Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

en hand på hjärtat

Känn tacksamhet och må bättre

Att säga tack och verkligen mena vad du säger, det är bra för hälsan. Kan du känna tacksamhet varje dag för saker som är bra i ditt liv, då har det även positiv inverkan på hela ditt liv. 

Nu har forskare funnit att de som verkligen känner tacksamhet när de säger tack är både lyckligare och friskare. Att uttrycka sin tacksamhet är inte bara en trend, det är en viktig aspekt av vår mänskliga natur som för med sig flera fördelar för den som verkligen upplever det.

 

Psykologerna Robert Emmons från University of California i Davis och Michael McCullough från University of Miami har utfört en studie där de undersökte de fysiska effekterna av att känna tacksamhet. En tredjedel av försökspersonerna ombads föra dagbok över sådant som de var tacksamma för. En tredjedel ombads att skriva upp dagliga irritationsmoment och den sista tredjedelen uppmanades skriva ner händelser utan att utrycka vare sig positiva eller negativa åsikter om dem. I slutet av de tio veckor som studien pågick ombads varje grupp att lägga märke till hur de mådde fysiskt men också hur det uppskattade sitt allmänna välbefinnande.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: “Att be är att öka hållbarheten”

Tacksamma människor är mer optimistiska 

Tacksamhetsgruppen rapporterade att de kände sig mer optimistiska och positivt inställda till sina liv än de andra grupperna. Dessutom var de i tacksamhetsgruppen mer fysiskt aktiva och rapporterade färre läkarbesök än de som skrev om sina negativa upplevelser. Annan forskning om de fysiska effekterna av tacksamhet visar ännu tydligare resultat. Att fokusera på det positiva och känna sig tacksam kan förbättra både sömnkvaliteten och minska känslor av ångest och depression. Dessutom hänger graden av tacksamhet ihop med bättre humör och mindre trötthet och inflammation, vilket dessutom minskar risken för hjärtsvikt.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Se det goda i andra"

Allt börjar i hjärnan

Anledningen till att tacksamhet har så stark inverkan på vår hälsa och vårt välbefinnande börjar i hjärnan. I ett experiment genomfört av forskare vid University of California i Los Angeles mättes hjärnaktiviteten med hjälp av magnetisk resonansavbildning när personer fick känna tacksamhet genom att ta emot gåvor. De områden i hjärnan som visade ökad aktivitet var den främre delen i delar som är förknippade med moralisk och social kognition, belöning, empati och omdöme. Forskarna drog slutsatsen att känslan av tacksamhet bidrar till ett positivt förhållande till våra medmänniskor och till att minska känsligheten för olika stressfaktorer.

Tacksamhet aktiverar hypotalamus och påverkar bland annat  ämnesomsättning, men även stress. Hypotalamus är belägen vid hjärnans bas och reglerar hormoner som ansvarar för flera viktiga funktioner, som kroppstemperatur, känslomässiga reaktioner, aptit och sömn. En signalsubstans som är förknippad med delar av hjärnan som påverkas av tacksamhet är må bra hormonet, dopamin.

LÄS OCKSÅ: Tittis lyckoskola: “Du är värdefull”

Öva upp förmågan att känna tacksamhet 

I perioder med stora utmaningar och stress kan det kännas svårt att vara tacksam. Men om du verkligen tänker efter har du säkert något att vara tacksam för. Här är tre enkla sätt att öka din förmåga att känna tacksamhet.

 

Tre övningar

1. För dagbok över saker du är tacksam för – lista några saker varje dag.
2. Berätta för dina vänner att tycker om dem och snåla inte med beröm!
3. Titta dig i spegeln, tänk på något du gillar med dig själv eller något som du nyligen har åstadkommit. Var glad och stolt över den du är.

Genom tacksamhetens kraft kan du få din hjärna att vara mer optimistisk och medkännande och på så sätt må bättre. Ju mer du uppmärksammar det bra desto mer har du att vara tacksam för, positiva känslor som kan sprida sig i din omgivning.

Av Inger Palm

Källa: Daily Health Post



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

 

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

 

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.