"Julbord" för magen – 5 tips för mage och tarm | Kurera.se
Julbord för tarmen

”Julbord” för magen – 5 tips för mage och tarm

Fakta

Johanna Bjurström är näringsterapeut och coachar, föreläser och utbildar människor inom hälsa och välmående.
Hon är även utbildad hudterapeut, homeopat, coach och PT inom funktionsmedicin och mikronäring. Själv titulerar hon sig som "Din hälsohero".

Johanna driver hemsidan och bloggen johannabjurstrom.se.


Under julen är det lätt hänt att båda det ena och det andra slinker ner i magen. En hel del stillasittandes i soffan och tallrikar som är lite mer välfyllda än vanligt, kan få även den mest stabila mage att reagera. Johanna Bjurström är näringsterapeut och tipsar om mat som är bra för tarmen.

Juletid och välfyllda julbord kan vara en utmaning för magen. Det är lätt hänt att det äts både lite för mycket och att en och annan onyttighet åker med. Efter tredje dagen med julmat och släkten är det nog många som känner sig lite väl fyllda och dästa.

 

LÄS OCKSÅ: 4 supertips för att slippa halsbränna och magont av julmaten

Grundorsaken är ofta inflammation
Många magproblem bottnar i en tarm som inte mår bra. Inflammation i tarmen kan orsaka läckage så att ämnen som inte ska nå blodbanan släpps igenom. Orsaken till en skadad tarm kan vara många. Felaktig eller en kost som du inte tål, antiinflammationshämmande läkemedel, överdriven alkoholkonsumtion och långvarig stress, kan vara några av bovarna.

Mat för tarmen
Mat som är bra för tarmen är mat som är antiinflammatorisk, näringsrik och som kan hämma tillväxt av farliga bakterier. Nedan följer några exempel på livsmedel som är bra att krydda julbordet med.

LÄS OCKSÅ: Goda bakterier ger en bättre mage – och en god jul!

Gurkmeja
Gurkmeja är rik på kurcumin och är en av de kryddor som har visat sig ha bäst effekt på tarmen genom sina inflammationshämmande egenskaper. Inflammation är en av de vanligaste orsakerna till magbekymmer.

Kokosolja
Kokosolja hjälper kroppen att läka en skadad tarmslemhinna och har en lugnande effekt på magen, under förutsättning att dosen inte överdrivs.

LÄS OCKSÅ: Hälsoeffekterna hos julens kryddor

Fermenterade livsmedel
Fermenterade livsmedel innehåller bland annat laktobacillibakterier och glutamin och har enligt forskning visat sig ha goda effekter för tarmhälsan. Ha för vana att äta lite fermenterade livsmedel till varje måltid. Surkål och kimchi är exempel på fermenterade livsmedel som är lätta att hitta i vanliga mataffärer. Begränsa dock ditt intag av kål till max ett halvt kålhuvud per dag då det kan påverka kroppens nivåer av jod.

 

Glutaminrik mat
Ät mat som är rik på glutamin. Glutamin hjälper levern att avgifta sig och ökar tarmens förmåga att ta upp näringsämnen genom att öka mängden enzymer. Glutamin finns i många livsmedel som till exempel kål, broccoli, rödbetor, persilja och spenat. Men tänk på att glutamin är värmekänslig och bästa källan är därför genom råa livsmedel. Glutamin ökar energiomsättningen i cellerna vilket hjälper en skadad tarm att reparera sig.

Mat som innehåller quercetin och bioflavonoider
Quercetin och bioflavonoider är ämnen som minskar inflammation i tarmen. Därför är det helt okej att frossa i mat som äpplen, hallon, blåbär, lingon, havtorn och grönkål. Du hittar även quercetin och bioflavonoider i mat som lök, broccoli, kapris och gräslök.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Johanna Bjurström är näringsterapeut och coachar, föreläser och utbildar människor inom hälsa och välmående.
Hon är även utbildad hudterapeut, homeopat, coach och PT inom funktionsmedicin och mikronäring. Själv titulerar hon sig som "Din hälsohero".

Johanna driver hemsidan och bloggen johannabjurstrom.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

 

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

 

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

 

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare.