Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tre kvinnor går efter en väg

Kan man träna bort klimakteriemagen?

Varför får man putmage i samband med klimakteriet? Försvinner den efter menopaus? Och går det att träna bort magen? Kurera frågade träningsexperten Monika Björn som också jobbar med livsstilsfrågor i samband med hormonförändringen. Här får du svaret.

Det är ingen inbillning att de första överflödiga kalorierna sätter sig på magen istället för på brösten, låren, höfterna och stussen när kvinnor kommer in i klimakteriet. Under den fertila perioden driver östrogenet fettinlagringen till det typiska kvinnliga områden, men inte efter menopaus – då hamnar det på magen.

Kvinna halvbild

Monika Björn.

Hormonförändringen bidrar också till sömnbrist, en del får stora problem och andra lite mindre. Lägg där till den stress som skapas i kroppen när östrogenproduktionen minskar. Och som om det inte vore tillräcklig så blir den kvinnliga kroppen ofta mer vätskefylld i klimakteriet, vilket man inte ska missta för överflödigt fett.

 

– En annan tråkig sanning är att vi kvinnor i 50-års åldern får en långsammare ämnesomsättning, vilket är en del av ett naturligt åldrande. Allt detta plus att vi förlorar i muskelmassa gör att vi lägger på oss vikt runt magen, även fast vi lever som tidigare, säger Monika Björn.

LÄS OCKSÅ: Här är juicerna för självläkning

Kan man få bort klimakteriemagen?
När det gäller olika viktminskningsprogram så spelar det ingen roll vilket program eller diet du går på. Alla leder uteslutandet till att du förlorar vikt.

– Frågan du ska ställa dig är om detta är hållbart på sikt? Tittar man på vad forskningen så är svaret nej. Den visar nämligen att majoriteten som gått på en diet har gått upp den vikt de förlorade inom ett år plus några kilo till. Och då kan man ju fråga sig om det var värt besväret, säger Monika.

– Visst kan du använda dig av en kickstart för att hitta bättre vanor. Men vad du ska fundera på är vad du själv tror kommer att fungera på sikt.

Monika säger att sömnbristen under klimakteriet stressar kroppen så pass mycket att det, oavsett vad du äter, är mycket svårare än innan att åstadkomma en viktminskning. Det är lite dömt att misslyckas redan från början. Med andra ord behöver vi uppdatera det gamla synsättet – kalorier in och kalorier ut i det här sammanhanget. För hur många kalorier representerar sömnproblem och stress?

– Sömnproblemen kan du till exempel lösa med en hormonbehandling. När sömnen fungerar som den ska så fungerar också kroppen bra. Då är det lättare att ta itu med resten.

 

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Intensiv träning stressar kroppen mer än man trott

Motsatsen att svälta sig
Monikas träningstips är att öka den dagliga fysiska aktiviteten – genom att ta promenader och välja trapporna istället för hiss eller rulltrappa. Att sedan lägga till styrketräning är ett absolut ”måste” – då kan du hålla kvar din ”innan-klimakteriet-kropp” och samtidigt undvika att drabbas av osteoporos (benskörhet). Men räkna med att en eventuell viktnedgång kommer att ta tid.

– Stirra dig inte blind på vågen. Se det hellre som att du omfördelar kilona till mer muskler och mindre fett.

Det är viktigt att inte svälta sig. Monika menar att det finns en liten kategori kvinnor som svälter sig så mycket att de får ett för tidigt åldrande med risk för benskörhet och stressrelaterad problematik som orsakar psykologiska utmaningar som ångest, oro och kronisk trötthet.

– Dessa kvinnor springer också gärna ofta och länge. Tillsammans med ett konstant kaloriunderskott blir det ohälsosamt och de utsätter kroppen för en enorm stress. Det är ganska vanligt att de fallit tillbaka i en gammal ätstörningsproblematik och deras utmaning blir att våga ta ett steg tillbaka och träna mindre och äta mer utan att drabbas av panik för viktuppgång.

LÄS OCKSÅ: Utmattad? Här är näringen för dig

Alkohol saktar ner ämnesomsättningen
Men så finns det förstås dom inte kommer upp ur vardagsrumssoffan, vilket är den andra ytterligheten.

– Det kommer att vara tuffare för kvinnor som inte är på en hormonbehandling. Det finns forskning som visar att en högre östrogennivå gör oss mer motiverad att träna.

Tittar man på ett par i 80-årsåldern så ser deras kroppar ganska lika ut. Smala armar och ben där det inte finns mycket muskler och vi lägger överflödet runt buken. Lösningen är att redan i yngre år förebygga detta genom att stressa mindre, styrketräna och ta cykeln istället för bilen.

 

– En annan viktig faktor, som man kanske inte är medveten om, är att ämnesomsättning och fettinlagring påverkas negativt av alkohol.

LÄS OCKSÅ: Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Lär dig njuta av mat och dryck
En annan viktig sak är att inte förlägga sig själv med en massa förbud. Allt man inte får äta eller göra blir det man tänker på. Ska man skapa varaktiga förändringar så är det bättre att tänka ut vad ska lägga till istället för att ta bort, anser Monika.

– Många dieter är dessutom på gränsen till sjukligt asociala. Och när man misslyckas hålla sig till de förbud man satt upp kommer känslan av skam, skuld och självhat. Då tycker jag att de är bättre att jobba på varför man äter när man inte behöver. Är det stress, ensamhet eller kanske att du är uttråkad.

När man skrapar under ytan och lite djupare kommer känslor man kanske inte räknat med eller vill ha. Där är det lätt att tvärvända och dämpa det med mat igen. Monika menar att när vi löser det som gör att vi stress- eller hetsäter så kommer vi lättare att nå en vikt vi vill ha och att en acceptans infinner sig om kroppens åldrande.

