Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Julbord för tarmen

”Julbord” för magen – 5 tips för mage och tarm

Fakta

Johanna Bjurström är näringsterapeut och coachar, föreläser och utbildar människor inom hälsa och välmående.
Hon är även utbildad hudterapeut, homeopat, coach och PT inom funktionsmedicin och mikronäring. Själv titulerar hon sig som "Din hälsohero".

Johanna driver hemsidan och bloggen johannabjurstrom.se.


Under julen är det lätt hänt att båda det ena och det andra slinker ner i magen. En hel del stillasittandes i soffan och tallrikar som är lite mer välfyllda än vanligt, kan få även den mest stabila mage att reagera. Johanna Bjurström är näringsterapeut och tipsar om mat som är bra för tarmen.

Juletid och välfyllda julbord kan vara en utmaning för magen. Det är lätt hänt att det äts både lite för mycket och att en och annan onyttighet åker med. Efter tredje dagen med julmat och släkten är det nog många som känner sig lite väl fyllda och dästa.

 

LÄS OCKSÅ: 4 supertips för att slippa halsbränna och magont av julmaten

Grundorsaken är ofta inflammation
Många magproblem bottnar i en tarm som inte mår bra. Inflammation i tarmen kan orsaka läckage så att ämnen som inte ska nå blodbanan släpps igenom. Orsaken till en skadad tarm kan vara många. Felaktig eller en kost som du inte tål, antiinflammationshämmande läkemedel, överdriven alkoholkonsumtion och långvarig stress, kan vara några av bovarna.

Mat för tarmen
Mat som är bra för tarmen är mat som är antiinflammatorisk, näringsrik och som kan hämma tillväxt av farliga bakterier. Nedan följer några exempel på livsmedel som är bra att krydda julbordet med.

LÄS OCKSÅ: Goda bakterier ger en bättre mage – och en god jul!

Gurkmeja
Gurkmeja är rik på kurcumin och är en av de kryddor som har visat sig ha bäst effekt på tarmen genom sina inflammationshämmande egenskaper. Inflammation är en av de vanligaste orsakerna till magbekymmer.

Kokosolja
Kokosolja hjälper kroppen att läka en skadad tarmslemhinna och har en lugnande effekt på magen, under förutsättning att dosen inte överdrivs.

LÄS OCKSÅ: Hälsoeffekterna hos julens kryddor

Fermenterade livsmedel
Fermenterade livsmedel innehåller bland annat laktobacillibakterier och glutamin och har enligt forskning visat sig ha goda effekter för tarmhälsan. Ha för vana att äta lite fermenterade livsmedel till varje måltid. Surkål och kimchi är exempel på fermenterade livsmedel som är lätta att hitta i vanliga mataffärer. Begränsa dock ditt intag av kål till max ett halvt kålhuvud per dag då det kan påverka kroppens nivåer av jod.

 

Glutaminrik mat
Ät mat som är rik på glutamin. Glutamin hjälper levern att avgifta sig och ökar tarmens förmåga att ta upp näringsämnen genom att öka mängden enzymer. Glutamin finns i många livsmedel som till exempel kål, broccoli, rödbetor, persilja och spenat. Men tänk på att glutamin är värmekänslig och bästa källan är därför genom råa livsmedel. Glutamin ökar energiomsättningen i cellerna vilket hjälper en skadad tarm att reparera sig.

Mat som innehåller quercetin och bioflavonoider
Quercetin och bioflavonoider är ämnen som minskar inflammation i tarmen. Därför är det helt okej att frossa i mat som äpplen, hallon, blåbär, lingon, havtorn och grönkål. Du hittar även quercetin och bioflavonoider i mat som lök, broccoli, kapris och gräslök.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Johanna Bjurström är näringsterapeut och coachar, föreläser och utbildar människor inom hälsa och välmående.
Hon är även utbildad hudterapeut, homeopat, coach och PT inom funktionsmedicin och mikronäring. Själv titulerar hon sig som "Din hälsohero".

Johanna driver hemsidan och bloggen johannabjurstrom.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.