
Meningen är inte bara att överleva utan att växa som människa. Johan och Naturliv erbjuder även kurser till skolor, företag och andra grupper.
Kurser skräddarsys också efter behov.
Kontakta dem på: info@naturliv.org

Johan Örlander började först att läsa till civilingenjör men valde sedan en annorlunda bana än sina studiekamrater. Han flyttade ut i skogen. 
Intresset kom när han som politisk aktivist ibland bodde utomhus.
Idag är hans så passion för naturliv så stor att han gjort det till sitt jobb och håller i kurser för andra som vill lära sig mer om att överleva ute i det fria.
För Kurera berättar han om de olika hälsofördelarna med att leva närmare naturen.
– 
Vi är en del av naturen och hör hemma där, säger han.

Johan "Rash" Örlander, 36, växte upp i Uppsala i Sverige. Som barn tyckte han mycket om att leka i skogen men under tonårstiden förlorade han det intresset. Tills han som vuxen började att söka efter ett mer hållbart sätt att leva och intresset återvände – med kraft.
Sedan dess har Johan jobbat hårt för att lära sig leva mer "ursprungligt" och för att skapa klanlika relationer. Han har levt stora delar av sina vuxna år antingen ensam eller tillsammans med andra ute i de svenska skogarna.

► Läs också: Tid i skogen gör att vi mår bättre – och minskar risken för sjukdomar

Bott sex år i det vilda
De senaste åren har Johan växlat mellan att bo i skogen och att bo i hus i gemenskap med andra.
– Av de senaste tio åren har jag bott cirka fyra år i skogen. Sammanlagt i mitt liv cirka sex år utomhus. De senaste två åren har jag bott utan någon fast plats och mer nomadiskt, berättar han.
Tidigare växlade han även några år mellan att bo i Sverige och USA. Han gick kurser och började själv att hålla i kurser. Under den här tiden började han också att jobba på gruppboenden för autistiska och utvecklingsstörda, något han fortfarande gör.
– Innan dess var jag kringresande aktivist i tre år utan jobb. Jag bodde utomlands större delen av den tiden, runtom i Europa, bland annat en hel del i Tyskland.
Det var i samband med aktivisttiden som han började att bo utomhus, berättar han.

Johan Örlander.

Johan Örlander, skogsman och vildmarksguide.

Läste till civilingenjör i Luleå
Tiden innan han blev politisk såg ganska annorlunda ut, berättar han. Då läste han till civilingenjör på högskolan i Luleå. Det var där han fick sitt politiska intresse, något som ledde vidare till ett intresse för att leva enklare - och började att bo allt mer utomhus.
– Jag flyttade ut i skogen för att jag ville lära mig ett hållbart sätt att leva och var inspirerad av olika jägar-samlarfolk. Det började med att jag bodde utomhus i trädkronorna som aktivist i olika protestläger och sedan fortsatte det på en vildmarksskola i USA.
Under perioder har han helt levt i skogen.
– Efter aktivisttiden och vildmarksskolan har det varit en mix mellan att bara leva i skogen och att göra det i mer organiserad form i någon typ av program.

 

► Läs också: 10 sätt att bli en grönare förälder

Håller både korta och långa överlevnadskurser
Johan Örlander blev så intresserad av det livet utomhus har att erbjuda att han nu jobbar med det. Sedan 2009 har han varit drivande i att organisera och guida vildmarkskurser i Sverige, Norge och i USA.
Bland annat är han involverad i organisationen Naturliv som erbjuder ett sätt att prova på "ursprungligt leverne" med tonvikt på relationer – med sig själv, sin omgivning och relationen med naturen.
– 2008 började jag lära mig att hålla i kurser själv, att guida andra i vildmarksliv och jag har sedan dess fortsatt med det på olika sätt. Jag har bland annat hållit i många månadslånga kurser, så kallade "Vildmånar", där en grupp människor lever ute tillsammans under en månad och får lära sig att leva ursprungligt - med allt vad det innebär. På senare tid har jag och min organisation Naturliv utvecklat det vidare och håller även kortare kurser och utflykter med olika teman och har också evenemang med skolor, föreningar och företag.