– Livet är kort, så se till att ha roligt medan du lever. Njut av mat och dryck, ät varierat och lägg pekpinnar och förbud åt sidan. Du kan äta allt, i lagom mängd. Uppmärksamma om du använder mat som känslomässig stötdämpare. Ta hjälp av en duktig terapeut om du vet att du har en störd känslomässig relation till mat och din kropp.

Av Inger Palm


Monikas bästa tips:

1: Sömnbrist och stress är viktnedgångens värsta fiende. Om du inte åtgärdar dessa faktorer - som dessutom förvärras av hormonobalansen som uppstår under klimakteriet, kommer du att jobba i motvind.
2: Minska din negativa stress i livet, få iordning på sömnen. Detta är A och O.
3: Öka den dagliga rörelsen betydligt.
4: Lägg till styrketräning.
5: Tänk långsiktigt. Räkna med att viktnedgången kommer att gå långsamt och över flera månader.
6: Sist men inte minst: vågen. Behöver du verkligen den? Är det inte mer intressant hur det känns i kroppen och vad kroppen klarar av att göra, än att stirra sig blind på vilka siffror vågen visar?

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Hälsa

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

4 enkla men effektiva magövningar

Hälsa

Att ha väl fungerande magmuskler är viktigt. Bland annat hjälper magen dig att ha en bra hållning och du kutar inte ryggen när du sitter framför dataskärmen. Här kommer fyra enklar övningar du kan göra hemma.

Närbild av kvinna på toaletten på morgonen

Allt du vill veta om flytningar

Hälsa

Genomskinliga, klistriga eller fluffiga? Flytningar varierar både i mängd, utseende och lukt under menstruationscykeln och under olika faser i livet. Här är allt du vill veta - men som du kanske inte vågat fråga.

 

två män

Martin Lidberg: Ingen visste om vår mörka familjehemlighet

Hälsa

Den framgångsrika brottarkungen Martin Lidberg har i hela sitt liv burit på en mörk familjehemlighet. Men nu har Martin och hans bror Jimmy bestämt sig för att avslöja sitt dolda förflutna i boken, Brottarbröder – en fight för livet, som kommer ut idag. – Pappa var spelmissbrukare och alkoholist. Han drev illegala spelklubbar. Ibland levde vi i lyx och överflöd för att nästa dag få besök av kriminella som tog alla pappas pengar, berättar Martin Lidberg.

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Hud

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy? Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer. Här är några tips längs vägen.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

orienteringsskärm

Ny studie: Orienterare har bättre hälsa

Övrigt

En färsk studie gjord vid Örebro universitet visar att äldre orienterare mår bättre och har en hälsosammare tarmflora än friska pensionärer som bor hemma. – Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, säger forskaren Ida Schoultz.

kvinna med bebis

Akupunktur gav dem lilla Lova

Hälsa

Efter fem försök att bli gravida med IVF började Carolina och Emil att fundera på om de skulle ge upp hoppet om ett eget barn. Men så kom hjälp från ett helt oväntat håll. Akupunktur parallellt med hormonbehandlingarna skapade miraklet som heter Lova och idag är fyra månader gammal.

kvinna har panikångest

Koppling mellan stress och depression funnen

Forskning

Enligt Folkhälsomyndigheten får var femte svensk diagnosen depression någon gång i livet. Orsakerna till att sjukdomen uppstår är flera. Nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat ett protein i hjärna som är viktigt för det humörreglerande serotoninet och för frisättningen av stresshormoner. Och och med denna upptäckts hoppas man kunna framställa effektiva mediciner.

 

kvinna sitter på marken

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Hälsa

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

Ung kvinna sitter i en park med fallna höstlöv och läser en bok

Läs dig frisk från depression

Mental hälsa

Att läsa och samtala om det man har läst kan påverka ditt välbefinnande, självförtroende och den existentiella hälsan - på ett sätt som medicinering inte kan. Nu startas landets första universitetsutbildning i biblioterapi.

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Kost

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

En grapefrukt isolerad på rosa bakgrund, metafor för det kvinnliga könsorganet

Allt om trenden att ånga sitt underliv

Hälsa

Nyfiken på att ånga ditt underliv? Ett örtbad för snippan kan fungera både avslappnande och välgörande, stödja underlivets återhämtning efter en förlossning – det sägs också påverka hormonbalansen. Men det finns några saker att se upp med.

 

fyra kvinnor

5 av 10 glömmer att klämma på kroppen

Hälsa

Oktober månad förknippas av många med Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. En viktig fråga som Cancerfonden driver är att tänka och agera förebyggande. En Sifo-undersöknings som nyligen gjordes visade att bara hälften av svenskarna klämmer och känner på kroppen regelbundet.

lungor

Kväveoxid hjälper vid covid-19

Fakta

När coronavirus orsakade sars-epidemin 2003 användes kväveoxid som behandling med gott resultat. Nu har forskare vid Uppsala universitet konstaterat att kväveoxid också hjälper på SARS-CoV-2, som orsakar covid-19.

 

Kvinna sitter vid dator

KBT på nätet lika bra som fysiska möten

Övrigt

Coronapandemin har tvingat oss leva på ett annat sätt än vad vi är vana. Hemmajobb och inställda sammanhang kan fresta på. Allt fler lever med alkoholproblem som kan eskalera vid isolering. Men nu visar ny forskning att KBT på nätet för alkoholberoende är lika effektivt som fysiska möten.

Örter med läkande effekt i kroppen

Hälsa

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

Så här lätt får du en starkare kropp

Hälsa

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.