Robot ligger ner

Känslomässig balans, mer energi och bättre sömn – med 6 knep från naturen

Känner du dig nedstämd, emotionellt svajig eller kanske energilös och trött? Så behöver det inte vara.
Visste du att det finns bra hjälp från naturen som kan hjälpa dig helt utan biverkningar? 

Här är sex sätt att få hjälp – helt naturligt!

Ny energi med hjälp från naturen

 

 Bio-Qinon Q10Energi till livet
I kroppens celler finns ”kraftverk” som kallas mitokondrier där cellens energi produceras med hjälp av Q10. Kroppen behöver Q10 för att kunna omvandla näringen från maten vi äter till energi som kroppen kan använda till muskelaktivitet och andra energikrävande processer. Q10 är ett livsviktigt coenzym som kroppen kan producera själv men produktionen avtar när vi blir äldre och börjar minska redan i 20-års åldern. Stress, vissa sjukdomar och läkemedel kan också sänka nivåerna av Q10. Q10 kan hjälpa vid muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning, energi- och orkeslöshet. Det finns flera bra Q10-produkter (till exempel från Holistic, Great Earth, Bringwell och Pharma Nord). En är Bio-Qinon Q10, som är dokumenterad i över 100 publicerade studier.

 

Läs också: 11 tillfällen då Q10 hjälper

Adreno plusMotverka utmattningen!
Adreno plus är en adaptogenblandning som används för att minska de negativa effekterna av stress och motverka utmattning. Adaptogeninnehållet består av ashwaganda, rysk rot och schisandra tillsammans med cordyceps-extrakt och lakritsrot. Man har även tillsatt vitamin B5 och magnesium som tillsammans bidrar till normal energiomsättning, till att minska trötthet och utmattning samt till normal mental prestationsförmåga.

Ashwaganda är ayurvedans främsta ört vid utbrändhet. Den stärker ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.
Rysk rot minskar känslighet för stress, motverkar trötthet och utmattning. Stimulerar immunsystemet.
Schisandra ökar energi och uthållighet, förbättrar sömnkvalitén och motverkar nedstämdhet.
Lakritsrot stöttar hypofysens reglering av kortisol.

► Läs också: Utmattad? Här är näringen för dig

Känslomässig balans med hjälp från naturen

 

SaframylSafranal i saffran lindrar depressionssymtom
Studier har visat att extrakt av saffran med hög dos av substansen safranal kan lindra depressionssymtom lika bra som lyckopiller. I studierna har man jämfört saffanextrakt med hög dos safranal, som finns i produkten Saframyl, med antidepressiva medel och placebo hos patienter med medelsvår depression. Resultaten visar att safranal i saffran har liknande effekt som antidepressiva medel både vad gäller tid och effekt, med skillnaden att saffran inte ger några biverkningar och du kan börja och sluta när du vill. I placebostudien var 100 procent av deltagarna, efter 14 dagar, gladare, mindre negativa, hade mindre humörsvängningar och var inte längre deprimerade. En tablett Saframyl motsvarar tio lussebullar. Safranal hjälper de hjärnceller som producerat serotonin. På så sätt ökas mängden biologiskt aktivt serotonin i hjärnan. Detta kan bidra till att bevara känslomässig balans, en positiv sinnesstämning och minska utmattning.

Läs också: Känner du dig missmodig eller mår dåligt psykiskt? Du kan ha litiumbrist

Hypermin Johannesört effektiv vid depression
Johannesört har en naturlig förmåga att reglera kemin i hjärnan och öka tillgängligheten av så väl serotonin som noradrenalin och dopamin. Studier har visat att johannesört är lika effektivt och ibland till och med effektivare än antidepressiv medicin i form av SSRI-preparat. SSRI-preparat kan ge oönskade effekter som illamående och minskad sexuell lust. En klinisk studie som gjorts på det traditionellt växtbaserade läkemedlet Hypermin visade en signifikant skillnad när det gällde att reducera depressionssymtom men också fysisk påverkan på grund av depressionen som till exempel magsmärtor, tryck över bröstet, yrsel och huvudvärk. I studien som pågick i sex veckor ingick 200 personer mellan 18 och 86 år varav 143 var kvinnor. Patienterna fick gradera sin depression, ångest och nervositet från inget, till mild, måttlig, stark och väldigt stark. 85 procent uppgav att de hade mild till måttlig depression. Alla symtom reducerade med 49-65 procent.

► Läs också: Få bättre mental hälsa naturligt

Sov gott med hjälp från naturen

 

Melissa DreamHjälp vid insomningsproblem med melissa
Melissa Dream innehåller flera verksamma ämnen för god sömn, bland annat extrakt av citronmeliss, kamomill och grönt te samt magnesium och B-vitaminer. Citronmeliss och kamomill är två lugnande och rogivande medicinalväxter som främst använts mot oro och sömnproblem. Grönt te-extrakt innehållandes aminosyran l-teanin har i vetenskapliga studier visat sig vara avslappnande och minska stress. L-teanin ökar nivåerna av signalsubstansen dopamin som ger känslor av välbefinnande. I studier har man även kunnat mäta att stresshormonet kortisol minskar vid intag och att aminosyran ökar nivåerna av tryptofan som behövs för att kroppen ska kunna tillverka serotonin och melatonin, vilka har betydelse för sömn och avslappning.

PascoflairBättre sömn med passionsblomma
GABA (gamma-amino-smörsyra) är en mycket viktig signalsubstans i hjärnan. Signalsubstanserna fungerar som kemiska budbärare i nervsystemet och vi har både stimulerande signalsubstanser som dopamin och lugnande signalsubstanser som serotonin och GABA.
Låga mängder GABA har visat sig kunna orsaka sömnbesvär, depression, ångest och oro. Man har även upptäckt att det finns samband mellan nivåerna av GABA och kroniskt trötthetssyndrom. Vill man öka mängden GABA på naturlig väg så kan man till exempel använda sig av kosttillskott innehållande läkepassionsblomma som finns i Pascoflair.

Läs också: Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

dr michael greger

Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

Intervju

Växtbaserat bara ökar i popularitet, företag som Oatly utmanar mjölkjättarna och skakar vår syn på mat i grundvalarna och på Hemköp har de vegetariska alternativen smugit sig ända ned i köttdisken. Men hur hälsosamt är det egentligen? Det beror förstås på vem man frågar. Kurera fick en pratstund med en av rörelsens främsta förespråkare – för det är nog korrekt att kalla det en rörelse – den amerikanska läkaren Michael Greger som med sin populära sajt Nutritional facts och boken ”Konsten att inte dö” når miljontals läsare världen över när han var på besök i Stockholm.

blodgrupp B

Blodgrupp B – Allätaren

Kost

Personer med blodgrupp B mår bra av att äta lite av varje och är den enda blodgruppen som faktiskt mår bra av mjölkprodukter. En blodgruppsanpassad diet anses främja kroppens naturliga genetik och bidra till god hälsa och naturlig viktminskning. Därför bör vi anpassa kosten efter sin blodgrupp menar kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.