Mammabloggen

Tillbaka till vardagen

Semestern var alldeles lagom som den ska vara, inte för hektiskt och inte tråkig.
Vi var på Öland i två veckor, dock utan någon större sommarvärme men ändå sol.
Sen var vi hemma i två veckor och tog dagen lite som den kom, ljuvligt!
Vi klarade oss från förkylningar och andra sjukdomar, sett och hört att många har varit sjuka under sommaren. Kan vara tur, kan vara för att vi i familjen äter vitaminer, mineraler, probiotika och kombinerar en shot silver då och då.

Ellen har hunnit fylla tre år och min man firade in 30 år, massor av kalas och firanden!

Nu är det snart dags för Tjurruset och tillbaka till vardagen, vardagen utan alkohol, socker i olika slag och massa onyttigt ätande.
Ska försöka hålla mig till striktare kost under veckodagarna och träningen håller jag schemalagd för att det verkligen ska bli av. I måndags var jag tillbaka på gymmet och igår blev det mest yoga och stretching, ikväll kör jag milen på cykeln hemma och avslutar med magövningar.

Har ni något tips på ett kvällssnacks jag kan ha?
Jag är ingen direkt nöt-tjej förutom pistage så gärna andra förslag.

Årets sista fiskeresa

I helgen var vi på vår sista tur med husvagnen för i år.
Vilket väder vi fick och massor av solsken!

Barnen älskar att vara ute morgon – dag – kväll! Charlie är en riktig liten skogsmulle. Ellen gillar det också men har ju sin starka vilja och ibland blir det inte som hon har tänkt sig, svårt att röra sig i stövlar och massa skalkläder.

Charlie fick prova på att fiska med ett eget fiskespö och försöka lära sig att kasta ut, gick bra med lite hjälp och stolt vart han. Tyvärr ingen fisk för honom men han fick se sin morbror och sin pappa få två varsina fiskar.

Tänkte dela med mig av några härliga bilder från helgen samt några naturbilder, älskar att fota naturen och detaljer.

Energiboost av helgen

Vilken härlig helg vi fick med sol, värme, fiske utan fiskelycka samt en rallytävling mitt i skogen.

Ja , det var väl inte riktigt planerat att vi skulle hamna mitt i ett rally under våra dagar i skogen men vilken lyckad dag! Fisket gick ju sådär så vi var mest och kollade på rallyt som gick precis där vi hade husvagnen under lördagen. Charlie och Ellen var extas och älskade varje minut.
Riktigt häftigt men samtidigt lite skrämmande hur fort dessa bilar går på så små grusvägar, som tur stod vi inom säkerhet.
Några bilar åkte ut i skogen och körde av, snurrade och hade sig men ingen större skada skedd på förarna.

Ellen var inte lika nöjd nere vid vattnet. Charlie är så lätt att underhålla, plocka kottar, köra bilar från stenarna, äta blåbär, plocka svamp, vänta på fisk. Men Ellen är en bestämd liten dam och blir inte saker och ting som hon vill så har hon ett humör efter det. Vi lyckades iallafall att underhålla henne rätt så bra.

Energiboost deluxe var det iallafall och förutom lite smärta i mina fötter så har jag varit rätt symptom fri nu i några dagar. Så skönt, man hoppas ju fortfarande på att det bara är något som är lätt att justera – något balans i kroppen som går att åtgärda. Men träffar in det mesta på psoriasisartrit och min läkare är rätt övertygad men hur som helst har jag fått en tid till reumatologen och jag har även varit till kemilabb och tagit hur mycket prover som helst. Känns bra att dom iallafall gör en grundlig koll ifall det kan vara något annat som spökar.

Dagskryssning till Mariehamn

I fredags så tog vi en dagskryssning med mina föräldrar.
Tiderna var jag lite orolig över då taxin hämtade oss 04.30 för att köra oss till stationen där bussen skulle åka ifrån och vi skulle vara hemma runt 22.00 på kvällen.

Barnen var glada, lugna och hade så kul hela dagen på kryssningen. Inga som helst problem!
När vi lämnade Stockholm med båten så var det dags för en rejäl frukostbuffe till barnens stora lycka, äta det man gillar mest i mängder. Kan säga att det var åtgång på den rökta laxen och äggen när det gäller mina barn.

Under dagen blev det att njuta av solen på däck, disco, godisbingo, lekland och få goda fruktdrinkar med blinkade isbitar.

Ett tips för alla er som vill göra något över en dag för en billig peng!

Vilken fantastisk semester!

Vi har haft 2 ½ underbara veckor ihop denna sommar med sol,bad,äventyr och massor av skratt!
Det har varit intensivt med två småbarn som är aktiva konstant, jag blir mer trött än utvilad under semestern men själen mår så bra!

När vi packat husvagnen så åkte vi först och bodde en natt i Gränna. Åt en fantastisk pizza i Gränna hamn och kollade på båtar. Dagen efter åkte vi till min släkt i Nässjö där vi tillbringade lite tid med min mormor och morfar innan vi for till Öland för att njuta av den vackra ön i två hela veckor.
Det var sol i princip varje dag, värme och knappt ett moln. Havet var otroligt skönt detta år och vi badade i mängder. Picknick på stranden någon kväll, åkte till Solliden och lekte i trädgården, Ölands djurpark och lite andra små turer.
Det har även hänt så mycket i barnens utveckling under sommaren vilket är häftigt att se och framförallt roligt!

