Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

en hand på hjärtat

Känslor av tacksamhet är bra för hälsan

Att säga tack och verkligen mena vad du säger, det är bra för hälsan. Kan du känna tacksamhet varje dag för saker som är bra i ditt liv, då har det även positiv inverkan på hela ditt liv. 

Nu har forskare funnit att de som verkligen känner tacksamhet när de säger tack är både lyckligare och friskare. Att uttrycka sin tacksamhet är inte bara en trend, det är en viktig aspekt av vår mänskliga natur som för med sig flera fördelar för den som verkligen upplever det.

 

Psykologerna Robert Emmons från University of California i Davis och Michael McCullough från University of Miami har utfört en studie där de undersökte de fysiska effekterna av att känna tacksamhet. En tredjedel av försökspersonerna ombads föra dagbok över sådant som de var tacksamma för. En tredjedel ombads att skriva upp dagliga irritationsmoment och den sista tredjedelen uppmanades skriva ner händelser utan att utrycka vare sig positiva eller negativa åsikter om dem. I slutet av de tio veckor som studien pågick ombads varje grupp att lägga märke till hur de mådde fysiskt men också hur det uppskattade sitt allmänna välbefinnande.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: “Att be är att öka hållbarheten”

Tacksamma människor är mer optimistiska 

Tacksamhetsgruppen rapporterade att de kände sig mer optimistiska och positivt inställda till sina liv än de andra grupperna. Dessutom var de i tacksamhetsgruppen mer fysiskt aktiva och rapporterade färre läkarbesök än de som skrev om sina negativa upplevelser. Annan forskning om de fysiska effekterna av tacksamhet visar ännu tydligare resultat. Att fokusera på det positiva och känna sig tacksam kan förbättra både sömnkvaliteten och minska känslor av ångest och depression. Dessutom hänger graden av tacksamhet ihop med bättre humör och mindre trötthet och inflammation, vilket dessutom minskar risken för hjärtsvikt.

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: "Se det goda i andra"

Allt börjar i hjärnan

Anledningen till att tacksamhet har så stark inverkan på vår hälsa och vårt välbefinnande börjar i hjärnan. I ett experiment genomfört av forskare vid University of California i Los Angeles mättes hjärnaktiviteten med hjälp av magnetisk resonansavbildning när personer fick känna tacksamhet genom att ta emot gåvor. De områden i hjärnan som visade ökad aktivitet var den främre delen i delar som är förknippade med moralisk och social kognition, belöning, empati och omdöme. Forskarna drog slutsatsen att känslan av tacksamhet bidrar till ett positivt förhållande till våra medmänniskor och till att minska känsligheten för olika stressfaktorer.

Tacksamhet aktiverar hypotalamus och påverkar bland annat  ämnesomsättning, men även stress. Hypotalamus är belägen vid hjärnans bas och reglerar hormoner som ansvarar för flera viktiga funktioner, som kroppstemperatur, känslomässiga reaktioner, aptit och sömn. En signalsubstans som är förknippad med delar av hjärnan som påverkas av tacksamhet är må bra hormonet, dopamin.

LÄS OCKSÅ: Tittis lyckoskola: “Du är värdefull”

Öva upp förmågan att känna tacksamhet 

I perioder med stora utmaningar och stress kan det kännas svårt att vara tacksam. Men om du verkligen tänker efter har du säkert något att vara tacksam för. Här är tre enkla sätt att öka din förmåga att känna tacksamhet.

 

Tre övningar

1. För dagbok över saker du är tacksam för – lista några saker varje dag.
2. Berätta för dina vänner att tycker om dem och snåla inte med beröm!
3. Titta dig i spegeln, tänk på något du gillar med dig själv eller något som du nyligen har åstadkommit. Var glad och stolt över den du är.

Genom tacksamhetens kraft kan du få din hjärna att vara mer optimistisk och medkännande och på så sätt må bättre. Ju mer du uppmärksammar det bra desto mer har du att vara tacksam för, positiva känslor som kan sprida sig i din omgivning.

Av Inger Palm

Källa: Daily Health Post


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Poké bowl

Sväng ihop en exotisk poké bowl!

Recept

Snart är Veganuary slut för i år – den globala kampanjen som inspirerar oss till att äta mer växtbaserat i januari. Passa på att svänga ihop en smarrig och hälsosam poké bowl med bland annat mango, avokado, rotfrukter och belugalinser! 

 

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

 

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.