► Läs också: En tur i skogen minskar stress

Att äta sig mätt i naturen
När Johan lever i skogen har han inte tillgång till varken Ica eller Lidl. Bara naturens Coop. Ja, typ.
– Jag använder till exempel antiseptisk vitmossa för att tvätta mig med och som toalettpapper. Kåda och aska blir såromslag. Granbarr blir munskölj. För att få i mig näring letar jag bär, rötter och blad och annat jag hittar. Det kan till exempel sådant som blåbär, nypon, slånbär, sprängticka (chaga), gobladsfrön och lindblad. Jag äter också insekter, nötter när det finns och svamp för smakens skull.
Han är dock inte klar där.
– En kuriosa är att jag har ätit från varg dödade kadaver - märgen från ben som vargarna inte kommer åt. Men jag tar med mig mycket mat från civilisationen. Det är väldigt svårt att kunna överleva helt av den begränsade och väldigt reglerade vildmark vi har idag.

Du kan läsa mer om vad i naturen Johan använder som sitt skafferi respektive sitt husapotek i en kommande artikel.

Johan Örlander med sin son

Johan Örlander med sin dotter.

Johan listar hälsofördelarna med att bo utomhus:


1. Frisk luft - att få livsnäring direkt från naturen

– Jag upplever att jag får energi och näring genom att vara utomhus. Jag tror det handlar om en själslig näring som jag får genom att vara i närmare kontakt med livet. När jag är inomhus upplever jag en känsla av separation till resten av livet - men att bara öppna ett fönster gör en skillnad tycker jag.
– Den näring jag känner att jag får i mig när jag lever utomhus påminner mig om att det faktiskt är möjligt att bara leva på vatten som så kallade luftadianer gör. Jag upplever själv oftast mindre hunger när jag bor utomhus.

2. Dricka rent, levande vatten
–  När jag lever i skogen dricker jag vatten från sjöar, bäckar och andra vattendrag som har rent vatten. Vattnet är syresatt och innehåller en massa nyttiga bakterier och mikroorganismer och är inte dött som det vatten vi får ur våra kranar.

► Läs också: Höga halter bly i kranvatten

3. Mer näring i vild mat 
– Det finns massor med studier som visar på att vilda växter och vilda djur innehåller mer näring än domesticerade. Domesticeringsprocessen innebär oftast större mängd och mer energi, med bekostnad på näringsinnehållet.

► Läs också: Allt fler väljer bort konstgjord mat

 

4. Kroppens självläkande förmåga tränas upp 
– Kroppen kan ta hand om de flesta sjukdomar på egen hand. Däremot behöver den tränas att göra det. När vi ständigt stoppar i oss en massa olika preparat för att bemöta sjukdomar får inte kroppen chansen att ta hand om det på egen hand. Att till exempel låta kroppen ha feber är bra, det är kroppens sätt att själv jobba mer effektivt med att bekämpa sjukdomen.

Läs också: Studie: Ovaccinerade barn är friskare än vaccinerade

5. Minskade risker för virus- och bakteriesjukdomar
– När man lever ute i skogen utsätts man för mycket mindre virus och bakterier, och det är mindre sannolikt att bli sjuk. Lever man länge med samma grupp människor utan att det kommer in några andra är vissa sjukdomar i princip obefintliga. Det är då även väldigt viktigt att alla som hälsar på är friska och inte tar med sig sjukdomar. Däremot finns ju risken med till exempel fästingburna sjukdomar, som man behöver vara noga med att undvika.

► Läs också: Så håller du fästingarna borta – utan kemikalier

Johan Örlander

Johan Örlander tror att alla människor skulle vara lyckligare närmare naturen.

6. Man får utrymme - slipper leva instängd 
– Jag har känt mig avtrubbad innan jag började leva utomhus har jag insett. Jag känner mig mycket mer levande när jag lever utomhus - och naturens kontraster är det som skapar den känslan, förutom känslan av utrymme. Det är en enorm frihetskänsla för mig som nog kan jämföras med ett djur i bur och ett djur i frihet. Även om vi människor kan välja att ta oss ur buren så har buren en effekt på oss.

► Läs också: Nytt larm: Paracetamol gör dig känslomässigt avtrubbad

7. Det blir naturligt att röra på sig och på ett varierat sätt
– Det blir naturligt att röra på sig, eftersom det är nödvändigt. Varje dag behöver man gå någonstans för att dricka vatten, fixa mat, samla ved, röra på sig för att hålla värmen och så vidare. Det går inte att bara sitta still som många gör i vår kultur - i bilen, på pendeltåget, på kontoret och så vidare. I naturen uppstår inte ett behov av träning på samma sätt eftersom det är inkluderat i livsstilen. Under årets lopp behöver man även byta lägerplats, då lägerplatser som är lämpliga på sommaren av olika anledningar inte är lämpliga på vintern.

