Hälsa på mina villkor

Min resa med Body Fitness Guide

Den här veckan började jag med en ny träningsguide som jag har sett reklam om på både Facebook och Instagram. Jag har känt att jag har inte fått in tillräckligt med träning i min vardag och nu under sommaren har jag en tendens att lägga av en del med mina rutiner. Det blir en del promenader i det fina vädret men styrketräningen brukar bli åsidosatt och dessutom är det uppehåll i poledance fram till augusti så mitt regelbundna pass försvinner. Därför bestämde jag mig för att börja med en fitness guide för att hålla mig aktiv under sommaren och bygga upp lite mer styrka vilket behövs både inom mitt jobb som massör och mitt sommarjobb inom hemtjänsten. Fitness guiden kommer från BodyBoss och innan det traditionella 12 veckors programmet ska jag genomföra en pre-workout som ska pågå i 4 veckor.

Nedan följer en redogörelse över min första vecka.

Vecka 1

Måndag:
Börjar med att genomföra warm-up exercise i form av hopprep i 4 min. Känns jobbigt redan efter 1.30 min då jag försöker hoppa i ett rätt snabbt tempo. Saktar ner och avbryter då och då. Försöker hoppa baklänges och variera med snabbt och långsammare tempo. Fortsätter med att genomföra warm-up stretches vilket inte är några svårigheter. Sen kommer själva HIIT circut 7 stycken övningar som ska pågå i 7×2 minuter och det är ett pass som går igenom hela kroppen. Övningarna består av sumo squats, high knees, leg lifts, butt kicks, tricep dips, ab bikes och side shuffles. När de 14 minuterna är över är det dags för Cool down och jag svettas som bara den. Hög intensitet träning är något jag har undvikit och jag förstår varför. Det är väldigt jobbigt!

Tisdag:
Tisdagen är vad programmet kallas för en recovery och det innebär inte att du är ledig utan det betyder att du ska göra light exercise i form av exempelvis promenad, cykling eller yoga. Jag valde att genomföra ett enklare yoga pass. Träningsvärken har börjat komma men känns inte allt för mycket, främst i sätesmusklerna men jag vet att det kommer bli värre.

Onsdag:
Idag har jag träningsvärken från helvetet. Benen och sätesmusklerna värker och det känns i varje steg. Tanken på att genomföra dagens HIIT circut känns fruktansvärt jobbigt men jag tänker att träningsvärken kanske blir bättre om jag får mjuka upp dom. HA! så fel jag hade.. Dagens HIIT bestod av 7 nya övningar och min absolut hat övning som är walking lunges. De andra övningarna var push ups on knees, glute bridges, half burpees, seated russian twist, shoulder fly och high knee skips. När de 14 minuterna var över trodde jag att jag skulle dö. Det här HIIT circut passet var mycket värre än måndagens. Efteråt tänker jag ALDRIG mer!..

Torsdag:
Träningsvärken från helvetet har blivit värre. Jag kan knappt gå och har aldrig känt den här typen av värk. Dagens träningspass ska vara Cardio och det känns skrattretande att tänka på att min plan är att få upp min hjärtfrekvens när jag knappt kan ta mig upp ur sängen. Jag tar på mig löparskorna, genomför warm up och börjar en promenad som jag ska försöka utveckla till en powerwalk och försöka få in lite löpning. Det går faktiskt förvånansvärt bra men varje steg gör ont. Efter någon kilometer får jag in något löparsteg och vanligtvis gör det ont i mina vader väldigt fort när jag försöker mig på löpning men då träningsvärken är så pass tydlig känner jag ingen skillnad. Jag kan springa längre än jag brukar kunna. Jag försöker stretcha extra länge efter passet så jag ska må bättre imorgon.

Fredag: Träningsvärken är betydligt mindre idag men det känns fortfarande i låren och i sätesmusklerna. Dagens pass var power-up HIIT circut med 4 övningar som skulle pågå i 6 minuter. Övningarna var sumo squats, push ups on incline, ab bikes och high knees. Det kändes bra och jag börjar se ljuset i tunneln då jag vet att det här var det sista passet för den här veckan.

På måndag startar en ny vecka med ett nytt HIIT circut pass och trots den enorma värken och de väldigt jobbiga passen ser jag fram emot nästa vecka!


