Hälsa på mina villkor

En helg med långpromenader och solsken

Hösten har kommit till Söderhamn och löven börjar ändra färg till härligt gula eller mörkt röda. Det är en fantastisk tid på året enligt mig, speciellt när solen skiner. Vi har haft turen här uppe i Hälsingland att värmen har dröjt kvar, men det känns ändå i luften att oktober månad har nu börjat.
I helgen har det varit solsken hela tiden och jag har inte kunnat vara inne, utan långpromenader vid Söderhamnsån på morgonen eller förmiddagen har varit mitt största nöje! Jag har gått samma runda med några tillägg beroende på hur långt jag vill gå, men kravet har varit att det är kring Granskärs våtmark och Söderhamnsån som jag ska gå. Jag tycker inte om att gå på asfalt utan jag vill omge mig av träd, grus och natur.

I morse såg jag på soluppgången tillsammans med min katt Zelda och det var väldigt vackert! I kväll blir det att baka chokladkakor och eventuellt kommer receptet upp imorgon beroende på resultatet.

Jag hoppas att ni har haft en lika härlig helg som jag! Det här är hälsa på hög nivå!

IMG_20151003_112724

IMG_20151003_112714

IMG_20151004_072048

IMG_20151004_105125

IMG_20151004_112610

IMG_20151004_114027

IMG_20151004_114039

IMG_20151004_114138


Mina bästa tips för att bli fysisk aktiv!

Dessa 4 tips jag kommer att presentera är något jag har kommit fram till efter många försök att bli fysisk aktiv!
Jag vill samtidigt poängtera att detta är utifrån mina förutsättningar, mina intressen och vad som fungerar för mig och det betyder inte att det fungerar för alla.

1. Strunta i årskort
Köp inte ett årskort på gymmet för flera tusen kronor, direkt efter nyår för att ditt nyårslöfte är att gå ner 10 kg, för att sedan lägga av efter 3 månader när motivationen börjar försvinna.
Är du intresserad av att träna på gym?  Flera gym erbjuder engångsträning eller billigare månadskort för att du ska kunna testa dig fram och hitta det roliga i att styrketräna! Samma sak gäller också för simkort eller gruppträningspass.

2. Ha viktnedgång som effekt inte mål
Jag är den typen av individ som inte kan ha viktnedgång som mål när jag försöker bli fysisk aktiv. Det skapar för mig en enorm press att träna varje dag, för att det kanske kommer att visa skillnad på vågen som resultat.
Istället har jag börjat tänka att genom att vara fysiskt aktiv får jag bättre kondition, min kropp orkar mer och jag blir smidigare.
Om jag sedan skulle gå ner i vikt är det en bonuseffekt, men inget jag fokuserar på.

3. Älska naturen och promenader
Promenader är för mig bland den bästa motionsformen som finns, för du slipper ta dig någonstans för att utnyttja resurserna som finns. En promenad startar så fort du går utanför dörren och du väljer själv hur långt du vill gå. Handlar det om en promenad ner på stan som tar 20 minuter eller en långpromenad på 60 minuter? alla typer av promenader räknas som fysisk aktivitet.

4. Testa dig fram
Det viktigaste tipset jag kan ge dig är att testa dig fram till de motionsformer som du anser är jätteroliga och som får dig att må bra. Tycker du om att dansa bugg? dansa bugg! gillar du att svettas riktigt mycket på ett boxpass? träna box. Eller tycker du om att stretcha ut dina muskler med hjälp av yoga? utför yoga.
Det gäller att du vågar testa olika träningsformer och inte går på aerobics därför att din väninna inte vill gå själv, när du istället skulle vilja simma.