Mammabloggen

Vi hjärta smoothies

Jag och barnen är galna i smoothies i all dess smaker.
Till frukost, mellis, fika eller närsomhelst.

Smakerna varierar beroende på vad vi har hemma, kosttillskotten varierar och yoghurtsmaken varierar. Det som är så underbart med smoothie, du kan göra det på så mycket eller lite.

Idag körde vi en mango och banan smoothie ihop med vaniljyoghurt,D-vitamin, Holistic Reds som jag tidigare berättat om kör vi rätt hårt på för tillfället, lite probiotika och en skvätt kolloidalt silver.
Vinterkräksjukan har nått Västerås REDAN och jag hoppas innerligt att vi slipper magsjuka i år men det är svårt att skydda barn som stoppar händerna, saker och annat i munnen. Lättare som vuxen att skydda sig men jag gör det jag kan!

Har ni tips på någon god smoothie för vuxna och barn så hojta gärna till!


Att återgå till jobbet och vardagen

Sista dagen på min tredje arbetsvecka börjar idag, det har varit blandade känslor men mest positiva.
Jag är trött efter ha satt mig in i mycket nytt men har betydligt mer energi när jag kommer hem för att umgås med mina barn.
Kan vara för att jag tagit "tag" i mitt liv och äter lite mer nyttigheter för min kropp men kan även vara för jag gör något annat om dagarna än att busa, städa, tvätta, diska och aktiviteter non stop.

På dagarna saknar jag barnen enormt men så fort jag sätter mig in i jobbet och är sysselsatt så går det mycket bättre. Dom trivs enormt på Musikliv och får så fina MMS på barnen under veckans gång.
Vardagspusslet funkar mycket bättre än vad jag trott och blir inte jobbigt på något sätt.

Det jobbigaste roligt nog har varit min frukost. Jag är van att kunna gå hemma, dricka lite te och äta frukost när jag varit vaken i någon till några timmar. Jag klarar sällan av att äta direkt på morgonen, jag måste komma igång lite först.
Så jag var till en elektronikbutik och köpte mig OBH nordicas mixer som blandas direkt i en flaska.
SÅ BRA!
Varje morgon innan vi åker iväg så mixar jag ihop min energikick och tar med mig till jobbet.

Ca 1,5 dl yoghurt
Ca 0,5 dl Juice
En banan
Lite mango och hallon
1 skopa proteinpulver neutral (Black line Whey)
Udo´s Choice (För min psoriasis)
Mivitotal kvinna
Barley Grass
Bär Boost
Sen får mixern göra sitt jobb!

IMG_9135


Den såkallade “vabruari” är på ingång

Har aldrig upplevt "vabruari" själv då jag varit mammaledig och barnen har klarat sig hyfsat från magsjuka och influensa, men nu är det blodigt allvar enligt flera föräldrar i min omgivning. Detta får mig att skratta lite, hur rädda alla är inför denna månad. Kommer kanske råka ut för detta och själv bli livrädd varje år men just nu att se skräcken i päronens ögon när dom pratar om denna ökända månad är ganska underhållande.

Barnen är på daghemmet nu när jag jobbar och då gäller det att boosta deras och vårt immunförvar, så näringssmoothies står på menyn.

Både Charlie och Ellen älskar bär och frukt samt yoghurt. Dom har inga problem att ta vitaminer i tuggtablett men i smoothien ska vi ha det där lilla extra.
Jag har köpt hem Bär Boost från Better you som jag ska blanda i. Förutom alla bra egenskaper som frukten och bären ger kroppen så är det även D-vitamin och aktiv bakteriekultur som verkligen ger immunförsvaret extra styrka.
I min smoothie kommer jag även lägga till Multi Greens pulver från Bio Life med massa härliga näringsämnen, detta med lite färska hallon kommer blir kanon.

En bra start på morgonen helt enkelt, gott och nyttigt samt mättande.

Vad har du i din smoothie?


Frukt/grönsaksdryck

Imorse testade jag att göra en egen frukt och grönsaksdryck till Charlie.
Det blev äpple,morot och apelsin. Han verkade tycka om det! 🙂
Imorgon blir det nog även med avokado.
Det som blev över hällde jag i lite passion och kokosjuice, en banan och vanilj yoghurt så blev det en smoothie till frukosten. 🙂

20130904-085626.jpg