Hälsa på mina villkor

Mina 7 nya tips för en hälsosam livsstil

För snart två år sedan publicerade jag ett inlägg där jag presenterade mina 12 främsta tips för en hälsosam livsstil. Dessa tips inkluderade allt från att äta mer ekologisk mat till att sätta påminnelser för att träningen ska bli av. Många av dessa tips står jag fortfarande för men vi utvecklas hela tiden och därför behöver min lista uppdateras!

Fler av dessa uppmaningar och rekommendationer inriktar sig på att acceptera sig själv och få kontakt med sin kropp och sina känslor.

 

Mina nya tips för en hälsosam livsstil

  1. Din kropp är din bästa vän, behandla henne med respekt och kärlek
  2. Inget dåligt samvete eller förbud
  3. Lär dig att skilja på livsmedel och livsmedel
  4. Ha för vana att inte väga dig på vågen eller ännu bättre kasta ut vågen helt!
  5. Hitta träningsformer som du älskar
  6. Våga testa meditation
  7. Utnyttja friskvårdsbidraget

 

1. Din kropp är din bästa vän, behandla henne med respekt och kärlek

Besvara följande frågor:

Hur behandlar du din kropp? Vilka tankar skänker du din kropp när du ser henne i spegeln?
Vad använder du för ord? Säger du till henne att hon inte är bra nog eller säger du till henne att hon ser skitsnygg ut idag? Försöker du manipulera henne med regler och förbud som förstör din syn till mat? Eller äter du alla livsmedel och tänker inte på att räkna antalet kalorier?

En av mina främsta tips som jag nyligen fick lära mig efter många år av missbruk och manipulering var att behandla din kropp som om hon vore din bästa vän. Det finns inte på kartan att jag skulle säga till mina flickvänner eller familjemedlemmar vad jag har sagt till min kropp när jag har sett henne i spegeln!

Behandlar du din kropp som din bästa vän och skänker henne kärlek och komplimanger istället för hånfulla ord och skuld kommer synen till din kropp förändras och du kommer att bli en helt annan person.

 

2. Inget dåligt samvete eller förbud

Brukar du känna dåligt samvete när du äter snabbmat eller godsaker och har dessutom försökt kompensera dessa skuldkänslor med träning? Har du någon gång sagt att nu ska jag ha godisförbud fram till ett visst datum? sockerförbud? eller sluta äta bröd? Hur ofta handlar dessa förbud om att du vill förändra ditt utseende eller viktnedgång?

Om du någon gång har brutit mot dessa förbud har du då känt dig som världens sämsta människa som inte har tillräcklig självdisciplin? du kanske tänker att andra klarar av det varför kan inte jag?

Du är inte ensam om att tänkta och känna på det här sättet. Jag var som du. Jag kunde aldrig riktigt njuta av en pizza eller annan snabbmat för jag tänkte på hur många kalorier jag konsumerade och att jag skulle behöva ta en långpromenad för att få bort det jag fick i mig.

Varför ska vi känna dåligt samvete när vi äter dessa maträtter? Och varför ska vi ha förbud? Personligen tycker jag att dessa två väldigt stora delar tar upp väldigt mycket energi som skulle kunna spenderas på annat.

Jag vill uppmana er alla att sluta känna dåligt samvete när ni äter en viss typ av livsmedel och sluta upp med era förbud. Tycker du att du äter för mycket socker? vad är det för typ av socker? är det vitt socker eller är det socker överhuvudtaget? varför äter du mycket socker?

Det är väldigt ofta som känslor ligger bakom våra matvanor.
Du kanske behöver fundera på om det finns några störningsmoment i ditt liv som gör att du konsumerar mycket socker eller snabbmat eller vad det nu kan vara. Blunda inte för dina känslor för dom kan hjälpa dig mer än du tror!

 

3. Lär dig skilja på livsmedel och livsmedel

En av de viktigaste sakerna du kan lära dig om näringslära är att kunna skilja på livsmedel och livsmedel.
Bara för att ett livsmedel innehåller mest fett eller mest kolhydrater betyder inte det att det är ett ”dåligt” livsmedel för kroppen.

Blåbär och lösviktsgodis är ett bra exempel. Dessa båda livsmedel består båda mest av kolhydrater men blåbär innehåller ämnen som vill hjälpa kroppen till skillnad mot lösviktsgodis som innehåller ämnen som förstör kroppen.

 

4. Ha för vana att inte väga dig på vågen eller ännu bättre kasta ut vågen helt!

Varför låter vi en siffra på vågen styra oss?

Så många individer väger sig varje vecka och vissa av dom varje morgon. På så sätt bestämmer de där och då för hur deras dag ska bli. De ger sig själva en klapp på axeln för ett väl utfört jobb om de har gått ner något kilo eller hekto men dåligt samvete och strikt planering för hur de ska göra bättre ifrån sig om vågen står stilla.

