Johan Petré springer Tokyo Marathon

Foto: Cecilia Österberg

Johan Petré: ”Jag vill aldrig bli en soffpotatis igen”

Johans bästa kom igång-tips:

* Berätta för vänner och bekanta om ditt mål. Då får du lite press på dig och ger inte upp lika enkelt. Lägg ut på Facebook, blogga om din träning.

* Mycket sitter i huvudet om du ska klara av en utmaning. Du måste bestämma dig.

* Sätt upp tydliga mål. Mitt mål var att ta mig över mållinjen. Nästa gång vill jag göra det på en bättre tid.

Han bytte ut festkvällarna mot timmar på gymmet och rensade kylskåpet på onyttigheter. Efter bara tre månader med nya vanor var festfixaren Johan Petré elva kilo lättare, i bättre form än någonsin och redo för sitt första maratonlopp.
– Jag har aldrig mått så bra som nu, berättar han.

Varför Johan Petré, 31 år, kom att springa ett maratonlopp, utan att aldrig tidigare löptränat, har sina rötter i en hundra år gammal historia. År 1912 tog familjen Petré i Sollentuna emot en utmattad japan i sin trädgård, när denne bröt maratonloppet i OS. Han bjöds på saft och bullar innan han hoppade på tåget in till Stockholm igen. Tävlingsledningen fick aldrig veta att tävlingsdeltagaren brutit loppet och historien om den försvunna japanen spreds som en löpeld i både Sverige och internationellt.

 

Johan Petré och Mr Kurado, "den försvunna japanens barnbarn", på 100-årsfirandet i Stockholm.

Johan Petré och Mr Kurado, "den försvunna japanens" barnbarn, på 100-årsfirandet i Stockholm.

En mil om dagen
Historien om japanen har berättats i familjen Petré ända sedan dess och under hundraårsjubileet av denna händelse väcktes idén att Johan skulle springa Tokyo Marathon.
 –  Jag blev inbjuden till tävlingen och ville inte tacka nej. Det var en kul grej och en intressant utmaning, säger han.

Tuff träning
Tillsammans med en PT lade han upp ett intensivt träningsprogram. De sista veckorna inför loppet sprang han en mil om dagen. Johan beskriver träningen som extremt tuff, då han tidigare aldrig  ens har kommit i närheten av att springa så långt.
 – Jag har aldrig hållit på med träning på det här viset. Snarare tvärtom. I min bransch finns det stora farozoner och jag har levt det goda livet i många år nu. Det var verkligen dags att jag började ta hand om mig själv mer.

Offrade utelivet
Resultaten kom snabbt. Han fick upp flåset, orkade mer och kilon rasade. Den största utmaningen var att stänga omvärlden ute, att säga nej till fester och istället ha fokus på vila och träning.
 – Jag var tvungen att stänga den delen av mitt liv, att offra utelivet. Det var inte helt enkelt, men värt det, förklarar han.
Motivationen höll han uppe genom att berätta om projektet i både media och på Facebook.
 – Att göra en offentlig grej av det hjälpte mig. Jag ville inte ge upp när så många visste om det.

 

En ny livsstil
När tävlingsdagen i februari väl var inne var Johan förberedd. Hans mål var kort och gott att ta sig över mållinjen, tiden brydde han sig inte särskilt mycket om. Som mest hade han sprungit 1,3 mil innan och loppet blev den största utmaningen hittills.
 – Jag klarade det på 5 timmar och 50 minuter. Jag är oerhört nöjd att jag tog mig i mål. Nästa gång sätter jag upp ett högre mål och ska klara det på en bättre tid.

Hatkärlek till löpning
För faktum är att Johan inte har fått nog. Han har redan planerat in nya tävlingar inför nästa år.
 – Det är en slags hatkärlek som jag inte blir av med nu. Det är beroendeframkallande att springa, men framförallt att må så bra som jag gör nu. Nu kan jag ha på mig kläder som jag använde när jag var 25 år. Det känns fantastiskt. Det här innebär en stor livsstilsförändring för mig och jag tänker inte gå tillbaka till att vara en soffpotatis.

Av Emma V Larsson


Johans bästa kom igång-tips:

* Berätta för vänner och bekanta om ditt mål. Då får du lite press på dig och ger inte upp lika enkelt. Lägg ut på Facebook, blogga om din träning.

* Mycket sitter i huvudet om du ska klara av en utmaning. Du måste bestämma dig.

* Sätt upp tydliga mål. Mitt mål var att ta mig över mållinjen. Nästa gång vill jag göra det på en bättre tid.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.