foto Satu Knape

foto Satu Knape

Kamp mot värken

tips för mindre värk

Yoel har kombinerat flera metoder för att komma tillrätta med sin värk. Här är hans bästa tips, utöver att sova på magnetmadrassen.

* Ät en mer basisk kost. Öka mängden grönsaker och vegetariska alternativ.
* Välj fisk eller kyckling istället för rött kött.
*Meditera och gör andningsövningar. Det hjälper ditt välmående i stunden men också för din hälsa på sikt!
* Ät kosttillskott som är naturligt anti-inflammatoriska.

Dubbla diskbråck och en kronisk reumatisk sjukdom satte stopp för elitidrottaren Yoel Grundemarks kampsportande. Han tappade känseln i benen och låg sömnlös av ryggsmärtorna. En magnetmadrass gav en viktig vändpunkt på vägen tillbaka till träningslokalen.

Yoel Grundemark har tränat kampsport sedan tonåren. Efter bara några år på kampsportsklubben tävlade han på elitnivå i både traditionell och brasiliansk jiujitsu. Snart blev han även kampsportsinstruktör och utbildade sig inom funktionell träning. Men allvarliga ryggproblem skulle sätta stopp för hans träning.– Problemen började med att jag gjorde illa höften under en träning. Det var ingen stor grej, men efter det började jag få ont i ryggen. Jag trodde det skulle gå över, men det
blev bara värre.

En smärtsam diagnos
Yoel gick till läkaren med sina ryggsmärtor. Där konstaterade man att han hade dubbla diskbråck. Dessutom upptäcktes det att Yoel led av en kronisk inflammationssjukdom som ofta drabbar just ryggraden. Inte konstigt att han hade ont.
– Jag hade tydligen gått med sjukdomen ganska länge utan att veta om det. Men i kombination med diskbråcken accelererade problemen.

 

Yoel fick allt större problem med ryggsmärtorna. Han slutade helt med träningen. Han tappade känseln i benen och kunde i perioder inte sova alls på grund av den intensiva smärtan.
– Tillslut fick jag till och med sluta med sjukgymnastiken som jag fått för att stärka upp ryggen. Jag hade för ont. Under en och en halv månad sov jag inte alls om nätterna, minns Yoel.

Mer naturlig sömnhjälp
Med sömntabletter och smärtstillande tog sig Yoel igenom tillvaron. Han började samtidigt leta efter alternativ hjälp mot sin inflammatoriska sjukdom och smärtorna. På hälsokosten blev han rekommenderad Velloflex magnetmadrass – en madrass med magneter som ökar blodflödet och därigenom syresättningen i kroppen. Magnetterapi sägs därför kunna minska både smärta och stelhet i muskler och leder.
– Jag hade faktiskt en magnetkudde sedan innan, men det var först med magnetmadrassen i kombination med kudden som jag verkligen kände av effekten, berättar Yoel.

Mer ork och energi
Yoel märkte stor skillnad på sömnkvaliteten redan första natten. Han fick lättare att komma ner i varv när han gick och la sig. Ganska snart märkte han även att hans generella välmående blev bättre. Att han sov gott och stördes mindre av smärtan på nätterna gjorde att han fick mer ork och energi under dagarna.
– Första natten jag sov på madrassen hände något lite läskigt, berättar Yoel. Jag vaknade upp mitt i natten med en stark metallsmak i munnen. Som om jag hade sugit på en ledstång! Det var helt klart något som hade satts igång i kroppen.

En viktig pusselbit
Idag har Yoel sovit på madrassen i ett års tid. Hans diskbråck har läkt och reumatismen håller han i schack med bland annat antiinflammatoriska naturmedel. Dessutom har han lagt om sin kost och börjat meditera.
– Det blev nödvändigt att hjälpa kroppen på alla sätt det bara gick, förklarar Yoel.

Idag slipper han ta både sömntabletter och värktabletter. Dessutom kan han träna kampsport igen.
– Magnetmadrassen har varit en viktig pusselbit i mitt tillfrisknande, säger Yoel. Under det senaste året har jag bott på olika ställen och därför inte alltid sovit på madrassen. Då har jag direkt märkt skillnad på sömnkvaliteten och på smärtorna. Därför är jag övertygad om att den faktiskt fungerar.

Av Maja Sönnerbo

 

Tips på kosttillskott mot inflammation

* Brännässla/nypon/blåbärspulver tillför näring, är basgörande och har antiinflammatoriska egenskaper.

* Enzymer som bromelain, proteaser och serrapeptas. De minskar svullnad, ökar utrensning av slaggprodukter och verkar antiinflammatoriskt.

* Pycnogenol. Ett barkextrakt från furuträdet Pinus Maritima. Mycket stark antioxidant som även ökar blodcirkulationen.

* Astaxanthin. En stark antioxidant från svenska grönalger. Skyddar mot oxidativ stress och hjälper immunförsvaret.

* Ingefära, vitlök och gurkmeja. Gör en hälsodryck genom att koka upp kryddorna i vatten. Alla tre är naturligt antiinflammatoriska, främjar matsmältningen och innehåller skyddande antioxidanter.

tips för mindre värk

Yoel har kombinerat flera metoder för att komma tillrätta med sin värk. Här är hans bästa tips, utöver att sova på magnetmadrassen.

* Ät en mer basisk kost. Öka mängden grönsaker och vegetariska alternativ.
* Välj fisk eller kyckling istället för rött kött.
*Meditera och gör andningsövningar. Det hjälper ditt välmående i stunden men också för din hälsa på sikt!
* Ät kosttillskott som är naturligt anti-inflammatoriska.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så blev jag av med hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.