Hälsa på mina villkor

Jag blir provocerad av vad hälso -och skönhetstidningar har för rubriker…

Jag har börjat bli mer och mer provocerad av rubriker som hälso -och skönhetstidningar använder sig av för att locka läsare. Det har blivit mer intensivt sedan jag i min kandidatuppsats undersökte hälsobudskap i hälsotidningar och undersökte vad är det egentligen för hälsobudskap som hälsotidningarna förmedlar? Mitt resultat var både positivt och negativt.

I min kandidatuppsats skrev jag följande:

"Media, exempelvis tidningar, är en av de mest inflytelserika aktörerna inom folkhälsoarbete. Media har länge haft en väsentlig roll när det gäller hälsoupplysning av medborgare i olika hälsofrågor. Deras uppgift är att ge information, granska information och vara ett forum för debatt. Media har direkta effekter på människors kunskap, attityder och hälsobeteenden. De har förmågan att forma läsarnas åsikter, uppfattning och attityder genom urval och betoning av vissa hälsobudskap". 

Medias sätt att kommunicera är något som jag som hälsopedagog både kämpar för och emot. Det är så att media gör mitt jobb som hälsopedagog ibland väldigt svårt på grund av hur de uttrycker sig i sina texter samtidigt som de kan ge mig en extra knuff för att skapa en bättre folkhälsa. Idag var en sådan dag då de gjorde mitt jobb svårare.

På jobbet har vi ett tidningsställ på väggen som innehåller de vanligaste hälso -och skönhetstidningarna i Sverige. Våra kunder har möjlighet att ta en av dessa tidningar och sitta sig ner en stund i vår väldigt sköna soffa tills det är deras tur att få sin behandling. Jag hade en lugnt stund igår under eftermiddagen så jag tog det senaste numret av en av dessa tidningar som fanns i tidningsstället och läste en av rubrikerna högt för min kollega som stod bredvid. Rubriken lydde: Ge dig själv en hälsokick - Superjuicerna som gör dig smalare & friskare. 

Både min kollega och jag blev irriterad över hur de uttryckte sig och de ordet vi fastnade på var smalare. I mitt huvud kunde rubriken "superjuicerna som gör dig smalare & friskare" lika gärna kunnat ha hetat "superjuicerna som gör dig friskare" eller  "superjuicerna som skapar energi & gör dig friskare". Tyvärr är det en sådan besatthet över skönhetsideal och viktnedgång att media är nästan tvungen att skriva in ordet smalare för det är det som läsarna vill höra. Det räcker inte att bli frisk, energisk eller stark av superjuicerna utan dom ska även ha en effekt så du passar in i samhällets nuvarande kroppsideal.
Problemet med det här är att min definition av smal och samhällets definition av smal kanske inte stämmer överens..


I min kandidatuppsats pratar jag även om ordet hälsoism. Det är ett uttryck som jag anser är väldigt aktuellt i dagens samhälle och betyder i stort sätt att det finns individer som strävar efter hälsa så till den grad att det kan skapa ett symtom för ohälsa. Hälsa är också ett ord som definieras olika av olika individer och deras förhållande till vad media anser är hälsa kanske inte heller stämmer överens. Hälsoism förklarar att hälsa är inte längre en individuell längtan utan en del av samhällets normer, vilket jag tror stämmer för alldeles för många individer.

Det är läskigt och samtidigt fascinerande att media har en sådan stor makt att både bygga upp och förstöra människors liv. Min förhoppning är att jag i framtiden kommer sluta se rubriker som innehåller ord som kan relateras till kroppsideal.

 

Instagramkonton jag gillar just nu:

@Dove
@ali_tate_cutler
@aerie
@iamiskra

Vill du läsa min kandidatuppsats om hälsobudskap i hälsotidningar? Klicka här