Mammabloggen

Tillbaka till vardagen

Semestern var alldeles lagom som den ska vara, inte för hektiskt och inte tråkig.
Vi var på Öland i två veckor, dock utan någon större sommarvärme men ändå sol.
Sen var vi hemma i två veckor och tog dagen lite som den kom, ljuvligt!
Vi klarade oss från förkylningar och andra sjukdomar, sett och hört att många har varit sjuka under sommaren. Kan vara tur, kan vara för att vi i familjen äter vitaminer, mineraler, probiotika och kombinerar en shot silver då och då.

Ellen har hunnit fylla tre år och min man firade in 30 år, massor av kalas och firanden!

Nu är det snart dags för Tjurruset och tillbaka till vardagen, vardagen utan alkohol, socker i olika slag och massa onyttigt ätande.
Ska försöka hålla mig till striktare kost under veckodagarna och träningen håller jag schemalagd för att det verkligen ska bli av. I måndags var jag tillbaka på gymmet och igår blev det mest yoga och stretching, ikväll kör jag milen på cykeln hemma och avslutar med magövningar.

Har ni något tips på ett kvällssnacks jag kan ha?
Jag är ingen direkt nöt-tjej förutom pistage så gärna andra förslag.


SMART ska få mig i form och öka min motivation

Motivationen, den saknas.
Jag vill komma i form, börja springa igen och må bättre fysiskt.
Men att börja springa när det är -20 ute och snö känns inte så lockande. Träning hemma är något jag vill komma igång med då gymmet kommer jag inte iväg till. Har ingen lust att åka iväg sent på kvällen till ett gym.
Jag har varit en rejäl slarver när det gäller sötsaker och det måste försvinna.
Min rygg smärtar och hållningen är obefintlig, låren är allt annat än fasta.

Kanske dags att ta tag i detta, ett ytterliggare nyårslöfte som man antagligen inte håller?
Nej, jag har bestämt mig att denna sommar ska jag vara i form. Ska vara i bättre form än innan barnen. Ska bara finna orken och komma in i rutin. Jag har hört att när du väl börjar träna efter schema så är det svårare att vara utan det än att träna.

Jag har startat med den roligare delen, införskaffat nya snygga träningskläder. Alltid roligare att träna i snygga kläder och H&M har mycket fina, funktionella kläder för träning.

Jag har läst om SMART-metoden som bygger på att mina mål ska vara:
Specifika: Använd ord som innebär en riktning exempelvis öka, minska, utveckla. Ett exempel kan vara ”öka min uthållighet”. Jag skulle vilja lära mig springa 1 mil. Har hittills bara sprungit 5km sträckor.
•Mätbara Jag vill att 5km som normalt tar runt 32-33 minuter för mig ska jag klara under 29 min.
•Accepterade Mål måste vara accepterade. Mål tenderar att bli bäst om de sätts tillsammans med de som skall uppfylla dem.
•Realistiska Att inte sätta för höga mål, man måste kunna uppnå dom också. Att börja sätta lägre mål för att kunna klara av dom snabbare ger motivation att öka mina mål och klara av fler.
•Tidsatta En tid som varken är för kort för att klara av eller för lång då jag kan bli lat med tiden. Jag vill börja med att slå min Vårruset tid förra året mot detta års lopp.

Så nu börjar jag, HEJA MIG!


Bli fit med instagram

Jag kommer aldrig iväg på pass eller gymmet numera. Orken finns inte där efter 19.00 på kvällarna och helgerna vill jag vara med familjen.
Så jag har funnit så bra instagram profiler med träningsprogram för var dag som kommer. Passar på när barnen sitter och leker fint. Ibland är dom med och försöker härmas och ibland får jag helt enkelt avbryta för att det inte går med barnen. Men huvudsaken är att jag verkligen har börjat försöka att komma i form igen.

Ska bara se till att ändra lite på kosten också så kommer det nog visa resultat ännu mer. Jag är en riktigt mumsråtta och rätt så beroende av socker. MEN det har blivit bättre och jag har minskat behovet drastiskt!
Jag springer ju gärna, men på vinterhalvåret blir det inte av då jag tycker det är för obehagligt i mörkret.
Tragiskt, inte sant? Att man ska vara rädd för att vara ute.

Så styrka får det, vilket också är bra. Jag vill ju verkligen klara av tjurruset!
Jag får helt enkelt sluta lata mig, ta tag i kost och träning. Ju snabbare man ser resultat desto mer vill man ha träningen tror jag. Och försöker man få in det i en daglig rutin blir det nog också lättare.

En av profilerna:
@workoutprograms


Slut med puré, in med matlådor!

Nu när vi ska sluta med att mixa ner all Charlies mat i puré form så fungerar inte glasburkarna längre. Så har jag varit på jakt efter lagom stora matlådor. Enkla att förvara och enkla att se vad det är för något i frysen.

Hittade på Ikea, 3st för 9:- !
Inget Bisphenol A och går även att diska i maskin.

