Hälsa på mina villkor

Rekryteringshelg i Sälen

Hösten börjar smyga sig på och i helgen var jag på en rekryteringsträff för ett säsongsjobb i vinter. Jag begav mig på lördagen till Sälen och Experium för att få chansen att jobba som massör från December-April.

Det var ungefär 450 personer på rekryteringsträffen och 7 av dessa inklusive mig hade sökt till spa-avledningen som antingen Spa-terapeut eller massör. Under lördag-söndag bodde jag i en stuga tillsammans med 5 andra personer som hade sökt jobbet som bland annat liftvärd och under helgen träffade jag människor som hade sökt till allt från liftvärd till skidskola eller som receptionist. Alla var verkligen supertrevliga!
IMG_20150920_122701
En av de härliga tjejerna som jag lärde känna var Sofie som precis som jag hade sökt till Spa-avledningen. Hon var egenföretagare under namnet FiloSofie och även instruktör i Acroyoga. Hon var väldigt entusiastisk gällande acroyoga och ville gärna demonstrera för oss andra i gruppen.

Här visar hon acroyoga för en annan härlig tjej i spa-gruppen som hette Jenny.
DSC_0321
DSC_0320
IMG_20150920_122225
received_10154250278884148
Under söndagen var själva intervjun och vi delades in i grupper. Jag hamnade med både Sofie och Jenny samt med ytterligare en tjej från spa-gruppen. Vi fyra tillsammans med 6 stycken till var grupp 2c och fick spendera söndagen tillsammans. Förutom gruppintervjun fick vi åka i väg på samarbetsövningar och det var otroligt roligt! Alla samarbetsövningar gick inte jättebra, men på vissa var vi grymma!

Nu återstår det bara att vänta på samtalet som säger om jag kommer att få arbeta som säsongsjobbare eller inte!


Vikten av anatomi, fysiologi och massage

Det är nu över 1.5 år sedan jag blev diplomerad massör och gick en kurs på Hälsopedagogiska programmet som hette Humanbiologi, där vi fick lära oss anatomi och fysiologi. I kursen fick vi kunskap om kroppens alla ben och muskler, på latin dessutom och skulle någon fråga mig vad benen i underarmen heter skulle jag direkt kunna svara radius och ulna.
Det känns som om att jag aldrig kommer att glömma det, så många timmar om mina klasskamrater och jag satt och nötte dessa, för vi visste att en tenta skulle komma som skulle testa våra kunskaper. Vi fick också kunskaper om matsmältning, blodomloppet, syresättning och mycket mer.
All denna information som vi fick lära oss är jag väldigt tacksam över idag, för det fick mig att få en tydligare förståelse över hur kroppen fungerar och vilket fantastiskt system det är. När jag sedan gick massagekursen samma termin via Friskvårdsgruppen fick jag lära mig vikten av regelbunden massage av musklerna i kroppen. Effekten av massage är bland annat minskade smärtor för dina muskelknutor försvinner och blodet genomströmmar som det ska, men vid massage släpps också olika hormoner ut som exempelvis oxytocin, ett hormon med avslappnande och stresshämmande effekt.
Jag minns att våran lärare sade att för att kroppen ska må riktigt bra ska den få massage en gång i månaden. Nu är det väldigt få individer som unnar sig en massage en gång i månaden, men jag tänkte ge er ett tips på hur ni utför massage på er själva, med ett verktyg som många har hemma, nämligen tennisbollen.

DSC_0005

DSC_0008

 1. Massera sittmuskeln
2. Massera låren
3. Massera överarmarna
4. Massera axlarna

1. Att massera sittmuskeln med tennisboll kräver att du sitter på golvet. Det går inte att du sitter i soffan eller någon annanstans utan du behöver ha ett plant underlag. Placera tennisbollen under rumpan vid sittmuskeln och gör cirkelrörelser med kroppen. Det är inte helt enkelt och ibland kan bollen åka runt, men försök att hitta en ställning som gör att du kan göra rörelser utan att bollen rör sig.
Utför rörelsen i 2-3 minuter, sedan byt sida.

2. Fortsätt sedan att massera låren. Börja högst upp och jobba dig ner mot knät. I mitt fall brukar jag ha mest ont på yttre sidan av låren och här gäller samma princip som sittmuskeln. Cirkulära rörelser inifrån och ut, motsols.

3. Att massera överarmarna är det cirkulära rörelser medsols och uppifrån och ner mot armbågen. Yttre sidan känns mest.

4. När du masserar axlarna ska du gå inifrån och ut, cirkulära rörelser, motsols.

Jag rekommenderar verkligen alla som är intresserade av hälsa att gå en kurs i anatomi och fysiologi. Det är värt det!