Naturens hälsoeffekter

Individer mår bra av att vara ute i naturen och det har även vetenskap bevisat. Vetenskap visar att individer som befinner sig i någon form av rehabilitering mår bättre om de har tillgång till grönområden och människor som mår bra, mår ännu bättre om de vistas ute. Att vistas ute ökar också individers fysiska aktivitet och naturen kan även bidra till avkoppling, återhämtning samt andra hälsoeffekter som minskat blodtryck.

IMG_1607

I morgon avslutas min första vecka av tre på mitt sommarjobb där jag utför trädgårdssysslor. Den här veckan har jag till exempel hackat bort ogräs från grusgångar, hackat bort MYCKET ogräs och vanlig gräs från en parkering som behövde breddas och lastat i, kört och lastat ur jord ur en skottkärra väldigt många gånger.

Så slut i kroppen som jag känner mig så har jag bara känt efter ett jobbigt pass på gymmet eller när jag hjälpte min pappa att flytta på ruttna, stora och väldigt tunga stockar på gården vid våran sommarstuga. Även om jag är väldigt trött i kroppen känner jag mig väldigt pigg i huvudet. Jag märker att vistas ute och samtidigt jobba är en av de bästa kombinationerna och jag har ytterligare två veckor att känna av effekterna.

Jag har en känsla av att både mina armar, rygg och ben kommer att kännas starkare efter dessa tre veckor. Jag väljer den här typen av träning alla dagar framför att spendera flera timmar i ett gym som luktar svett och där det finns en form av träningshets som ligger i luften och som gör individer stressade.
Jag säger inte att gymmet är en dålig plats, men under den tiden jag tränade regelbundet på gymmet kände jag en stress över att prestera/lyfta tyngre och tyngre tills det till slut inte var roligt längre.

En individ som pratar om träningshets på ett väldigt klokt sätt är PT-Fia i hennes bok ”PT-Fias tio i topp”. Hon har ett väldigt bra helhetsperspektiv på hälsa och jag rekommenderar starkt att alla ni som inte har läst hennes bok gör det.
Låna den av en vän, leta på biblioteket eller köp den. Jag hade turen att få den i examenspresent av min storasyster och hennes familj.

9789173630702

Vad tycker ni om att vara fysisk aktiv i naturen? 
Är det någon skillnad att vara fysisk aktiv under sommarhalvåret, jämfört med vinterhalvåret?


Mina bästa tips för att bli fysisk aktiv!

Dessa 4 tips jag kommer att presentera är något jag har kommit fram till efter många försök att bli fysisk aktiv!
Jag vill samtidigt poängtera att detta är utifrån mina förutsättningar, mina intressen och vad som fungerar för mig och det betyder inte att det fungerar för alla.

1. Strunta i årskort
Köp inte ett årskort på gymmet för flera tusen kronor, direkt efter nyår för att ditt nyårslöfte är att gå ner 10 kg, för att sedan lägga av efter 3 månader när motivationen börjar försvinna.
Är du intresserad av att träna på gym?  Flera gym erbjuder engångsträning eller billigare månadskort för att du ska kunna testa dig fram och hitta det roliga i att styrketräna! Samma sak gäller också för simkort eller gruppträningspass.

2. Ha viktnedgång som effekt inte mål
Jag är den typen av individ som inte kan ha viktnedgång som mål när jag försöker bli fysisk aktiv. Det skapar för mig en enorm press att träna varje dag, för att det kanske kommer att visa skillnad på vågen som resultat.
Istället har jag börjat tänka att genom att vara fysiskt aktiv får jag bättre kondition, min kropp orkar mer och jag blir smidigare.
Om jag sedan skulle gå ner i vikt är det en bonuseffekt, men inget jag fokuserar på.

3. Älska naturen och promenader
Promenader är för mig bland den bästa motionsformen som finns, för du slipper ta dig någonstans för att utnyttja resurserna som finns. En promenad startar så fort du går utanför dörren och du väljer själv hur långt du vill gå. Handlar det om en promenad ner på stan som tar 20 minuter eller en långpromenad på 60 minuter? alla typer av promenader räknas som fysisk aktivitet.

4. Testa dig fram
Det viktigaste tipset jag kan ge dig är att testa dig fram till de motionsformer som du anser är jätteroliga och som får dig att må bra. Tycker du om att dansa bugg? dansa bugg! gillar du att svettas riktigt mycket på ett boxpass? träna box. Eller tycker du om att stretcha ut dina muskler med hjälp av yoga? utför yoga.
Det gäller att du vågar testa olika träningsformer och inte går på aerobics därför att din väninna inte vill gå själv, när du istället skulle vilja simma.