Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna och man gör ett lyft i dirty dancing style

Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Fakta

Hormoner bildas av enstaka celler eller celler som samlats till körtlar. De hormonbildande körtlarna kallas även endokrina organ.

Kroppens viktigaste hormonbildande körtlar och celler är:
- hypofysen
- sköldkörteln
- bisköldkörtlarna
- binjurarna
- Langerhans öar i bukspottkörteln
- äggstockar och testiklar
- celler i mag-tarmkanalen
- celler i njurarna.

Körtlarna utsöndrar hormonerna direkt till blodet.
Källa: 1177

Namn: Zarah Öberg
Ålder: 39 år
Familj: Man och tre barn
Yrke: Naturläkare (SNLF), näringsterapeut, kostrådgivare och hälsopedagog med mera.
Aktuell med: Driver en näringsmedicinsk mottagning, är föreläsare/utbildare samt journalist inom medicin och hälsa. Samt medlem av Kureras expertpanel där läsarna kan ställa frågor direkt till Zarah.
Hemsida: Zarahssida.se

Akne, PMS, infertilitet, PCOS, dåligt minne, oregelbunden mens, minskad sexlust, sömnbesvär – med mera. Visste du att samtliga av dessa åkommor kan bero på din hormonbalans – eller brist därpå?
Kureras näringsexpert, naturläkaren Zarah Öberg, berättar mer om hur våra hormoner kan ställa till det för oss – och hur vi råder bot på problemet.

Att få obalans i sina hormoner är inte ovanligt, snarare tvärtom, berättar Zarah Öberg.
– Många får obalans med till exempel högt eller lågt östrogen, så kallad östrogendominans, lågt progesteron, högt eller lågt kortisol – och så vidare. Detta skapar så klart rejäl oreda i den hormonella balansen, berättar hon.

De vanligaste orsakerna
Varför uppstår då denna obalans kan man undra. Ja, det kan bero på flera olika saker, berättar Zarah Öberg och ger några exempel.
– Idag har vi många östrogenliknande ämnen ute i naturen, främst från plaster, vilket innebär att man lätt får besvär med sitt östrogenvärde. En del äter dessutom för mycket fytoöstrogenrika livsmedel, som sojaprodukter.

 

Stress är en annan orsak till obalans.
– Det vanligaste är att långvarig stress bidrar till hormonell obalans, eftersom progesteron* och DHEA* är förstadier till både  könshormoner och stresshormonet kortisol. När vi stressar och har hög kortisolfrisättning över tid förbrukas det material som ska räcka till både kortisol och könshormoner och till slut blir alla dessa värden låga.
Hon tillägger:
– Många får också hormonell obalans efter användning av preventivmedel, framförallt vid användning av kopparspiral och minipiller som ställer till det rejält i hormonerna. Jag skulle säga att merparten av alla med hormonell obalans har fått sina besvär genom just användning av preventivmedel, genom stress och, eller av en mindre bra livsstil, summerar hon.

LÄS OCKSÅ: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

Få kopplar ihop sin åkomma med sina hormoner
Men även om hormonell obalans är vanligt förekommande är det få som förstår att de har det, berättar Zarah Öberg. För obalansen i sig märks inte. Det gör däremot symtomen av obalansen.
– Symtom på obalans i kroppens könshormoner kan vara PCOS, PMS, oregelbunden menstruation, minskad sexlust, minnessvårigheter, sömnbesvär, infertilitet eller svårigheter att bli gravid, hormonell akne. I klimakteriet kan sådana besvär märkas genom vallningar, torra, sköra slemhinnor med mera.
Även när det gäller stresshormonet kortisol är obalanser något som märks av tydligt, poängterar hon.
– Obalans i kroppens kortisol märks vanligast genom att det uppstår en trötthet som inte går att vila bort. Kroppen får också svårt att hantera inflammationer och det uppstår ofta sömnproblematik och svårigheter att slappna av.

Så balanserar du upp dina hormoner

Ett salivtest mäter dina värden
Hur gör man för att balansera upp kroppens hormoner? frågar Kurera.
– Först och främst är det lämpligt att mäta de hormoner som behövs mätas, så att man vet exakt hur alla värden ligger.
Detta gör man lämpligast via salivtest, så kallade labrixtest, berättar Zarah Öberg.
– Där mäter man hormoner genom att samla saliv under dagen. På så vis kan man lättare se vad som behövs korrigeras och med vilka doseringar det bör ske. Att faktiskt få konkreta, korrekta värden gör det lättare att göra en personligt anpassad plan som på så vis också ger dig bäst effekt.

LÄS OCKSÅ: Testerna som avslöjar obalanser i kroppen

Kosttillskott som balanserar
Utöver salivtestet finns det annat att tänka på, berättar hon.
– När det kommer till livsstil gäller det rätt och slätt att ta hand om sig, att bli bättre på stresshantering och att i största möjliga mån eliminera saker som tar energi och stressar upp.
– Det är också viktigt att tänka på kosten, och det kommer nog inte som en överraskning för någon när jag säger att socker samt sötningsmedel bör uteslutas i största möjliga mån för god hormonell balans, säger hon. Och drar sedan ämnet till näringsnördnivå. Som sig bör.
– Om tester visar på högt östrogen så tillför man ofta tillskott av zink eftersom högt östrogen ofta beror på kopparöverskott. Man minskar även ner på intag av xenoöstrogener och fytoöstrogener plus använder bioidentiskt progesteronkräm.
Hon förklarar:
– Högt eller lågt östrogen som visar på östrogendominans betyder att det är fel förhållande mellan östrogen och progesteron. Så en östrogendominans kan alltså även innebära lågt östrogen.