20131007-112530.jpg


”Sverige i världsklass på mödravård och vitlök kan förhindra förtidig födsel”

20131002-141407.jpg

Jag vet inte hur resten av Sverige är men jag kan tala för mig själv. Jag hade en grym barnmorska och mödravård. Hon var fantastisk och hjälpte mig på alla sätt
och vis. Jag kan bara hoppas att jag får henne när det är dags för oss igen. Specialistmödravården, förlossningen och BB ska också ha en ros. Jättebra
personal, jättebra vård och hjälp!

Sen vet jag att alla har inte lika erfarenhet av den vården här i Västerås men vi kanske hade tur eller dom hade otur att få någon som inte ska ha det jobbet?

20131002-141506.jpg

Kost i graviditeten är något jag inte forskat sådär jättemycket i, jag har följt råden man fick. Det man skulle äta och det man absolut inte skulle äta. Jag kanske åt lite mer vitaminer och mineraler än vad man ”behöver” enligt Livsmedelsverket men det var vad jag behövde.

Många som jag pratat med som fick barn för 15-20 år sedan förstår sällan varför man inte ska äta vissa saker. För det fick dom minsann. Brukar svara med (trots att jag inte alls vet svaret) men forskningen går ju framåt och dom har väl helt enkelt funnit något i dessa livsmedel som inte är bra för fostrets utveckling. Och det är väl jättebra att dom upptäckt något som kanske kan förhindra skador?

Mycket i Aftonbladet idag om graviditet. Eller ser man bara det för man har börjat längta efter en till guldklimp?


Food hospital IGEN

Kan inte få nog av detta program. Så otroligt fascinerande hur kroppen fungerar med hjälp av kosten och hur kroppen kan påverkas av kosten, både negativt och positivt.

På guldbröllopsfesten vi var på i helgen så pratade jag med en man som vars fru har börjat intressera sig av just detta ämne. Hur kosten påverkar och hur man kan påverka kroppen genom att ändra sin livstil och matvanor.
Hon har haft problem med mage och luktsinne och tillochfrån känt sig dålig. Hon började forska och tog sedan bort rött kött,gluten,mjölkprodukter och det socker hon kan. Hon tränar 15 min om dagen på jobbet och har fått en enorm respons på sitt mående och luktsinnet har blivit bättre. Nu kanske inte alla behöver göra en sån stor förvandling av sin kost men tycker att man bör vara medveten om vad man stoppar i sig, positiva och negativa effekter.

Vad socker gör med kroppen och humöret.
Hur mjölkprodukter kan påverka känsliga magar.
E-ämnen,konserveringsmedel, glutamat,färgämnen och allt vad det kan vara.
Kolla in www.aktavara.se
http://www.tlcsverige.se/program/food-hospital
Food hospital torsdagar 21.00 TLC


Lycka är…

Charlie gjorde glädjetjut och full fokus på sina små blåbär.
Första gången jag ger han blåbär att plocka med själv. Och detta gjorde jag direkt efter hans bad? Haha!
Men att se hans koncentration att plocka upp dom och glädje när han väl fick in ett blåbär i munnen!

20130930-132718.jpg

Nu funderar jag på vad för mer frukt eller bär han kan få lära sig att plocka med. Hallon borde funka, fortfarande väldigt lätt att mosa själv i munnen utan att sätta i halsen. Apelsin utan skinnet borde också gå.


Food hospital TLC

Detta program är så fascinerande och jag rekommenderar detta starkt!
Food hospital går klockan 21.00 på torsdagar, TLC!
Det handlar om hur man kan läka,lindra och förebygga kroppen med kosten. Hur man kan hjälpa kroppen att läka själv utan mediciner och endast ändra eller lägga till i sin vardagliga kost!

Förra torsdagen handlade det om en pojke som hade ADHD och riktigt allvarliga utbrott, han fick ändra sin kost. Ta bort alla sötsaker och äta mer grönsaker,fisk och frukt. Han fick faktiskt också omega 3 i kapsel form för att han hade såna otroligt låga värden av omega 3 i kroppen. På sex veckor hade utbrotten minskat radikalt och han kunde han koncentrera sig så mycket bättre!

Det handlade även om en kvinna som hade sjukdomen Alopecia Areata som innebär att fläckvis eller allt kroppshår försvinner. Även hon efter att dom ändrat hennes kost såg förändring. Små hårstrån hade börjat växa på huvudet! Fascinerande!

TLC TORSDAGAR 21.00!


Barnmat?

Vad har dom i barnmatsburkarna?
Jag gjorde köttfärssås med pasta i storkok ikväll. Smakar inte alls som köttfärssåsen i barnmatsburken FAST jag har använt mig av dom ingredienser som visas på burken.Bytte dock ut rotsellerin till morötter men det kan ju inte vara sån stor skillnad som det blev. Vad har dom i som inte redovisas?
Något måste det vara.

20130814-213239.jpg