Mammabloggen

Vattkoppor, välkomna

Äntligen har dom kommit!

Vi "klarade" oss förra året och i år trodde jag nästan att det inte skulle bli av. Barn efter barn fick men inte våra, vilket immunförsvar tänkte jag efter sista fallet var nästan två veckor bort och första fallet nästan två månader.

Tillslut, ÄNTLIGEN dök dom upp nästan samtidigt på både Charlie och Ellen. Verkligen tacksamt att dom kom samtidigt.

Lite kliande, lite huvudvärk men annars är dom hur pigga och glada som helst. Inte ens feber!

Några ser lite såriga ut så har baddat med lite silver och verkar fungera väldigt bra. Så nu det blir en vecka hemma med snögubbebygge, pyssel och påskpyntande.


Boosta i tid!

Hösten är på intåg och här för några veckor sedan har smoothie perioden startat igen.
Smoothie till både stora och små, fyllda med frukter, bär, probiotika, d-vitamin samt extra vitaminer och mineraler - varje morgon!
Stärker immunförsvaret inför hösten och vinterns alla förkylningar, magsjukor och allt annat elände.
Bärboost från Better you är fantastisk bra och självklart får inte barnen fulldosering på den men vi äter den allihopa.
Hur boostar du dig inför mörkret och alla dessa sjukdomar som kommer med?


Pigga småbarnsföräldrar sökes!

Tror inget kan rädda en trött småbarnsförälder i längden förutom sömn, oavsett hur mycket vitaminer, mineraler och uppiggande man får i sig.
Ellen har sedan sin födelse alltid sovit oroligt på nätterna, vissa nätter värre än andra. Hon vaknar alltid mellan 04.20-05.00 och ska upp genast.
Känns som vi har testat alla tricks som finns och alla vi blivit rekommenderade.
Vi har testat ha henne sovandes en gång per dag men det blir bara katastrof, så hon brukar sova oftast två gånger. Vi väcker henne inte utan hon få sova tills hon vaknar pga morgonvilan sover hon max 20 min och vid lunch max en timme sen vaknar hon av sig själv. Hon lägger sig mellan 19.00-20.00 så det är inte speciellt tidigt.
Nätterna är frusterande, men vi hoppas att det blir ändring när hon får ett eget rum. Det kanske blir en bättre miljö för henne att sova i.

Att hon vaknar fem varje morgon kan man ta OM det skulle vara så att hon sover hela nätter.
Någon som känner igen sig, fast det gör väl kanske dom flesta småbarnsföräldrar?

Jag märker direkt när min kropp har fått för lite sömn, mitt immunförsvar går ner direkt. Så för att undvika någon typ av förkylning eller influensa kör jag dunder smoothies för tillfället då jag känt att något kanske är på gång.
Idag blev det med yoghurt, bladspenat, granatäpple, en hel citron, Barley grass, Mivitotal, Udo´s choice, Bär boost, extra d-vitamin, ingefära och gurkmeja samt en skvätt silver. Stark och sur men SKÅL!

IMG_9697


Den såkallade “vabruari” är på ingång

Har aldrig upplevt "vabruari" själv då jag varit mammaledig och barnen har klarat sig hyfsat från magsjuka och influensa, men nu är det blodigt allvar enligt flera föräldrar i min omgivning. Detta får mig att skratta lite, hur rädda alla är inför denna månad. Kommer kanske råka ut för detta och själv bli livrädd varje år men just nu att se skräcken i päronens ögon när dom pratar om denna ökända månad är ganska underhållande.

Barnen är på daghemmet nu när jag jobbar och då gäller det att boosta deras och vårt immunförvar, så näringssmoothies står på menyn.

Både Charlie och Ellen älskar bär och frukt samt yoghurt. Dom har inga problem att ta vitaminer i tuggtablett men i smoothien ska vi ha det där lilla extra.
Jag har köpt hem Bär Boost från Better you som jag ska blanda i. Förutom alla bra egenskaper som frukten och bären ger kroppen så är det även D-vitamin och aktiv bakteriekultur som verkligen ger immunförsvaret extra styrka.
I min smoothie kommer jag även lägga till Multi Greens pulver från Bio Life med massa härliga näringsämnen, detta med lite färska hallon kommer blir kanon.

En bra start på morgonen helt enkelt, gott och nyttigt samt mättande.

Vad har du i din smoothie?