Julbord för tarmen

”Julbord” för magen – 5 tips för mage och tarm

Fakta

Johanna Bjurström är näringsterapeut och coachar, föreläser och utbildar människor inom hälsa och välmående.
Hon är även utbildad hudterapeut, homeopat, coach och PT inom funktionsmedicin och mikronäring. Själv titulerar hon sig som "Din hälsohero".

Johanna driver hemsidan och bloggen johannabjurstrom.se.


Under julen är det lätt hänt att båda det ena och det andra slinker ner i magen. En hel del stillasittandes i soffan och tallrikar som är lite mer välfyllda än vanligt, kan få även den mest stabila mage att reagera. Johanna Bjurström är näringsterapeut och tipsar om mat som är bra för tarmen.

Juletid och välfyllda julbord kan vara en utmaning för magen. Det är lätt hänt att det äts både lite för mycket och att en och annan onyttighet åker med. Efter tredje dagen med julmat och släkten är det nog många som känner sig lite väl fyllda och dästa.

 

LÄS OCKSÅ: 4 supertips för att slippa halsbränna och magont av julmaten

Grundorsaken är ofta inflammation
Många magproblem bottnar i en tarm som inte mår bra. Inflammation i tarmen kan orsaka läckage så att ämnen som inte ska nå blodbanan släpps igenom. Orsaken till en skadad tarm kan vara många. Felaktig eller en kost som du inte tål, antiinflammationshämmande läkemedel, överdriven alkoholkonsumtion och långvarig stress, kan vara några av bovarna.

Mat för tarmen
Mat som är bra för tarmen är mat som är antiinflammatorisk, näringsrik och som kan hämma tillväxt av farliga bakterier. Nedan följer några exempel på livsmedel som är bra att krydda julbordet med.

LÄS OCKSÅ: Goda bakterier ger en bättre mage – och en god jul!

Gurkmeja
Gurkmeja är rik på kurcumin och är en av de kryddor som har visat sig ha bäst effekt på tarmen genom sina inflammationshämmande egenskaper. Inflammation är en av de vanligaste orsakerna till magbekymmer.

Kokosolja
Kokosolja hjälper kroppen att läka en skadad tarmslemhinna och har en lugnande effekt på magen, under förutsättning att dosen inte överdrivs.

LÄS OCKSÅ: Hälsoeffekterna hos julens kryddor

Fermenterade livsmedel
Fermenterade livsmedel innehåller bland annat laktobacillibakterier och glutamin och har enligt forskning visat sig ha goda effekter för tarmhälsan. Ha för vana att äta lite fermenterade livsmedel till varje måltid. Surkål och kimchi är exempel på fermenterade livsmedel som är lätta att hitta i vanliga mataffärer. Begränsa dock ditt intag av kål till max ett halvt kålhuvud per dag då det kan påverka kroppens nivåer av jod.

 

Glutaminrik mat
Ät mat som är rik på glutamin. Glutamin hjälper levern att avgifta sig och ökar tarmens förmåga att ta upp näringsämnen genom att öka mängden enzymer. Glutamin finns i många livsmedel som till exempel kål, broccoli, rödbetor, persilja och spenat. Men tänk på att glutamin är värmekänslig och bästa källan är därför genom råa livsmedel. Glutamin ökar energiomsättningen i cellerna vilket hjälper en skadad tarm att reparera sig.

Mat som innehåller quercetin och bioflavonoider
Quercetin och bioflavonoider är ämnen som minskar inflammation i tarmen. Därför är det helt okej att frossa i mat som äpplen, hallon, blåbär, lingon, havtorn och grönkål. Du hittar även quercetin och bioflavonoider i mat som lök, broccoli, kapris och gräslök.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Johanna Bjurström är näringsterapeut och coachar, föreläser och utbildar människor inom hälsa och välmående.
Hon är även utbildad hudterapeut, homeopat, coach och PT inom funktionsmedicin och mikronäring. Själv titulerar hon sig som "Din hälsohero".

Johanna driver hemsidan och bloggen johannabjurstrom.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

 

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

 

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

 

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.