kaffe kopp ekg kurva av kaffebönor

Kaffe – bra eller dåligt för hjärtat?

Kaffe – svart, krämigt, latte, macchiato, espresso. Det finns en uppsjö av varianter och smaker av drycken som är en del av många människors dagliga rutiner och sociala vanor. Men det finns de som avråds från att dricka kaffe, till exempel rekommenderar läkare ofta patienter med arytmi att avstå men nu visar studier att kaffe faktiskt i motsats till vad man tidigare trott kan hjälpa vid oregelbunden hjärtrytm.

Idag konsumeras över två miljarder koppar kaffe runt om på jorden per dag enligt siffror från Världsnaturfonden WWF. Kaffet har därmed blivit en enorm världsomspännande industri och angelägenhet. Den heta vätskan och dess innehåll av koffein är vida omdiskuterat och studier har rapporterat både positiva och negativa effekter på hälsan.

Tidigare råd saknar bevis
Onormala hjärtrytmer, arytmier, där hjärtat slår oregelbundna slag klassas ofta som ofarliga men kan öka risken för att drabbas av plötsligt hjärtstillestånd. Ofta rekommenderar läkare patienter som lider av åkomman att undvika koffeinhaltiga drycker men nu hävdar författarna till en ny studie publicerad i JACC, april 2018, att den uppfattningen saknar vetenskapliga bevis och snarare är baserat på ankedoter.

 

LÄS OCKSÅ: Kaffe det svarta guldet eller inte?

Inget tyder på att koffein utlöser
Peter Kistler, huvudförfattare till artikeln och elektrofysiker på Alfred Hospital och Baker Heart and Diabetes Institute, menar att efter omfattande ha sett över den medicinska litteraturen och analyserat flera populationsbaserade studier så finns det inget som talar för koffein som en akut utlösare av hjärtrytmsproblematik och då speciellt förmaksflimmer.

LÄS OCKSÅ: Kaffe minskar risken för folksjukdomar

Koffein skyddar
Istället hittade Kistler och hans kollegor, vid granskning av studier, ett konsekvent samband mellan en lägre frekvens av arytmi och en daglig koffeindos på upp till 250 milligram. Det innebär att du genom att dricka en till tre koppar kaffe om dagen kan skydda ditt hjärta från att få en oregelbunden rytm. Författarna menar på att drycker innehållande koffein såsom kaffe och te på lång sikt kan ha antiarytmiska egenskaper tack vare sitt innehåll av antioxidanter och antagonismen av adenosin.

LÄS OCKSÅ: Kaffe skyddar mot återfall i bröstcancer

Andra livsstilsfaktorer spelar in
I artikeln betonar skribenterna dock att samspelet mellan arytmier och livsstilsfaktorer som fetma och alkohol är väl etablerat samt att alla människor är olika och att det kan finnas betydande skillnader från person till person. Artikeln påpekar också att energidrycker innehållande koffein inte har samma positiva egenskaper och därför bör undvikas av alla med existerande hjärtproblematik.

Linda Fång
Gästskribent på Kurera, studerar till kost- och näringsrådgivare.

Källa: Journal Of The American College of Cariology

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.