Zarah Öberg

Kureras näringsexpert Zarah Öberg.


Vid för höga respektive för låga nivåer av de olika hormonerna finns olika kosttillskott och preparat att ta till, berättar Zarah Öberg.
- Vid lågt östrogen kan östrogenet ökas med hjälp av fytoöstrogenrika tillskott, som bidrottninggelé.
- Lågt progesteron kan korrigeras med bioidentisk progesteronkräm.
- Högt kortisol balanseras upp med hjälp av ashwaganda (till exempel KSM66) som sänker hormonet kortisol på ett sunt och naturligt sätt.
- Lågt kortisol kan korrigeras med hjälp av ashwaganda, binjurestöd samt C-vitamin i hög dos.
Eventuellt kan andra saker tillkomma, poängterar hon, men tillägger att nämnda tillvägagångssätt ofta är väldigt verksamma och att det viktiga är att ändra livsstilen och orsaken till att besvären uppkommit från början.

 

LÄS OCKSÅ: Stress, binjurar och hormoner – så hjälper du kroppen

Kortisol – en antagonist till melatonin
Men sömn och vila då? Ja, viktigt så klart, säger Zarah Öberg. Men här kan det bli problem.
– Det är viktigt att sova ordentligt och stressa ner, men det kan vara svårt att lyckas om kortisolproduktionen ligger högt eftersom kortisol är antagonist till melatonin, förklarar hon.
– Enkelt uttryckt ska kortisol vara högt på morgonen för att göra oss pigga, och sedan minska under dagen. Vårt sömnhormon melatonin ska däremot ligga lågt på morgonen, öka under dagen för att sedan göra oss trötta och sömniga framåt kvällen.
Men – när vi har för hög frisättning av kortisol fungerar inte detta som det ska, förklarar Zarah Öberg.
– Då minskar nivåerna av melatonin, vilket i förlängningen innebär att det uppstår sömnbesvär. Hög kortisolfrisättning kan även innebära förskjuten sömnkurva, vilket ofta är vanligt hos yngre människor som sitter uppe sent framför dator eller TV.
Hon utvecklar:
– Det man ser hos dessa personer är att deras melatonin hämmas av skärmtiden och ger lågt melatonin på kvällen och högt melatonin på morgonen, det vill säga tvärtom emot vad det ska vara. Man behöver då korrigera dessa värden för att kunna få en god sömn och hormonell balans, samt förändra sina sömnrutiner.

LÄS OCKSÅ: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Ät tillräckligt med kolesterol – och gör ett mikrobiomtest
Vad gäller kosten är det också viktigt att äta tillräckligt med kolesterol eftersom kolesterol är ett förstadium till hormoner, förklarar Zarah Öberg.
– Dock produceras merparten av vårt kolesterol i levern, så brister brukas endast ses hos personer med väldigt fettsnålt intag och, eller personer som har ätstörningar eller dålig matsmältning. Det är viktigt med en god tarmflora och matsmältning för att vi ska få ett fullgott näringsintag.
– Även signalsubstanser som serotonin och noradrenalin samarbetar med hormoner och kräver god tarmflora för att ha bra omvandling. Så tänk gärna på att lägga till gott om fibrer, mjölksyrade grönsaker, en riktigt bra probiotika och om du misstänker obalans i matsmältningen eller tarmfloran kan du testa det genom att göra ett mikrobiomtest, som mäter tarmflorans olika stammar.

Av Isabelle G Hedander

* DHEA (dehydroepiandrosteron) är ett hormon som produceras i binjurarna och omvandlas i könskörtlarna – i testiklarna hos män och i äggstockarna hos kvinnor. Det är en steroid och en föregångare till testosteron och östrogen.
* Progesteron, eller gulkroppshormon, är ett steroidhormon med många viktiga funktioner för båda könen. Dels fungerar det som förstadium till andra könshormoner såsom testosteron och östrogen samt kortikosteroider, och dels verkar det i sig självt.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Hormoner bildas av enstaka celler eller celler som samlats till körtlar. De hormonbildande körtlarna kallas även endokrina organ.

Kroppens viktigaste hormonbildande körtlar och celler är:
- hypofysen
- sköldkörteln
- bisköldkörtlarna
- binjurarna
- Langerhans öar i bukspottkörteln
- äggstockar och testiklar
- celler i mag-tarmkanalen
- celler i njurarna.

Körtlarna utsöndrar hormonerna direkt till blodet.
Källa: 1177

Namn: Zarah Öberg
Ålder: 39 år
Familj: Man och tre barn
Yrke: Naturläkare (SNLF), näringsterapeut, kostrådgivare och hälsopedagog med mera.
Aktuell med: Driver en näringsmedicinsk mottagning, är föreläsare/utbildare samt journalist inom medicin och hälsa. Samt medlem av Kureras expertpanel där läsarna kan ställa frågor direkt till Zarah.
Hemsida: Zarahssida.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

 

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

 

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

 

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

Kvinna med långt hår bakifrån på sommaräng

Så skyddar du sommarhåret naturligt

Naturlig hälsa

Under sommaren utsätter vi håret för både sol, salta och klorfyllda bad och friska vindar på havet. Allt detta sliter på håret. Här delar den gröna frisörmästaren Maria Hellström  med sig av sina bästa tips för ett naturligt friskt, starkt och vackert hår – utan skadliga gifter och kemikalier.