Kvinna i solhatt

Kan högt solskydd orsaka D-vitaminbrist?

Den senaste snackisen handlar om huruvida solskydd med högt SPF påverkar kroppens produktion av D-vitamin negativt. Vi tog oss en pratstund med näringsterapeuten Bertil Wosk för att få veta mer.

 Stämmer det att kroppen har svårt att ta upp D-vitamin vid högt solskydd?
– Under cirka 20-30 minuter en solig sommardag bildas 10.000 IE D-vitamin i huden av UV-strålning. Efter detta stängs produktionen av D-vitamin av även om du solar längre. För mörkhyade blir bildningen av D-vitamin naturligtvis lägre. Vid användning av högre solskydd tar det längre tid för kroppen att ta upp D-vitaminet. Om du har SPF 15 måste du sola 7,5 timmar för att uppnå samma produktion av D-vitamin i huden som under 30 minuter oskyddat.

Kan man få D-vitaminbrist om man använder för hög SPF?
– Det beror på hur länge du vistas i solen varje dag. Är du ute i solen fyra timmar per dag räcker det att använda SPF 8 för att inte riskera D-vitaminbrist. Det tar också cirka 30 minuter för att aktivera melanincellerna som gör att vi blir bruna i solen. Att sola mer än så de första dagarna är meningslöst och leder bara till att man blir bränd och torkar ut huden vilket är det lättaste sättet att få huden att bli rynkig och åldras snabbare.

 

Vad är ditt råd när det gäller solning?
– Ett alternativ är att sola oskyddat 20-30 minuter och sedan ta på sig solskydd. Jag brukar smörja in hela kroppen med kokosolja och sedan sola. Det gör också att huden inte torkar ut. Eftersom jag inte gillar krämer med solskyddsfaktor undviker jag dem. Antingen innehåller de mekaniskt solskydd (zinkoxid och titanoxid) eller så innehåller de nanopartiklar. Av dessa föredrar jag zinkoxid men helst kokosolja. På utsatta ställen som till exempel näsa måste man ju ha något, men jag smörjer aldrig in hela kroppen med solskydd.

Behöver man ett tillskott med D-vitamin?
– Jag rekommenderar att man tar ett tillskott med D-vitamin på 50 mikrogram (2000 IE) under vinterhalvåret. Om du solar mycket på sommaren så behövs det inte. Men om du är mest inomhus eller om det är en regnig sommar och du inte åker på solsemester så rekommenderar jag att man tar tillskott även på sommaren. Det bästa är att kolla värdena i blodet varje höst för att se var man ligger.

Av Beatrice Nordmark och Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.