Julbord för tarmen

”Julbord” för magen – 5 tips för mage och tarm

Fakta

Johanna Bjurström är näringsterapeut och coachar, föreläser och utbildar människor inom hälsa och välmående.
Hon är även utbildad hudterapeut, homeopat, coach och PT inom funktionsmedicin och mikronäring. Själv titulerar hon sig som "Din hälsohero".

Johanna driver hemsidan och bloggen johannabjurstrom.se.


Under julen är det lätt hänt att båda det ena och det andra slinker ner i magen. En hel del stillasittandes i soffan och tallrikar som är lite mer välfyllda än vanligt, kan få även den mest stabila mage att reagera. Johanna Bjurström är näringsterapeut och tipsar om mat som är bra för tarmen.

Juletid och välfyllda julbord kan vara en utmaning för magen. Det är lätt hänt att det äts både lite för mycket och att en och annan onyttighet åker med. Efter tredje dagen med julmat och släkten är det nog många som känner sig lite väl fyllda och dästa.

 

LÄS OCKSÅ: 4 supertips för att slippa halsbränna och magont av julmaten

Grundorsaken är ofta inflammation
Många magproblem bottnar i en tarm som inte mår bra. Inflammation i tarmen kan orsaka läckage så att ämnen som inte ska nå blodbanan släpps igenom. Orsaken till en skadad tarm kan vara många. Felaktig eller en kost som du inte tål, antiinflammationshämmande läkemedel, överdriven alkoholkonsumtion och långvarig stress, kan vara några av bovarna.

Mat för tarmen
Mat som är bra för tarmen är mat som är antiinflammatorisk, näringsrik och som kan hämma tillväxt av farliga bakterier. Nedan följer några exempel på livsmedel som är bra att krydda julbordet med.

LÄS OCKSÅ: Goda bakterier ger en bättre mage – och en god jul!

Gurkmeja
Gurkmeja är rik på kurcumin och är en av de kryddor som har visat sig ha bäst effekt på tarmen genom sina inflammationshämmande egenskaper. Inflammation är en av de vanligaste orsakerna till magbekymmer.

Kokosolja
Kokosolja hjälper kroppen att läka en skadad tarmslemhinna och har en lugnande effekt på magen, under förutsättning att dosen inte överdrivs.

LÄS OCKSÅ: Hälsoeffekterna hos julens kryddor

Fermenterade livsmedel
Fermenterade livsmedel innehåller bland annat laktobacillibakterier och glutamin och har enligt forskning visat sig ha goda effekter för tarmhälsan. Ha för vana att äta lite fermenterade livsmedel till varje måltid. Surkål och kimchi är exempel på fermenterade livsmedel som är lätta att hitta i vanliga mataffärer. Begränsa dock ditt intag av kål till max ett halvt kålhuvud per dag då det kan påverka kroppens nivåer av jod.

 

Glutaminrik mat
Ät mat som är rik på glutamin. Glutamin hjälper levern att avgifta sig och ökar tarmens förmåga att ta upp näringsämnen genom att öka mängden enzymer. Glutamin finns i många livsmedel som till exempel kål, broccoli, rödbetor, persilja och spenat. Men tänk på att glutamin är värmekänslig och bästa källan är därför genom råa livsmedel. Glutamin ökar energiomsättningen i cellerna vilket hjälper en skadad tarm att reparera sig.

Mat som innehåller quercetin och bioflavonoider
Quercetin och bioflavonoider är ämnen som minskar inflammation i tarmen. Därför är det helt okej att frossa i mat som äpplen, hallon, blåbär, lingon, havtorn och grönkål. Du hittar även quercetin och bioflavonoider i mat som lök, broccoli, kapris och gräslök.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Johanna Bjurström är näringsterapeut och coachar, föreläser och utbildar människor inom hälsa och välmående.
Hon är även utbildad hudterapeut, homeopat, coach och PT inom funktionsmedicin och mikronäring. Själv titulerar hon sig som "Din hälsohero".

Johanna driver hemsidan och bloggen johannabjurstrom.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.