julgodis

Julgodis

Här har redaktionen samlat ihop recept på lite nyttigare julgodis. Du hittar recept utan vanligt vitt socker, recept med superbär/frukter och recept med mörk choklad. Lite nyttigare och lite godare.

aprikospraliner

 

 

 

 

 

 

 

Aprikos- och apelsinkonfekt

Ingredienser (cirka 20 stycken) 25 st av Kung Markattas aprikoser 1,5 dl Kung Markattas sötmandel Rivet skal från en ekologisk apelsin 1 msk färskpressad juice från en ekologisk apelsin 1 msk Kung Markattas lönnsirap 1 msk apelsinlikör (kan uteslutas) 100 g mörk choklad, gärna Green & Black’s Dark 70%

Gör så här Lägg allt utom chokladen i en mixer och mixa till en inte allt för slät massa. Massan ska hålla samman bra, men det ska fortfarande känns lite ”grynig” av små mandelbitar. Rulla små bollar av aprikos- och mandelmassan, ca 1,5 cm i diameter. Det går lättare om man först fuktar händerna med lite vatten. Smält mörk choklad i vattenbad eller i micron. Doppa aprikoskonfekten en och en i chokladen och lägg på bakplåtspapper att stelna.

kokoskulor

 

 

 

 

 

 

Kokoskulor

Ingredienser 1 dl Sukrin 50 g kokosfett 200 g riven kokos 1 dl grädde 1 dl kokosmjölk 100 g mörk choklad

Gör så här Smält Sukrin och kokosfett i en kastrull. Tillsätt sedan kokosmjölk, grädde och kokos och värm en stund. Låt smeten stå i kylen i cirka en timme. Rulla cirka 20-24 kulor av degen. Låt kulorna stå i frysen i cirka 30 minuter. Smält chokladen i mikro eller vattenbad och doppa kokoskulorna i chokladen. Förvara i kylskåp.

 

pepparkakskulor

 

 

 

 

 

 

Pepparkakskulor

Ingredienser 1dl sötmandel 1/2 dl gojibär 1/2 dl nötter tex cashew 1/2 dl russin 4 dadlar 1/2 dl naturellt proteinpulver 1,5 msk grädde Ev 1/2 msk agavesirap beroende hur sött man vill ha det 1 tsk pepparkakskrydda

Mixa allting till en deg i en mixer eller en matberedare. Rulla sedan till kulor. Rulla evventuellt i carobpulver, kakao eller kokos. Förvara i kyl eller frys in.

 

knäck

 

 

 

 

 

 

Cocosa knäck

Ingredienser (cirka 40 stycken) 3, 5 dl Cocosa kokossocker 2 dl grädde 2 msk smör 1 dl vatten 1 dl skållade mandlar

Gör så här Blanda socker, vispgrädde och vatten i en tjockbottnad kastrull. Låt koka upp och rör lite då och då under tiden hacka mandlarna. Sänk värmen men inte mer än att det fortfarande kokar. Låt koka 20-45 minuter, tills smeten har blivit seg. Använd gärna en termometer som visar när knäcken är klar, den ska visa mellan 122-130 °C grader beroende på hur du önskar konsistensen. Vid 125 °C blir knäcken hård på ytan och seg i mitten och vid högre temperatur blir den hårdare. Om man inte har en termometer kan man göra ett kulprov. Det innebär att du tar en liten klick av smeten i ett glas med kallt vatten och ser om du kan forma smeten till en kula. Rör därefter ned den hackade mandeln och fördela sedan i små knäckformar. Låt stelna i kyl.

 

Frukt- & nötbollar
Detta recept kan man variera och göra om i all oändlighet beroende på vad man hittar i skafferiet. Några favoriter är fikon, aprikoser, tranbär, valnötter, pecannötter och pistagenötter.

Ingredienser 300 g torkad frukt 2 dl naturella nötter 1 dl kokosflingor eller 200 g mörk choklad

Gör så här Lägg den torkade frukten och nötterna i en mixer. Mixa till en jämn röra. Forma massan till runda små bollar. Rulla bollarna i kokosflingorna eller smält chokladen i ett vattenbad och doppa sedan bollarna med hjälp av två gafflar. Låt dem stelna, förvara svalt eller i kylskåp.

 

Chokladfläcker

Chokladfläckar

Ingredienser 100 gram mörk choklad 50 gram kokosfett Valfria nötter, frön eller torkad frukt som pumpafrön, solrosfrön, russin, mandel, hasselnötter. Eventuell smaksättning som pepparmyntsolja, pepparkakskryddor eller rivet apelsinskal.

Gör så här Hacka chokladen och kokosfettet och smält det i mikron. Rör ihop blandningen och tillsätt eventuell smaksättning. Häll försiktigt ut chokladröran på bakplåtspapper. Vänta tills de stelnat till lite grann och häll sedan på nötblandningen. Förvara i frys eller kyl.

 

Jultryffel

Jultryffel
1 dl vispgrädde 25 g smör 25 g kokosfett 100 g mörk choklad 1 tsk malen kanel 1/2 tsk malen kardemumma 1/2 tsk malen ingefära 1 krm äkta vaniljpulver carobpulver eller kakao

Gör så här Koka upp grädden i en kastrull. Lägg i bitar av smör, kokosfett och choklad och låt det smälta på svag värme. Tillsätt kryddorna. Låt smeten stå i kylen i cirka en timme. Rör med jämna mellanrum så den inte skiktar sig. Gör runda tryfflar med hjälp av en tesked. Pudra över carobpulver (mildare smak än kakao) eller vanlig kakao. Förvara i kylen.

marsipankulor

 

 

 

 

 

 

Marsipankulor

Ingredienser 4 dl mandelmjöl 1,5 dl Sukrin Melis 2 äggvitor Mörk choklad till dekoration

Gör så här Blanda ihop mandelmjöl, Sukrin Melis och äggvitor till en deg. Rulla kulor av degen. Låt stå i cirka 30 minuter i kylskåpet. Smält chokladen. Dekorera marsipankulorna med choklad genom att hälla eller spritsa på chokladen. Förvara i kylskåp.

konfekt

 

 

 

 

 

 

Julkonfekt

Ingredienser 50 ml Cocosa Extra Virgin 100 g mörk choklad (70 procent) Hackade nötter/mandlar Russin/torkad frukt

Gör så här Smält chokladen i vattenbad. Rör ned Cocosan och blanda tills allting är smält. Fyll små formar med nöt/fruktblandningen och häll därefter i chokladblandningen. Ställ kallt tills chokladen stelnar. Förvaras i kyl.

 

snickers

 

 

 

 

 

 

Snickers
Ingredienser

100 gram mörk choklad 1/2 dl jordnötter 1/2 dl osötat jordnötssmör 2-3 tsk sukrin

Gör så här

Krossa jordnötterna lätt. Smält chokladen i mikro eller vattenbad. Värm jordnötterna ihop med jordnötssmöret på svag värme i en kastrull. Häll choklad i botten i iskubsformer (av silikon). Låt stelna 10-15 minuter i kylskåp. Fyll upp med jordnötsröran och med den sista chokladen. Låt stelna i frysen innan du tar ut dem ur formarna eftersom jordnötsröran lätt blir för lös annars.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.