Guide: Egna juicer | Kurera.se
Grönsakdrinkar

Guide: Egna juicer

Med en råsaftcentrifug kan man pressa frukt och grönsaker i olika kombinationer för att få en mycket koncentrerad och näringstät hälsodryck.

Hemmapressad juice separerar näringskoncentratet från fibrerna. Det allra bästa är att köpa eller odla t.ex. morötter och sedan pressa dem till morotsjuice. De som inte har möjlighet att göra det kan köpa färdigförpackade juicer i hälsokostaffärer eller livsmedelsaffärer. Dessa är inte lika bra som färskpressad juice men kan fungera väl som ett alternativ vid behov. Det man ska var uppmärksam på och försöka att undvika eller eliminera i möjligaste mån är: tillsatt socker, aspartam, färgämnen och andra tillsatser. Juicer behöver oftast ett konserveringsmedel och då är askorbinsyra eller citronsyra de mest lämpliga.

Följande juicer, frukt och bär är mina favoriter för användning i smoothies: ananas, apelsin, mango, röda vinbär, svarta vinbär, krusbär, noni, fläderbär, granatäpple, tranbär, björnbär, havtorn, mullbär, papaya, vattenmelon, äpplen och päron. Dessa kan vara i form av färskvara, frysta, färdigblandade drycker/juicer eller koncentrat. Vi har inte möjlighet att beskriva alla dessa näringsrika gåvor men många av dessa kommer att beskrivas i detta kapitel.

 

Några av de bästa frukterna och grönsakerna att pressa själv i råsaftcentrifug är: morot, äpplen, selleri, rödbetor, spenat, rädisor, groddar, maskrosblad, grönkål, gurka, koriander, ingefära och ananas.
En del utgör bättre kombinationer än andra. Några favoritkombinationer är: äpple/morot, äpple/morot/ingefära, morot/rödbetor, persilja/morot/selleri, selleri/sallad/spenat/ananas, granatäpple/tranbär, mango/ananas/apelsin.

Riktlinjer för att göra egna juicer:
• Skaffa en råsaftcentrifug som är kraftfull och enkel att göra ren.
• Köp så mycket kravodlade eller ekologiska basvaror som möjligt.
• Skölj grönsakerna ordentligt. Vid risk för föroreningar: låt stå 15 minuter i en balja med några droppar grapefruktkärnextrakt eller 1–1 ½ dl vinäger.
• Skala citrusfrukter och ta bort kärnorna från frukten.
• Ta bort blasten på morötter och rabarber. Av de flesta andra rotfrukter, som t.ex. rödbetor, kan man även göra juice av blasten.
• Det går bäst att göra juice av frukt och grönsaker som innehåller mycket vatten. Bananer, mango, papaya, kokos, aprikos, persika, nätmelon, banan och avokado fungerar inte bra att pressa juice av hemma, men en del av dessa kan köpas som färdig juice.
• Skär frukt och grönsaker i bitar innan du gör juice av dem.
• Juice ska helst drickas färsk inom en timmes tid. Man kan lagra en del i kylskåpet under 24 timmar i tillbringare eller glasburk med lock, men juicen förlorar näring hela tiden så det bästa är att göra juicen och dricka upp det mesta inom några minuter. Resten av juicen kan lagras i kylskåp men bör drickas inom en timme.
• Många uppskattar att blanda 30–70 procent morot- eller äppeljuice tillsammans med grönsaksjuice. Att dricka endast äppel- eller morotsjuice kan upplevas som för sött, speciellt om man har lågt eller högt blodsocker. Juice från nässlor, maskrosblad, salladsblad, persilja och gurka behöver oftast smaksättas med något för att de flesta familjemedlemmar ska vilja dricka den.
• Använd endast 10–30 procent rödbetsjuice i blandningar. Rödbetsjuice är mycket renande och avgiftande. Vid fastekurer är det lätt att överdosera och därigenom skapa en för snabb och kraftfull avgiftning med huvudvärk eller illamående som följd. Samma sak gäller vetegrässaft, som är starkt avgiftande och ska tillsättas eller drickas med försiktighet i mycket små mängder.

Juicer för olika ändamål:
Följande lista är kombinationer av juicer som har använts av hundratusentals människor under många års tid i olika länder för olika ändamål. I de flesta av dessa populära blandningar använder man 30–70 procent morotsjuice. Kroppen kan, vid de allra flesta tillstånd, hjälpas till självläkning och snabbare återhämtning genom att äta mindre, dricka mer vatten, teer och juicer och/eller smoothies. Att pressa flera glas dagligen av nedanstående juicer påskyndar självläkning av följande tillstånd:
• Antioxidantstöd 1: morot, persilja, spenat, vitlök, rosmarin
• Antioxidantstöd 2: mangostan, granatäpple, gojibär, blåbär
• Avgiftande 1 (leverstöd): morot, gurka, rödbetor, ingefära
• Avgiftande 2 (njurstöd): morot, äpple, granatäpple, tranbär, cayennepeppar
• Avgiftande 3 (tarmhygien): morot, vetegräs, persilja, vitlök
• Avstressande: morot, bladselleri, grönkål, persilja, tomat, broccoli
• Basbildande och antireumatisk: bladselleri, spenat, gurka, ingefära
• Elektrolytbalans: bladselleri
• Förkylningar: morot, citron, rädisor, ingefära, vitlök
• Gallsten/kolesterolklumpar: citronjuice och olivolja
• Hjärt-kärlstöd 1: granatäpple, tomater, cayennepeppar, vitlök
• Hjärt-kärlstöd 2: vindruvor, granatäpple
• Hormonbalanserande (kvinnor): morot, broccoli
• Huvudvärksjuice: morot, bladselleri, persilja, spenat
• Hösnuva: morot, bladselleri, rädisor, ingefära
• Kolesterolreglerande1: morot, persilja, spenat, vitlök, granatäpple
• Kolesterolreglerande 2: druvjuice, granatäpple, cayenne
• Immunstöd: morot, bladselleri, rädisor, persilja, vitlök
• Inflammationshämmande: ananas, gurkmeja, ingefära, vitlök
• Laxerande 1: plommonjuice eller fikonsirap
• Laxerande 2: pressad citron på morgonen
• Matsmältningsstöd: ananas, papaya
• Minnesstöd: morot, persilja, spenat, grönkål
• Njurstöd: körsbär, tranbär
• Smärtlindrande: morot, ingefära, cayennepeppar
• Träningsverk (minska): körsbär, tranbär
• Uppiggande: morot, vetegräs, cayennepeppar
• Urinrör, urinvägar 1: tranbär, vindruvor, granatäpple, vitlök
• Urinrör, urinvägar 2: vattenmelon, tranbär
• Ögonstärkande: morot, blåbär, spenat, mangold.

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.