Grönsakdrinkar

Guide: Egna juicer

Med en råsaftcentrifug kan man pressa frukt och grönsaker i olika kombinationer för att få en mycket koncentrerad och näringstät hälsodryck.

Hemmapressad juice separerar näringskoncentratet från fibrerna. Det allra bästa är att köpa eller odla t.ex. morötter och sedan pressa dem till morotsjuice. De som inte har möjlighet att göra det kan köpa färdigförpackade juicer i hälsokostaffärer eller livsmedelsaffärer. Dessa är inte lika bra som färskpressad juice men kan fungera väl som ett alternativ vid behov. Det man ska var uppmärksam på och försöka att undvika eller eliminera i möjligaste mån är: tillsatt socker, aspartam, färgämnen och andra tillsatser. Juicer behöver oftast ett konserveringsmedel och då är askorbinsyra eller citronsyra de mest lämpliga.

Följande juicer, frukt och bär är mina favoriter för användning i smoothies: ananas, apelsin, mango, röda vinbär, svarta vinbär, krusbär, noni, fläderbär, granatäpple, tranbär, björnbär, havtorn, mullbär, papaya, vattenmelon, äpplen och päron. Dessa kan vara i form av färskvara, frysta, färdigblandade drycker/juicer eller koncentrat. Vi har inte möjlighet att beskriva alla dessa näringsrika gåvor men många av dessa kommer att beskrivas i detta kapitel.

 

Några av de bästa frukterna och grönsakerna att pressa själv i råsaftcentrifug är: morot, äpplen, selleri, rödbetor, spenat, rädisor, groddar, maskrosblad, grönkål, gurka, koriander, ingefära och ananas.
En del utgör bättre kombinationer än andra. Några favoritkombinationer är: äpple/morot, äpple/morot/ingefära, morot/rödbetor, persilja/morot/selleri, selleri/sallad/spenat/ananas, granatäpple/tranbär, mango/ananas/apelsin.

Riktlinjer för att göra egna juicer:
• Skaffa en råsaftcentrifug som är kraftfull och enkel att göra ren.
• Köp så mycket kravodlade eller ekologiska basvaror som möjligt.
• Skölj grönsakerna ordentligt. Vid risk för föroreningar: låt stå 15 minuter i en balja med några droppar grapefruktkärnextrakt eller 1–1 ½ dl vinäger.
• Skala citrusfrukter och ta bort kärnorna från frukten.
• Ta bort blasten på morötter och rabarber. Av de flesta andra rotfrukter, som t.ex. rödbetor, kan man även göra juice av blasten.
• Det går bäst att göra juice av frukt och grönsaker som innehåller mycket vatten. Bananer, mango, papaya, kokos, aprikos, persika, nätmelon, banan och avokado fungerar inte bra att pressa juice av hemma, men en del av dessa kan köpas som färdig juice.
• Skär frukt och grönsaker i bitar innan du gör juice av dem.
• Juice ska helst drickas färsk inom en timmes tid. Man kan lagra en del i kylskåpet under 24 timmar i tillbringare eller glasburk med lock, men juicen förlorar näring hela tiden så det bästa är att göra juicen och dricka upp det mesta inom några minuter. Resten av juicen kan lagras i kylskåp men bör drickas inom en timme.
• Många uppskattar att blanda 30–70 procent morot- eller äppeljuice tillsammans med grönsaksjuice. Att dricka endast äppel- eller morotsjuice kan upplevas som för sött, speciellt om man har lågt eller högt blodsocker. Juice från nässlor, maskrosblad, salladsblad, persilja och gurka behöver oftast smaksättas med något för att de flesta familjemedlemmar ska vilja dricka den.
• Använd endast 10–30 procent rödbetsjuice i blandningar. Rödbetsjuice är mycket renande och avgiftande. Vid fastekurer är det lätt att överdosera och därigenom skapa en för snabb och kraftfull avgiftning med huvudvärk eller illamående som följd. Samma sak gäller vetegrässaft, som är starkt avgiftande och ska tillsättas eller drickas med försiktighet i mycket små mängder.

Juicer för olika ändamål:
Följande lista är kombinationer av juicer som har använts av hundratusentals människor under många års tid i olika länder för olika ändamål. I de flesta av dessa populära blandningar använder man 30–70 procent morotsjuice. Kroppen kan, vid de allra flesta tillstånd, hjälpas till självläkning och snabbare återhämtning genom att äta mindre, dricka mer vatten, teer och juicer och/eller smoothies. Att pressa flera glas dagligen av nedanstående juicer påskyndar självläkning av följande tillstånd:
• Antioxidantstöd 1: morot, persilja, spenat, vitlök, rosmarin
• Antioxidantstöd 2: mangostan, granatäpple, gojibär, blåbär
• Avgiftande 1 (leverstöd): morot, gurka, rödbetor, ingefära
• Avgiftande 2 (njurstöd): morot, äpple, granatäpple, tranbär, cayennepeppar
• Avgiftande 3 (tarmhygien): morot, vetegräs, persilja, vitlök
• Avstressande: morot, bladselleri, grönkål, persilja, tomat, broccoli
• Basbildande och antireumatisk: bladselleri, spenat, gurka, ingefära
• Elektrolytbalans: bladselleri
• Förkylningar: morot, citron, rädisor, ingefära, vitlök
• Gallsten/kolesterolklumpar: citronjuice och olivolja
• Hjärt-kärlstöd 1: granatäpple, tomater, cayennepeppar, vitlök
• Hjärt-kärlstöd 2: vindruvor, granatäpple
• Hormonbalanserande (kvinnor): morot, broccoli
• Huvudvärksjuice: morot, bladselleri, persilja, spenat
• Hösnuva: morot, bladselleri, rädisor, ingefära
• Kolesterolreglerande1: morot, persilja, spenat, vitlök, granatäpple
• Kolesterolreglerande 2: druvjuice, granatäpple, cayenne
• Immunstöd: morot, bladselleri, rädisor, persilja, vitlök
• Inflammationshämmande: ananas, gurkmeja, ingefära, vitlök
• Laxerande 1: plommonjuice eller fikonsirap
• Laxerande 2: pressad citron på morgonen
• Matsmältningsstöd: ananas, papaya
• Minnesstöd: morot, persilja, spenat, grönkål
• Njurstöd: körsbär, tranbär
• Smärtlindrande: morot, ingefära, cayennepeppar
• Träningsverk (minska): körsbär, tranbär
• Uppiggande: morot, vetegräs, cayennepeppar
• Urinrör, urinvägar 1: tranbär, vindruvor, granatäpple, vitlök
• Urinrör, urinvägar 2: vattenmelon, tranbär
• Ögonstärkande: morot, blåbär, spenat, mangold.

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

anonymt smörpaket sett uppifrån

Välkänt bordsmargarin utsett till Årets matbluff 2019

Kost

Det blev margarinet Lätta som tog hem "vinsten" när antipriset Årets matbluff 2019 korades. Detta med motiveringen att produkten, i både text och bild, skyltar med svensk rapsolja på förpackningen – trots att innehållet till största del består av den både omdebatterade och importerade palmoljan.

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.