Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

julgodis

Julgodis

Här har redaktionen samlat ihop recept på lite nyttigare julgodis. Du hittar recept utan vanligt vitt socker, recept med superbär/frukter och recept med mörk choklad. Lite nyttigare och lite godare.

aprikospraliner

 

 

 

 

 

 

Aprikos- och apelsinkonfekt

Ingredienser (cirka 20 stycken) 25 st av Kung Markattas aprikoser 1,5 dl Kung Markattas sötmandel Rivet skal från en ekologisk apelsin 1 msk färskpressad juice från en ekologisk apelsin 1 msk Kung Markattas lönnsirap 1 msk apelsinlikör (kan uteslutas) 100 g mörk choklad, gärna Green & Black’s Dark 70%

Gör så här Lägg allt utom chokladen i en mixer och mixa till en inte allt för slät massa. Massan ska hålla samman bra, men det ska fortfarande känns lite ”grynig” av små mandelbitar. Rulla små bollar av aprikos- och mandelmassan, ca 1,5 cm i diameter. Det går lättare om man först fuktar händerna med lite vatten. Smält mörk choklad i vattenbad eller i micron. Doppa aprikoskonfekten en och en i chokladen och lägg på bakplåtspapper att stelna.

kokoskulor

 

 

 

 

 

 

 

Kokoskulor

Ingredienser 1 dl Sukrin 50 g kokosfett 200 g riven kokos 1 dl grädde 1 dl kokosmjölk 100 g mörk choklad

Gör så här Smält Sukrin och kokosfett i en kastrull. Tillsätt sedan kokosmjölk, grädde och kokos och värm en stund. Låt smeten stå i kylen i cirka en timme. Rulla cirka 20-24 kulor av degen. Låt kulorna stå i frysen i cirka 30 minuter. Smält chokladen i mikro eller vattenbad och doppa kokoskulorna i chokladen. Förvara i kylskåp.

 

pepparkakskulor

 

 

 

 

 

 

Pepparkakskulor

Ingredienser 1dl sötmandel 1/2 dl gojibär 1/2 dl nötter tex cashew 1/2 dl russin 4 dadlar 1/2 dl naturellt proteinpulver 1,5 msk grädde Ev 1/2 msk agavesirap beroende hur sött man vill ha det 1 tsk pepparkakskrydda

Mixa allting till en deg i en mixer eller en matberedare. Rulla sedan till kulor. Rulla evventuellt i carobpulver, kakao eller kokos. Förvara i kyl eller frys in.

 

knäck

 

 

 

 

 

 

Cocosa knäck

Ingredienser (cirka 40 stycken) 3, 5 dl Cocosa kokossocker 2 dl grädde 2 msk smör 1 dl vatten 1 dl skållade mandlar

Gör så här Blanda socker, vispgrädde och vatten i en tjockbottnad kastrull. Låt koka upp och rör lite då och då under tiden hacka mandlarna. Sänk värmen men inte mer än att det fortfarande kokar. Låt koka 20-45 minuter, tills smeten har blivit seg. Använd gärna en termometer som visar när knäcken är klar, den ska visa mellan 122-130 °C grader beroende på hur du önskar konsistensen. Vid 125 °C blir knäcken hård på ytan och seg i mitten och vid högre temperatur blir den hårdare. Om man inte har en termometer kan man göra ett kulprov. Det innebär att du tar en liten klick av smeten i ett glas med kallt vatten och ser om du kan forma smeten till en kula. Rör därefter ned den hackade mandeln och fördela sedan i små knäckformar. Låt stelna i kyl.

 

Frukt- & nötbollar
Detta recept kan man variera och göra om i all oändlighet beroende på vad man hittar i skafferiet. Några favoriter är fikon, aprikoser, tranbär, valnötter, pecannötter och pistagenötter.

 

Ingredienser 300 g torkad frukt 2 dl naturella nötter 1 dl kokosflingor eller 200 g mörk choklad

Gör så här Lägg den torkade frukten och nötterna i en mixer. Mixa till en jämn röra. Forma massan till runda små bollar. Rulla bollarna i kokosflingorna eller smält chokladen i ett vattenbad och doppa sedan bollarna med hjälp av två gafflar. Låt dem stelna, förvara svalt eller i kylskåp.

 

Chokladfläcker

Chokladfläckar

Ingredienser 100 gram mörk choklad 50 gram kokosfett Valfria nötter, frön eller torkad frukt som pumpafrön, solrosfrön, russin, mandel, hasselnötter. Eventuell smaksättning som pepparmyntsolja, pepparkakskryddor eller rivet apelsinskal.

Gör så här Hacka chokladen och kokosfettet och smält det i mikron. Rör ihop blandningen och tillsätt eventuell smaksättning. Häll försiktigt ut chokladröran på bakplåtspapper. Vänta tills de stelnat till lite grann och häll sedan på nötblandningen. Förvara i frys eller kyl.

 

Jultryffel

Jultryffel
1 dl vispgrädde 25 g smör 25 g kokosfett 100 g mörk choklad 1 tsk malen kanel 1/2 tsk malen kardemumma 1/2 tsk malen ingefära 1 krm äkta vaniljpulver carobpulver eller kakao

Gör så här Koka upp grädden i en kastrull. Lägg i bitar av smör, kokosfett och choklad och låt det smälta på svag värme. Tillsätt kryddorna. Låt smeten stå i kylen i cirka en timme. Rör med jämna mellanrum så den inte skiktar sig. Gör runda tryfflar med hjälp av en tesked. Pudra över carobpulver (mildare smak än kakao) eller vanlig kakao. Förvara i kylen.

marsipankulor

 

 

 

 

 

 

 

Marsipankulor

Ingredienser 4 dl mandelmjöl 1,5 dl Sukrin Melis 2 äggvitor Mörk choklad till dekoration

Gör så här Blanda ihop mandelmjöl, Sukrin Melis och äggvitor till en deg. Rulla kulor av degen. Låt stå i cirka 30 minuter i kylskåpet. Smält chokladen. Dekorera marsipankulorna med choklad genom att hälla eller spritsa på chokladen. Förvara i kylskåp.

konfekt

 

 

 

 

 

 

Julkonfekt

Ingredienser 50 ml Cocosa Extra Virgin 100 g mörk choklad (70 procent) Hackade nötter/mandlar Russin/torkad frukt

Gör så här Smält chokladen i vattenbad. Rör ned Cocosan och blanda tills allting är smält. Fyll små formar med nöt/fruktblandningen och häll därefter i chokladblandningen. Ställ kallt tills chokladen stelnar. Förvaras i kyl.

 

snickers

 

 

 

 

 

 

Snickers
Ingredienser

100 gram mörk choklad 1/2 dl jordnötter 1/2 dl osötat jordnötssmör 2-3 tsk sukrin

Gör så här

Krossa jordnötterna lätt. Smält chokladen i mikro eller vattenbad. Värm jordnötterna ihop med jordnötssmöret på svag värme i en kastrull. Häll choklad i botten i iskubsformer (av silikon). Låt stelna 10-15 minuter i kylskåp. Fyll upp med jordnötsröran och med den sista chokladen. Låt stelna i frysen innan du tar ut dem ur formarna eftersom jordnötsröran lätt blir för lös annars.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.