Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Vitamin K som består av K1, K2 och K3 är en av de viktigaste vitaminerna för att bygga upp och upprätthålla ett friskt skelett, men K-vitaminet är också en av de vitaminer som ofta glöms bort. K2 innehåller näringsämnen som bland annat hjälper vårt blod att koagulera så mycket som behövs. Om immunförsvaret är försvagat kommer K2 till undsättning. De bidrar till att stärka kärlen och dess väggar vilket håller borta plack som gör kärlen styva och som kan leda till åderförfettning.

 

Just brist på K2 är vanligare än man tror, och det kan vara svårt att få i sig tillräckliga mängder K2 via kosten. En person skulle behöva konsumera orimliga mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost eller ägg för att få optimala mängder, vilket förstås är opraktiskt.

LÄS OCKSÅ: Lagrad vitlök bra för hjärtat

K2 finns rikligt i sojabönor

Nu visar ny forskning att K2 också fungerar väldigt bra för att stödja hjärt-kärlhälsan. Kombinationen av D3 och K2 väldigt effektiv eftersom de stärker skelett, kärlväggar och hjärtat. Forskare har undersökt sambandet mellan K2-vitamin och dess roll i förebyggandet av benskörhet och hjärt-kärlsjukdom.

I den så kallade Rotterdamstudien, som pågick under tio år, studerades 4 800 friska japanska kvinnor och män i östra och västra Japan från 55 år och uppåt. Studien visade att de i väst i högre utsträckning hade problem med hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet jämfört med de i öst. Anledningen antogs vara Natto, den traditionella japanska rätten med fermenterade sojabönor som innehåller rikligt med K2-vitamin och som japanerna i öst konsumerade ofta. De i öst hade 50 procent mindre kalciuminlagringar i kärlen och hade en halverad risk att dö i hjärt-kärlsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Träning är extra viktigt för dig med hjärtproblem

Skyddar mot hjärtattack

K-vitaminer är fettlösligt och har hög omsättning i kroppen, vilket betyder att vi måste tillföra det regelbundet. K2 tillverkas till viss del av kroppen själv genom bakteriefloran i tarmen.

 

I maj 2015 publicerades resultat av en studie på där man tittade på kopplingen mellan hjärt-kärlsjukdomar och K2. 244 friska kvinnor som var i förklimakteriet deltog i studien som pågick under tre år. Analysen av studien visade att K2 förbättrade artärstyvheten jämfört med placebo, särskilt hos kvinnor som hade en högre styvhet i artärerna, det vill säga, det som hade en högre risk att utveckla hjärt-kärlproblem. Det finns flera studier som visar att K2 förebygger och motverkar åderförkalkning, som är den huvudsakliga orsaken till hjärtattacker.

Av Inger Palm

Länkarna nedan tar dig till studier som dokumenterar förhållandet mellan K2 och hjärt-kärlshälsa i förhållande till kalcium:
Vitamin K2 as a Promoter of Bone and Cardiovascular Health
Effect of vitamin K in bone metabolism and vascular calcification: A review of mechanisms of action and evidences.
The Bone—Vasculature Axis: Calcium Supplementation and the Role of Vitamin K
Vitamin K2: New research confirms essential role in heart health


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.