Snälla, för er egen skull sluta väg er! Ställ undan vågen där ni inte ser den/be en familjemedlem gömma den eller ännu bättre släng vågen! Låt inte siffran på vågen bestämma om du är en ”bra” person eller ”dålig” person.
Siffran på vågen beskriver inte hur smart du är eller hur generös du är. Den beskriver heller inte vilken bra förälder, syskon eller vän du är utan endast gravitationens effekt.

Slänger du ut vågen har du en bättre chans att börja älska din kropp som den är!

 

5. Hitta träningsformer som du älskar

Var fysisk aktiv för att du älskar din kropp inte för att du hatar den.
Testa olika träningsformer tills du hittar något du älskar! Det kan ta tid så ha tålamod men du vet att du hittat rätt när du ser fram emot att utföra aktiviteten.

Själv älskar jag promenader ute i naturen, poledance och simning!

 

6. Våga testa meditation

Meditation handlar för mig om att samla och kontrollera mina tankar eller våga släppa min tankar fria men det är också ett väldigt bra verktyg vid stresshantering.
Jag fick tips av en vän att testa appen Headspace och det var bland det bästa jag har gjort. Appen är väldigt bra om du precis som jag är väldigt dålig på att kontrollera dina tankar och kan inte riktigt koncentrera dig alla gånger. I headspace har du möjligheten att testa grundlig meditation i 3 min,  5 min eller 10 minuter.
Du får en väldigt bra guidning på engelska hur du genomför din meditation.

Du får använda appen gratis under 10 dagar sedan kan du prenumerera månadsvis för ca. 139 kronor/månaden (billigare om du väljer att betala årsvis) och väljer du att prenumerera får du tillgång till alla deras ”paket” som behandlar allt från självkänsla till ångest och stress till sömnproblem. Det finns något för alla!

 

7. Utnyttja friskvårdsbidraget

Om du arbetar på en arbetsplats som erbjuder friskvårdsbidrag i form av friskvårdspeng, Wellnet eller Actiway, se till att du utnyttjar det! Jag upplever att det är så många individer som behöver ta hand om sig och kommenterar att de skulle behöva en massage men har aldrig utnyttjat friskvårdsbidraget på arbetsplatsen.

Är du en av dom? Prata med din arbetsgivare direkt om hur du går tillväga för att utnyttja bidraget!
Bidraget är till för dig och din hälsa och är du inte en person som gillar massage kan du använda bidraget till andra aktiviteter.


Det finns inte mycket som slår en vårpromenad när solen börjar titta fram!

Solen börjar äntligen komma fram efter en mörk vinter och jag hoppas att den är här för att stanna!
Jag vet inte hur ni känner men jag blir nästan manisk och måste ut så fort solen tittar fram på våren. Vintern känns ibland alldeles för mörk även om snön lyser upp en del men det är mörk här i Sverige när vi går upp på morgonen och det är mörkt när vi går och lägger oss. Nu när solen kommer upp tidigare på morgonen vaknar jag med solen rätt i ansiktet och då vet jag att min dag kommer att bli fantastisk!

Det finns en jättehärlig strandpromenad som går bredvid Söderhamnsån och då solen ligger på där nästan hela dagen smälter snön bort rätt fort så det går att gå där relativt tidigt på våren utan att bli blöt om fötterna.
Vid hela promenadstråket har det placerats ut bänkar och det är mer vanligt än ovanligt att du ser äldre människor sätta sig ner en stund för att njuta av solskenet. Det finns även några bryggor som entusiastiska fiskare spenderar sin tid på. Jag vill nästan påstå att det är en av de mysigaste platserna i Söderhamn!

 


Nytt fokus på bloggen!

Då var det dags för mig att byta infallsvinkel när det gäller mitt bloggande på Kurera.
För en tid sedan bestämde jag mig för att sluta med 5:2 metoden, då jag kände att metoden inte gav mig lika mycket som vid starten för över ett år sedan. Jag har varit väldigt nöjd med 5:2 metoden, men den uppfyllde inte alla kvar som jag har för att må bra.

Så, vad är min nya infallsvinkel?
Den nya bloggen heter Hälsa på mina villkor och det jag kommer att blogga om är hur jag hittar min hälsa på mina villkor i den stora hälsodjungeln som finns. Hur gör jag för att leva ett hälsosamt och välmående liv som är till för just mig? Vilka träningsformer passar mig? Vad äter jag för typ av mat? Hur kom jag fram till det? Jag kommer också att dela med mig av goda och enkla recept som jag har skapat, men också hittat hittat bland dessa fantastiska ” vanliga” människor och experter som bloggar runt om i landet.

Jag vill inspirera er som läser till att hitta vad är det som får er att må bra och det behöver inte handla om vad du stoppar i dig eller vad du tränar för typ av träningspass, utan det kan även handla om att sjunga, spela ett instrument eller skriva poesi.
Hälsa är så mycket mer än vad vi kanske tänker oss.