Tanken var sedan att vi skulle åka hem efter Öland för att få några dagar hemma innan jag började jobba, hinna ikapp med tvätt och bara ta det lugnt men vi fick en liten impuls ide och följde med hem till Nässjö igen för att morgonen efter åka till Göteborg över dagen och gå på Liseberg till barnens stora lycka!
Vilken dag!
Där överraskade även barnens mormor och morfar med att ansluta och tillbringa dagen med oss.

Hej mina vänner!

Nu tar jag en efterlängtad semester så om ni inte hör något från mig under tre veckor så är jag alldeles för upptagen med att njuta av tiden med förhoppningsvis sol och bad men framförallt mina barn!

Hoppas alla får en härlig semester så får vi se om jag kikar in här nån dag under kommande veckor!

Power BIG Meet nästa!

En av dom bästa helgerna Västerås har att erbjuda börjar på torsdag och brummar hela vägen fram till lördag.
Raggare, vackra bilar, skrotiga bilar, charmiga bilar, rockabilly musik – en folkfest!
Jag och Jocke har alltid älskat denna helg och våra biltokiga barn visar mer och mer intresse för detta, så det blir picknick och glo på bilar torsdag och fredag kväll. Perfekt sätt att starta semestern!
Bara hoppas att alla människor på gatorna sköter sig, oftast där problemet ligger om det blir stökigt och inte hos raggarna.
Lördag ska vi faktiskt vara själva och kolla då barnen ska ha en myskväll hos mormor och morfar innan vi drar iväg på turné för en semester på 16 dagar. Hur ska mormor klara detta?

Semestern är nära och jag längtar så mycket efter mer tid med familjen, sol och bad!
Först bor vi en natt i Gränna, därefter en natt i Fredriksdal. På fredag går hela lasset till Öland för 14 nätter och därefter en natt i Västervik.
Så underbart!

Lyckan att få träffa sina favoriter

I helgen som var spenderade vi två dagar på Kolmårdens djurpark. Vi hade det helt underbart trots lite kyligt väder.
Både Ellen och Charlie hade en varsin ”Bucketlist” på vad som MÅSTE göras.
Ellen hade egentligen bara en sak hon tjatade om och det var krokodilen, hon har blivit helt galen i krokodiler så det var bara att gå in på tropik huset och kika. Jag trodde att hon skulle bli rädd när hon fick se en verklig men hon ställde sig där glatt och vinkade samtidigt som hon ropade ”Hej hej krokodilen”.
Charlie hade lite mer på sin lista. Det var gorillorna, träffa bamse, delfinerna samt hajen.
Barnen passade även på att åka till karuseller och modiga Charlie åkte en bergochdalbana, han var så stolt efteråt!
Allt prickade vi av och vi hade med oss två lyckliga och stolta barn hem.
Det finns många åsikter om djurparker och hur djur ska behandlas, bo, leva.
Jag är en djurvän, pratar ofta med barnen att man ska ha respekt och visa hänsyn till djur, stora som små.
Kolmården gör faktiskt ett fantastiskt arbete med alla dessa djur och föder upp utrotningshotade arter. Stödjer allt möjligt och kämpar för att djuren ska finnas kvar i naturen utan att bli dödade för päls, troféer eller allt vad det kan vara.

Två magiska dagar var det helt enkelt!

Att erkänna ett misslyckande för sig själv

Jag började med min sockerfria period för några veckor sedan. Detta skulle pågå till 14 Juli men jag har numera tillåtit mig själv att få ta lite då och då. Ett misslyckande för mig, det vart helt enkelt för tråkigt på lördagskvällen för mig. Pinsamt att jag inte har mer självdisciplin MEN vad har jag lärt mig utav detta?
Inte bara gick jag ner 3,5 kg på 5 veckor utan jag har också kommit ifrån det brutala sötsuget. Förr åt jag godis flera gånger i veckan, nu har jag inte suget på samma sätt och det räcker med två, tre rutor choklad sen är jag nöjd nästintill illamående. Detta är en stor sak för jag kunde trycka i mig en hel godispåse utan problem.
Så något har detta gett och det är jag väldigt glad över.
Jag känner att avbrottet lärde mig och min kropp en del!

Det jag är mest besviken på är att min träning ligger i botten, min hjärna vill träna men orken finns inte.
Är motivationen inte tillräcklig?
Fann jag mer tid och ork på kvällen som mammaledig än som heltidsarbetande mamma med hushållssysslor på kvällen?
Jag har inte sprungit ett enda lopp detta år och förra året blev det fyra stycken.

Helgen spenderades iallafall i ett soligt Småland med studentfirande av mina fina kusin som jag ser som en lillasyster, Elin. Så stolt över denna tjej som klarat ett hårt gymnasieprogram med flaggan i topp!

En fredag med äventyr

I fredags åkte jag och mamma med barnen till Eskiltuna. Där finns ett traktormuseeum som Charlie och Ellen tycker väldigt mycket om.
Vi tog tåget smidigt dit och Charlie var extas, första tågfärden men räckte gott och väl med 30 minuters färd sen ville han upp och springa.

tåget

Att resa iväg på såna här äventyr eller längre med barnen går oftast alldeles utmärkt. Dom är vana att resa då släkten bor längre bort och semestern brukar bli några timmars bilresor.

traktormuseet

traktormusset

Har ni något tips på ställen man kan åka med barnen i denna ålder?