Hälsa på mina villkor

Dansa mera! & nya träningsmål

Att dansa är för mig medicin för själen (!) och när jag dessutom kan se dansen som en träningsform som ger glädje, kondition, styrka och smidighet, är det den enda typen av träning jag utför nuförtiden. Jag har köpt ett medlemskap via en förening i min kommun och det bästa med föreningen är att dom erbjuder så många olika typer av träning och framför allt olika typer av dans som träningsform.

Min dansvecka
Måndagar:  Zumba och zumbatoning
Tisdagar: Afrodans
Torsdagar: varannan vecka dansfys och varannan vecka aquazumba
Söndagar: Jazzbalett (Ackes dansskola i Gävle)

Jag försöker få in en del styrketräning mellan dessa konditionspass, men det har varit trögt med det på sista tiden. Jag ska göra ett nytt försök imorgon och gå till gymmet efter frukost alternativt ett yogapass för att träna smidighet och tänja ut mina muskler.

Jag har sedan slutet på juni månad skrivit träningsdagbok där jag har försökt sätta upp rimliga mål för att inte tröttna och efter varje vecka skriver jag hur det har gått.
Utöver träningsmål skriver jag ner i dagboken andra typer av hälsomål som jag vill uppnå och ett av dessa mål har jag upprätthållit sedan starten och ett annat mål startade jag med sedan medlemskapet i föreningen.

Mitt första mål var att börja äta middag varje dag och det har blivit en del av min rutin, vilket känns superbra! Mitt andra mål var att starta med pulshöjande konditionsträning och dansen är ett tydligt tecken på att jag är på rätt väg.

Nya hälso- och träningsmål
1. Utöva yoga 5-10 minuter varje morgon
2. Styrketräna på gymmet minst en gång i veckan