Hälsa på mina villkor

Sommarsallad med pulled beans

Jag älskar att experimentera med mat och den senaste tiden har det varit en del vegetariskt på min matlista!
Pulled beans är det senaste och jag har precis upptäckt att citronsaft som kryddning är en fantastisk sak att ha på när du har stekt klart bönorna. Om du även kryddar med lite salt, peppar och chillikrydda smakar det gudomligt!

För några veckor sedan var jag sugen på sallad och bestämde mig för att testa att ha pulled beans som proteinkälla och resultatet blev verkligen fantastiskt så jag bestämde mig för att dela receptet mer er fina människor!

Det absolut bästa med den här salladen är att du kan ha i allt möjligt i grönsaks, bär eller fruktväg och den kommer att smaka fantastiskt!
Jag har några favoritingredienser som jag alltid har i som jag tänkte dela med mig av.

Mina favoritingredienser
Edamamebönor
Fetaost eller salladsost
Paprika
Olika bär eller frukter.

Förutom dessa ingredienser har jag olika salladssorter.
Oftast väljer jag en salladspåse som säljs i butikerna som innehåller lite allt möjligt sen plockar jag egentligen i vad som finns i kylen i grönsaksväg.

I salladen som är på bilden hade jag följande ingredienser:
Machesallad
Edamamebönor
Paprika
Gurka
Salladsost i olja
Röda vinbär
Vindruvor
Pulled beans som jag stekte i olja och sen kryddade med citronsaft från 1/2 citron, peppar, salt och chillikrydda
Äppelcidervinäger
Creme fraiche

Testa dig fram. Ta vad du har i kylen och sedan njut av varenda tugga!
Mat ska vara enkel, rolig och smaka bra. Det är min filosofi.

Smaklig måltid!

Ha en fortsatt underbar fredag!
Julia


Recept: Sommarsallad med grönkål, äpple & bacon

Vi har haft några fina sommardagar här hemma och jag har kunnat sola och ätit frukost på balkongen i morgonsolen. Idag är det sämre väder men det stoppar mig inte från att bjuda på en sommarsallad gjord på grönkål, äpple och bacon.
Det här var första gången jag testade grönkål och den är enligt mig lite besk i smaken, men tillagas den på det sätt som i följande recept blir smaken mycket godare!

Den här salladen är berikad med bland annat järn, c-vitamin & A-vitamin.

Ingredienser (1-2 port)
3-4 nävar grönkål
1 paket bacon
1 äpple
1-2 avokado
Olivolja
Äppelcidervinäger

Valfritt: hackade cashewnötter och 100 g ekologisk fetaost

1.Skölj grönkålen och hacka den i mindre bitar.
2. Fräs grönkålen i olja i någon minut och lägg sedan upp den på tallrikar.
3. Stek baconen, gärna knaperstekt.
4. Hacka äpplet och avokadon i bitar.
5. Fördela äpplet och avokadon över grönkålen och lägg till sist på baconet. Om du vill kan du hacka naturella cashewnötter och smula över ekologisk fetaost.
6. Ringla över lite olivolja och äppelcidervinäger efter smak. Servera och njut!

IMG_20150611_185653