Hälsa på mina villkor

Dag 4: Att jämföra sig med andra

Dagens tema handlar om att jämföra dig med andra.

Varför jämför vi oss med andra människor? Vad försöker vi åstadkomma?

Vissa gör det för att öka sitt självförtroende. De vill känna att de är bättre än den andra personen.
Vissa gör det för att mäta sitt eget värde medan andra människor gör det för att få inspiration.
De ser dessa människor som förebilder och vill uppnå vad de har åstadkommit.

Alla dessa skäl är vanliga, väldigt mänskliga och de har en sak gemensamt.
De har en effekt på din självkänsla, din tro på dig själv.

Jag är definitivt skyldig till alla dessa tre under olika tillfällen i mitt liv.
Vad jag har lärt mig av detta är att det är otroligt viktigt att ha en bra självkänsla och att du funderar över vilka slags människor du omger dig med och hur dessa påverkar dig.

DIN UTMANING: Fundera över varför du jämför dig med andra. Vad är din motivation?
Skapa en lista över alla människor du jämför dig med och fundera över hur du påverkas av dessa människor.
Har de en positiv eller en negativ inverkan?


Dag 3: Intuition

Dagens tema handlar om intuition.

Dåligt samvete eller ångest känner vi ofta av när vi anser att vi inte har gjort tillräckligt för att följa reglerna vi har skapat för oss själva.
Dåligt samvete eller ångest resulterar ofta i att vi straffar oss på olika sätt.

Ett vanligt straff som jag använde mig av var att jag åt så lite som möjligt nästa dag för att kompensera för vad jag hade ätit under dagen.
Att äta så lite som möjligt ansåg jag vara ett rimligt straff för att jag inte hade gjort tillräckligt för att gå ner i vikt.

Min räddning kom när jag kastade ut regelboken som sa vad jag fick och inte fick äta. Jag bestämde mig för att ett livsmedel var inte värt mer än andra.
På så sätt skapade jag utrymme för att lyssna på vad min kropp försökte förmedla för signaler och vad min intuition ville berätta för mig.

Intuition innebär att du omedelbart känner vad du ska göra/inte göra i en situation och du agerar därefter.
Det är den lilla rösten inom dig som tvivlar på dieter, vill inte ha regler kring mat och träning och som säger att det du gör just nu förstör din självkänsla, kroppsuppfattning och din fysiska kropp.

DIN UTMANING: Fundera över när du började skapa regler kring mat och träning.
Varför är det så viktigt att ha regler kring vad du får och inte får äta?
Vad har du för rädslor kring att släppa på dina regler och istället följa din intuition?


Dag 1: Rädsla för förändring

De kommande 7 dagarna kommer jag att dela med mig av en Instagram utmaning som jag har skapat som heter #selflovenovemberchallenge (@karlektillhalsa) som ska hjälpa alla som vill ha en starkare självkänsla och en positiv kroppsuppfattning.

Alla dagar har olika teman och det ingår en utmaning varje dag för att få dig att fundera över och förändra dina nuvarande tankar kring dig själv och din kropp.

Dagens tema handlar om rädsla för förändring.

Vi människor tycker om det bekväma och det som känns välbekant.
Förändring och det okända skrämmer oss och det är därför det är så svårt för oss att släppa taget även om det som känns bekant och bekvämt gör oss illa.

För många av oss behöver vi ha slagit i botten innan vi är redo att bekämpa vår rädsla. Det är då vi kommer till insikt att smärtan av att stanna där vi är, är större än den smärta och rädsla som följer med vår förändring.

För mig var det när jag hade gått ner 10-12kg under min målvikt (från 60kg - 48kg) och jag var fortfarande inte nöjd med mitt utseende.
Den bästa platsen att starta från är att fundera ut vilket område du har störst problem med/rädsla över att ge upp.
Att jobba med och övervinna det som skrämmer dig mest kommer att ge dig störst belöning.

DIN UTMANING: vilket område har du störst problem med att släppa taget om som påverkar din självkänsla och din kroppsuppfattning?
Vad skulle du förändra i ditt liv om rädsla inte var i vägen?