 

Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Johan "Rash" Örlander i naturen, där han trivs allra bäst.

Johan "Rash" Örlander i naturen, där han trivs allra bäst.

8. Naturlig dygnsrytm, som följer ljuset
– Det känns väldigt naturligt att följa ljuset, och jag upplever att jag mår mycket bättre av det. Vi människor är byggda för att vara vakna när det är ljust och sova när det är mörkt. På sommaren är man mer vaken och på vintern sover man mer. Då är vi i flödet med resten av naturen. De flesta andra djur rör sig mest i gryning och skymning. Jag vaknar av ljuset när jag är i det flödet, och/eller av den första fågelsången - och somnar av att det är mörkt och tyst. När man lever utomhus och behöver vara aktiv blir man även naturligt trött och sover bättre upplever jag. Bara man ser till att fixa en bekväm bädd, skrattar Johan Örlander.

9. Kontakt med naturen - och vara en direkt del av livets webb 
– Att vara en del av naturen skapar en känsla av tillhörighet och meningsfullhet för mig. Att vara en del av något större, något större än enbart mänsklig gemenskap, är en del av att vara människa. Att inte känna detta skapar en känsla av separation, en känsla av brist på något. Något som vi ofta försöker fylla med något annat, vilket inte går. Vi är en del av naturen och hör hemma där.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitamin och depression

10. En fettbaserad diet - stenålderskost
– Jag äter för det mesta en paleokost, alltså stenålderskost. Jag är inte helt strikt med det, men märker att jag mår bäst av en sådan diet. Att ha en diet som är mer fettbaserad är bättre för oss människor och mer menat för vår kropp än en kolhydratsbaserad kost. Det är min egen upplevelse, förutom all den forskning som också visar på det.
– Många av de sjukdomar vi har i vår västerländska kultur bygger på ett för högt intag av kolhydrater. Med en fettbaserad diet får man ett jämna blodsocker i kroppen och behöver inte äta för att kunna fungera.
– Kroppen ställer lätt om till att bränna sina egna fettreserver. Vi människor är, likt andra rovdjur, konstruerade för att kunna gå utan mat under långa perioder. Det är naturligare och mer hälsosamt för oss att ha en varierad mängd mat, en ebb och flod. Kroppen behöver tider av mindre mat för att vila och återhämta sig. I naturen blir det naturligt, när vi lever i civilisationen får vi skapa den själva genom att vara disciplinerade, med till exempel fastor. Vi mår även bra av ett högt intag av gröna blad, nötter och bär medan våra kroppar inte är byggda för att äta mjölkprodukter till exempel.

► Läs också: Paleo: Ät som på stenåldern

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johan "Rash" Örlander.
Ålder: 36 år.
Bor: Nackunga prästgårds familjekollektiv i Hölö utanför Järna.
Familj: Storfamilj i kollektiv. En egen dotter på sex år.
Bakgrund: Uppväxt på hästgård i Uppsala, gick naturvetenskapligt gymnasium, påbörjade civilingenjörsutbildning i Luleå och var under flera år aktiv anarkist och miljöaktivist.
Sysselsättning: Vildmarksguide halva tiden, boendestödjare på gruppboende andra halvan.
Johans bästa hälsotips: Lev i gemenskap, var ute mycket och lyssna på kroppen.
Några otippade saker med Johan: Sporttokig i yngre år - och ointresserad av naturen då. Har levt som vegan tillsammans med punkare i ett ockuperat hus i London. Är tårtälskare samt en frekvent Facebookanvändare.
Johan digitalt: Facebook: Naturliv och Wild Moon Europe samt hemsidorna naturliv.org
och wildmoon.eu.
Mer om kurserna:
Naturlivs kurser ger kunskaper i bland annat traditionellt hantverk, primitiva tekniker och vildmarksliv men även sociala kunskaper för att fungera i grupp.
– Syftet är att erbjuda individer och grupper guidning och verktyg för att kunna lära sig leva vilda och fria, i balans med sig själva, andra människor och naturen.
Meningen är inte bara att överleva utan att växa som människa. Johan och Naturliv erbjuder även kurser till skolor, företag och andra grupper.
Kurser skräddarsys också efter behov.
Kontakta dem på: info@naturliv.org

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

 

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

 

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.